Gravidförsäkring/barnförsäkrin
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Gravidförsäkring/barnförsäkrin

    Är det någon som har koll på vilken försäkring man bör ta om man är gravid? Räcker det bara med gratis-varianten? Hur gör man sen när bebisen är ute? Någon som har bra tips? Har mina försäkringar på LF - någon som vet ngt om barnförsäkringar där? Bättre på trygg?
  2. 1
    Gravidförsäkring/barnförsäkrin Är det någon som har koll på vilken försäkring man bör ta om man är gravid? Räcker det bara med gratis-varianten? Hur gör man sen när bebisen är ute? Någon som har bra tips? Har mina försäkringar på LF - någon som vet ngt om barnförsäkringar där? Bättre på trygg?
  3. Medlem sedan
    Apr 2006
    #2
    Jag tyckte att den gratisvarianten räckte under graviditeten. Sedan ringde jag runt till olika försäkringsbolag när Wiktor var runt 1 vecka. tyckte trygghansa var bäst så då valde jag dem.
  4. 2
    Jag tyckte att den gratisvarianten räckte under graviditeten. Sedan ringde jag runt till olika försäkringsbolag när Wiktor var runt 1 vecka. tyckte trygghansa var bäst så då valde jag dem.
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3

    jag valde att betala 950 kr

    för den utökade varianten av VäntaBarn-försäkring just för att jag då var _garanterad_ att få teckna barnförsäkringen hos TryggHansa utan förbehåll.

    Väntar man tills barnet är fött kan det alltid uppstå frågor kring om barnets skada/sjukdom eg uppstod innan den tecknades.

    Den garantin tyckte jag var värd några extra slantar

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  6. 3
    jag valde att betala 950 kr för den utökade varianten av VäntaBarn-försäkring just för att jag då var _garanterad_ att få teckna barnförsäkringen hos TryggHansa utan förbehåll.

    Väntar man tills barnet är fött kan det alltid uppstå frågor kring om barnets skada/sjukdom eg uppstod innan den tecknades.

    Den garantin tyckte jag var värd några extra slantar
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4
    en varning bara
    Jag tecknade den där som kostar och min minsta fick inte försäkras vidare hos trygghansa trots att dom sa just så som du skrev här att hon var garanterad att få vidare försäkring.

    Det som är det konstiga är att hon inte hade nån speciel sjukdom utan bara att hon spydde (visade sig efter ett halvår med uteslutningsmetoden att magmunnen inte slöt tätt.) och vägde för lite så hon fick inte nån mer försäkring hos dem.

    Nu vet jag inte har inte försökt mer för jag vart så förbannad på trygghansa så jag ville egentligen inte ha med dem att göra mer. Dock ska hon flyttas dit nu hon har ingen sjukdom som ligger och gror så nu går det bra.
  8. 4
    en varning bara
    Jag tecknade den där som kostar och min minsta fick inte försäkras vidare hos trygghansa trots att dom sa just så som du skrev här att hon var garanterad att få vidare försäkring.

    Det som är det konstiga är att hon inte hade nån speciel sjukdom utan bara att hon spydde (visade sig efter ett halvår med uteslutningsmetoden att magmunnen inte slöt tätt.) och vägde för lite så hon fick inte nån mer försäkring hos dem.

    Nu vet jag inte har inte försökt mer för jag vart så förbannad på trygghansa så jag ville egentligen inte ha med dem att göra mer. Dock ska hon flyttas dit nu hon har ingen sjukdom som ligger och gror så nu går det bra.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Vi har barnförsäkring via LF, mest för att övriga försäkrignar är där. För 4-5 år sedan gjordes en undersökning som visade att i princip alla barnförsäkringar var lika bra.
    Det viktiga är att HA en försäkring, främst för det fall att barnet blir så handikappat att det aldrig kan jobba. I det läget är nämligen samhällets skydd minimalt.

    Det är lätt att tänka "mitt barn ska ha det BÄSTA som finns" men en försäkring är inget skydd mot olyckor, det ger bara ekonomisk kompensation OM något händer. Fundera på vad ni vill betala per månad och vad ni får ut av det.

    Vi har lägsta beloppet och tycker det räcker.
  10. 5
    Vi har barnförsäkring via LF, mest för att övriga försäkrignar är där. För 4-5 år sedan gjordes en undersökning som visade att i princip alla barnförsäkringar var lika bra.
    Det viktiga är att HA en försäkring, främst för det fall att barnet blir så handikappat att det aldrig kan jobba. I det läget är nämligen samhällets skydd minimalt.

    Det är lätt att tänka "mitt barn ska ha det BÄSTA som finns" men en försäkring är inget skydd mot olyckor, det ger bara ekonomisk kompensation OM något händer. Fundera på vad ni vill betala per månad och vad ni får ut av det.

    Vi har lägsta beloppet och tycker det räcker.
  11. Medlem sedan
    Jun 2006
    #6

    Bra att ha!

    Hej,
    Födde barn i vecka 29 och min bebis blev kvar i 3 månader på sjukhus. Idag är jag glad att jag hade betalt 950 kr, för annars hade vi inte fått någon extra ersättning alls under tiden hon var inlagd på neo (det var ju hon och inte jag som var inlagd alltså täckte inte min försäkring det). Vi fick 100 kr varje dag hon var inlad och det var skönt för vi körde många mila varje dag för att kunna vara på sjukhuset hos vår lilla bebbe. Däremot är det nog kört att fortsätta försöka ha henne försäkrad hos Trygg.Hansa - man är inte garanterad efter 6 månader fortsatt försäkring...
    /E
  12. 6
    Bra att ha! Hej,
    Födde barn i vecka 29 och min bebis blev kvar i 3 månader på sjukhus. Idag är jag glad att jag hade betalt 950 kr, för annars hade vi inte fått någon extra ersättning alls under tiden hon var inlagd på neo (det var ju hon och inte jag som var inlagd alltså täckte inte min försäkring det). Vi fick 100 kr varje dag hon var inlad och det var skönt för vi körde många mila varje dag för att kunna vara på sjukhuset hos vår lilla bebbe. Däremot är det nog kört att fortsätta försöka ha henne försäkrad hos Trygg.Hansa - man är inte garanterad efter 6 månader fortsatt försäkring...
    /E
  13. Marmelad
    #7
    Jag hade Trygg-Hansas för 950 spänn. Sprack ganska mycket vid förlossningen, men fick tack vare försärkringen ut en tusing .
  14. 7
    Jag hade Trygg-Hansas för 950 spänn. Sprack ganska mycket vid förlossningen, men fick tack vare försärkringen ut en tusing .
  15. Marmelad
    #8
    Så är det inte längre, den där garantin var alldeles för generös så TH tog bort den...
  16. 8
    Så är det inte längre, den där garantin var alldeles för generös så TH tog bort den...
  17. Medlem sedan
    Mar 2007
    #9
    deras "väntabarn" var till och med så generös att den inkluderade autism mm fram till ett par år sedan, men även den är numera borta.

    Vi tänkte så här inför vår tredke sons födsel:

    Väntabarförsäkringen kostar 950kr

    trygghansas barnförsäkring kostar ca 1600kr.

    Har man vänta barn, bjuder de på barnförsäkringen de första 6 månaderna (man är alltså dubbelförsäkrad).

    Då man ändå ska täckna barnförsäkrings så snabbt som möjligt efter födsel var detta en bra variant, då vi annars ändå skulle ha fått betala för barnförsäkringen.

    med andra ord kostade vänta barnförsäkringen bara 150kr (950-(1800/2)=150)
  18. 9
    deras "väntabarn" var till och med så generös att den inkluderade autism mm fram till ett par år sedan, men även den är numera borta.

    Vi tänkte så här inför vår tredke sons födsel:

    Väntabarförsäkringen kostar 950kr

    trygghansas barnförsäkring kostar ca 1600kr.

    Har man vänta barn, bjuder de på barnförsäkringen de första 6 månaderna (man är alltså dubbelförsäkrad).

    Då man ändå ska täckna barnförsäkrings så snabbt som möjligt efter födsel var detta en bra variant, då vi annars ändå skulle ha fått betala för barnförsäkringen.

    med andra ord kostade vänta barnförsäkringen bara 150kr (950-(1800/2)=150)

Liknande trådar

  1. Gravidförsäkring?
    By neasol in forum _1210 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-18, 17:25
  2. Ang. gravidförsäkring
    By Av-längtan-till-dig in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 18:45
  3. Gravidförsäkring?
    By SonnyCrockett in forum _1001 Januaribarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 20:13
  4. Gravidförsäkring
    By Annanym in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 15:17
  5. gravidförsäkring/barnförsäkrin
    By selleri in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 14:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar