Hur ligger bebisen?
_0703 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Hur ligger bebisen?

    Nu måste jag bara fråga; hur brukar bebisar ligga i magen så här på slutet? Åt vilket håll har de ryggen?

    Jag känner hela tiden sparkar mitt fram i magen, ovanför naveln, men samtidigt känns det som om ryggen är till vänster när man känner med handen (förstår ni vad jag menar?). Alltså, det är svårt att fatta om ansiktet är vänt till höger eller om bebisen tittar rakt fram åt navelhållet (är i v 38+1).

    Känner ni som har bebisen kvar i magen tydligt hur den ligger?

    Kram Hanna
  2. 1
    Hur ligger bebisen? Nu måste jag bara fråga; hur brukar bebisar ligga i magen så här på slutet? Åt vilket håll har de ryggen?

    Jag känner hela tiden sparkar mitt fram i magen, ovanför naveln, men samtidigt känns det som om ryggen är till vänster när man känner med handen (förstår ni vad jag menar?). Alltså, det är svårt att fatta om ansiktet är vänt till höger eller om bebisen tittar rakt fram åt navelhållet (är i v 38+1).

    Känner ni som har bebisen kvar i magen tydligt hur den ligger?

    Kram Hanna
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2
    BM på föräldrarutbildningen sa att de flesta bäbisar (typ 70%) sista tiden ligger med ryggen på höger sida och näsan till vänster så att säg, men hon sa ingenting om varför det var så..

    Själv känner jag mest sparkar i vänster sida och inga alls i höger sida så jag gissar på att den här ligger så som hon sa. Jag har dessutom bara bristningar på höger sida (både runt naveln och nere under magen).
  4. 2
    BM på föräldrarutbildningen sa att de flesta bäbisar (typ 70%) sista tiden ligger med ryggen på höger sida och näsan till vänster så att säg, men hon sa ingenting om varför det var så..

    Själv känner jag mest sparkar i vänster sida och inga alls i höger sida så jag gissar på att den här ligger så som hon sa. Jag har dessutom bara bristningar på höger sida (både runt naveln och nere under magen).
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3
    Jaha, där ser man! Min mage ser faktiskt lite vänstervriden ut när jag kollar på den så då är nog min bebis ltvärtemot. Sa din bm om det spelar någon roll för för förlossningen på vilken sida bebisen ligger?
  6. 3
    Jaha, där ser man! Min mage ser faktiskt lite vänstervriden ut när jag kollar på den så då är nog min bebis ltvärtemot. Sa din bm om det spelar någon roll för för förlossningen på vilken sida bebisen ligger?
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4
    Nej, bara att de flesta lägger sig så, men så länge de ligger med huvudet neråt så spelar det ingen roll åt vilket håll sas. Eller jo, under utdrivningsskedet spelade det roll hur de låg, då skulle de ligga med näsan pekandes mot svanskotan, men dit roterar dom under själva förlossningen och hur de legat innan spelar ingen roll alls.

    De har tydligen lättare att rotera så de hamnar på rätt håll om man är upp och går eller står så länge man bara kan. Ligger man på rygg roterar de lättare åt andra håller så de hamnar med bakhuvudet mot svanskotan och då kallas det vidöppet läge och är tydligen svårare att krysta ut.

    Man brukar inte behöva tänka på allt det här själv dock utan bm på förlossningen kommer föreslå ställningar som gynnar bäbisens rotation till rätt läge eller köra upp en ur sängen och tvinga en vandra sjukhuskoridorerna fram och tillbaka (vilket alla tydligen inte uppskattar när de bara vill ligga och tycka synd om sig själva för de har så himlarns ooooont!! )
  8. 4
    Nej, bara att de flesta lägger sig så, men så länge de ligger med huvudet neråt så spelar det ingen roll åt vilket håll sas. Eller jo, under utdrivningsskedet spelade det roll hur de låg, då skulle de ligga med näsan pekandes mot svanskotan, men dit roterar dom under själva förlossningen och hur de legat innan spelar ingen roll alls.

    De har tydligen lättare att rotera så de hamnar på rätt håll om man är upp och går eller står så länge man bara kan. Ligger man på rygg roterar de lättare åt andra håller så de hamnar med bakhuvudet mot svanskotan och då kallas det vidöppet läge och är tydligen svårare att krysta ut.

    Man brukar inte behöva tänka på allt det här själv dock utan bm på förlossningen kommer föreslå ställningar som gynnar bäbisens rotation till rätt läge eller köra upp en ur sängen och tvinga en vandra sjukhuskoridorerna fram och tillbaka (vilket alla tydligen inte uppskattar när de bara vill ligga och tycka synd om sig själva för de har så himlarns ooooont!! )
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    Oj, det var utförlig information! Jag misstänker att jag kommer att vilja att ligga och dega på rygg i alla fall, men det får vi ta då. Förra gången tror jag att jag låg stilla hela tiden nästan.
  10. 5
    Oj, det var utförlig information! Jag misstänker att jag kommer att vilja att ligga och dega på rygg i alla fall, men det får vi ta då. Förra gången tror jag att jag låg stilla hela tiden nästan.
  11. Medlem sedan
    Sep 2005
    #6
    De väl jätte olika... eller ?
    den kan ju skruva på sej å så...

    Jag känner ialla fall ryggen på vänster sida och framåt å ibland åt höger.. Nu ligger den nog på vänster sida.. ?!
    Magen har inte vart så här mjuk på länge...

    kram
  12. 6
    De väl jätte olika... eller ?
    den kan ju skruva på sej å så...

    Jag känner ialla fall ryggen på vänster sida och framåt å ibland åt höger.. Nu ligger den nog på vänster sida.. ?!
    Magen har inte vart så här mjuk på länge...

    kram
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    Min bebis har ryggen på min högra sida, sparkar på vänster, mittemellan navel o revben kommer de flesta sparkarna. Ibland känner jag att den trycker ut ryggen mitt fram på min mage och ibland kommer det sparkar där, men det var länge sen ryggen låg på min vänstra sida nu.
  14. 7
    Min bebis har ryggen på min högra sida, sparkar på vänster, mittemellan navel o revben kommer de flesta sparkarna. Ibland känner jag att den trycker ut ryggen mitt fram på min mage och ibland kommer det sparkar där, men det var länge sen ryggen låg på min vänstra sida nu.
  15. Medlem sedan
    Jan 2007
    #8
    Min bebis ligger oftast med rumpan under mitt högra bröst och ryggen utmed sidan från höger bröst nedåt mot mitten. Fötterna känner jag oftast knöla mitt på vänstra sidan av magen och huvudet känner jag när det tar i bäckenet, då ilar det till ordentligt. Så då borde den ligga med näsan mot min vänstra sida eller lite snett bakåt.

    v. 40+1
  16. 8
    Min bebis ligger oftast med rumpan under mitt högra bröst och ryggen utmed sidan från höger bröst nedåt mot mitten. Fötterna känner jag oftast knöla mitt på vänstra sidan av magen och huvudet känner jag när det tar i bäckenet, då ilar det till ordentligt. Så då borde den ligga med näsan mot min vänstra sida eller lite snett bakåt.

    v. 40+1
  17. Medlem sedan
    Mar 2004
    #9

    Han byter håll hela tiden...

    trots att huvudet är fixerat. Men bm sade att de kan vrida ganska mycket på kroppen ändå. Jag känner ryggen ömsom på höger och ömsom på vänster sida och s¨fötter och smådelar på motsvarande sida hela tiden då.
  18. 9
    Han byter håll hela tiden... trots att huvudet är fixerat. Men bm sade att de kan vrida ganska mycket på kroppen ändå. Jag känner ryggen ömsom på höger och ömsom på vänster sida och s¨fötter och smådelar på motsvarande sida hela tiden då.
  19. Medlem sedan
    Jan 2007
    #10
    Min bebis ligger oftast med rumpan under mitt högra bröst och ryggen utmed sidan från höger bröst nedåt mot mitten. Fötterna känner jag oftast knöla mitt på vänstra sidan av magen och huvudet känner jag när det tar i bäckenet, då ilar det till ordentligt. Så då borde den ligga med näsan mot min vänstra sida eller lite snett bakåt.

    v. 40+1
  20. 10
    Min bebis ligger oftast med rumpan under mitt högra bröst och ryggen utmed sidan från höger bröst nedåt mot mitten. Fötterna känner jag oftast knöla mitt på vänstra sidan av magen och huvudet känner jag när det tar i bäckenet, då ilar det till ordentligt. Så då borde den ligga med näsan mot min vänstra sida eller lite snett bakåt.

    v. 40+1
  21. Medlem sedan
    Jan 2006
    #11

    Jag tycker att det

    varierar. Han vänder fortfarande mycket på sig, fast han är fixerad.

    Min Aurorabm sa idag att kom fortfarande kan snurra ganska mycket, fast dom är fixerade.

    Agnes låg mest med ryggen till vänster, men Egon tror jag skiftar lite.
    Ylva m ängeln Agnes f/d 060107 och Adam f 070404
    www.simplesite.com/agnes
  22. 11
    Jag tycker att det varierar. Han vänder fortfarande mycket på sig, fast han är fixerad.

    Min Aurorabm sa idag att kom fortfarande kan snurra ganska mycket, fast dom är fixerade.

    Agnes låg mest med ryggen till vänster, men Egon tror jag skiftar lite.
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Min bebis har legat med huvudet nedåt halva graviditeten och har ryggen på höger sida av min mage. Hon sparkar mot min vänstra sida och är duktig på att kicka vänster höftben Antar att ansiktet på min måste vara åt vänster sida...
  24. 12
    Min bebis har legat med huvudet nedåt halva graviditeten och har ryggen på höger sida av min mage. Hon sparkar mot min vänstra sida och är duktig på att kicka vänster höftben Antar att ansiktet på min måste vara åt vänster sida...
  25. Medlem sedan
    Jan 2005
    #13
    Intressant!

    BM på vår föräldrautbildning sa att det var vanligast att bäbisen ligger med ryggen på vänster sida och att min som ligger till höger kunde innebära ansiktsbjudning ex.

    Tog upp det med min BM som sa att höger eller vänster sida inte har någon som helst betydelse för ansiktsbjudning, tappar ännu mera respekt för BM som höll i föräldrautbildningen..
  26. 13
    Intressant!

    BM på vår föräldrautbildning sa att det var vanligast att bäbisen ligger med ryggen på vänster sida och att min som ligger till höger kunde innebära ansiktsbjudning ex.

    Tog upp det med min BM som sa att höger eller vänster sida inte har någon som helst betydelse för ansiktsbjudning, tappar ännu mera respekt för BM som höll i föräldrautbildningen..
  27. Medlem sedan
    Feb 2003
    #14
    Aah, ja, det lär ju gå bra det också gissar jag. Om inte annat så var det ju faktiskt så man gjorde under väldigt lång tid och ut kom en massa bäbisar i alla fall. Och känns det bra så är det nog viktigare än att man gör "rätt" (tror jag iaf ).
  28. 14
    Aah, ja, det lär ju gå bra det också gissar jag. Om inte annat så var det ju faktiskt så man gjorde under väldigt lång tid och ut kom en massa bäbisar i alla fall. Och känns det bra så är det nog viktigare än att man gör "rätt" (tror jag iaf ).
  29. Nina m nea+bf28/3
    #15

    Höger sida

    Bebis ligger oftast på höger sida, men vrider sig flera gågner om dagen till vänster sida. BM sa att den inte bestämt sig än, men det var ingen fara huvudet ligger i alla fall neråt och jag är "bara" i v.36+5
  30. 15
    Höger sida Bebis ligger oftast på höger sida, men vrider sig flera gågner om dagen till vänster sida. BM sa att den inte bestämt sig än, men det var ingen fara huvudet ligger i alla fall neråt och jag är "bara" i v.36+5

Liknande trådar

  1. Hur ligger bebisen i magen?
    By LinneG in forum _1112 Decemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 13:40
  2. Bebisen ligger åt fel håll...
    By Hanna_panna in forum _0905 Majbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 15:46
  3. Hur långt in ligger bebisen?
    By Leyse in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 11:48
  4. Bebisen ligger
    By Jojjo v 34 in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 21:22
  5. Bebisen ligger på tvären
    By Karolina. in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 14:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar