brutit båtbenet?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    brutit båtbenet?

    12åriga dottern ramlade igår på hockeyn och tog emot sig med vänsterhand, hon är inte den som gråter så då hon kom gråtande till mig direkt efter matchen förstod jag att det gjorde ordentligt ont. men efter ett tag lugnade det ner sig och hon kunde använda fingrarna i alla fall, och både ajg och tränaren trode det var en sträkning eller liknande, men idag hade smärtan ökat och hon hade gått till skolsyster som sa att eventuellt kunde båtbenet vara av men det var svårt att veta, men hon skulle tillbaka till syster i morgon igen för att då eventuellt bli skickad till röntgen.

    har fattat att just båtbenet ska vara krångligt att bryta någon som har några tips på hur jag kan se att de just är de som är av tar gäran emot andra tips eller funderingar på vad det annars kan vara hon är lite svullen och lite blå och hon kan använda handen så länge hon inte använder tummen för mycket, just nu sitter hon med min pulsvärmare över handen så den både värmer och håller tummenstilla
  2. 1
    brutit båtbenet? 12åriga dottern ramlade igår på hockeyn och tog emot sig med vänsterhand, hon är inte den som gråter så då hon kom gråtande till mig direkt efter matchen förstod jag att det gjorde ordentligt ont. men efter ett tag lugnade det ner sig och hon kunde använda fingrarna i alla fall, och både ajg och tränaren trode det var en sträkning eller liknande, men idag hade smärtan ökat och hon hade gått till skolsyster som sa att eventuellt kunde båtbenet vara av men det var svårt att veta, men hon skulle tillbaka till syster i morgon igen för att då eventuellt bli skickad till röntgen.

    har fattat att just båtbenet ska vara krångligt att bryta någon som har några tips på hur jag kan se att de just är de som är av tar gäran emot andra tips eller funderingar på vad det annars kan vara hon är lite svullen och lite blå och hon kan använda handen så länge hon inte använder tummen för mycket, just nu sitter hon med min pulsvärmare över handen så den både värmer och håller tummenstilla
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    Misstänker man att båtbenet är av så finns inget ev röntgen, det är obligatoriskt.

    Det är tom så att om man på röntgen inte riktigt kan avgöra om båtbenet är av eller inte så gipsar man för säkerhets skull. Sedan får man röntga om efter ett tag och finns då ett brott så kommer det att synas tydligare, finns inget brott så slipper man då gipset såklart.

    Anledningen till att man är så noga beror på att blodförsörjningen till båtbenet bara kommer från ett håll. När benet bryts så får den ena delen då väldigt dålig blodförsörjning och kan dö. Detta skapar stora problem, långvariga smärtor och kräver operation.
    Gipsar man så bibehålls blodförsörjningen till båda delarna av båtbenet och allt är lugnt.

    Det brukar finnas en ganska distinkt ömhet när man trycker över den sk snusgropen om båtbenet är av. Om man sträcker ut handen så kan man på baksidan av handen längst nere vid tummens bas mot handleden känna en grop, detta är snusgropen.
  4. 2
    Misstänker man att båtbenet är av så finns inget ev röntgen, det är obligatoriskt.

    Det är tom så att om man på röntgen inte riktigt kan avgöra om båtbenet är av eller inte så gipsar man för säkerhets skull. Sedan får man röntga om efter ett tag och finns då ett brott så kommer det att synas tydligare, finns inget brott så slipper man då gipset såklart.

    Anledningen till att man är så noga beror på att blodförsörjningen till båtbenet bara kommer från ett håll. När benet bryts så får den ena delen då väldigt dålig blodförsörjning och kan dö. Detta skapar stora problem, långvariga smärtor och kräver operation.
    Gipsar man så bibehålls blodförsörjningen till båda delarna av båtbenet och allt är lugnt.

    Det brukar finnas en ganska distinkt ömhet när man trycker över den sk snusgropen om båtbenet är av. Om man sträcker ut handen så kan man på baksidan av handen längst nere vid tummens bas mot handleden känna en grop, detta är snusgropen.
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    Jag blir förvånad - om nu skolsyster tror att benet är brutet, varför skickar hon inte dottern till röntgen idag? Flickan har ju ont. Jag skulle ha åkt in själv med henne.
  6. 3
    Jag blir förvånad - om nu skolsyster tror att benet är brutet, varför skickar hon inte dottern till röntgen idag? Flickan har ju ont. Jag skulle ha åkt in själv med henne.
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4

    är nog så

    att syster tvekar då dottern inte är så smärtpåverkad, även jag är tveksam
    men jag ska testa de tips jag fick ovan sedan ska jag tala med maken om vad han tror, vet ju att tjejen har hög smärttröskel men borde hon inte vara lite mer påverkad ändå hon gnällde inte alls igår över handen även om jag såg att hon inte använde tummen i onödan
  8. 4
    är nog så att syster tvekar då dottern inte är så smärtpåverkad, även jag är tveksam
    men jag ska testa de tips jag fick ovan sedan ska jag tala med maken om vad han tror, vet ju att tjejen har hög smärttröskel men borde hon inte vara lite mer påverkad ändå hon gnällde inte alls igår över handen även om jag såg att hon inte använde tummen i onödan
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5

    testade

    och fick svaret ja det gör ont plus att hon ryckte till men jag tycker inte hon är så smärtpåverkad kanske därför jag tvekar jag också.

    ska prata med maken då han kommer hem om han tycker vi ska kolla upp det direkt eller avvakta till i morgon då syster kollar igen, dottern är ju smärttålig men är det av borde hon ändå ha ondare eller är hon verkligen så tålig
  10. 5
    testade och fick svaret ja det gör ont plus att hon ryckte till men jag tycker inte hon är så smärtpåverkad kanske därför jag tvekar jag också.

    ska prata med maken då han kommer hem om han tycker vi ska kolla upp det direkt eller avvakta till i morgon då syster kollar igen, dottern är ju smärttålig men är det av borde hon ändå ha ondare eller är hon verkligen så tålig
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6

    försöker nu

    nå sjukvårdsupplysningen
    så får jag hjälp om vi ska avvakta skolsyster i morgon eller åka i kväll
    dottern själv säger att de inte spelar någonroll så det är svårt att veta just nu
  12. 6
    försöker nu nå sjukvårdsupplysningen
    så får jag hjälp om vi ska avvakta skolsyster i morgon eller åka i kväll
    dottern själv säger att de inte spelar någonroll så det är svårt att veta just nu
  13. mandelblomma
    #7
    ja jag med...är själv sjuksköterska o som skolssk har man inte befogenenheter att fria som hon gjort eller avvakta.
    Hon skulle hänvisat er till er familjeläkare så skulle denne ha bedömt om det ska röntgas eller ej!
  14. 7
    ja jag med...är själv sjuksköterska o som skolssk har man inte befogenenheter att fria som hon gjort eller avvakta.
    Hon skulle hänvisat er till er familjeläkare så skulle denne ha bedömt om det ska röntgas eller ej!

Liknande trådar

  1. Jag har brutit
    By Paxelle in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 07:11
  2. Tror jag har brutit tån...
    By Madicken-m4 in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 15:48
  3. Brutit tån?
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 04:05
  4. Nu har jag brutit
    By auroraleigh in forum Kärlek & relationer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 20:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar