Autism på IV?
Autismspektrum
  1. anonymt namn
    #1

    Autism på IV?

    Jag är gymnasielärare, men också mamma till ett barn i förskoleåldern med autism. På min arbetsplats håller man just på att se över hur tjänsterna ska se ut inför nästa läsår. Man ämnar ge mig minst en klass på Individuella Programmet - och om jag vill kan jag få två. (Det är inte rusning efter de timmarna i kollegiet, precis...) Jag har tidigare inte jobbat på detta program, men har inget emot att hamna på IV, eftersom jag förmodligen kommer att möta fler ungdomar med liknande problematik som min son där än på andra ställen.

    Ni som har barn på IV - hur stor del av ungdomarna där bedömer ni har någon form av autismproblematik (diagnosticerad eller odiagnosticerad)? (Detta är en kommun utan särskilda autismklasser.) Fungerar det OK på IV för era barn?
  2. 1
    Autism på IV? Jag är gymnasielärare, men också mamma till ett barn i förskoleåldern med autism. På min arbetsplats håller man just på att se över hur tjänsterna ska se ut inför nästa läsår. Man ämnar ge mig minst en klass på Individuella Programmet - och om jag vill kan jag få två. (Det är inte rusning efter de timmarna i kollegiet, precis...) Jag har tidigare inte jobbat på detta program, men har inget emot att hamna på IV, eftersom jag förmodligen kommer att möta fler ungdomar med liknande problematik som min son där än på andra ställen.

    Ni som har barn på IV - hur stor del av ungdomarna där bedömer ni har någon form av autismproblematik (diagnosticerad eller odiagnosticerad)? (Detta är en kommun utan särskilda autismklasser.) Fungerar det OK på IV för era barn?
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Enligt min erfarenhet...

    ..så finns det en del med autismspektrumstörningar på Indviduella programmet. Åtminstone i vår kommun så är det ett antal stycken med AS och högfungerande autism, och annan npf-problematik på IV-programmet.
    http://www.tjock-till-smal.bloggplatsen.se

    Älska mig som mest, när jag förtjänar det som minst,för då behöver jag det mest.
  4. 2
    Enligt min erfarenhet... ..så finns det en del med autismspektrumstörningar på Indviduella programmet. Åtminstone i vår kommun så är det ett antal stycken med AS och högfungerande autism, och annan npf-problematik på IV-programmet.
  5. 6-barnsmamma
    #3
    Vet inte alls hur många som har någon särskild problematik men kan tänka mig att de finns. Exempelvis så finns det e Aspergergrupp, o den är proppfull..
    Vårt IV är mkt bra .

    Sonen som själv är mkt lugn o tyst kan säga ibland att det är jobbigt med "alla störiga" elever. Det finns några som visst pratar väldigt mkt o aldrig är tysta..sånt tycker han är jobbigt.

    Och så reagerar han på att det , enligt honom, är många "konstiga" på IV. Han skäms lite över att gå där, tyvärr..
    Han är ju själv annorlunda men tänker väl inte så själv..
  6. 3
    Vet inte alls hur många som har någon särskild problematik men kan tänka mig att de finns. Exempelvis så finns det e Aspergergrupp, o den är proppfull..
    Vårt IV är mkt bra .

    Sonen som själv är mkt lugn o tyst kan säga ibland att det är jobbigt med "alla störiga" elever. Det finns några som visst pratar väldigt mkt o aldrig är tysta..sånt tycker han är jobbigt.

    Och så reagerar han på att det , enligt honom, är många "konstiga" på IV. Han skäms lite över att gå där, tyvärr..
    Han är ju själv annorlunda men tänker väl inte så själv..
  7. Anonym
    #4
    Tack för era svar. Det känns som att det kan bli lärorikt för mig på IV, och jag hoppas kunna bidra med något.
  8. 4
    Tack för era svar. Det känns som att det kan bli lärorikt för mig på IV, och jag hoppas kunna bidra med något.

Liknande trådar

  1. Autism
    By MPRvaccin in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 09:20
  2. Autism?
    By Nyponrosen in forum Autismspektrum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 11:13
  3. Autism?
    By oliem in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 13:38
  4. Autism...
    By Annelie76 in forum Autismspektrum
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 22:44
  5. Autism.......
    By anonym idag in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-16, 19:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar