Pärlplattor/Pärlbrickor
Småbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2004
    #1

    Pärlplattor/Pärlbrickor

    Frågar här inne också, eftersom jag tror att flera här kan hjälpa mig!

    Hur får man pärlorna att "sitta kvar"? Sonen säger att man ska "värma" för de gör de på dagis och dottern säger "lim".... Vad gäller?
    Köpte plattorna på Coop igår och barnen har gjort jättefint, men det finns ingen bruksanvisning med! Någon som vet???????

    Vad jag minns så behövdes det inte göras något mer efter man satt dit pärlorna när jag var liten..... Men tydligen gäller det inte längre!
  2. 1
    Pärlplattor/Pärlbrickor Frågar här inne också, eftersom jag tror att flera här kan hjälpa mig!

    Hur får man pärlorna att "sitta kvar"? Sonen säger att man ska "värma" för de gör de på dagis och dottern säger "lim".... Vad gäller?
    Köpte plattorna på Coop igår och barnen har gjort jättefint, men det finns ingen bruksanvisning med! Någon som vet???????

    Vad jag minns så behövdes det inte göras något mer efter man satt dit pärlorna när jag var liten..... Men tydligen gäller det inte längre!
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2
    Det finns ju olika sätt.Dels kan man limma fast dem direkt på plattan och dels kan man limma på en anna platta av trä eller plast och vända pärlplattan mot den så att alla pärlorna fäster på den plattan.Dessutom kan man stryka lätt på pärlorna så att de amälter lite och då fäster ihop sig.Ska man göra det sista tror jag man bör ha ett extra strykjärn som man inte använder till tvätten.
  4. 2
    Det finns ju olika sätt.Dels kan man limma fast dem direkt på plattan och dels kan man limma på en anna platta av trä eller plast och vända pärlplattan mot den så att alla pärlorna fäster på den plattan.Dessutom kan man stryka lätt på pärlorna så att de amälter lite och då fäster ihop sig.Ska man göra det sista tror jag man bör ha ett extra strykjärn som man inte använder till tvätten.
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Man har bakplåtspapper eller ugnsfolie mellan när man stryker på pärlplattorna.
  6. 3
    Man har bakplåtspapper eller ugnsfolie mellan när man stryker på pärlplattorna.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4

    Vi använder vårat vanliga

    stryk järn, hög värme och och 2 lager smörpapper, då smälter dom samman.
  8. 4
    Vi använder vårat vanliga stryk järn, hög värme och och 2 lager smörpapper, då smälter dom samman.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Ja just det. Sådanna pärlplattor fanns när jag var liten där pärlorna satt kvar. Det var tjockare piggar och en ram runt och de var bega i färgen vad jag minns. Sådanna har jag inte sett nu men det kannske finns. Vanliga pärlplattor som kan användas om och om igen fanns de också när jag var liten. Jag brukar stryka på pärlorna med ett bakplåtspapper emellan så att pärlorna smälter ihop. Lagom länge måste man stryka. Tar mani för mycket kan man smälta plattan också och om man stryker för lite lossnar pärlorna från varandra sen och den blir förstörd.

    milla
  10. 5
    Ja just det. Sådanna pärlplattor fanns när jag var liten där pärlorna satt kvar. Det var tjockare piggar och en ram runt och de var bega i färgen vad jag minns. Sådanna har jag inte sett nu men det kannske finns. Vanliga pärlplattor som kan användas om och om igen fanns de också när jag var liten. Jag brukar stryka på pärlorna med ett bakplåtspapper emellan så att pärlorna smälter ihop. Lagom länge måste man stryka. Tar mani för mycket kan man smälta plattan också och om man stryker för lite lossnar pärlorna från varandra sen och den blir förstörd.

    milla
  11. Medlem sedan
    Aug 2004
    #6

    Man stryker

    man stryker på dem. Lägg ett bakplåtspapper mellan. När du ser att pärlorna smällt, så är dte klart.
  12. 6
    Man stryker man stryker på dem. Lägg ett bakplåtspapper mellan. När du ser att pärlorna smällt, så är dte klart.
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7
    Visst ja,så var det!Hadde för mig att man hadde något mellan men var lite osäker.
  14. 7
    Visst ja,så var det!Hadde för mig att man hadde något mellan men var lite osäker.

Liknande trådar

  1. Pärlplattor!
    By Annika m M&V in forum _05 Höstbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 19:57
  2. Pärlplattor är kul!
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 20:56
  3. Pärlplattor
    By Cia_med_M in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 18:33
  4. Pärlplattor
    By 71an in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 11:01
  5. Pärlplattor/Pärlbrickor
    By Mathilda1 in forum Föräldraskap
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 10:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar