Har fontanellen vuxit ihop
_0603 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Har fontanellen vuxit ihop

    på era små? Lana har fortfarande 50-öring kvar
  2. 1
    Har fontanellen vuxit ihop på era små? Lana har fortfarande 50-öring kvar
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2
    Ida har också så mycket kvar ungefär, jag har ingen aning om när den "ska" ha vuxit ihop...
  4. 2
    Ida har också så mycket kvar ungefär, jag har ingen aning om när den "ska" ha vuxit ihop...
  5. Medlem sedan
    Jun 2003
    #3

    det

    är om något helt ok. Upp till ett års ålder ska den vara öppen ännu. Det som är dåligt är om den växer ihop för tidigt (har en vän som har en multihandikappad pojke pga bvc miss) eller inte växt ihop när barnet är i två årsåldern elelr strax därefter. Vid vissa sjukdomar förbenas fontanellerna (det finns ju flera) sent eller inte alls vilket ju gör att hjärnan blir känsligare för stötar men att det stängs förtidigt är jag mer rädd för.. *ryser*
    Det allra normalaste är att det finns 0.5*0.5 cm kvar nu ftf men eli har ingen kva. Han har dock så stort huvud att hjärnan inte tar skada av det. Graderna av normalitet kan variera. Mina ungar har stora huvuden..
    ~ Tindra 2003 ~
    ~ Eli 2006 ~
    ~ bonusen Alvar 2006 ~
    ~ Tilde 2010 ~

    I wish I was a glow worm
    A glow worm´s never glum
    `Cos how can you be grumpy
    When the sun shines out you bum
  6. 3
    det är om något helt ok. Upp till ett års ålder ska den vara öppen ännu. Det som är dåligt är om den växer ihop för tidigt (har en vän som har en multihandikappad pojke pga bvc miss) eller inte växt ihop när barnet är i två årsåldern elelr strax därefter. Vid vissa sjukdomar förbenas fontanellerna (det finns ju flera) sent eller inte alls vilket ju gör att hjärnan blir känsligare för stötar men att det stängs förtidigt är jag mer rädd för.. *ryser*
    Det allra normalaste är att det finns 0.5*0.5 cm kvar nu ftf men eli har ingen kva. Han har dock så stort huvud att hjärnan inte tar skada av det. Graderna av normalitet kan variera. Mina ungar har stora huvuden..
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4
    Hm, gustav föddes med ovanligt liten fontanell och den växte ihop tidigt också. Runt 6 månader. han har helt normal tillväxt i huvudet dock. Det har de hållit nogrann koll på.
  8. 4
    Hm, gustav föddes med ovanligt liten fontanell och den växte ihop tidigt också. Runt 6 månader. han har helt normal tillväxt i huvudet dock. Det har de hållit nogrann koll på.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Elias också.

    Ca en 50 öring kvar.
    Gloria med Lucas 99, Evelina 03 och Elias 06.
  10. 5
    Elias också. Ca en 50 öring kvar.
  11. Medlem sedan
    Jul 2005
    #6
    Liam har fortfarande en liiten öppning kvar, ungefär som en 50 öring.
  12. 6
    Liam har fortfarande en liiten öppning kvar, ungefär som en 50 öring.
  13. Medlem sedan
    Sep 2005
    #7
    Saga har ff en bit kvar, typ lite mindre än en 1-krona.
  14. 7
    Saga har ff en bit kvar, typ lite mindre än en 1-krona.

Liknande trådar

  1. Fontanellen
    By sandrewy in forum _1007 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 09:53
  2. Fontanellen
    By guppi in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:23
  3. Kan jag ha vuxit?!
    By Juttan in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 19:19
  4. Ang Fontanellen
    By Monkan_M in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 16:39
  5. när växer fontanellen igen? *imt*
    By annicaswe in forum _05 Höstbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 08:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar