Autism på IV?
Autismspektrum
  1. anonymt namn
    #1

    Autism på IV?

    Jag är gymnasielärare, men också mamma till ett barn i förskoleåldern med autism. På min arbetsplats håller man just på att se över hur tjänsterna ska se ut inför nästa läsår. Man ämnar ge mig minst en klass på Individuella Programmet - och om jag vill kan jag få två. (Det är inte rusning efter de timmarna i kollegiet, precis...) Jag har tidigare inte jobbat på detta program, men har inget emot att hamna på IV, eftersom jag förmodligen kommer att möta fler ungdomar med liknande problematik som min son där än på andra ställen.

    Ni som har barn på IV - hur stor del av ungdomarna där bedömer ni har någon form av autismproblematik (diagnosticerad eller odiagnosticerad)? (Detta är en kommun utan särskilda autismklasser.) Fungerar det OK på IV för era barn?
  2. 1
    Autism på IV? Jag är gymnasielärare, men också mamma till ett barn i förskoleåldern med autism. På min arbetsplats håller man just på att se över hur tjänsterna ska se ut inför nästa läsår. Man ämnar ge mig minst en klass på Individuella Programmet - och om jag vill kan jag få två. (Det är inte rusning efter de timmarna i kollegiet, precis...) Jag har tidigare inte jobbat på detta program, men har inget emot att hamna på IV, eftersom jag förmodligen kommer att möta fler ungdomar med liknande problematik som min son där än på andra ställen.

    Ni som har barn på IV - hur stor del av ungdomarna där bedömer ni har någon form av autismproblematik (diagnosticerad eller odiagnosticerad)? (Detta är en kommun utan särskilda autismklasser.) Fungerar det OK på IV för era barn?
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Enligt min erfarenhet...

    ..så finns det en del med autismspektrumstörningar på Indviduella programmet. Åtminstone i vår kommun så är det ett antal stycken med AS och högfungerande autism, och annan npf-problematik på IV-programmet.
    http://www.tjock-till-smal.bloggplatsen.se