CT skalle - nervös... :-(
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    CT skalle - nervös... :-(

    Jag har haft ont i huvudet varje dag senaste halvåret och nästa vecka ska jag göra en röntgen av huvud och hjärna...tänk om de hittar något som inte hör hemma där?

    Jag vet att det mest naturliga vid hjärntumörer inte är att man har ont, men vad fasen, jag har ju yrslat och börjat skela och känner mig allmänt dålig, törr, orkar inte motionera mer än att promenera..

    Dessutom höll pappa på att tuppa av av kontrastvätska han fick, kommer detta att hända mig också? Vi har ju samma "vanliga" allergier...

    Idag känner jag mig helt orkeslös och världsusel som mamma och fru :-(
    Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre.

    Mañana är oftast den jobbigaste veckodagen.
    - Spanskt ordspråk
  2. 1
    CT skalle - nervös... :-( Jag har haft ont i huvudet varje dag senaste halvåret och nästa vecka ska jag göra en röntgen av huvud och hjärna...tänk om de hittar något som inte hör hemma där?

    Jag vet att det mest naturliga vid hjärntumörer inte är att man har ont, men vad fasen, jag har ju yrslat och börjat skela och känner mig allmänt dålig, törr, orkar inte motionera mer än att promenera..

    Dessutom höll pappa på att tuppa av av kontrastvätska han fick, kommer detta att hända mig också? Vi har ju samma "vanliga" allergier...

    Idag känner jag mig helt orkeslös och världsusel som mamma och fru :-(
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2
    Vad jobbigt det låter¨. Håller tummarna för att det inte är nåt allvarligt.
  4. 2
    Vad jobbigt det låter¨. Håller tummarna för att det inte är nåt allvarligt.
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3
    Oj, oj... Jag förstår att du är rädd o nervös. Men du... .det är ovanligt med hjärntumörer. Min son fick göra Ct-skalle pga yrsel, synrubbningar etc o det kom från muskulaturen o synfel, kanske det är ngt liknande du har?
    Sen, man får vara en världsusel fru, mamma, medmänniska, granne, syster, brorsonsdotterskusin mm, man är inte mer än människa...Det får man lov att vara. Ställ inte för högra krav på dej, dina medmänniskor orkar med din oro också, det kommer dom att göra.

    Kontrastvätska vet jag ingenting om annat än att jag inte ska hga det annat än m övervakning pga sjukdom i muskulatur o bindväv, de kan å sönder, så om dom övervakar dej noga går det säkert bra, du är nog i goda händer ska du se. Förstår att det är tungt nu, men det är snart över ska du se.. *klappar om* Hoppas du hittar ngt att skingra tankarna med i helgen.
  6. 3
    Oj, oj... Jag förstår att du är rädd o nervös. Men du... .det är ovanligt med hjärntumörer. Min son fick göra Ct-skalle pga yrsel, synrubbningar etc o det kom från muskulaturen o synfel, kanske det är ngt liknande du har?
    Sen, man får vara en världsusel fru, mamma, medmänniska, granne, syster, brorsonsdotterskusin mm, man är inte mer än människa...Det får man lov att vara. Ställ inte för högra krav på dej, dina medmänniskor orkar med din oro också, det kommer dom att göra.

    Kontrastvätska vet jag ingenting om annat än att jag inte ska hga det annat än m övervakning pga sjukdom i muskulatur o bindväv, de kan å sönder, så om dom övervakar dej noga går det säkert bra, du är nog i goda händer ska du se. Förstår att det är tungt nu, men det är snart över ska du se.. *klappar om* Hoppas du hittar ngt att skingra tankarna med i helgen.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Men du!

    CT gör man inte med kontrastvätska.Kanske en speciell röntgen din pappa gjorde.

    Du ska se att röntgen går bra.Och är det så att CT inte visar någon så begär en magnetröntgen,den visar så mycket bättre.

    Din huvudvärk,kan det vara blodtrycket kanske? eller är det ok?

    Kram
    Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som flugit in i huvudet på dem av misstag/Nalle Puh
  8. 4
    Men du! CT gör man inte med kontrastvätska.Kanske en speciell röntgen din pappa gjorde.

    Du ska se att röntgen går bra.Och är det så att CT inte visar någon så begär en magnetröntgen,den visar så mycket bättre.

    Din huvudvärk,kan det vara blodtrycket kanske? eller är det ok?

    Kram
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    Abdikera från mamma och fru idag då tycker jag. Man måste inte vara världsbäst i alla sina roller jämt CT låter ju inte så roligt, men förhoppningsvis är det en uteslutande undersökning, dvs så att ni kan avskriva diverse otäcka diagnoser. Samtidigt måste ni ju hitta orsaken till dina problem.

    Berätta hur det gick sen.

    Ta det nu lugnt och pyssla om dig själv. Maken och barnen kan minsann ta hand om jennifer istället för det omvända ett slag!
  10. 5
    Abdikera från mamma och fru idag då tycker jag. Man måste inte vara världsbäst i alla sina roller jämt CT låter ju inte så roligt, men förhoppningsvis är det en uteslutande undersökning, dvs så att ni kan avskriva diverse otäcka diagnoser. Samtidigt måste ni ju hitta orsaken till dina problem.

    Berätta hur det gick sen.

    Ta det nu lugnt och pyssla om dig själv. Maken och barnen kan minsann ta hand om jennifer istället för det omvända ett slag!
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6
    Dom gav min son kontrast via dropp när han gjorde Ct-skalle el datatomografi.
  12. 6
    Dom gav min son kontrast via dropp när han gjorde Ct-skalle el datatomografi.
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7
    Fast läkaren sa att han trodde att det skulle bli med kontrast för man såg bättre då. Vad är skilladen på CT och MR? Frågeställningen är neo? herpesencephalit? och det syns bäst med kontrast...tydligen?

    Pappa gjorde en njur-rtg så det är inte samma som jag, det var mest om det är samma slags kontrastvätska man använder.

    Mitt bltr brukar vara 120/70 men efter läkarbesöket var det 130/85...tror att det mest berodde på samtalet hos läkaren.
  14. 7
    Fast läkaren sa att han trodde att det skulle bli med kontrast för man såg bättre då. Vad är skilladen på CT och MR? Frågeställningen är neo? herpesencephalit? och det syns bäst med kontrast...tydligen?

    Pappa gjorde en njur-rtg så det är inte samma som jag, det var mest om det är samma slags kontrastvätska man använder.

    Mitt bltr brukar vara 120/70 men efter läkarbesöket var det 130/85...tror att det mest berodde på samtalet hos läkaren.
  15. Medlem sedan
    Apr 2002
    #8
    en varm kram kommer här.. Hoppas att allt går bra. Promenera är oxå motion. Jag promenerar.. Du är inte usel mamma eller fru tror jag. Vila så mycket du vill och kan. *kramar om* Hoppas de hittar något svar. *kram*
  16. 8
    en varm kram kommer här.. Hoppas att allt går bra. Promenera är oxå motion. Jag promenerar.. Du är inte usel mamma eller fru tror jag. Vila så mycket du vill och kan. *kramar om* Hoppas de hittar något svar. *kram*
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    ok..då har jag

    lärt mej något nytt:-).När jag fick en stroke så..Äsch,jag var nog inte med riktigt just då.Nu när du säger det så fick jag nog det med........


    Men en CT är sämre än en Magnetröntgen....Så finner man inget där så anser jag att man ska kräva en magnetröntgen......
    Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som flugit in i huvudet på dem av misstag/Nalle Puh
  18. 9
    ok..då har jag lärt mej något nytt:-).När jag fick en stroke så..Äsch,jag var nog inte med riktigt just då.Nu när du säger det så fick jag nog det med........


    Men en CT är sämre än en Magnetröntgen....Så finner man inget där så anser jag att man ska kräva en magnetröntgen......
  19. Medlem sedan
    Oct 2001
    #10
    Jag har dragit mig tillbaka in i min lilla håla och orkar inget just nu, men jag vill heller inte att mina barn ska behöva se mig så här :-(

    Tack, du har säkert rätt i att det inte är något men oron ligger och skaver rätt rejält.
  20. 10
    Jag har dragit mig tillbaka in i min lilla håla och orkar inget just nu, men jag vill heller inte att mina barn ska behöva se mig så här :-(

    Tack, du har säkert rätt i att det inte är något men oron ligger och skaver rätt rejält.
  21. Medlem sedan
    Oct 2001
    #11
    stroke? det låter inte bra! När då, hur mår du nu?
  22. 11
    stroke? det låter inte bra! När då, hur mår du nu?
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12

    Har dom kollat

    av din pappa om det är så att han är allergisk mot denna kontrastvästka?
    Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som flugit in i huvudet på dem av misstag/Nalle Puh
  24. 12
    Har dom kollat av din pappa om det är så att han är allergisk mot denna kontrastvästka?
  25. Medlem sedan
    Oct 2001
    #13
    Tack, det känns nog snart lite bättre. Jag ska bara andas djupt ett tag...
  26. 13
    Tack, det känns nog snart lite bättre. Jag ska bara andas djupt ett tag...
  27. Medlem sedan
    Sep 2002
    #14
    Men du, tror du att du skadar dina barn om de får se att mamma är dålig? Jag har återkommande värk coh jag berättar för mina barn om det. Jag berättar att jag är dålig, varför jag är det och vilka konsekvenser det får. Då visar barnen mig extra omsorg och omtanke, läser gonattsaga för mig *ler* och så.

    Livet går upp och ner. Genom att visa barnen att man även som mamma tar sig igenom svåra stunder så ger man dem kraft att ta itu med livet. Tror jag i alla fall.
  28. 14
    Men du, tror du att du skadar dina barn om de får se att mamma är dålig? Jag har återkommande värk coh jag berättar för mina barn om det. Jag berättar att jag är dålig, varför jag är det och vilka konsekvenser det får. Då visar barnen mig extra omsorg och omtanke, läser gonattsaga för mig *ler* och så.

    Livet går upp och ner. Genom att visa barnen att man även som mamma tar sig igenom svåra stunder så ger man dem kraft att ta itu med livet. Tror jag i alla fall.
  29. Medlem sedan
    Oct 2001
    #15
    Nej, eftersom han höll på att stryka med sa det bara att han absolut INTE fick använda detta igen. Han har ett kort i sin plånbok med namnet på detta.
  30. 15
    Nej, eftersom han höll på att stryka med sa det bara att han absolut INTE fick använda detta igen. Han har ett kort i sin plånbok med namnet på detta.
  31. Medlem sedan
    Apr 2002
    #16
    synd att vi inte kan gå ut och gå tillsammans. det hade varit kul. Så hade jag kunnat lyssna på dig ett tag
  32. 16
    synd att vi inte kan gå ut och gå tillsammans. det hade varit kul. Så hade jag kunnat lyssna på dig ett tag
  33. Medlem sedan
    Sep 2002
    #17
    Sämre? Det beror väl på vad man tittar efter. Såvitt jag vet visar CT och magnetröntgen olika saker. Och personalen vet nog på ett ungefär vilken apparatur man ska använda när

    Som skattebetalare är jag glad över att man inte tar till magnetröntgen i första hand hela tiden, för det är en väldigt kostsam undersökning. Därför görs utredningarna etappvis har jag förstått det som.
  34. 17
    Sämre? Det beror väl på vad man tittar efter. Såvitt jag vet visar CT och magnetröntgen olika saker. Och personalen vet nog på ett ungefär vilken apparatur man ska använda när

    Som skattebetalare är jag glad över att man inte tar till magnetröntgen i första hand hela tiden, för det är en väldigt kostsam undersökning. Därför görs utredningarna etappvis har jag förstått det som.
  35. Medlem sedan
    Oct 2001
    #18
    Min son brukar ha mig (huvudet) i sitt knä och sedan stryker han pannan och håret och ger mig magiska kramar, han är så söt...
  36. 18
    Min son brukar ha mig (huvudet) i sitt knä och sedan stryker han pannan och håret och ger mig magiska kramar, han är så söt...
  37. Medlem sedan
    Nov 2004
    #19
    Stroke lät mindre bra du. Vilken är skillnaden mellan CT o magnetröntgen? *kommer inte ihåg*
  38. 19
    Stroke lät mindre bra du. Vilken är skillnaden mellan CT o magnetröntgen? *kommer inte ihåg*
  39. Medlem sedan
    May 2005
    #20

    Jo men jag mår

    helt ok..Hade en "liten" stroke så jag hade "bara" en svaghet i högersidan under 1 år.Sen harjag lite sämre minnen kvar än...

    Men jag ska erkänna att den upplevelsen vill jag inte ens byta med min fiende..Det var hemskt.....
    Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som flugit in i huvudet på dem av misstag/Nalle Puh
  40. 20
    Jo men jag mår helt ok..Hade en "liten" stroke så jag hade "bara" en svaghet i högersidan under 1 år.Sen harjag lite sämre minnen kvar än...

    Men jag ska erkänna att den upplevelsen vill jag inte ens byta med min fiende..Det var hemskt.....
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. 2 nya namn i min skalle
    By Nataluskan & Olga in forum _0906 Junibarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 20:18
  2. Vit fläck på CT-skalle?
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 17:23
  3. Död skalle keps???
    By Ladymed4 in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 16:30
  4. 2 frågor i min skalle
    By Gnagarn in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 19:56
  5. Fransk skalle?
    By Christopher in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 01:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar