MOntessori?
_0409 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2003
    #1

    MOntessori?

    HÄr kan man ju alltid få svar så jag frågar här. Även på aprilbarn 2006.

    Tänkte höra om någon har koll på montessori här? Har för mig att någon hade
    sina barn på montessori eller? Några tankar kring det?

    Vi ska nämligen flytta (har jag sagt det?) och vi har varit och kikat på
    förskolor i området, hittills har vi kikat på 4 förskolor (alla privata) varav
    ett var ett föräldrakoperativ och montessori.

    Det var det finaste och trevligaste förskolan, som dessutom hade minst
    barngrupper och bäst personaltäthet. Lokalerna var ljusa och fina, leksakerna
    var prydligt uppradade på sina småhyllor i barnens höjd, de hade atelje där de
    målade och ja det såg så himla mysigt ut. Barnen var gulliga mot varandra (det
    vi såg) och personalen verkade mycket engagerade.

    Jag är ju själv förskollärare och har inte satt mig in mycket i
    montessoripedagogiken, vi gjorde ett besök när jag läste till förskollärare på
    en förskola då barnen på montessori-förskolan hade ett arbetspass och då
    känndes det mest krystat och nästan "läskigt" tyst. Alla satt och jobbade en
    och en.

    Den här förskolan vet jag inte hur det ser ut när det är ett arbetspass (jag
    har bett om att få vara med på ett så att jag får se hur det går till, ska vara
    med i slutet på april) men vad jag förstod på pedagogen så måste de inte jobba
    en och en utan kan jobba två och två eller i grupp med flera om de vill.

    Tankarna kring montessori är fina att se till varje barn, dock känns visa saker
    som att man inte ska läsa sagor för barnen lite hmmmm vad ska man säga, men för
    en förskollärare som mig så har jag svårt att förstå det. Det var inte
    pedagogen vi träffade som sade det utan det har jag läst mig till på internet.

    Vad tycker ni som har erfarenheter av montessori? Lär sig barnen