Montessori?
_0408 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2003
    #1

    Montessori?

    Hej ni är ju erfarna mammor här och tänkte höra om någon kanske har erfarenhet av montessori här, (även på septemberbarn)

    Tänkte höra om någon har koll på montessori här? Har för mig att någon hade
    sina barn på montessori eller? Några tankar kring det?

    Vi ska nämligen flytta (har jag sagt det?) och vi har varit och kikat på
    förskolor i området, hittills har vi kikat på 4 förskolor (alla privata) varav
    ett var ett föräldrakoperativ och montessori.

    Det var det finaste och trevligaste förskolan, som dessutom hade minst
    barngrupper och bäst personaltäthet. Lokalerna var ljusa och fina, leksakerna
    var prydligt uppradade på sina småhyllor i barnens höjd, de hade atelje där de
    målade och ja det såg så himla mysigt ut. Barnen var gulliga mot varandra (det
    vi såg) och personalen verkade mycket engagerade.

    Jag är ju själv förskollärare och har inte satt mig in mycket i
    montessoripedagogiken, vi gjorde ett besök när jag läste till förskollärare på
    en förskola då barnen på montessori-förskolan hade ett arbetspass och då
    känndes det mest krystat och nästan "läskigt" tyst. Alla satt och jobbade en
    och en.

    Den här förskolan vet jag inte hur det ser ut när det är ett arbetspass (jag
    har bett om att få vara med på ett så att jag får se hur det går till, ska vara
    med i slutet på april) men vad jag förstod på pedagogen så måste de inte jobba
    en och en utan kan jobba två och två eller i grupp med flera om de vill.

    Tankarna kring montessori är fina att se till varje barn, dock känns visa saker
    som att man inte ska läsa sagor för barnen lite hmmmm vad ska man säga, men för
    en förskollärare som mig så har jag svårt att förstå det. Det var inte
    pedagogen vi träffade som sade det utan det har jag läst mig till på internet.

    Vad tycker ni som har erfarenheter av montessori? Lär sig barnen
    socialkompetens där? Kan de leka med vanliga leksaker och med kompisar? Eller
    blir de enstöringar som vill hålla på med sitt? Vad tycker personalen om man t
    ex läser böcker hemma? (Känner absolut inget tvång att de måste läsa för barnen
    bara jag FÅR göra det hemma). Säg alla åsikter ni har. Behöver verkligen tankar
    kring detta.

    Barngrupperna såg ut så här: 11 barn på 1-3 års avdelning (3 personal) 18 barn
    på 3-5 års avdelning (3 personal) öppettiderna var 7.30-16.30.

    De andra förskolorna vi har kikat på såg det ut så här: 18 barn på 1-3 års
    avdelning med 3,5 personal (känns som en stor barngrupp för små barn!) 22 barn
    på 3-5 års avdelning 3 personal. Då var det dock vanliga öppettider 6.30-18.00
    men då får man tänka att personalen måste vara där längre tid så då blir
    personaltätheten sämre underdagen.

    Och en annan förskola såg ut så här: 20 barn 1-5 års avdelning med 3 personal,
    öppettider 7.00-17.00. Tycker att grupperna känns stora och jag känner inte att
    personaltätheten är särskilt hög. Montessoriförskolan hade absolut den bästa
    personaltätheten...

    Kram Jennie
  2. 1
    Montessori? Hej ni är ju erfarna mammor här och tänkte höra om någon kanske har erfarenhet av montessori här, (även på septemberbarn)

    Tänkte höra om någon har koll på montessori här? Har för mig att någon hade
    sina barn på montessori eller? Några tankar kring det?

    Vi ska nämligen flytta (har jag sagt det?) och vi har varit och kikat på
    förskolor i området, hittills har vi kikat på 4 förskolor (alla privata) varav
    ett var ett föräldrakoperativ och montessori.

    Det var det finaste och trevligaste förskolan, som dessutom hade minst
    barngrupper och bäst personaltäthet. Lokalerna var ljusa och fina, leksakerna
    var prydligt uppradade på sina småhyllor i barnens höjd, de hade atelje där de
    målade och ja det såg så himla mysigt ut. Barnen var gulliga mot varandra (det
    vi såg) och personalen verkade mycket engagerade.

    Jag är ju själv förskollärare och har inte satt mig in mycket i
    montessoripedagogiken, vi gjorde ett besök när jag läste till förskollärare på
    en förskola då barnen på montessori-förskolan hade ett arbetspass och då
    känndes det mest krystat och nästan "läskigt" tyst. Alla satt och jobbade en
    och en.

    Den här förskolan vet jag inte hur det ser ut när det är ett arbetspass (jag
    har bett om att få vara med på ett så att jag får se hur det går till, ska vara
    med i slutet på april) men vad jag förstod på pedagogen så måste de inte jobba
    en och en utan kan jobba två och två eller i grupp med flera om de vill.

    Tankarna kring montessori är fina att se till varje barn, dock känns visa saker
    som att man inte ska läsa sagor för barnen lite hmmmm vad ska man säga, men för
    en förskollärare som mig så har jag svårt att förstå det. Det var inte
    pedagogen vi träffade som sade det utan det har jag läst mig till på internet.

    Vad tycker ni som har erfarenheter av montessori? Lär sig barnen
    socialkompetens där? Kan de leka med vanliga leksaker och med kompisar? Eller
    blir de enstöringar som vill hålla på med sitt? Vad tycker personalen om man t
    ex läser böcker hemma? (Känner absolut inget tvång att de måste läsa för barnen
    bara jag FÅR göra det hemma). Säg alla åsikter ni har. Behöver verkligen tankar
    kring detta.

    Barngrupperna såg ut så här: 11 barn på 1-3 års avdelning (3 personal) 18 barn
    på 3-5 års avdelning (3 personal) öppettiderna var 7.30-16.30.

    De andra förskolorna vi har kikat på såg det ut så här: 18 barn på 1-3 års
    avdelning med 3,5 personal (känns som en stor barngrupp för små barn!) 22 barn
    på 3-5 års avdelning 3 personal. Då var det dock vanliga öppettider 6.30-18.00
    men då får man tänka att personalen måste vara där längre tid så då blir
    personaltätheten sämre underdagen.

    Och en annan förskola såg ut så här: 20 barn 1-5 års avdelning med 3 personal,
    öppettider 7.00-17.00. Tycker att grupperna känns stora och jag känner inte att
    personaltätheten är särskilt hög. Montessoriförskolan hade absolut den bästa
    personaltätheten...

    Kram Jennie
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    June går på Montessori

    och jag har nog bara gott att säga, tror jag!

    Fast först måste jag ta upp det där med sagor: Joho, visst läser de! De läser nästan varje dag, de barn som inte sover har sagostund eller är ute och leker.

    June är alldeles normalt utvecklad och till och med lite före (fast det tror jag är min förtjänst såklart, hehe), hon ska flytta över till storbarnsgruppen nu med ungar från 3 år. Det enda är at hon är blyg med alldeles nya människor, men sådär är ju nästan alla barn i perioder.

    På Junes dagis arbetar de med matierialet - om de vill. Men de har "vanliga" leksaker också, bilar och dockor och pussel och kuddrum och så.
  4. 2
    June går på Montessori och jag har nog bara gott att säga, tror jag!

    Fast först måste jag ta upp det där med sagor: Joho, visst läser de! De läser nästan varje dag, de barn som inte sover har sagostund eller är ute och leker.

    June är alldeles normalt utvecklad och till och med lite före (fast det tror jag är min förtjänst såklart, hehe), hon ska flytta över till storbarnsgruppen nu med ungar från 3 år. Det enda är at hon är blyg med alldeles nya människor, men sådär är ju nästan alla barn i perioder.

    På Junes dagis arbetar de med matierialet - om de vill. Men de har "vanliga" leksaker också, bilar och dockor och pussel och kuddrum och så.
  5. Medlem sedan
    Oct 2003
    #3
    På den här förskolan börjar de inte ha "arbetspass" förrän de är i stora barngruppen, det är ju det jag undrar över lite hur det fungerar. Tänk om de vill leka med två saker samtidigt? Eller de kanske vänjer sig? Använder de vanliga traditionella leksaker vid utevistelsen?

    Kram Jennie med Neo
  6. 3
    På den här förskolan börjar de inte ha "arbetspass" förrän de är i stora barngruppen, det är ju det jag undrar över lite hur det fungerar. Tänk om de vill leka med två saker samtidigt? Eller de kanske vänjer sig? Använder de vanliga traditionella leksaker vid utevistelsen?

    Kram Jennie med Neo
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Alltså arbetspassen

    är inget de utför helt slaviskt eller så.
    De arbetar med materialet, men under förutsättningen att de själva vill. Ofta när de är små i lillgruppen, så äter de upp materialet (det är ju ofta makaroner och så ), men June som nu är lite större tycker det är intressant och roligt att "arbeta". Det låter ju helt militäriskt när jag tänker på det, men så är det verkligen inte!

    De leker fram kunskapen och om ungarna inte vill så slipper de. Såklart!
    Det rä nog olika från montessori till montessori, men på Junes har de vanliga leksaker ute. Spadar och sprincyklar och ja. Sådär. Inget mysko alls.
  8. 4
    Alltså arbetspassen är inget de utför helt slaviskt eller så.
    De arbetar med materialet, men under förutsättningen att de själva vill. Ofta när de är små i lillgruppen, så äter de upp materialet (det är ju ofta makaroner och så ), men June som nu är lite större tycker det är intressant och roligt att "arbeta". Det låter ju helt militäriskt när jag tänker på det, men så är det verkligen inte!

    De leker fram kunskapen och om ungarna inte vill så slipper de. Såklart!
    Det rä nog olika från montessori till montessori, men på Junes har de vanliga leksaker ute. Spadar och sprincyklar och ja. Sådär. Inget mysko alls.
  9. Medlem sedan
    Oct 2003
    #5
    Låter ju jättebra, har du varit med en heldag på förskolan så att du har sett det med egna ögon? Jag ska få vara med på ett av arbetspassen på det här montessorit som jag har sökt till i slutet av april (bad om det själv) för jag vill verkligen se hur det går till i praktiken...

    Kram Jennie
  10. 5
    Låter ju jättebra, har du varit med en heldag på förskolan så att du har sett det med egna ögon? Jag ska få vara med på ett av arbetspassen på det här montessorit som jag har sökt till i slutet av april (bad om det själv) för jag vill verkligen se hur det går till i praktiken...

    Kram Jennie
  11. Medlem sedan
    Sep 2000
    #6
    Vi har barnen på en Montessori-förskola. Och vi är jätte-nöjda. De är 3 personal på 14 barn på småbarnsavdelningen (upp till 3 år), men det är först på den "stora" avdelningen (från 3 år upp till 5 år) som arbetsstund är infört.

    Vadå, inte läsa böcker? Blir helt paff! För på vår förskola finns inga sådana regler. På vilan lyssnas det på sagoband och på eftermiddagarna läser ofta en förälder (det har föräldrasamverkan på em) en saga för barnen.

    Hmm, jag måste nog googla lite på montessori, för jag har inte satt in mig så mycket i pedagogiken som sådan. Men, i det stora hela så är vi mkt nöjda och jag tycker att personalen har en bra syn på det mesta. Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av en kommunal förskola sedan tidigare (på mitten av 1990-talet) och känner att det här är sååå himla mkt bättre.

    Oj, nu har jag inte riktigt tid men något mer uttömmande svar, men fråga gärna så ska jag försöka svara nästa gång jag kikar in igen.

    Kram
    /Nadja
    Vid tangenterna...
    /Nadja, mamma till S-06, T-04, S-01 & B-91
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~
    Min blogg: http://busmammans.blogg.se/
  12. 6
    Vi har barnen på en Montessori-förskola. Och vi är jätte-nöjda. De är 3 personal på 14 barn på småbarnsavdelningen (upp till 3 år), men det är först på den "stora" avdelningen (från 3 år upp till 5 år) som arbetsstund är infört.

    Vadå, inte läsa böcker? Blir helt paff! För på vår förskola finns inga sådana regler. På vilan lyssnas det på sagoband och på eftermiddagarna läser ofta en förälder (det har föräldrasamverkan på em) en saga för barnen.

    Hmm, jag måste nog googla lite på montessori, för jag har inte satt in mig så mycket i pedagogiken som sådan. Men, i det stora hela så är vi mkt nöjda och jag tycker att personalen har en bra syn på det mesta. Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av en kommunal förskola sedan tidigare (på mitten av 1990-talet) och känner att det här är sååå himla mkt bättre.

    Oj, nu har jag inte riktigt tid men något mer uttömmande svar, men fråga gärna så ska jag försöka svara nästa gång jag kikar in igen.

    Kram
    /Nadja
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Nej iofs

    fast jag litar ju på pedagogerna.

    De har öppet-hus-dagar (det har nog alla fskl va?) fast då är det ju så uppstyrt, alla kommer samtidigt och så är det fika och sen går man hem. Inte så mycket inblick i verksamheten, direkt.

    Vad kul att vara med! Alltså, särskilt för dig som hänger med på ett annat sätt än vad jag gjort (jag har ju inte de pedagogiska nycklarna, du vet) och kan -se- verksamheten liksom.
    På vår fskl berättade de att de ibland filmar en hel dag, dels för att pedagogerna ska veta vad de sysslar me dlite, och frö att visa oss föräldrar hur barnen är på fskl. Fast det är jag lite skeptisk till, det känns lite som ett.. intrång. Elle rjag vet inte. Jag hade int evelat bli filmad i skolan iallafall.
  14. 7
    Nej iofs fast jag litar ju på pedagogerna.

    De har öppet-hus-dagar (det har nog alla fskl va?) fast då är det ju så uppstyrt, alla kommer samtidigt och så är det fika och sen går man hem. Inte så mycket inblick i verksamheten, direkt.

    Vad kul att vara med! Alltså, särskilt för dig som hänger med på ett annat sätt än vad jag gjort (jag har ju inte de pedagogiska nycklarna, du vet) och kan -se- verksamheten liksom.
    På vår fskl berättade de att de ibland filmar en hel dag, dels för att pedagogerna ska veta vad de sysslar me dlite, och frö att visa oss föräldrar hur barnen är på fskl. Fast det är jag lite skeptisk till, det känns lite som ett.. intrång. Elle rjag vet inte. Jag hade int evelat bli filmad i skolan iallafall.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Hej Jennie!

    Vi har alla våra barn på montessori och dessutom är jag själv utbildad inom pedagogiken så maila mig gärna om du vill höra mer. Jag messar mailadressen.
    KRAM!
  16. 8
    Hej Jennie!

    Vi har alla våra barn på montessori och dessutom är jag själv utbildad inom pedagogiken så maila mig gärna om du vill höra mer. Jag messar mailadressen.
    KRAM!
  17. Medlem sedan
    Oct 2003
    #9
    Tack så mycket för mailadressen jag ska fundera på lite frågor och så återkommer jag

    Kram Jennie
  18. 9
    Tack så mycket för mailadressen jag ska fundera på lite frågor och så återkommer jag

    Kram Jennie
  19. Medlem sedan
    Oct 2003
    #10
    Tack för ditt svar och det låter som om de läser böcker och sagor iallafall då

    Kram Jennie
  20. 10
    Tack för ditt svar och det låter som om de läser böcker och sagor iallafall då

    Kram Jennie
  21. Medlem sedan
    Oct 2003
    #11
    Jag rekommenderar verkligen dig att om du har möjlighet någon gång vara med en dag, det är fantastiskt roligt faktiskt och så får man se vad barnen verkligen gör när man är borta

    Jag tycker faktiskt att det ska vara lite spännande att få vara med på ett arbetspass

    Kram Jennie
  22. 11
    Jag rekommenderar verkligen dig att om du har möjlighet någon gång vara med en dag, det är fantastiskt roligt faktiskt och så får man se vad barnen verkligen gör när man är borta

    Jag tycker faktiskt att det ska vara lite spännande att få vara med på ett arbetspass

    Kram Jennie

Liknande trådar

  1. Montessori
    By anonymt namn in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 08:53
  2. Vad vet ni om Montessori?
    By Elyzabel in forum Ordet är fritt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 14:30
  3. Montessori?
    By -Emla- in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 15:20
  4. Montessori
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 05:25
  5. Montessori?
    By Mamin m M&C in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 19:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar