MOntessori?
_0409 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2003
    #1

    MOntessori?

    HÄr kan man ju alltid få svar så jag frågar här. Även på aprilbarn 2006.

    Tänkte höra om någon har koll på montessori här? Har för mig att någon hade
    sina barn på montessori eller? Några tankar kring det?

    Vi ska nämligen flytta (har jag sagt det?) och vi har varit och kikat på
    förskolor i området, hittills har vi kikat på 4 förskolor (alla privata) varav
    ett var ett föräldrakoperativ och montessori.

    Det var det finaste och trevligaste förskolan, som dessutom hade minst
    barngrupper och bäst personaltäthet. Lokalerna var ljusa och fina, leksakerna
    var prydligt uppradade på sina småhyllor i barnens höjd, de hade atelje där de
    målade och ja det såg så himla mysigt ut. Barnen var gulliga mot varandra (det
    vi såg) och personalen verkade mycket engagerade.

    Jag är ju själv förskollärare och har inte satt mig in mycket i
    montessoripedagogiken, vi gjorde ett besök när jag läste till förskollärare på
    en förskola då barnen på montessori-förskolan hade ett arbetspass och då
    känndes det mest krystat och nästan "läskigt" tyst. Alla satt och jobbade en
    och en.

    Den här förskolan vet jag inte hur det ser ut när det är ett arbetspass (jag
    har bett om att få vara med på ett så att jag får se hur det går till, ska vara
    med i slutet på april) men vad jag förstod på pedagogen så måste de inte jobba
    en och en utan kan jobba två och två eller i grupp med flera om de vill.

    Tankarna kring montessori är fina att se till varje barn, dock känns visa saker
    som att man inte ska läsa sagor för barnen lite hmmmm vad ska man säga, men för
    en förskollärare som mig så har jag svårt att förstå det. Det var inte
    pedagogen vi träffade som sade det utan det har jag läst mig till på internet.

    Vad tycker ni som har erfarenheter av montessori? Lär sig barnen
    socialkompetens där? Kan de leka med vanliga leksaker och med kompisar? Eller
    blir de enstöringar som vill hålla på med sitt? Vad tycker personalen om man t
    ex läser böcker hemma? (Känner absolut inget tvång att de måste läsa för barnen
    bara jag FÅR göra det hemma). Säg alla åsikter ni har. Behöver verkligen tankar
    kring detta.

    Barngrupperna såg ut så här: 11 barn på 1-3 års avdelning (3 personal) 18 barn
    på 3-5 års avdelning (3 personal) öppettiderna var 7.30-16.30.

    De andra förskolorna vi har kikat på såg det ut så här: 18 barn på 1-3 års
    avdelning med 3,5 personal (känns som en stor barngrupp för små barn!) 22 barn
    på 3-5 års avdelning 3 personal. Då var det dock vanliga öppettider 6.30-18.00
    men då får man tänka att personalen måste vara där längre tid så då blir
    personaltätheten sämre underdagen.

    Och en annan förskola såg ut så här: 20 barn 1-5 års avdelning med 3 personal,
    öppettider 7.00-17.00. Tycker att grupperna känns stora och jag känner inte att
    personaltätheten är särskilt hög. Montessoriförskolan hade absolut den bästa
    personaltätheten...

    Kram Jennie med Neo
  2. 1
    MOntessori? HÄr kan man ju alltid få svar så jag frågar här. Även på aprilbarn 2006.

    Tänkte höra om någon har koll på montessori här? Har för mig att någon hade
    sina barn på montessori eller? Några tankar kring det?

    Vi ska nämligen flytta (har jag sagt det?) och vi har varit och kikat på
    förskolor i området, hittills har vi kikat på 4 förskolor (alla privata) varav
    ett var ett föräldrakoperativ och montessori.

    Det var det finaste och trevligaste förskolan, som dessutom hade minst
    barngrupper och bäst personaltäthet. Lokalerna var ljusa och fina, leksakerna
    var prydligt uppradade på sina småhyllor i barnens höjd, de hade atelje där de
    målade och ja det såg så himla mysigt ut. Barnen var gulliga mot varandra (det
    vi såg) och personalen verkade mycket engagerade.

    Jag är ju själv förskollärare och har inte satt mig in mycket i
    montessoripedagogiken, vi gjorde ett besök när jag läste till förskollärare på
    en förskola då barnen på montessori-förskolan hade ett arbetspass och då
    känndes det mest krystat och nästan "läskigt" tyst. Alla satt och jobbade en
    och en.

    Den här förskolan vet jag inte hur det ser ut när det är ett arbetspass (jag
    har bett om att få vara med på ett så att jag får se hur det går till, ska vara
    med i slutet på april) men vad jag förstod på pedagogen så måste de inte jobba
    en och en utan kan jobba två och två eller i grupp med flera om de vill.

    Tankarna kring montessori är fina att se till varje barn, dock känns visa saker
    som att man inte ska läsa sagor för barnen lite hmmmm vad ska man säga, men för
    en förskollärare som mig så har jag svårt att förstå det. Det var inte
    pedagogen vi träffade som sade det utan det har jag läst mig till på internet.

    Vad tycker ni som har erfarenheter av montessori? Lär sig barnen
    socialkompetens där? Kan de leka med vanliga leksaker och med kompisar? Eller
    blir de enstöringar som vill hålla på med sitt? Vad tycker personalen om man t
    ex läser böcker hemma? (Känner absolut inget tvång att de måste läsa för barnen
    bara jag FÅR göra det hemma). Säg alla åsikter ni har. Behöver verkligen tankar
    kring detta.

    Barngrupperna såg ut så här: 11 barn på 1-3 års avdelning (3 personal) 18 barn
    på 3-5 års avdelning (3 personal) öppettiderna var 7.30-16.30.

    De andra förskolorna vi har kikat på såg det ut så här: 18 barn på 1-3 års
    avdelning med 3,5 personal (känns som en stor barngrupp för små barn!) 22 barn
    på 3-5 års avdelning 3 personal. Då var det dock vanliga öppettider 6.30-18.00
    men då får man tänka att personalen måste vara där längre tid så då blir
    personaltätheten sämre underdagen.

    Och en annan förskola såg ut så här: 20 barn 1-5 års avdelning med 3 personal,
    öppettider 7.00-17.00. Tycker att grupperna känns stora och jag känner inte att
    personaltätheten är särskilt hög. Montessoriförskolan hade absolut den bästa
    personaltätheten...

    Kram Jennie med Neo
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Jag tror Montessori är bra, många "vanliga" förskolor har ju anammat en hel del montessoriidéer och det skiljker sig inte så mkt mellan ett vanligt dagis, iaf inte enligt de jag känner som har sina barn på montessoridagis. De är nöjda! Det där med bokläsningen har jag dock aldrig hört talas om. varför ska man inte läsa böcker för barnen???
  4. 2
    Jag tror Montessori är bra, många "vanliga" förskolor har ju anammat en hel del montessoriidéer och det skiljker sig inte så mkt mellan ett vanligt dagis, iaf inte enligt de jag känner som har sina barn på montessoridagis. De är nöjda! Det där med bokläsningen har jag dock aldrig hört talas om. varför ska man inte läsa böcker för barnen???
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Jag tycker ju inte om Montessori och har svårt att hålla med om allt inom den pedagogiken. Jag tror att man helst ska vara lite frälst för att ha sina barn på en Montessoriförskola.

    Stirra dig inte blind på personaltätheten enbart. Jag bor, som du kanske vet, i Vallentuna och vet av erfarenhet att en del av kooperativen stänger hela somrarna i tillägg till att man förväntas hålla barnen hemma på ALLA lov. Kolla noga upp det först. Kolla dessutom upp hår många deltidsbarn det finns på respektive dagis - en del kan se ut som om barngrupperna är jättestora medan de i realiteten är halvtomma vissa dagar och tider.

    Vad gäller att se varje barn och deras förutsättningar kan jag glädja dig med att förskolorna i V-tuna ligger långt framme. Nu vet jag inte exakt var ni ska bo men om förskolor i centrala V-tuna är ett alternativ så vet jag att Kyrkans förskola har ett extremt gott rykte, de är suveräna på att anpassa sig till de enskilda barnen och lägger sig vinn om att ha goda kontakter med föräldrarna. Idrottsförskolan på Hjälmstavägen lär också vara toppen.
  6. 3
    Jag tycker ju inte om Montessori och har svårt att hålla med om allt inom den pedagogiken. Jag tror att man helst ska vara lite frälst för att ha sina barn på en Montessoriförskola.

    Stirra dig inte blind på personaltätheten enbart. Jag bor, som du kanske vet, i Vallentuna och vet av erfarenhet att en del av kooperativen stänger hela somrarna i tillägg till att man förväntas hålla barnen hemma på ALLA lov. Kolla noga upp det först. Kolla dessutom upp hår många deltidsbarn det finns på respektive dagis - en del kan se ut som om barngrupperna är jättestora medan de i realiteten är halvtomma vissa dagar och tider.

    Vad gäller att se varje barn och deras förutsättningar kan jag glädja dig med att förskolorna i V-tuna ligger långt framme. Nu vet jag inte exakt var ni ska bo men om förskolor i centrala V-tuna är ett alternativ så vet jag att Kyrkans förskola har ett extremt gott rykte, de är suveräna på att anpassa sig till de enskilda barnen och lägger sig vinn om att ha goda kontakter med föräldrarna. Idrottsförskolan på Hjälmstavägen lär också vara toppen.
  7. Medlem sedan
    Oct 2003
    #4
    Hej

    Vilken förskola har du dina barn på? Om du inte vill ta det offentligt får du gärna ta det "privat", vi kommer att flytta till Nyby vilket angränsar till Ekeby/Rosengården/Västergården osv.

    Det där med att de har deltidsbarn tänkte jag faktiskt inte på... Den där kyrkans förskola låter ju bra, undrar om det är jättelång kö på den då eftersom den är så populär?

    Kram Jennie
  8. 4
    Hej

    Vilken förskola har du dina barn på? Om du inte vill ta det offentligt får du gärna ta det "privat", vi kommer att flytta till Nyby vilket angränsar till Ekeby/Rosengården/Västergården osv.

    Det där med att de har deltidsbarn tänkte jag faktiskt inte på... Den där kyrkans förskola låter ju bra, undrar om det är jättelång kö på den då eftersom den är så populär?

    Kram Jennie
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    Hej Jennie!

    Helt OK att ta det här. Vi har tjejerna på Bällstaberg eftersom vi bor nära den. Lovisedal ligger också nära till för oss men vi ville gärna få in barnen på Bällstabergsskolan. Kanske lite väl långt bort ifrån er eftersom det är på andra sidan.

    Jag har bekanta som har haft sina barn på Kyrkans förskola men de har blivit så stora att de börjat i skolan nu. Vet inte hur lång kön är dit alls, tyvärr. Men, gå efter magkänslan. Man brukar känna rätt bra i maggropen om en förskola känns rätt eller ej.

    Vi har bekanta som har flyttat in i Nyby redan nu och det är tydligen mysigt där - många barnfamiljer tycks det bli. Andra bekanta ska flytta dit i en senare etapp men de har lite större barn. Vad roligt att ni kommer till Vallentuna. Vi har bott i V-tuna i snart tre år nu och trivs verkligen toppenbra. Mysig och trygg ort och dessutom går det ganska snabbt att ta sig in till sta'n.
  10. 5
    Hej Jennie!

    Helt OK att ta det här. Vi har tjejerna på Bällstaberg eftersom vi bor nära den. Lovisedal ligger också nära till för oss men vi ville gärna få in barnen på Bällstabergsskolan. Kanske lite väl långt bort ifrån er eftersom det är på andra sidan.

    Jag har bekanta som har haft sina barn på Kyrkans förskola men de har blivit så stora att de börjat i skolan nu. Vet inte hur lång kön är dit alls, tyvärr. Men, gå efter magkänslan. Man brukar känna rätt bra i maggropen om en förskola känns rätt eller ej.

    Vi har bekanta som har flyttat in i Nyby redan nu och det är tydligen mysigt där - många barnfamiljer tycks det bli. Andra bekanta ska flytta dit i en senare etapp men de har lite större barn. Vad roligt att ni kommer till Vallentuna. Vi har bott i V-tuna i snart tre år nu och trivs verkligen toppenbra. Mysig och trygg ort och dessutom går det ganska snabbt att ta sig in till sta'n.
  11. Medlem sedan
    Oct 2003
    #6
    Jag vet inte det var något jag hittade på nätet att hon avrådde från sagor dvs de med för mycket fantasi för då skulle barnet förlora verklighetsuppfattningen? Man skulle heller aldrig "ljuga/lura" barnet heller så att säga att tomten finns var inget bra, osv.

    Kram Jennie
  12. 6
    Jag vet inte det var något jag hittade på nätet att hon avrådde från sagor dvs de med för mycket fantasi för då skulle barnet förlora verklighetsuppfattningen? Man skulle heller aldrig "ljuga/lura" barnet heller så att säga att tomten finns var inget bra, osv.

    Kram Jennie
  13. Medlem sedan
    Oct 2003
    #7
    Var bodde ni innan om man får fråga? Jo jag hoppas att vi ska trivas i Vallentuna, området Nyby verkar iallafall bli precis i vår stil, inte för tätbebyggt men heller inte landet :-D Var har de som flyttar dit tänkt att ha sina barn, vet du det?

    Kram Jennie
  14. 7
    Var bodde ni innan om man får fråga? Jo jag hoppas att vi ska trivas i Vallentuna, området Nyby verkar iallafall bli precis i vår stil, inte för tätbebyggt men heller inte landet :-D Var har de som flyttar dit tänkt att ha sina barn, vet du det?

    Kram Jennie
  15. Medlem sedan
    Apr 2002
    #8
    Jag är överlag lite rädd för alla förskolor som valt att ta till sig ETT synsätt.
    Föredrar när de plockar russinen ur kakan så att säga
    Det gäller bara att hitta en förskola där man lyckas få alla dessa russin till en ny kaka :P
  16. 8
    Jag är överlag lite rädd för alla förskolor som valt att ta till sig ETT synsätt.
    Föredrar när de plockar russinen ur kakan så att säga
    Det gäller bara att hitta en förskola där man lyckas få alla dessa russin till en ny kaka :P
  17. Medlem sedan
    Sep 2002
    #9
    Visst får du fråga var vi bodde:-)
    Vi flyttade till Vallentuna från Aspudden. Vi budade och budade på stora lägenheter men förlorade hela tiden på upploppet. Skitjobbigt. Husen där var ju inte ens att tänka på, prismässigt. Vi kollade även i Segeltorp under en period men kommunalskatten var så hög och husen så dyra att vi kände att det var lite väl.

    Jag vet inte riktigt var de tänkt att ha sina barn. De som redan flyttat in har sin son på Vittras förskola som ligger bredvid Bällstabergsskolan. Jag vet inte om deras son (två år gammal) kommer att byta dagis framöver, de vill inte gärna flytta honom i dagsläget vad jag har hört.
    De andra vi känner som flyttar dit har nog kvar sitt yngsta barn i kyrkans förskola, har jag för mig.
  18. 9
    Visst får du fråga var vi bodde:-)
    Vi flyttade till Vallentuna från Aspudden. Vi budade och budade på stora lägenheter men förlorade hela tiden på upploppet. Skitjobbigt. Husen där var ju inte ens att tänka på, prismässigt. Vi kollade även i Segeltorp under en period men kommunalskatten var så hög och husen så dyra att vi kände att det var lite väl.

    Jag vet inte riktigt var de tänkt att ha sina barn. De som redan flyttat in har sin son på Vittras förskola som ligger bredvid Bällstabergsskolan. Jag vet inte om deras son (två år gammal) kommer att byta dagis framöver, de vill inte gärna flytta honom i dagsläget vad jag har hört.
    De andra vi känner som flyttar dit har nog kvar sitt yngsta barn i kyrkans förskola, har jag för mig.
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Vi hade också funderingar på Montessori, men jag är nu glad att vi inte valde det. Precis som Jessica med K och L skriver så tycker jag det är bättre när de plockar lite här och där och pusslar ihop sin verksamhet. A:s förskola är fantastisk, mycket tack vara personalen så klart. De SER och BEKRÄFTAR barnen med utropstecken!! Alicia hade med sig en videkvist häromdagen och ena fröken såg det direkt och reagerade automatiskt genom att kalla till sig de andra barnen och tala högt om vilken fiiin videkvist A hittat och frågade A om hon ville ha en vas att sätta den i. Fårgade A hur hon visste vad en videkvist var och A flinade lite generat "videsången jöh" "Åh då MÅSTE vi sjunga den på samlingen... osv osv. SÅ ska en bra förskola vara tycker jag. Kan du inte testa dem??
  20. 10
    Vi hade också funderingar på Montessori, men jag är nu glad att vi inte valde det. Precis som Jessica med K och L skriver så tycker jag det är bättre när de plockar lite här och där och pusslar ihop sin verksamhet. A:s förskola är fantastisk, mycket tack vara personalen så klart. De SER och BEKRÄFTAR barnen med utropstecken!! Alicia hade med sig en videkvist häromdagen och ena fröken såg det direkt och reagerade automatiskt genom att kalla till sig de andra barnen och tala högt om vilken fiiin videkvist A hittat och frågade A om hon ville ha en vas att sätta den i. Fårgade A hur hon visste vad en videkvist var och A flinade lite generat "videsången jöh" "Åh då MÅSTE vi sjunga den på samlingen... osv osv. SÅ ska en bra förskola vara tycker jag. Kan du inte testa dem??
  21. Medlem sedan
    Oct 2003
    #11
    Hade du frågat mig för 2 veckor sedan hade jag sagt samma sak, gick på besök på montessoriförskolan enbart för att mannen ville se vad det var för något (den ligger nämligen ganska bra till från där vi ska bo).

    Men jag blev så imponerad av huset, små barngrupper, personalen verkade engagerad osv... Men det är klart, det där med att bara använda en pedagogik nöter lite i mitt huvud, det där med att bara få använda en leksak i taget osv....

    Men jag ska på "studiebesök" i slutet av april, får se hur jag känner då, då ska jag få vara med och observera ett arbetspass.

    Kram Jennie med Neo
  22. 11
    Hade du frågat mig för 2 veckor sedan hade jag sagt samma sak, gick på besök på montessoriförskolan enbart för att mannen ville se vad det var för något (den ligger nämligen ganska bra till från där vi ska bo).

    Men jag blev så imponerad av huset, små barngrupper, personalen verkade engagerad osv... Men det är klart, det där med att bara använda en pedagogik nöter lite i mitt huvud, det där med att bara få använda en leksak i taget osv....

    Men jag ska på "studiebesök" i slutet av april, får se hur jag känner då, då ska jag få vara med och observera ett arbetspass.

    Kram Jennie med Neo
  23. Medlem sedan
    Oct 2003
    #12
    Hur menar du? Testa dem? Förstod inte riktigt. Men tycker att Alicias förskola verkar toppen.

    Kram Jennie
  24. 12
    Hur menar du? Testa dem? Förstod inte riktigt. Men tycker att Alicias förskola verkar toppen.

    Kram Jennie
  25. Medlem sedan
    Oct 2003
    #13
    Ska kolla upp pärlan... Du men vittra är ju också montessoriinspirerat eller?

    Tänkte höra, du vet det går ju alltid rykten, du har inte hört några sådana om montessoriförskolorna? ELler ekebyförskola? Västanvinden? VIndensförskolor i huvudtaget?

    Hihihi många frågor.

    Kram Jennie
  26. 13
    Ska kolla upp pärlan... Du men vittra är ju också montessoriinspirerat eller?

    Tänkte höra, du vet det går ju alltid rykten, du har inte hört några sådana om montessoriförskolorna? ELler ekebyförskola? Västanvinden? VIndensförskolor i huvudtaget?

    Hihihi många frågor.

    Kram Jennie
  27. Medlem sedan
    Sep 2002
    #14
    Ja, kolla upp hur det ser ut och det skadar ju inte att stå i kö till fler förskolor en bara en. Det är ju väldigt stor inflyttning hit ut så man gör nog bäst i att gardera sig.

    Jag har inte hört några rykten om någon av förskolorna. Vittra har jag hört har stora inkörningsproblem men det har jag hört från en som är gift med en av personalen där så det kan väl inte betraktas som rykte.
  28. 14
    Ja, kolla upp hur det ser ut och det skadar ju inte att stå i kö till fler förskolor en bara en. Det är ju väldigt stor inflyttning hit ut så man gör nog bäst i att gardera sig.

    Jag har inte hört några rykten om någon av förskolorna. Vittra har jag hört har stora inkörningsproblem men det har jag hört från en som är gift med en av personalen där så det kan väl inte betraktas som rykte.
  29. Medlem sedan
    Oct 2003
    #15
    Nej och lite barnsjukdommar i början tror jag alltid att man får räkna med när man startar upp något nytt, det tar väl ett tag innan det lägger sig och flyter på... Jag ska ställa mig i flera köer, tror inte att chansen att jag får förskola är så stor när vi flyttar dit (i början på mars) utan jag får nog säkert snällt vänta till augusti...

    Kram Jennie
  30. 15
    Nej och lite barnsjukdommar i början tror jag alltid att man får räkna med när man startar upp något nytt, det tar väl ett tag innan det lägger sig och flyter på... Jag ska ställa mig i flera köer, tror inte att chansen att jag får förskola är så stor när vi flyttar dit (i början på mars) utan jag får nog säkert snällt vänta till augusti...

    Kram Jennie
  31. Medlem sedan
    Jan 2004
    #16
    Äh, det var ett fjompigt/uselt skämt men med lite allvarlig grund Jag menade att du skulle låta barnet ha med sig något särskilt när ni går dit och hälsar på och se om fröken reagerar över huvud taget och kommenterar till barnet vad det är han har eller så. Fungerar förmodligen inte i praktiken, men det vore bra om det gick.
  32. 16
    Äh, det var ett fjompigt/uselt skämt men med lite allvarlig grund Jag menade att du skulle låta barnet ha med sig något särskilt när ni går dit och hälsar på och se om fröken reagerar över huvud taget och kommenterar till barnet vad det är han har eller så. Fungerar förmodligen inte i praktiken, men det vore bra om det gick.
  33. Medlem sedan
    Oct 2003
    #17
    Eller hur, men jag ska få vara med på ett arbetspass och då lär man se ganska mycket hur barnen blir behandlade... Jag är ju förskollärare också så jag kan ju kanske läsa in lite mer än vad en "vanlig" förälder kanske skulle göra

    Kram Jennie
  34. 17
    Eller hur, men jag ska få vara med på ett arbetspass och då lär man se ganska mycket hur barnen blir behandlade... Jag är ju förskollärare också så jag kan ju kanske läsa in lite mer än vad en "vanlig" förälder kanske skulle göra

    Kram Jennie
  35. Medlem sedan
    Jun 2002
    #18
    Men att ha fröknar som ser barnen och vad de gör har väl inget med att göra om det är icke-inriktat eller Montessori??? Nu fattar jag inte vad du menar? Mina barns fröknar (Montessori) skulle ha sagt precis samma sak.
  36. 18
    Men att ha fröknar som ser barnen och vad de gör har väl inget med att göra om det är icke-inriktat eller Montessori??? Nu fattar jag inte vad du menar? Mina barns fröknar (Montessori) skulle ha sagt precis samma sak.
  37. Medlem sedan
    Jun 2002
    #19
    Ett positivt svar! Jag svarade dig även kort inne på Förskola(dagis).

    Många här verkar ha en väldigt förutfattad och felaktig uppfattning av Montessoripedagogik. Varför tror ni att barnen ska bli enstöringar??? Man tränar på social kompetens på ett Montessoridagis precis lika mycket som på en annan typ av dagis.

    Ja, man har arbetspass på morgonen, men det betyder inte att barnen arbetar som små slavar; det betyder att de erbjuds möjligheten att förrdjupa sig i något de tycker är intressant för tillfället.

    Ja, man har vanliga leksaker också. Och leker vanliga leker. Och läser sagor och sjunger sånger och åker på utflykter.

    Klara fördelar med Montessori (i mina ögon) jämfört med många andra dagis är att det är så luuuugnt. Det är för att dagen är ganska strukturerad och jag tror verkligen att barn mår bra av det. Har varit på besök på många dagis där barnen verkar springa omkring och skrika helt planlöst, och miljön blir stökig och bullrig och jobbig för alla. Så är det inte på Montessoridagis.
  38. 19
    Ett positivt svar! Jag svarade dig även kort inne på Förskola(dagis).

    Många här verkar ha en väldigt förutfattad och felaktig uppfattning av Montessoripedagogik. Varför tror ni att barnen ska bli enstöringar??? Man tränar på social kompetens på ett Montessoridagis precis lika mycket som på en annan typ av dagis.

    Ja, man har arbetspass på morgonen, men det betyder inte att barnen arbetar som små slavar; det betyder att de erbjuds möjligheten att förrdjupa sig i något de tycker är intressant för tillfället.

    Ja, man har vanliga leksaker också. Och leker vanliga leker. Och läser sagor och sjunger sånger och åker på utflykter.

    Klara fördelar med Montessori (i mina ögon) jämfört med många andra dagis är att det är så luuuugnt. Det är för att dagen är ganska strukturerad och jag tror verkligen att barn mår bra av det. Har varit på besök på många dagis där barnen verkar springa omkring och skrika helt planlöst, och miljön blir stökig och bullrig och jobbig för alla. Så är det inte på Montessoridagis.
  39. Medlem sedan
    Jan 2004
    #20
    Nej nej!! Jag menade att dte behöver inte vara Montessori för detta, utan fungerar precis lika bra med vanlig förskola. Däremot hade Montessoridagiset här andra saker jag inte gillade(en fröken var sambons ex bla )
  40. 20
    Nej nej!! Jag menade att dte behöver inte vara Montessori för detta, utan fungerar precis lika bra med vanlig förskola. Däremot hade Montessoridagiset här andra saker jag inte gillade(en fröken var sambons ex bla )
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Montessori
    By anonymt namn in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 08:53
  2. Vad vet ni om Montessori?
    By Elyzabel in forum Ordet är fritt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 14:30
  3. Montessori?
    By -Emla- in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 15:20
  4. Montessori
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 05:25
  5. Montessori?
    By Mamin m M&C in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 19:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar