barnkalas
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2006
    #1

    barnkalas

    hej
    mian barn fyller år snar, då jag har tänk mig bjuda deras kompisar från dagiset.
    det kommer att bli runt 16 barn, så mitt fråga är:
    vad skulle du/ni rekomendera
    antal tårtor?
    antal kakor?
    antal bullar?
    godiset?
    hur/vad börjar man att servera först?
    tack för ditt svar
  2. 1
    barnkalas hej
    mian barn fyller år snar, då jag har tänk mig bjuda deras kompisar från dagiset.
    det kommer att bli runt 16 barn, så mitt fråga är:
    vad skulle du/ni rekomendera
    antal tårtor?
    antal kakor?
    antal bullar?
    godiset?
    hur/vad börjar man att servera först?
    tack för ditt svar
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    tipsar + frågor till dig

    Bara barn,inga vuxna?

    Ingen mat??

    antal tårtor?3-4 tårtor
    antal kakor?2 olika sorter
    antal bullar?vad för bullar?
    godiset?Innan de går hem...fiskedamm kanske
    hur/vad börjar man att servera först?

    1.Kakor och bullar.
    2.Tårtan
    3.Godiset
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  4. 2
    tipsar + frågor till dig Bara barn,inga vuxna?

    Ingen mat??

    antal tårtor?3-4 tårtor
    antal kakor?2 olika sorter
    antal bullar?vad för bullar?
    godiset?Innan de går hem...fiskedamm kanske
    hur/vad börjar man att servera först?

    1.Kakor och bullar.
    2.Tårtan
    3.Godiset
  5. -liten-
    #3
    Skippa kakor och bullar.

    Ha kalaset i typ 2-3 timmar. Låt alla barn komma dit, leka lite, öppna presenter.

    Bjud på varm korv i bröd efter en halvtimme ca. Ungarna smäller i sig korven på stört och rusar för att leka igen.

    När det är en timme kvar på kalaset bjuder du på tårta. Två "normalstora" räcker till alla, garanterat. Sen blir det godispåse när barnen går hem.

    Hitta på några roliga lekar för barnen också att ha i lut om de inte leker själva. Behövs inte alltid på kalas, men kan vara bra att ha i bagaget...
  6. 3
    Skippa kakor och bullar.

    Ha kalaset i typ 2-3 timmar. Låt alla barn komma dit, leka lite, öppna presenter.

    Bjud på varm korv i bröd efter en halvtimme ca. Ungarna smäller i sig korven på stört och rusar för att leka igen.

    När det är en timme kvar på kalaset bjuder du på tårta. Två "normalstora" räcker till alla, garanterat. Sen blir det godispåse när barnen går hem.

    Hitta på några roliga lekar för barnen också att ha i lut om de inte leker själva. Behövs inte alltid på kalas, men kan vara bra att ha i bagaget...
  7. Medlem sedan
    Apr 2003
    #4
    jag måste bara säga att jag har lärt mig av många barnkals nu att de flesta barn föredrar glass före tårta!
  8. 4
    jag måste bara säga att jag har lärt mig av många barnkals nu att de flesta barn föredrar glass före tårta!
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5

    Håller med o tillägger

    Lite goa låtar på en stereo + ett gäng ballonger kan vara 1000 gånger roligare än lekar...
    ~fånga dagen~ ~carpe diem~ ~seize the day~..

    Alla goda ting är tre!
  10. 5
    Håller med o tillägger Lite goa låtar på en stereo + ett gäng ballonger kan vara 1000 gånger roligare än lekar...
  11. Medlem sedan
    Jun 2006
    #6
    jag har tänkt mig servera endast kakor bullar o tåtror men oxå godis
    jag serverar ingen mat, är det ok tycker du eller är det pinsamt?
    vad för slags bullar har jag inte en susning men kanske kanelbullar, har du tips så ta jag gärna emot det m glatt leende
    hur skall man göra tycker du?
    skall man bjuda föräldrar eller inte?
    hur gör alla andra , hur gör du?
    tack för svaert .
  12. 6
    jag har tänkt mig servera endast kakor bullar o tåtror men oxå godis
    jag serverar ingen mat, är det ok tycker du eller är det pinsamt?
    vad för slags bullar har jag inte en susning men kanske kanelbullar, har du tips så ta jag gärna emot det m glatt leende
    hur skall man göra tycker du?
    skall man bjuda föräldrar eller inte?
    hur gör alla andra , hur gör du?
    tack för svaert .
  13. -liten-
    #7
    Hur gamla är barnen? Är det små barn kanske de vill ha sina föräldrar med, men större barn klarar sig själva..
  14. 7
    Hur gamla är barnen? Är det små barn kanske de vill ha sina föräldrar med, men större barn klarar sig själva..
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8

    Jag serverar alltid mat

    Har inte haft enbart barnkalas faktiskt utan bjuder hela familjen dvs syskon,föräldrar,svärisarna,ko mpisar med.

    Klart att det är ok att inte bjuda på mat men annars kan du ju göra som Liten föreslog,bjud på korv med bröd.

    Bjud inte föräldrarna det blir ju bara ökade(onödiga)kostnader.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  16. 8
    Jag serverar alltid mat Har inte haft enbart barnkalas faktiskt utan bjuder hela familjen dvs syskon,föräldrar,svärisarna,ko mpisar med.

    Klart att det är ok att inte bjuda på mat men annars kan du ju göra som Liten föreslog,bjud på korv med bröd.

    Bjud inte föräldrarna det blir ju bara ökade(onödiga)kostnader.
  17. Medlem sedan
    Jun 2006
    #9
    det var intressant svar
    så kanske skippa bullar o kakor mot glass sedan tårta sedan godis eller?
  18. 9
    det var intressant svar
    så kanske skippa bullar o kakor mot glass sedan tårta sedan godis eller?
  19. Medlem sedan
    Jun 2006
    #10
    13 barn runt 5 år
    3 barn runt 3 år
  20. 10
    13 barn runt 5 år
    3 barn runt 3 år
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11

    Jag brukar ha...

    ...kakor och bullar eftersom det nästan alltid är några som inte gillar tårta. Färdigköpta funkar bra, chokladbollar brukar jag göra själv (är också lätta att göra mjölkfria ifall man har någon mjölkallergiker med).

    Annars kan man ju ha lite glass på lut som alternativ till de som inte vill ha tårta.
  22. 11
    Jag brukar ha... ...kakor och bullar eftersom det nästan alltid är några som inte gillar tårta. Färdigköpta funkar bra, chokladbollar brukar jag göra själv (är också lätta att göra mjölkfria ifall man har någon mjölkallergiker med).

    Annars kan man ju ha lite glass på lut som alternativ till de som inte vill ha tårta.
  23. -liten-
    #12
    Då tycker jag du ska fråga föräldrarna om de vill stanna, men du behöver ju inte bjuda dem på något speciellt, ha lite kaffe och fika bara! Å tårta om det blir det!
  24. 12
    Då tycker jag du ska fråga föräldrarna om de vill stanna, men du behöver ju inte bjuda dem på något speciellt, ha lite kaffe och fika bara! Å tårta om det blir det!
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13

    Kanelbullar är gott

    så kör på det

    annars gör såna här

    VANILJBULLAR

    ca 45-50 st

    5 dl mjölk
    50 g jäst
    1 dl strösocker
    150 g smält smör eller margarin
    13-14 dl vetemjöl
    3 tsk stött kardemumma
    1/2 tsk salt

    FYLLNING
    2 dl marsankräm (se tillagning på paket)
    PENSLING
    smält smör
    GARNERING
    strösocker

    TILLAGAS;

    Smält smöret och häll sedan ner mjölken Värm alltsammans tills det blir 37 grader,fingervarmt, och häll lite ca 1 dl av den i en bunke, tillsätt jästen,salt och sockret. Vispa detta till dess att jästen har smält.

    Häll sedan ner resten av degspadet i bunken
    Häll i mjölet och krossade kardemumman och arbeta in det till dess att degen är smidig och släpper från kanterna på bunken.
    Täck sedan över bunken med en bakhandduk och låt jäsa i 30 minuter.

    Ta upp degen och arbeta den blank och smidig.
    Rulla ut runda bullar och gör en fördjupning i varje bulle. Ställ bullarna på bakplåtspapper på en plåt och fyll sedan bullarna med marsankräm.Nyp sedan ihop hålen. Jäs ytterligare 30 minuter.

    Sätt ugnen på 250 grader.
    Grädda bullarna i ugnen ca 8-10 minuter.
    Ta dem ur ugnen och pensla dem därefter med smält smör och doppa dem i socker

    (Om du inte vill servera bullarna direkt kan du vänta med att pensla och doppa bullarna i socker tills du ska servera dem..)
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  26. 13
    Kanelbullar är gott så kör på det

    annars gör såna här

    VANILJBULLAR

    ca 45-50 st

    5 dl mjölk
    50 g jäst
    1 dl strösocker
    150 g smält smör eller margarin
    13-14 dl vetemjöl
    3 tsk stött kardemumma
    1/2 tsk salt

    FYLLNING
    2 dl marsankräm (se tillagning på paket)
    PENSLING
    smält smör
    GARNERING
    strösocker

    TILLAGAS;

    Smält smöret och häll sedan ner mjölken Värm alltsammans tills det blir 37 grader,fingervarmt, och häll lite ca 1 dl av den i en bunke, tillsätt jästen,salt och sockret. Vispa detta till dess att jästen har smält.

    Häll sedan ner resten av degspadet i bunken
    Häll i mjölet och krossade kardemumman och arbeta in det till dess att degen är smidig och släpper från kanterna på bunken.
    Täck sedan över bunken med en bakhandduk och låt jäsa i 30 minuter.

    Ta upp degen och arbeta den blank och smidig.
    Rulla ut runda bullar och gör en fördjupning i varje bulle. Ställ bullarna på bakplåtspapper på en plåt och fyll sedan bullarna med marsankräm.Nyp sedan ihop hålen. Jäs ytterligare 30 minuter.

    Sätt ugnen på 250 grader.
    Grädda bullarna i ugnen ca 8-10 minuter.
    Ta dem ur ugnen och pensla dem därefter med smält smör och doppa dem i socker

    (Om du inte vill servera bullarna direkt kan du vänta med att pensla och doppa bullarna i socker tills du ska servera dem..)
  27. Medlem sedan
    Jun 2006
    #14
    så du menar att jag inte skriver på inbjudan att föräldrarna kan komma ? eller..
    är det vanligt att inte bjuda föräldrarna?
    vad skall jag bjuda dem föräldrar som vill stanna?
  28. 14
    så du menar att jag inte skriver på inbjudan att föräldrarna kan komma ? eller..
    är det vanligt att inte bjuda föräldrarna?
    vad skall jag bjuda dem föräldrar som vill stanna?
  29. Medlem sedan
    Apr 2003
    #15
    tror snarare på bullarm kakor och glass, sen godis i fiskdamm.
    skippa tårtan och ha glass med strössel och sås!
  30. 15
    tror snarare på bullarm kakor och glass, sen godis i fiskdamm.
    skippa tårtan och ha glass med strössel och sås!
  31. Medlem sedan
    Jun 2006
    #16
    trevligt.
    men jag känner mig inte modig för att baka just nu eller då..
    kanske få köpa färdig..
  32. 16
    trevligt.
    men jag känner mig inte modig för att baka just nu eller då..
    kanske få köpa färdig..
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
    Jag brukar köra korv m bröd ,,sedan glass, sist godis, antingen i påse när de går eller i en skål medans kalaset håller på, beroende på ålder. Läste ovan att detta gällde ganska små barn så då skulle jag ha godis i påse.
  34. 17
    Jag brukar köra korv m bröd ,,sedan glass, sist godis, antingen i påse när de går eller i en skål medans kalaset håller på, beroende på ålder. Läste ovan att detta gällde ganska små barn så då skulle jag ha godis i påse.
  35. Medlem sedan
    Jun 2006
    #18
    det där m fiskdamm, hatar jag det dessutom tar tid att förberädda alla detaljer så det bli färdiga påsar m namn på eller vad tycker du?
  36. 18
    det där m fiskdamm, hatar jag det dessutom tar tid att förberädda alla detaljer så det bli färdiga påsar m namn på eller vad tycker du?
  37. Medlem sedan
    Jun 2006
    #19
    tyecker att ditt förlag låter bra och enkel men framförallt bli det inte såå dyrt heller
    är det ok att ha kalas utan tårta tycker du?
    är det ok att servera godis i påsar utan att fisk dem?
    tack.
  38. 19
    tyecker att ditt förlag låter bra och enkel men framförallt bli det inte såå dyrt heller
    är det ok att ha kalas utan tårta tycker du?
    är det ok att servera godis i påsar utan att fisk dem?
    tack.
  39. Medlem sedan
    Mar 2002
    #20
    Jag skulle köra på vanlig vaniljglass med strössel, chokladsås, nonstop, maränger, grädde, bananer, krossad daim - ja olika sorters "topping" istället för tårta. Går i regel hem mycket bättre än tårta

    Antal kakor vet jag inte, men köp gamla hederliga ballerinakakor och vanliga smördegskakor - brukar alltid funka

    Bullar är ju tokgott om du orkar baka själv!!

    Våra kalas är aldrig mer än 2 tim (står på inbjudan) och vi börjar med fri lek & öppning av presenter en liten stund sen äter man tårta och kakor. De får leka en stund till och en sisådär 30 min innan hemgång kör man en fiskdamm.

    Vi har aldrig haft mat och ingen har efterfrågat det heller.
  40. 20
    Jag skulle köra på vanlig vaniljglass med strössel, chokladsås, nonstop, maränger, grädde, bananer, krossad daim - ja olika sorters "topping" istället för tårta. Går i regel hem mycket bättre än tårta

    Antal kakor vet jag inte, men köp gamla hederliga ballerinakakor och vanliga smördegskakor - brukar alltid funka

    Bullar är ju tokgott om du orkar baka själv!!

    Våra kalas är aldrig mer än 2 tim (står på inbjudan) och vi börjar med fri lek & öppning av presenter en liten stund sen äter man tårta och kakor. De får leka en stund till och en sisådär 30 min innan hemgång kör man en fiskdamm.

    Vi har aldrig haft mat och ingen har efterfrågat det heller.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Barnkalas
    By FruPeru in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 16:00
  2. Barnkalas
    By Dry Martini in forum _05 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 19:19
  3. Barnkalas
    By Skrållan med Elsa in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 12:15
  4. ang barnkalas
    By mannen in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 12:40
  5. Barnkalas?
    By ~Trixie~ in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 20:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar