Samiska namn?
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Aug 2004
    #1

    Samiska namn?

    När jag väntade Milva var jag lite inne på att jag ville ha ett namn som betydde något fint på Samiska (typ sol, regn osv) men hittade ingen bra ordlista eller någon bok med Samiska namn. Vet ni några fina namn/ord på samiska?
    Karin.
    What happened to the dream of a girl President?
    -She´s dancing in the video next to 50 Cent.
  2. 1
    Samiska namn? När jag väntade Milva var jag lite inne på att jag ville ha ett namn som betydde något fint på Samiska (typ sol, regn osv) men hittade ingen bra ordlista eller någon bok med Samiska namn. Vet ni några fina namn/ord på samiska?
    Karin.
  3. Medlem sedan
    Apr 2006
    #2
    Har för mig att Nilas är samiskt, men vet tyvärr inte vad det betyder. Tror att Nilo/Niilo är samiskt också men det kan vara finskt.

    Tror också att samiska varit på tapeten förut, så om du kanske söker i det här snacket får du förhoppningsvis någon träff!
  4. 2
    Har för mig att Nilas är samiskt, men vet tyvärr inte vad det betyder. Tror att Nilo/Niilo är samiskt också men det kan vara finskt.

    Tror också att samiska varit på tapeten förut, så om du kanske söker i det här snacket får du förhoppningsvis någon träff!
  5. Medlem sedan
    Apr 2006
    #3
    Hittade de fem vanligaste samiska namnen.
    För flickor: Elle, Máret, Innga, Biret och Ánne.
    För pojkar: Niillas, Áslat, Ánde, Biera och Mihkkel.
  6. 3
    Hittade de fem vanligaste samiska namnen.
    För flickor: Elle, Máret, Innga, Biret och Ánne.
    För pojkar: Niillas, Áslat, Ánde, Biera och Mihkkel.
  7. Medlem sedan
    Apr 2006
    #4
    Och några till:
    Njalla, Aiti och Buvri betyder betyder boda.

    Flicknamnet Risten som tydligen kan jämföras med våran Kristina. Och Sara, som används som både för och efternamn vad jag förstått.
  8. 4
    Och några till:
    Njalla, Aiti och Buvri betyder betyder boda.

    Flicknamnet Risten som tydligen kan jämföras med våran Kristina. Och Sara, som används som både för och efternamn vad jag förstått.
  9. Matteus +4till
    #5
    Milva är jättefint ,och ovanligt vad har ni hittat det?

    kram nyfikna jag
  10. 5
    Milva är jättefint ,och ovanligt vad har ni hittat det?

    kram nyfikna jag
  11. Medlem sedan
    Apr 2004
    #6
    Jag tror att Sunna är samiskt, fast någon har sagt att det är ett efternamn. vet inte om det stämmer men det spelar ingen roll för mig, tycker det är jättefint.
  12. 6
    Jag tror att Sunna är samiskt, fast någon har sagt att det är ett efternamn. vet inte om det stämmer men det spelar ingen roll för mig, tycker det är jättefint.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7
    Det finns en känd samisk konstnär som heter Sunna i efternamn. Men det verkar vara lika vanligt som förnamn, 118 personer heter det i efternamn och 92 kvinnor har det som förnamn.
  14. 7
    Det finns en känd samisk konstnär som heter Sunna i efternamn. Men det verkar vara lika vanligt som förnamn, 118 personer heter det i efternamn och 92 kvinnor har det som förnamn.
  15. Medlem sedan
    Aug 2004
    #8

    Tack!

    För alla svar! Vart hittade du namnen? Jättefina! Niilas speciellt.
    Tackar!
    What happened to the dream of a girl President?
    -She´s dancing in the video next to 50 Cent.
  16. 8
    Tack! För alla svar! Vart hittade du namnen? Jättefina! Niilas speciellt.
    Tackar!
  17. Medlem sedan
    Aug 2004
    #9

    Det var..

    Pappan Fredrik som hittade på det, jag var inne på namn som Ylva, Alva och Älva men han gillade dem inte så han hittade helt enkelt på -Milva. Och jag älskar det!
    Finns ett fåtal till som heter det, och det finns en vacker orange ros somheter det.
    Karin
    What happened to the dream of a girl President?
    -She´s dancing in the video next to 50 Cent.
  18. 9
    Det var.. Pappan Fredrik som hittade på det, jag var inne på namn som Ylva, Alva och Älva men han gillade dem inte så han hittade helt enkelt på -Milva. Och jag älskar det!
    Finns ett fåtal till som heter det, och det finns en vacker orange ros somheter det.
    Karin
  19. Medlem sedan
    Aug 2004
    #10

    Ja det är..

    jättefint verkligen! Visste inte att det var samiskt, har hört att det betyder sol på Islänska. Hur som hellst ar det vackert!
    Karin
    What happened to the dream of a girl President?
    -She´s dancing in the video next to 50 Cent.
  20. 10
    Ja det är.. jättefint verkligen! Visste inte att det var samiskt, har hört att det betyder sol på Islänska. Hur som hellst ar det vackert!
    Karin
  21. Medlem sedan
    Feb 2007
    #11
    Aili är ett samiskt flicknamn som jag funderade på om vi fick en flicka! Storebror heter Nilas :-)
  22. 11
    Aili är ett samiskt flicknamn som jag funderade på om vi fick en flicka! Storebror heter Nilas :-)
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Silas är väl samiskt? Jag tror det i alla fall, jättefint är det i vilket fall liksom Milva :-)
  24. 12
    Silas är väl samiskt? Jag tror det i alla fall, jättefint är det i vilket fall liksom Milva :-)
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13

    Jag borde nog veta...

    ...jag som bor här uppe i högan nord. Men jag kan knappt komma på ett enda när jag nu tänker efter!
    Det enda jag tänker är att det är väldigt vanligt med dubbel-namn, betydligt vanligare än i helt svenskspråkiga familjer. Elle-Kari, Ibba-Risitin, Per-Mikkel osv.
    Sakka såg jag idag en som hette, men jag kan inte garantera att det namnet verkligen är samiskt (personen hade dock ett efternamn som jag tyckte tydde på samiskt ursprung).

    Hittar en länk i alla fall, inte så många namn - men om du klickar på "Språk" så finns det lite samiska ord.
  26. 13
    Jag borde nog veta... ...jag som bor här uppe i högan nord. Men jag kan knappt komma på ett enda när jag nu tänker efter!
    Det enda jag tänker är att det är väldigt vanligt med dubbel-namn, betydligt vanligare än i helt svenskspråkiga familjer. Elle-Kari, Ibba-Risitin, Per-Mikkel osv.
    Sakka såg jag idag en som hette, men jag kan inte garantera att det namnet verkligen är samiskt (personen hade dock ett efternamn som jag tyckte tydde på samiskt ursprung).

    Hittar en länk i alla fall, inte så många namn - men om du klickar på "Språk" så finns det lite samiska ord.
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14

    Åh vad jag är glömsk...!

  28. 14
    Åh vad jag är glömsk...! Här kommer länken

    http://www.samer.se/servlet/GetDoc?meta_id=1001
  29. Medlem sedan
    Mar 2007
    #15
    Det var klart gulligt, jag noterar det i min komihåglista - kanske snor det
  30. 15
    Det var klart gulligt, jag noterar det i min komihåglista - kanske snor det
  31. Medlem sedan
    Aug 2004
    #16

    Tack!..

    Bra länk! Om jag förstår rätt betyder Lea gott på sydsamiska?
    Lea är fint.
    Karin
    What happened to the dream of a girl President?
    -She´s dancing in the video next to 50 Cent.
  32. 16
    Tack!.. Bra länk! Om jag förstår rätt betyder Lea gott på sydsamiska?
    Lea är fint.
    Karin
  33. Medlem sedan
    Jan 2007
    #17
    Sunna er islandsk
  34. 17
    Sunna er islandsk

Liknande trådar

  1. Samiska namn
    By SmillaMilla in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-07-03, 14:13
  2. någon som talar samiska?
    By Desperado in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-27, 09:53
  3. coolt ju med samiska!!!!!
    By 0rcid in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 21:14
  4. Samiska traditioner
    By Sportbil in forum Politik
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 13:10
  5. Ngn som kan samiska
    By D©lphin in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 09:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar