Tips på slemlösande?
_0612 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Tips på slemlösande?

    David har fått snuva med segt snor och hosta. Vi har använt koksalt för att lösa upp och sen sugit ut med NäsFrida. Trodde inte det kunde komma så mycket snor ur en sån liten näsa! Och att det sen finns mer!
    Vad kan man göra när slemmet sätter sig i halsen och han knappt kan andas genom munnen heller ??? Vi får lite halvpanik när han hostar och kväljs och nästan spyr. Usch!
    Vad jag förstår är det dags att åka till sjukhus först när spädbarn får feber, men om det är så här, kan de göra något på sjukhuset?
    Har läst att man ska amma ofta när de är förkylda och det försöker jag göra, varje 1½ timme äter han.
  2. 1
    Tips på slemlösande? David har fått snuva med segt snor och hosta. Vi har använt koksalt för att lösa upp och sen sugit ut med NäsFrida. Trodde inte det kunde komma så mycket snor ur en sån liten näsa! Och att det sen finns mer!
    Vad kan man göra när slemmet sätter sig i halsen och han knappt kan andas genom munnen heller ??? Vi får lite halvpanik när han hostar och kväljs och nästan spyr. Usch!
    Vad jag förstår är det dags att åka till sjukhus först när spädbarn får feber, men om det är så här, kan de göra något på sjukhuset?
    Har läst att man ska amma ofta när de är förkylda och det försöker jag göra, varje 1½ timme äter han.
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2
    Om barnet har svårt att andas så finns det ju mediciner förståss
    Min lilla har med hosta så hon nästan kräks och inte får luft på ett tag
    Men det reder ut sig bara jag tar upp henne en stund.
    jag tycker det har blivit lite bättre med min lilla
    Men oroar du dig kan man alltid fråga sjukvårdsupplysningen om råd
    vilket jag rekomenderar för att fråga här går ju bra men jag ser ju inte dn bäbis när det hostas och jag vet inte hur "allvarligt" det är.
  4. 2
    Om barnet har svårt att andas så finns det ju mediciner förståss
    Min lilla har med hosta så hon nästan kräks och inte får luft på ett tag
    Men det reder ut sig bara jag tar upp henne en stund.
    jag tycker det har blivit lite bättre med min lilla
    Men oroar du dig kan man alltid fråga sjukvårdsupplysningen om råd
    vilket jag rekomenderar för att fråga här går ju bra men jag ser ju inte dn bäbis när det hostas och jag vet inte hur "allvarligt" det är.
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3

    Nora låter också

    likadant! Hon är hostig och det låter som om segt slem liksom åker upp å ner, men kommer inte upp. Hon är snorig i näsan också. Jag får ha henne upprätt hela tiden, nu sover hon i bärsjalen och i natt satt jag upp i sängen och hon sov på min mage. Snacka om att jag sovit lite i natt.

    Tycker att det är jätte obehagligt när det låter som om hon inte kan andas, men jag tror inte att hon har någon feber. Jag fick ju ventolin till henne i måndags, men jag har faktiskt inte gett henne det, tycker det känns jättejobbigt att ge henne medicin. Det är det som jag funderar på också när man tänker på att åka till sjukhuset, vad kan dom göra? Blir det riktigt illa så kan de ju ge dropp och syrgas,men annars då? det är väl typ näsdroppar och luftrörsvidgande i så fall.

    Jag vet inte. Åker väl in om hon blir sämre. Just nu har jag feber och är superförkyld så det känns ju inte så lockande att sitta på ngn akutmottagning...

    Kram Åsa
    Nu stolt mamma till 4:-)
  6. 3
    Nora låter också likadant! Hon är hostig och det låter som om segt slem liksom åker upp å ner, men kommer inte upp. Hon är snorig i näsan också. Jag får ha henne upprätt hela tiden, nu sover hon i bärsjalen och i natt satt jag upp i sängen och hon sov på min mage. Snacka om att jag sovit lite i natt.

    Tycker att det är jätte obehagligt när det låter som om hon inte kan andas, men jag tror inte att hon har någon feber. Jag fick ju ventolin till henne i måndags, men jag har faktiskt inte gett henne det, tycker det känns jättejobbigt att ge henne medicin. Det är det som jag funderar på också när man tänker på att åka till sjukhuset, vad kan dom göra? Blir det riktigt illa så kan de ju ge dropp och syrgas,men annars då? det är väl typ näsdroppar och luftrörsvidgande i så fall.

    Jag vet inte. Åker väl in om hon blir sämre. Just nu har jag feber och är superförkyld så det känns ju inte så lockande att sitta på ngn akutmottagning...

    Kram Åsa
  7. Medlem sedan
    Apr 2006
    #4
    Det finns inget slemlösande till såna små som vi har, däremot kan man få utskrivet luftrörsvidgande som gör att dom lättare får upp/ner slemmet. Jag fick Bricanyl till min dotter förra fredagen. Hon hostar mycket mindre nu så det är nog på väg bort. Det är jobbigt när dom inte får luft. Hoppas han blir bättre snart.

    Kram
  8. 4
    Det finns inget slemlösande till såna små som vi har, däremot kan man få utskrivet luftrörsvidgande som gör att dom lättare får upp/ner slemmet. Jag fick Bricanyl till min dotter förra fredagen. Hon hostar mycket mindre nu så det är nog på väg bort. Det är jobbigt när dom inte får luft. Hoppas han blir bättre snart.

    Kram
  9. Medlem sedan
    Feb 2001
    #5
    slemlösande och vidgande medicin är ju det som löser problemet hos dem.
    så visst kan de göra något på sjukhuset
    låter otroligt jobbigt att du inte kan sova
    Nu är Matilda friskare och vi sover gott jag har henne bara lite uppåt på en rejäl kudde
    hoppas din lilla kryar på sig.
  10. 5
    slemlösande och vidgande medicin är ju det som löser problemet hos dem.
    så visst kan de göra något på sjukhuset
    låter otroligt jobbigt att du inte kan sova
    Nu är Matilda friskare och vi sover gott jag har henne bara lite uppåt på en rejäl kudde
    hoppas din lilla kryar på sig.
  11. fantasymoon
    #6
    Jo vår Vilde har samma bekymmer. Nu har snuvan lagt sig.. men det bor i halsen istället. Han hostar så han blir röd ibland. Även om jag hör rosslandet av slemmet.. så märker jag att det är rethosta. Då avbryter jag hostandet med att ge mjölk att dricka. Men något annat ger vi inte. Då hjälper vi bara att få ut slemet med att dunka ryggen.. vända honom på mage så det blir enklare. Men jag skulle ju definitivt ta in honom om jag var mer orolig. Ibland blir jag lite orolig, blir jag mer orolig så åker jag in. Nu har min ett asamma sjuka och vå kan gå efter hans tillfrisknande. Det var ett dygn med illa hosta och någr ainnan och efter med lindrigare. En dag kräktes han upp slemet och efter det blev det lugnare. Så det är vad vi inväntar nu med Vilde.. Att han skall kräkas upp slemmet.
  12. 6
    Jo vår Vilde har samma bekymmer. Nu har snuvan lagt sig.. men det bor i halsen istället. Han hostar så han blir röd ibland. Även om jag hör rosslandet av slemmet.. så märker jag att det är rethosta. Då avbryter jag hostandet med att ge mjölk att dricka. Men något annat ger vi inte. Då hjälper vi bara att få ut slemet med att dunka ryggen.. vända honom på mage så det blir enklare. Men jag skulle ju definitivt ta in honom om jag var mer orolig. Ibland blir jag lite orolig, blir jag mer orolig så åker jag in. Nu har min ett asamma sjuka och vå kan gå efter hans tillfrisknande. Det var ett dygn med illa hosta och någr ainnan och efter med lindrigare. En dag kräktes han upp slemet och efter det blev det lugnare. Så det är vad vi inväntar nu med Vilde.. Att han skall kräkas upp slemmet.
  13. Medlem sedan
    Oct 2005
    #7
    Tack för era svar, ni är bäst!
    Kramar
  14. 7
    Tack för era svar, ni är bäst!
    Kramar
  15. Medlem sedan
    Jan 2017
    #8
    Citat Ursprungligen postat av fantasymoon Visa inlägg
    Jo vår Vilde har samma bekymmer. Nu har snuvan lagt sig.. men det bor i halsen istället. Han hostar så han blir röd ibland. Även om jag hör rosslandet av slemmet.. så märker jag att det är rethosta. Då avbryter jag hostandet med att ge mjölk att dricka. Men något annat ger vi inte. Då hjälper vi bara att få ut slemet med att dunka ryggen.. vända honom på mage så det blir enklare. Men jag skulle ju definitivt ta in honom om jag var mer orolig. Ibland blir jag lite orolig, blir jag mer orolig så åker jag in. Nu har min ett asamma sjuka och vå kan gå efter hans tillfrisknande. Det var ett dygn med illa hosta och någr ainnan och efter med lindrigare. En dag kräktes han upp slemet och efter det blev det lugnare. Så det är vad vi inväntar nu med Vilde.. Att han skall kräkas upp slemmet.
    Mjölk ska man inte ge om man har slem, mjölk är slembildning, du får mer slem istället, enda som ska ges är vatten!
  16. 8
    Citat Ursprungligen postat av fantasymoon Visa inlägg
    Jo vår Vilde har samma bekymmer. Nu har snuvan lagt sig.. men det bor i halsen istället. Han hostar så han blir röd ibland. Även om jag hör rosslandet av slemmet.. så märker jag att det är rethosta. Då avbryter jag hostandet med att ge mjölk att dricka. Men något annat ger vi inte. Då hjälper vi bara att få ut slemet med att dunka ryggen.. vända honom på mage så det blir enklare. Men jag skulle ju definitivt ta in honom om jag var mer orolig. Ibland blir jag lite orolig, blir jag mer orolig så åker jag in. Nu har min ett asamma sjuka och vå kan gå efter hans tillfrisknande. Det var ett dygn med illa hosta och någr ainnan och efter med lindrigare. En dag kräktes han upp slemet och efter det blev det lugnare. Så det är vad vi inväntar nu med Vilde.. Att han skall kräkas upp slemmet.
    Mjölk ska man inte ge om man har slem, mjölk är slembildning, du får mer slem istället, enda som ska ges är vatten!

Liknande trådar

  1. jag har tagti slemlösande
    By *Es mamma* in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 18:23
  2. Slemlösande? Någon som vet?
    By Pella2011 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 16:27
  3. slemlösande
    By Malin IGAF in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 20:29
  4. Slemlösande vid hosta?
    By hannaa72 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 14:56
  5. slemlösande
    By Lisa79 in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 20:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar