platonisk vänskap?
Pappasnack
  1. fröken anonym
    #1

    platonisk vänskap?

    Är platonisk vänskap mellan en vuxen man o en vuxen kvinna egentligen en möjlighet? Eller är det så att tanken på ett ev. förhållande - även om det bara skulle innebära en rent fysisk (inte känslomässig) relation, ständigt är närvarande på något plan? Säg att en vuxen kvinna blir bekant med en vuxen (singel-) man. Kvinnan är gift, har ett gemensamt intresse med mannen (ej maken) och utövar detta intresse tillsammans med mannen vid ett par tillfällen per vecka. Man utbyter telefonnummer och pratar om lite allt möjligt, men sällan om kvinnans familj. Kan det te sig märkligt för mannen som är singel? Kan han få för sig att kvinnan är ute efter ett "extra" förhållande? Finns det män som per automatik fantiserar om alla kvinnliga vänner/bekanta?
  2. 1
    platonisk vänskap? Är platonisk vänskap mellan en vuxen man o en vuxen kvinna egentligen en möjlighet? Eller är det så att tanken på ett ev. förhållande - även om det bara skulle innebära en rent fysisk (inte känslomässig) relation, ständigt är närvarande på något plan? Säg att en vuxen kvinna blir bekant med en vuxen (singel-) man. Kvinnan är gift, har ett gemensamt intresse med mannen (ej maken) och utövar detta intresse tillsammans med mannen vid ett par tillfällen per vecka. Man utbyter telefonnummer och pratar om lite allt möjligt, men sällan om kvinnans familj. Kan det te sig märkligt för mannen som är singel? Kan han få för sig att kvinnan är ute efter ett "extra" förhållande? Finns det män som per automatik fantiserar om alla kvinnliga vänner/bekanta?
  3. fröken anonym
    #2
    tillägger ... mannen o kvinnan är (oftast) ensamma då de utövar detta intresse.
  4. 2
    tillägger ... mannen o kvinnan är (oftast) ensamma då de utövar detta intresse.
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    Svaret på dina frågor hittar du i filmerna "When Harry met Sally" och "Vuxna människor".

    Skämt åsido tror jag det är möjligt men ovanligt att en sådan vänskap håller sig på det planet.
  6. 3
    Svaret på dina frågor hittar du i filmerna "When Harry met Sally" och "Vuxna människor".

    Skämt åsido tror jag det är möjligt men ovanligt att en sådan vänskap håller sig på det planet.
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4

    i agree

    Tror inte på det där med tjejkompis eller killkompis - men visst det kan fungera men den ena vill nog ngt mer än så i samtliga fall... En del skulle dock aldrig erkänna det...
    "Justice is fairness"
  8. 4
    i agree Tror inte på det där med tjejkompis eller killkompis - men visst det kan fungera men den ena vill nog ngt mer än så i samtliga fall... En del skulle dock aldrig erkänna det...
  9. Medlem sedan
    Mar 2007
    #5
    Me 2 then! (håller med alltså).

    Det är klart det är möjligt! Jag blir i alla fall inte automatiskt kär eller kåt på någon bara för att dom råkar vara av det andra könet. Jag känner till massor som har lyckats hålla sin vänskap precis som den är!

    Men visst, man har ju sett ett gäng exempel genom åren på folk som har påstått sig vara kompisar och så har det knakat för att den ena eller andra har kärat ner sig. Så visst finns det alltid en risk om man väljer att se det så...

    ...för det är just det som är grejjen. Jag tror generellt att den här sortens tankar oftast kommer ur frågeställarens svartsjuke-/katastrof-tankar.

    Det är precis som att förutsätta att alla homosexuella män per automatik skulle bli kära i mig. Har jag bögfobi så är det lätt att inbilla sig, men som sansad person så förstår man snabbt att så inte är fallet...

    Sen försöker jag inte säga att det är lätt att tygla sin oro. Eller att vissa personer inte har mer fallenhet att strula till saker än andra... Men det är ju lixom en helt annan diskussion.
  10. 5
    Me 2 then! (håller med alltså).

    Det är klart det är möjligt! Jag blir i alla fall inte automatiskt kär eller kåt på någon bara för att dom råkar vara av det andra könet. Jag känner till massor som har lyckats hålla sin vänskap precis som den är!

    Men visst, man har ju sett ett gäng exempel genom åren på folk som har påstått sig vara kompisar och så har det knakat för att den ena eller andra har kärat ner sig. Så visst finns det alltid en risk om man väljer att se det så...

    ...för det är just det som är grejjen. Jag tror generellt att den här sortens tankar oftast kommer ur frågeställarens svartsjuke-/katastrof-tankar.

    Det är precis som att förutsätta att alla homosexuella män per automatik skulle bli kära i mig. Har jag bögfobi så är det lätt att inbilla sig, men som sansad person så förstår man snabbt att så inte är fallet...

    Sen försöker jag inte säga att det är lätt att tygla sin oro. Eller att vissa personer inte har mer fallenhet att strula till saker än andra... Men det är ju lixom en helt annan diskussion.
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Så sant..

    instämmer.

    Den är rätt bra den där filmen faktiskt.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  12. 6
    Så sant.. instämmer.

    Den är rätt bra den där filmen faktiskt.
  13. På med pilen Palle
    #7
    Det finns alltid en "risk" att det blir fel (eller rätt?) när personer med olika kön bara är vänner.

    Jag tror dock inte att mannen skulle tycka att det är märkligt att en kvinna bara vill vara vän, men med den ökade vänskapen kommer en starkare relation som kan vara svår att förutse.

    Jag har själv en hel del erfarenhet av detta och i min bekantskapskrets finns det mängder av liknande "bekymmer" där just det gemensamma intresset har blivit inkörsporten till uppbrutna förhållanden.
  14. 7
    Det finns alltid en "risk" att det blir fel (eller rätt?) när personer med olika kön bara är vänner.

    Jag tror dock inte att mannen skulle tycka att det är märkligt att en kvinna bara vill vara vän, men med den ökade vänskapen kommer en starkare relation som kan vara svår att förutse.

    Jag har själv en hel del erfarenhet av detta och i min bekantskapskrets finns det mängder av liknande "bekymmer" där just det gemensamma intresset har blivit inkörsporten till uppbrutna förhållanden.
  15. Medlem sedan
    Feb 2007
    #8
    Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag har lättare för kvinnliga vänner. Jag har två manliga vänner som står mig såpass nära att jag inte behöver träffa dem ens varje år, men vi pratar lite då och då på telefon.

    Däremot har jag 5 riktigt tajta tjej-vänner som jag har mer eller mindre daglig kontakt med på msn och mail. Jag är inte mycket av en telefonmänniska, så det blir mest skriven kontakt.

    Vi snackar om det mesta och ett par av dem har jag ju dessutom bott med under "icke-förhållande-former".
    Jag kan inte svära på att man inte fått dem insmygande under några drömmar om natten, eller att man inte tänkt på dem som sexuella varelser, men det har inget med att göra vad man vill och tycker eller tänker utföra i verkligheten.

    Det mänskliga psyket kan ju arbeta av sig självt, så att säga.

    Vänskap, utan erotiska tankar är möjligt mellan man och kvinna, helt klart... Det vet jag av erfarenhet.
    Skulle aldrig ha en tanke på ett kärleksförhållande med någon av dessa kvinnliga vänner, fast de är kvinnor, vackra, kluriga och skulle vara ett kap för vem som helst annars.
  16. 8
    Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag har lättare för kvinnliga vänner. Jag har två manliga vänner som står mig såpass nära att jag inte behöver träffa dem ens varje år, men vi pratar lite då och då på telefon.

    Däremot har jag 5 riktigt tajta tjej-vänner som jag har mer eller mindre daglig kontakt med på msn och mail. Jag är inte mycket av en telefonmänniska, så det blir mest skriven kontakt.

    Vi snackar om det mesta och ett par av dem har jag ju dessutom bott med under "icke-förhållande-former".
    Jag kan inte svära på att man inte fått dem insmygande under några drömmar om natten, eller att man inte tänkt på dem som sexuella varelser, men det har inget med att göra vad man vill och tycker eller tänker utföra i verkligheten.

    Det mänskliga psyket kan ju arbeta av sig självt, så att säga.

    Vänskap, utan erotiska tankar är möjligt mellan man och kvinna, helt klart... Det vet jag av erfarenhet.
    Skulle aldrig ha en tanke på ett kärleksförhållande med någon av dessa kvinnliga vänner, fast de är kvinnor, vackra, kluriga och skulle vara ett kap för vem som helst annars.
  17. Medlem sedan
    Mar 2004
    #9
    Klart man kan ha vänner av det motsatta könet.
    Hur singelmannen i ditt fall resonerar vet bara han.
    Sedan finns det säkert män som fantiserar om alla kvinnor precis som det finns män som är helt ointresserade av kvinnor - på ett sexuellt plan alltså.
    Vill du absolut veta så får du väl fråga.
  18. 9
    Klart man kan ha vänner av det motsatta könet.
    Hur singelmannen i ditt fall resonerar vet bara han.
    Sedan finns det säkert män som fantiserar om alla kvinnor precis som det finns män som är helt ointresserade av kvinnor - på ett sexuellt plan alltså.
    Vill du absolut veta så får du väl fråga.
  19. Medlem sedan
    Feb 2007
    #10
    Vilken av dem?
    Personligen tycker jag båda är bra, även om jag rent generellt har svårt för svenska filmer.
  20. 10
    Vilken av dem?
    Personligen tycker jag båda är bra, även om jag rent generellt har svårt för svenska filmer.
  21. Medlem sedan
    Sep 2001
    #11
    En av mina allra bästa vänner är ett ex till mig. Vi har inte barn tillsammans, men var tillsammans i fem år varav fyra år som sambos.
    Vi skildes inte direkt som vänner, men inte heller direkt som ovänner. Sedan har vi i perioder kämpat en del för att bygga/behålla vänskapen.

    Jag känner stort förtroende och... tja, en viss sorts kärlek till henne, men ingen som helst attraktion, varken känslomässigt eller sexuellt.

    På ett sätt uppfattar jag nog henne som könlös, men det gör jag nog om mina bästa manliga vänner också.

    Jag kan naturligtvis inte garantera att jag aldrig i mitt liv kommer att känna attraktion för henne eller hon för mig, men jag tror inte det är så sannolikt. Vi har väl kanske klarat av den biten.
    Så visst går det.
  22. 11
    En av mina allra bästa vänner är ett ex till mig. Vi har inte barn tillsammans, men var tillsammans i fem år varav fyra år som sambos.
    Vi skildes inte direkt som vänner, men inte heller direkt som ovänner. Sedan har vi i perioder kämpat en del för att bygga/behålla vänskapen.

    Jag känner stort förtroende och... tja, en viss sorts kärlek till henne, men ingen som helst attraktion, varken känslomässigt eller sexuellt.

    På ett sätt uppfattar jag nog henne som könlös, men det gör jag nog om mina bästa manliga vänner också.

    Jag kan naturligtvis inte garantera att jag aldrig i mitt liv kommer att känna attraktion för henne eller hon för mig, men jag tror inte det är så sannolikt. Vi har väl kanske klarat av den biten.
    Så visst går det.
  23. Medlem sedan
    Oct 2003
    #12
    Visst är det väl det?
    Kanske inte för alla men i alla fall för mig och dom vänner av motsatt kön som jag har.
    Jag har kompisar/vänner av både kvinnligt och manligt kön och inte i något av fallen finns det någon tanke "på ett ev. förhållande" som ligger och störsänder.

    Nu kan jag iofs. inte tala för mina kvinnliga vänner men jag tror att om det inte vore detsamma för dom så skulle jag nog märka/känna det på något sätt. och dom tjejkompisar jag har är just "kompisar" på precis samma sätt som mina manliga kompisar.
  24. 12
    Visst är det väl det?
    Kanske inte för alla men i alla fall för mig och dom vänner av motsatt kön som jag har.
    Jag har kompisar/vänner av både kvinnligt och manligt kön och inte i något av fallen finns det någon tanke "på ett ev. förhållande" som ligger och störsänder.

    Nu kan jag iofs. inte tala för mina kvinnliga vänner men jag tror att om det inte vore detsamma för dom så skulle jag nog märka/känna det på något sätt. och dom tjejkompisar jag har är just "kompisar" på precis samma sätt som mina manliga kompisar.
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Oj..

    var visst i fablernas värld när jag postade...när Harry mötte Sally tycker jag är i särklass bäst...vuxna människor var rätt okey med en poäng både här och där.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  26. 13
    Oj.. var visst i fablernas värld när jag postade...när Harry mötte Sally tycker jag är i särklass bäst...vuxna människor var rätt okey med en poäng både här och där.
  27. Medlem sedan
    Feb 2007
    #14
    Jo, jag håller med. "Vuxna människor" är inte i närheten av samma klass som "Wen Harry met Sally", men för att vara en svensk film tycker jag den är bra.
  28. 14
    Jo, jag håller med. "Vuxna människor" är inte i närheten av samma klass som "Wen Harry met Sally", men för att vara en svensk film tycker jag den är bra.

Liknande trådar

  1. Vänskap
    By Cris in forum Hitta nya vänner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 15:11
  2. Vänskap.
    By anonymt namn in forum Pappasnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 16:04
  3. Vänskap?
    By anonymt namn in forum Hitta nya vänner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-28, 21:20
  4. Platonisk vänskap 2
    By missy in forum Pappasnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 00:06
  5. Vad betyder platonisk,
    By Ovetande in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 11:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar