interimistiskt beslut?
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Medlem sedan
    Mar 2000
    #1

    interimistiskt beslut?

    Så här ligger det till:

    Min lillebror(25år) ligger i en vårdnadstvist;
    Han fick en liten pojke för 8 mån sedan med en tjej han var ihop med ca 1 månad.
    Ända sedan pojken föddes har min bror velat ta sitt fulla ansvar, velat träffa pojken så mycket han får osv.. men motarbetats hela tiden med lögner, frånvaro m.m.
    Mamman(19år) till pojken (8mån) blev placerad på ett utredningshem i slutet på förra året för att hon fått anmälningar på sig av flera personer, anonymt.

    Så hon och pojken bodde på hemmet i ca 2 månader då det gjordes en utredning på om hon klarar av att ta hand om pojken. För en månad sedan ringde man från soc till min bror (de hade haft kontakt tidigare) och sa att mamman inte fick ha kvar pojken i sin vård, och att han skulle komma upp och bo på detta hem i en månad för att lära känna pojken. Han packade sin väska och var på väg några timmar senare.
    Soc utlåtande om mamman är glasklart, Poken ska INTE vara med henne. VAd som hänt vet vi inte och får inte veta förrens min bror har vårdnaden.

    Nu har han bott med sin son i snart en månad och mamman vägrar gå med på gemensam vårdnad, vägrar även att min bror ska ta med sig pojken hem. En rättslig tvist är på G, men soc vill att min bror ansöker om ett intrimistiskt beslut.

    Så, nu kommer äntligen frågan: Hur lång tid kan det ta tills beslutet äger kraft?
    På soc hade de sagt att de skulle ringa i stället för att skicka brev till rätten så det skulle gå fortare.
    Mycket tacksam för svar, då vi är så oroliga.
  2. 1
    interimistiskt beslut? Så här ligger det till:

    Min lillebror(25år) ligger i en vårdnadstvist;
    Han fick en liten pojke för 8 mån sedan med en tjej han var ihop med ca 1 månad.
    Ända sedan pojken föddes har min bror velat ta sitt fulla ansvar, velat träffa pojken så mycket han får osv.. men motarbetats hela tiden med lögner, frånvaro m.m.
    Mamman(19år) till pojken (8mån) blev placerad på ett utredningshem i slutet på förra året för att hon fått anmälningar på sig av flera personer, anonymt.

    Så hon och pojken bodde på hemmet i ca 2 månader då det gjordes en utredning på om hon klarar av att ta hand om pojken. För en månad sedan ringde man från soc till min bror (de hade haft kontakt tidigare) och sa att mamman inte fick ha kvar pojken i sin vård, och att han skulle komma upp och bo på detta hem i en månad för att lära känna pojken. Han packade sin väska och var på väg några timmar senare.
    Soc utlåtande om mamman är glasklart, Poken ska INTE vara med henne. VAd som hänt vet vi inte och får inte veta förrens min bror har vårdnaden.

    Nu har han bott med sin son i snart en månad och mamman vägrar gå med på gemensam vårdnad, vägrar även att min bror ska ta med sig pojken hem. En rättslig tvist är på G, men soc vill att min bror ansöker om ett intrimistiskt beslut.

    Så, nu kommer äntligen frågan: Hur lång tid kan det ta tills beslutet äger kraft?
    På soc hade de sagt att de skulle ringa i stället för att skicka brev till rätten så det skulle gå fortare.
    Mycket tacksam för svar, då vi är så oroliga.
  3. mamman30
    #2

    Inga direkta svar

    men ville önska er all lycka och även ge ett tips om ensam vårdnad för din bror då mamman inte lär samarbeta väldigt bra med din bror kanske.
  4. 2
    Inga direkta svar men ville önska er all lycka och även ge ett tips om ensam vårdnad för din bror då mamman inte lär samarbeta väldigt bra med din bror kanske.
  5. Medlem sedan
    Sep 2001
    #3

    Det betyder

    ungefär "tillfälligt". Man ber alltså domstolen (i det här fallet tingsrätten) att fatta ett tillfälligt beslut, i väntan på att de ska komma med det slutgiltiga beslutet. Detta gör man för att det ska gå så fort som möjligt.

    Hur lång tid det tar vet jag inte, jag antar att det är olika från plats till plats, beroende på hur lång kön är till domstolen. Jag har för mig att jag har hört någon gång att det brukar ta ett par, tre veckor, men det är inget jag vet säkert. Med tanke på att Soc. ligger på och vill ringa osv. är chansen nog rätt stor att det tar kortare tid än så.

    Lycka till, till din bror. Jag gissar att det senaste året inte varit det bästa i hans liv, men förhoppningsvis vänder det nu.
  6. 3
    Det betyder ungefär "tillfälligt". Man ber alltså domstolen (i det här fallet tingsrätten) att fatta ett tillfälligt beslut, i väntan på att de ska komma med det slutgiltiga beslutet. Detta gör man för att det ska gå så fort som möjligt.

    Hur lång tid det tar vet jag inte, jag antar att det är olika från plats till plats, beroende på hur lång kön är till domstolen. Jag har för mig att jag har hört någon gång att det brukar ta ett par, tre veckor, men det är inget jag vet säkert. Med tanke på att Soc. ligger på och vill ringa osv. är chansen nog rätt stor att det tar kortare tid än så.

    Lycka till, till din bror. Jag gissar att det senaste året inte varit det bästa i hans liv, men förhoppningsvis vänder det nu.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Du fick ett bra svar av "Pappa Puh" och jag instämmer i det. Skulle tro att det kan gå ganska snabbt när det är soc som ber om beslutet och det är klart vad beslutet ska bli. De har ju gjort sin utredning redan, så rätten behöver förhoppningsvis inte begära in något ytterligare.

    Önskar din bror lycka till med allt!
  8. 4
    Du fick ett bra svar av "Pappa Puh" och jag instämmer i det. Skulle tro att det kan gå ganska snabbt när det är soc som ber om beslutet och det är klart vad beslutet ska bli. De har ju gjort sin utredning redan, så rätten behöver förhoppningsvis inte begära in något ytterligare.

    Önskar din bror lycka till med allt!

Liknande trådar

  1. Överklaga interimistiskt beslut???
    By Desperat in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 21:00
  2. Stämd - vad innebär interimistiskt?
    By Anonym in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-31, 14:49
  3. Interimistiskt beslut
    By MallanS in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 07:37
  4. ensam vårdnad interimistiskt
    By Blue/Benji in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 19:37
  5. jämväl interimistiskt?
    By ano11 in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 19:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar