Parallell till abortsnacket
Gravidsnack
  1. Mamma39
    #1

    Parallell till abortsnacket

    På abortsnacket diskuterar man inte etik kring aborter. Oavsett anledningen till att man funderar på eller har bestämt sig för abort så ifrågasätts man inte. Det är total respekt inför det faktum att man är sårbar och känslig i den situationen,även om man väljer abort helt frivilligt. Varför visas inte människor samma respekt när de funderar på eller har genomfört fosterdiagnostik? Det handlar ju i botten om samma sak, att välja bort foster. Jag vet att detta inte är ett känsligt snack men nog borde väl människor självmant kunna inse var det är lämpligt att föra vissa diskussioner och var det är lämpligt att avstå.
  2. 1
    Parallell till abortsnacket På abortsnacket diskuterar man inte etik kring aborter. Oavsett anledningen till att man funderar på eller har bestämt sig för abort så ifrågasätts man inte. Det är total respekt inför det faktum att man är sårbar och känslig i den situationen,även om man väljer abort helt frivilligt. Varför visas inte människor samma respekt när de funderar på eller har genomfört fosterdiagnostik? Det handlar ju i botten om samma sak, att välja bort foster. Jag vet att detta inte är ett känsligt snack men nog borde väl människor självmant kunna inse var det är lämpligt att föra vissa diskussioner och var det är lämpligt att avstå.
  3. Anonym
    #2
    Så var än personer kan tänkas vistas som _kanske_ överväger abort, bör man avstå från den etiska diskussionen? Var skall den då föras, tycker du?
  4. 2
    Så var än personer kan tänkas vistas som _kanske_ överväger abort, bör man avstå från den etiska diskussionen? Var skall den då föras, tycker du?
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Precis min tanke! Fast lite omvänt... Om en total abortmotståndare kom hit och blint progagerade för att inte vid något tillfälle abortera ett foster (oavsett skador och oavsett orsak) skulle det knappast mottas med någon förståelse. Detta oavsett om abortmotståndaren mår dåligt av vetskapen att foster aborteras, oavsett om h*n känner sig kränkt varje dag.

    På ett abortsnack bör man våga ställa frågor utan att bli ansatt av meningsmotståndare. På ett fosterdiagnostiksnack bör man våga ställa frågor utan att bli ansatt av meningsmotståndare (eller man kanske inte ens VET vilken mening man själv har i frågan?).

    I detta lilla begränsade rum i cyberrymden borde man få vara fredad. Man möts säkert med tillräckligt mycket åsikter ute i stora världen ändå. På precis samma sätt ska man som DS-förälder få vara fredad på ds-snacket.

    Tack och lov är det inte många som bär sig illa åt här, men det räcker med att EN kommer med plumpa kommentarer så rasar hela lavinen igång.
    Att visa respekt innebär inte att man måste hålla med om allt andra skriver, men man kan uttrycka sin egen åsikt på ett trevligt sätt.
  6. 3
    Precis min tanke! Fast lite omvänt... Om en total abortmotståndare kom hit och blint progagerade för att inte vid något tillfälle abortera ett foster (oavsett skador och oavsett orsak) skulle det knappast mottas med någon förståelse. Detta oavsett om abortmotståndaren mår dåligt av vetskapen att foster aborteras, oavsett om h*n känner sig kränkt varje dag.

    På ett abortsnack bör man våga ställa frågor utan att bli ansatt av meningsmotståndare. På ett fosterdiagnostiksnack bör man våga ställa frågor utan att bli ansatt av meningsmotståndare (eller man kanske inte ens VET vilken mening man själv har i frågan?).

    I detta lilla begränsade rum i cyberrymden borde man få vara fredad. Man möts säkert med tillräckligt mycket åsikter ute i stora världen ändå. På precis samma sätt ska man som DS-förälder få vara fredad på ds-snacket.

    Tack och lov är det inte många som bär sig illa åt här, men det räcker med att EN kommer med plumpa kommentarer så rasar hela lavinen igång.
    Att visa respekt innebär inte att man måste hålla med om allt andra skriver, men man kan uttrycka sin egen åsikt på ett trevligt sätt.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Hur jag än läser mamma39:s inlägg, lyckas jag inte få det till att hon skulle ha åsikten att man bör avstå från etiska diskussioner. Däremot bör man välja sin plats i det offentliga rummet, och en så avgränsad hörna som abort- resp fosterdiagnostiksnacket kanske inte är de bästa ställena.
    (Ursäkta mig, mamma39, ifall jag misstolkat dig!)
  8. 4
    Hur jag än läser mamma39:s inlägg, lyckas jag inte få det till att hon skulle ha åsikten att man bör avstå från etiska diskussioner. Däremot bör man välja sin plats i det offentliga rummet, och en så avgränsad hörna som abort- resp fosterdiagnostiksnacket kanske inte är de bästa ställena.
    (Ursäkta mig, mamma39, ifall jag misstolkat dig!)
  9. Medlem sedan
    Dec 1999
    #5
    Jag tycker i alla fall att snacket borde ligga under känsliga snack också skulle det även ligga ett snack om de etiska aspekterna kring fosterdiagnostik då hade det inte blivit sådana här diskussioner här!
  10. 5
    Jag tycker i alla fall att snacket borde ligga under känsliga snack också skulle det även ligga ett snack om de etiska aspekterna kring fosterdiagnostik då hade det inte blivit sådana här diskussioner här!
  11. Medlem sedan
    Dec 1999
    #6
    Men var ska man föra diskussionerna? Inne på "funktionshindrade barn"? Där är det väl egentligen ännu mer känsligt att föra en sån diskussion då de barnen faktiskt lever och finns! Inte ska man väl diskutera SÅNA barns existens eller inte där!
  12. 6
    Men var ska man föra diskussionerna? Inne på "funktionshindrade barn"? Där är det väl egentligen ännu mer känsligt att föra en sån diskussion då de barnen faktiskt lever och finns! Inte ska man väl diskutera SÅNA barns existens eller inte där!
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    För och emot? Ordet är fritt? Gnäll och tvi?
    I tidningens debattsidor?
    Det finns massor av ställen att föra etiska diskussioner på där man inte lika uppenbart trampar på dem som redan ligger.
  14. 7
    För och emot? Ordet är fritt? Gnäll och tvi?
    I tidningens debattsidor?
    Det finns massor av ställen att föra etiska diskussioner på där man inte lika uppenbart trampar på dem som redan ligger.
  15. Medlem sedan
    Oct 2001
    #8
    Det borde finnas ett snack som heter Etik och fosterdiagnostik tycker jag.
  16. 8
    Det borde finnas ett snack som heter Etik och fosterdiagnostik tycker jag.
  17. Medlem sedan
    Nov 2002
    #9
    Det har funntis ett etiksnack med så låg aktivitet att det det upphörde. Eller har det kanske flyttat?
  18. 9
    Det har funntis ett etiksnack med så låg aktivitet att det det upphörde. Eller har det kanske flyttat?
  19. Anonym
    #10
    Men fosterdiagnostik har ju att göra med genetik - alltså genETIK. Man kan inte separera tekniken från etiken, det är omöjligt. Det har inte att göra med att sparka på någon som ligger!
  20. 10
    Men fosterdiagnostik har ju att göra med genetik - alltså genETIK. Man kan inte separera tekniken från etiken, det är omöjligt. Det har inte att göra med att sparka på någon som ligger!
  21. Medlem sedan
    Sep 2006
    #11

    Håller med dig.

    Alla diskussioner måste få föras, man var sak på sin plats. Alla måste ha rätt till ett open space så länge man inte bryter mot snackreglerna.
    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  22. 11
    Håller med dig. Alla diskussioner måste få föras, man var sak på sin plats. Alla måste ha rätt till ett open space så länge man inte bryter mot snackreglerna.
  23. Medlem sedan
    Feb 2005
    #12

    Jag har lagt förslag

    om ett Etik och moral snack på Synpunkter.
    Om fler går in och skriver under där kanske vi kan få ett.
    Det finns ju fler ämnen där man kan diskutera etiken och moralen och om man tar även fosterdiagnostik där slipper man det här.
  24. 12
    Jag har lagt förslag om ett Etik och moral snack på Synpunkter.
    Om fler går in och skriver under där kanske vi kan få ett.
    Det finns ju fler ämnen där man kan diskutera etiken och moralen och om man tar även fosterdiagnostik där slipper man det här.
  25. Medlem sedan
    Dec 1999
    #13
    Nej det räcker inte med dessa snack! Den etiska biten kring fosterdiagnostik är större än så!
  26. 13
    Nej det räcker inte med dessa snack! Den etiska biten kring fosterdiagnostik är större än så!
  27. Medlem sedan
    Nov 2002
    #14
    Jo, om man är så inriktad på sin egen ståndpunkt att man anser att alla andra är klandervärda, då är det att sparka på någon som ligger.

    Genetik heter inte så för att det har något med etik att göra. Det är bara samma grammatiska form som fonetik, matematik, grammatik osv. Sedan kan det vara en kul ordlek att säga genETIK, men det är en annan sak.
  28. 14
    Jo, om man är så inriktad på sin egen ståndpunkt att man anser att alla andra är klandervärda, då är det att sparka på någon som ligger.

    Genetik heter inte så för att det har något med etik att göra. Det är bara samma grammatiska form som fonetik, matematik, grammatik osv. Sedan kan det vara en kul ordlek att säga genETIK, men det är en annan sak.
  29. Anonym
    #15
    Det där med genETIK sa jag för att vara lite fyndig. Men tack för lektionen.

    (Är no-lärare, så jag vet nog det där redan...)

    Och att sparka på någon som redan ligger, att anse att alla andra ärklandervärda, det förekommer i stora mått i båda"läger". Själv vill jag resonera och argumentera, men det är det många som har svårt för här, oavsett ståndpunkt.
  30. 15
    Det där med genETIK sa jag för att vara lite fyndig. Men tack för lektionen.

    (Är no-lärare, så jag vet nog det där redan...)

    Och att sparka på någon som redan ligger, att anse att alla andra ärklandervärda, det förekommer i stora mått i båda"läger". Själv vill jag resonera och argumentera, men det är det många som har svårt för här, oavsett ståndpunkt.
  31. Medlem sedan
    Nov 2002
    #16
    Jag är också lärare och ingenjör, varsågod för lektionen!

    Ja, det förekommer i båda läger att man är fartblind i diskussionerna och lägger in alldeles för mycker personliga känslor. Men att ena sidan gör det rättfärdigar inte att den andra sidan gör det också!
  32. 16
    Jag är också lärare och ingenjör, varsågod för lektionen!

    Ja, det förekommer i båda läger att man är fartblind i diskussionerna och lägger in alldeles för mycker personliga känslor. Men att ena sidan gör det rättfärdigar inte att den andra sidan gör det också!
  33. Mamma39
    #17
    Du har tolkat mig helt rätt!
  34. 17
    Du har tolkat mig helt rätt!
  35. Mamma39
    #18
    Visst kan det läggas under känsliga snack men jag tycker att det är bra att det ligger under Graviditet/Vänta barn för då är det lätt att hitta för de som är gravida och funderar på fosterdiagnostik. Det är synd om det ska behöva bli svårare att hitta till detta snack bara för att några inte kan tänka till lite och föra diskussionerna på mer allmänna snack där dessa diskussioner passar bättre.
  36. 18
    Visst kan det läggas under känsliga snack men jag tycker att det är bra att det ligger under Graviditet/Vänta barn för då är det lätt att hitta för de som är gravida och funderar på fosterdiagnostik. Det är synd om det ska behöva bli svårare att hitta till detta snack bara för att några inte kan tänka till lite och föra diskussionerna på mer allmänna snack där dessa diskussioner passar bättre.
  37. Anonym
    #19
    Hoppsan, två långa utbildningar, man gratulerar. Då förstår jag att jag behövde din lektion.

    Jag har aldrig påstått att det ena rättfärdigar det andra. Alla är lika "bra" på att kasta skit, enligt mig.
  38. 19
    Hoppsan, två långa utbildningar, man gratulerar. Då förstår jag att jag behövde din lektion.

    Jag har aldrig påstått att det ena rättfärdigar det andra. Alla är lika "bra" på att kasta skit, enligt mig.
  39. Medlem sedan
    Nov 2002
    #20
    Vad bra! Det är få ställen där man måste väga sin ord på guldväg lika mycket som här...
  40. 20
    Vad bra! Det är få ställen där man måste väga sin ord på guldväg lika mycket som här...
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Grattis till alla Minus och till Sabina!
    By J m K&L in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 09:54
  2. svar till alla om choklad till hund
    By Valerina in forum Hem & fritid
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 09:14
  3. Lycka till till alla som åker in idag!!
    By Mari med JIM & E in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 12:22
  4. Till alla tomtar men mest till tomtemor
    By Mactilda in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 14:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar