Hur snabbt gravida blev ni?
Gravidsnack
  1. Medlem sedan
    Feb 2007
    #1

    Hur snabbt gravida blev ni?

    Satt och funderade på hur lång tid det kan ta att bli gravid i min ålder som är 42 år. Man hör ju mycket om att det kommer ta flera månader för det är bara ca 25% chans. Inte så roligt att tänka att det ska ta så lång tid i min ålder men vill man ha ett barn till så är det lika bra att ställa sig in på det. Hur lång tid har era försök tagit? Min barn har sett ut så här, min ålder skriver jag först:
    19 år, barn 1 som tog på 8.e försöket(oregelbunden mens)
    21 år, barn 2 tog på 3.e försöket( en tvilling som absorberades av kroppen men 1 embryo klarade sig)
    25 år, barn 3 tog på 2.a försöket
    42 år, förhoppningsvis barn 4 vem vet när!
  2. 1
    Hur snabbt gravida blev ni? Satt och funderade på hur lång tid det kan ta att bli gravid i min ålder som är 42 år. Man hör ju mycket om att det kommer ta flera månader för det är bara ca 25% chans. Inte så roligt att tänka att det ska ta så lång tid i min ålder men vill man ha ett barn till så är det lika bra att ställa sig in på det. Hur lång tid har era försök tagit? Min barn har sett ut så här, min ålder skriver jag först:
    19 år, barn 1 som tog på 8.e försöket(oregelbunden mens)
    21 år, barn 2 tog på 3.e försöket( en tvilling som absorberades av kroppen men 1 embryo klarade sig)
    25 år, barn 3 tog på 2.a försöket
    42 år, förhoppningsvis barn 4 vem vet när!
  3. Hoppas på BF i sep.
    #2

    Låååång tid.

    Hej!

    Jag hoppas verkligen att jag är ett undantag. :-)

    35 år, första barnet, tog på första försöket.
    41 år, andra barnet, tog 5 år.

    Vi har varit gravida en gång för 2½ år sedan, men var tvungna att avbryta, pga sjukdom hos bebisen.

    Lycka till!
  4. 2
    Låååång tid. Hej!

    Jag hoppas verkligen att jag är ett undantag. :-)

    35 år, första barnet, tog på första försöket.
    41 år, andra barnet, tog 5 år.

    Vi har varit gravida en gång för 2½ år sedan, men var tvungna att avbryta, pga sjukdom hos bebisen.

    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3

    Svar från en som blir 44 i år.

    Jag var 39 år när jag blev gravid första gången,
    det var på första försöket, blev missfall.
    Sen blev jag gravid tre månader senare,
    vilket blev min goa son Alexander nu 3,5 år.
    Nästa gång var jag 42 år när jag blev gravid på försök ett igen, blev missfall.
    Sen så blev jag gravid 4 månader senare vilket blev min andra goa son Emil,
    nu 3,5 månad.
    Jag har haft tur som har lätt att bli gravid i sen ålder.
    Lycka till.
  6. 3
    Svar från en som blir 44 i år. Jag var 39 år när jag blev gravid första gången,
    det var på första försöket, blev missfall.
    Sen blev jag gravid tre månader senare,
    vilket blev min goa son Alexander nu 3,5 år.
    Nästa gång var jag 42 år när jag blev gravid på försök ett igen, blev missfall.
    Sen så blev jag gravid 4 månader senare vilket blev min andra goa son Emil,
    nu 3,5 månad.
    Jag har haft tur som har lätt att bli gravid i sen ålder.
    Lycka till.
  7. Medlem sedan
    Jan 2007
    #4
    Jag är 37 år. Började försöka vid 34,5 år. Efter två års försök sökte vi för provrörsbehandling. Några månader senare lyckades provrörsbefruktningen efter första försöket.
  8. 4
    Jag är 37 år. Började försöka vid 34,5 år. Efter två års försök sökte vi för provrörsbehandling. Några månader senare lyckades provrörsbefruktningen efter första försöket.
  9. Medlem sedan
    Aug 2004
    #5
    Snabbt! Av alla gånger jag blivit gravid har jag en enda gång fått mens efter att "tillverkningsförsöken" började. Och detta vare sej jag varit 19 år eller som nu 38! Jag trodde det skulle vara mer problematiskt nu som äldre men det var bingo genast!

    Lycka till!!
  10. 5
    Snabbt! Av alla gånger jag blivit gravid har jag en enda gång fått mens efter att "tillverkningsförsöken" började. Och detta vare sej jag varit 19 år eller som nu 38! Jag trodde det skulle vara mer problematiskt nu som äldre men det var bingo genast!

    Lycka till!!
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6
    Om man ska vara riktigt tråkig och statistisk, så SKA det ta längre tid att bli gravid efter 40. Min gynekolog sa att det största problemet är just att BLI gravid, och inte att man får missfall eller handikappat barn, även om de riskerna tyvärr också ökar med åren.
    Hoppas att det går fort för er även denna gång då! Själv blev jag gravid på 2:a försöket vid 33 år, på 3:e försöket vid 35 år, och lilla trean som inte var planerad kom till på ETT enda slarv utan skydd vid nyss fyllda 40 år, så där kan jag inte riktigt svara på hur snabbt det gick då vi inte försökte. Inbillar mig att det kan ligga en del psykiskt i att just försöka, att gå in för det så mycket att man blir besatt av det. Då kanske det dröjer längre...Men det är ju lätt att säga att man inte ska vilja för mycket! Lycka till hur som helst!
  12. 6
    Om man ska vara riktigt tråkig och statistisk, så SKA det ta längre tid att bli gravid efter 40. Min gynekolog sa att det största problemet är just att BLI gravid, och inte att man får missfall eller handikappat barn, även om de riskerna tyvärr också ökar med åren.
    Hoppas att det går fort för er även denna gång då! Själv blev jag gravid på 2:a försöket vid 33 år, på 3:e försöket vid 35 år, och lilla trean som inte var planerad kom till på ETT enda slarv utan skydd vid nyss fyllda 40 år, så där kan jag inte riktigt svara på hur snabbt det gick då vi inte försökte. Inbillar mig att det kan ligga en del psykiskt i att just försöka, att gå in för det så mycket att man blir besatt av det. Då kanske det dröjer längre...Men det är ju lätt att säga att man inte ska vilja för mycket! Lycka till hur som helst!
  13. Medlem sedan
    Feb 2007
    #7
    Ettan vid 25 var inte planerad.
    Tvåan vid 27 vid första försöket
    Trean vid 37 efter ungefär 5 försök.
    Fyran är på planerings stadiet men man får väl räkna med att det tar 1-2 år. tänkte börja tidigast om ett år och då är jag 40.

    Lycka till!!
  14. 7
    Ettan vid 25 var inte planerad.
    Tvåan vid 27 vid första försöket
    Trean vid 37 efter ungefär 5 försök.
    Fyran är på planerings stadiet men man får väl räkna med att det tar 1-2 år. tänkte börja tidigast om ett år och då är jag 40.

    Lycka till!!
  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8
    Ganska snabbt...

    Graviditet 1: 33 år, första försöket, tidigt missfall
    Graviditet 2: 34 år, fjärde försöket, en pojke
    Gravidite 3: 36 år första försöket en pjke
    Graviditet 4: 39 år(har nu fyllt 40): första försöket, BF 1 april
  16. 8
    Ganska snabbt...

    Graviditet 1: 33 år, första försöket, tidigt missfall
    Graviditet 2: 34 år, fjärde försöket, en pojke
    Gravidite 3: 36 år första försöket en pjke
    Graviditet 4: 39 år(har nu fyllt 40): första försöket, BF 1 april
  17. *Charlie*
    #9
    Det gick på en gång. Jag är 37 och blev gravid vid första ÄL efter jag tog ut hormonspiralen.

    Mina tidigare barn har också gått snabbt (oplanerat).

    Lycka till!!
  18. 9
    Det gick på en gång. Jag är 37 och blev gravid vid första ÄL efter jag tog ut hormonspiralen.

    Mina tidigare barn har också gått snabbt (oplanerat).

    Lycka till!!
  19. Vill hamna här!
    #10

    Intressanta svar!

    Det verkar ha gått rätt fort för de flesta av er,vilket förvånar mig lite när man betänker oddsen som finns i vår ålder.Blir själv 39 i år,har inga barn sen förr och går in på vårt 6.e försök nu i veckan och jag har inga förhoppningar alls att det ens ska ta sig på naturlig väg!Min fertilitet är ju bara 25% av en 20-årings och det sjunker ju drastiskt för varje år så jag är egentligen rätt förvånad att det ö.h.t finns de som blir gravida efter 35.Det kan ju för många av er i.o.f.s bero på att ni har barn sen förr-även om det inte går bevisa sägs det ju att det underlättar chansen betydligt att bli gravid både lättare och längre upp i åren.Se bara på kvinnorna för i tiden-de hade oftast många barn och fick sina sista långt efter 40.Det är ju nu för tiden trots allt vanligare och vanligare att man INTE blir gravid när man är runt 40 och vad det beror på kan man ju bara spekulera i.Vi uppmanas att försöka "skaffa" barn tidigare,men vi som inte kunnat börja försöka förräns nu då?Jaja,jag hoppas innerligt att jag nån gång hamnar här-det lär ju inte bli i brådrasket i alla fall...
  20. 10
    Intressanta svar! Det verkar ha gått rätt fort för de flesta av er,vilket förvånar mig lite när man betänker oddsen som finns i vår ålder.Blir själv 39 i år,har inga barn sen förr och går in på vårt 6.e försök nu i veckan och jag har inga förhoppningar alls att det ens ska ta sig på naturlig väg!Min fertilitet är ju bara 25% av en 20-årings och det sjunker ju drastiskt för varje år så jag är egentligen rätt förvånad att det ö.h.t finns de som blir gravida efter 35.Det kan ju för många av er i.o.f.s bero på att ni har barn sen förr-även om det inte går bevisa sägs det ju att det underlättar chansen betydligt att bli gravid både lättare och längre upp i åren.Se bara på kvinnorna för i tiden-de hade oftast många barn och fick sina sista långt efter 40.Det är ju nu för tiden trots allt vanligare och vanligare att man INTE blir gravid när man är runt 40 och vad det beror på kan man ju bara spekulera i.Vi uppmanas att försöka "skaffa" barn tidigare,men vi som inte kunnat börja försöka förräns nu då?Jaja,jag hoppas innerligt att jag nån gång hamnar här-det lär ju inte bli i brådrasket i alla fall...
  21. Medlem sedan
    Jul 2006
    #11
    Otroligt snabbt! Hade haft hormon spiral i 10 år (bytt emellan åt så klart)Tog ut den i mars förra året för jag hade ont i magen, hann inte ens få mens (har inte haft den på 10 år pga spiralen) Så nu har jag en liten Josefina inte planerad men o så älskad! Jag fyller 40 i år.
    Kram Annelie
  22. 11
    Otroligt snabbt! Hade haft hormon spiral i 10 år (bytt emellan åt så klart)Tog ut den i mars förra året för jag hade ont i magen, hann inte ens få mens (har inte haft den på 10 år pga spiralen) Så nu har jag en liten Josefina inte planerad men o så älskad! Jag fyller 40 i år.
    Kram Annelie
  23. Medlem sedan
    Oct 2003
    #12
    Oplanerat gravid 30 år, abort
    3:e försöket 36 år-missfall
    2:a försöket 36 år, min älskade son, 6 år nu
    Oplanerat gravid 40 år, abort......

    .....det sista en oerhörd sorg och det värsta misstag jag begått i hela mitt liv. Sambon som har två barn sen innan (18,19 år) orkade då inte med fler barn. Jag var knäckt. Vi vet nu att det var ett hemskt misstag, som jag vill inget hellre än rätta till på enda sättet som går, att bli gravid igen...

    Jag har ju blivit gravid så lätt, t om vid 40 år. Men nu vid 42 år när jag vill så gärna verkar det vara stopp. Var hos gyn, allt ser jättebra ut. Han sa tvärtemot vad en annan gyn sagt i ett inlägg ovan, att gravid blir du kanske, men missfallsrisken är mycket stor. Jag hade ett tidigt missfall i höstas, plus på stickan, grav symtom, men började blöda efter en vecka...

    Fick upp hoppet då att jag blev iaf gravid, men nu har inget mer hänt.

    Efter 40 är det nog tyvärr få förunnat att bli gravida, men så länge man har regelbunden cykel, utslag på ÄL test, så varför inte försöka iaf. Min sorg över det barnet som vi inte lät komma till oss, driver iaf mig vidare.

    Om det är det mest sunda och vettiga vet jag inte, men jag kan inte dra gränsen än.
  24. 12
    Oplanerat gravid 30 år, abort
    3:e försöket 36 år-missfall
    2:a försöket 36 år, min älskade son, 6 år nu
    Oplanerat gravid 40 år, abort......

    .....det sista en oerhörd sorg och det värsta misstag jag begått i hela mitt liv. Sambon som har två barn sen innan (18,19 år) orkade då inte med fler barn. Jag var knäckt. Vi vet nu att det var ett hemskt misstag, som jag vill inget hellre än rätta till på enda sättet som går, att bli gravid igen...

    Jag har ju blivit gravid så lätt, t om vid 40 år. Men nu vid 42 år när jag vill så gärna verkar det vara stopp. Var hos gyn, allt ser jättebra ut. Han sa tvärtemot vad en annan gyn sagt i ett inlägg ovan, att gravid blir du kanske, men missfallsrisken är mycket stor. Jag hade ett tidigt missfall i höstas, plus på stickan, grav symtom, men började blöda efter en vecka...

    Fick upp hoppet då att jag blev iaf gravid, men nu har inget mer hänt.

    Efter 40 är det nog tyvärr få förunnat att bli gravida, men så länge man har regelbunden cykel, utslag på ÄL test, så varför inte försöka iaf. Min sorg över det barnet som vi inte lät komma till oss, driver iaf mig vidare.

    Om det är det mest sunda och vettiga vet jag inte, men jag kan inte dra gränsen än.
  25. Medlem sedan
    Sep 2005
    #13
    Snabbt, jag är nu gravid med vårt andra barn. Vi bestämde oss för att försöka få barn genast efter att vi gifte oss, vår första är född 9 månader och en dag efter bröllopet Sen dess har jag hunnit ha mens en enda gång (ammar fortfarande) och blev genast gravid igen, är nu i v. 8. Jag har lärt mig att om vi INTE vill ha barn får vi nog se till att vara lite försktiga, men både vårt första barn och det vi får i oktober är jättevälkomna och efterlängtade (det blir ett år och fem månader emellan)
  26. 13
    Snabbt, jag är nu gravid med vårt andra barn. Vi bestämde oss för att försöka få barn genast efter att vi gifte oss, vår första är född 9 månader och en dag efter bröllopet Sen dess har jag hunnit ha mens en enda gång (ammar fortfarande) och blev genast gravid igen, är nu i v. 8. Jag har lärt mig att om vi INTE vill ha barn får vi nog se till att vara lite försktiga, men både vårt första barn och det vi får i oktober är jättevälkomna och efterlängtade (det blir ett år och fem månader emellan)
  27. Medlem sedan
    Sep 2005
    #14
    å nej, förlåt, läste slarvigt, jag är 27 år nu, så den här tråden gällde kanske inte mig? Förlåt :S
  28. 14
    å nej, förlåt, läste slarvigt, jag är 27 år nu, så den här tråden gällde kanske inte mig? Förlåt :S
  29. Medlem sedan
    Dec 2006
    #15
    Hej!
    Ja, jag fyller 37 i december.
    Var 33 när sonen blev till på tredje försöket 2004. Han fyller 3 snart.
    Nu med andra barnet så blev det på andra försöket nu då jag e 36.

    Jepp!
  30. 15
    Hej!
    Ja, jag fyller 37 i december.
    Var 33 när sonen blev till på tredje försöket 2004. Han fyller 3 snart.
    Nu med andra barnet så blev det på andra försöket nu då jag e 36.

    Jepp!
  31. Medlem sedan
    Jan 2007
    #16

    Mycket snabbt

    Graviditet 1: 24 år, första försöket, pojke
    Graviditet 2: 27 år, första försöket men med lite slarv, flicka
    Graviditet 3: 33 år ej planerat, blev gravid trots spiral och upptäckte detta när jag fick missfall.
    Graviditet 4: 35 år: blev gravid trots p-piller, BF 15 maj
  32. 16
    Mycket snabbt Graviditet 1: 24 år, första försöket, pojke
    Graviditet 2: 27 år, första försöket men med lite slarv, flicka
    Graviditet 3: 33 år ej planerat, blev gravid trots spiral och upptäckte detta när jag fick missfall.
    Graviditet 4: 35 år: blev gravid trots p-piller, BF 15 maj
  33. anonym
    #17
    Det gick fort. 41 år gravid på andra försöket, det blev en pojke, inga mf.
  34. 17
    Det gick fort. 41 år gravid på andra försöket, det blev en pojke, inga mf.
  35. Freddy
    #18
    Mycket olika!

    30 år, 1:an med hjälp av IVF (4:e försöket) efter fyra år av försök den vanliga vägen

    31 år, 2:an på första försöket (den vanliga vägen)

    37 år, 3:an efter 13 månader (Gav upp efter 10)

    Vi har verkligen fått känna av olika "väntan" kan man säga.
  36. 18
    Mycket olika!

    30 år, 1:an med hjälp av IVF (4:e försöket) efter fyra år av försök den vanliga vägen

    31 år, 2:an på första försöket (den vanliga vägen)

    37 år, 3:an efter 13 månader (Gav upp efter 10)

    Vi har verkligen fått känna av olika "väntan" kan man säga.
  37. Medlem sedan
    Mar 2007
    #19

    Direkt!

    Blev gravid på första försöket!!

    Har haft väldigt lätt för att bli gravid, det kan mina 2 aborter säga!

    Känns som om jag bara behöver ligga brevid min sambo så bli jag gravid, -skrattar-
    nej skämto sido. Men på första försäket i allafall
  38. 19
    Direkt! Blev gravid på första försöket!!

    Har haft väldigt lätt för att bli gravid, det kan mina 2 aborter säga!

    Känns som om jag bara behöver ligga brevid min sambo så bli jag gravid, -skrattar-
    nej skämto sido. Men på första försäket i allafall
  39. Medlem sedan
    Dec 2006
    #20

    Lite olika!

    24 år 6 månader efter att jag slutade med ppillren.

    27 år Dagen efter uttag av kopparspiral.

    36 år 1:a försöket (kört med säkra peroder i 2 år)
    Glöm inte bort dig själv!
  40. 20
    Lite olika! 24 år 6 månader efter att jag slutade med ppillren.

    27 år Dagen efter uttag av kopparspiral.

    36 år 1:a försöket (kört med säkra peroder i 2 år)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Om ni var gravida och blev
    By Mian m7 in forum Ordet är fritt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 16:55
  2. NÄR BLEV NI GRAVIDA?
    By rebecku in forum Gravidsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 17:02
  3. ni som blev gravida
    By lillplopp in forum _0706 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 17:15
  4. När blev ni gravida igen???
    By önskar syskon in forum Förlossning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 19:45
  5. Någon av er som blev gravida
    By Piggles in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 19:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar