Intyg vid resa utan förälder?
Resesnack
  1. Medlem sedan
    Sep 1998
    #1

    Intyg vid resa utan förälder?

    Min son ska med mina föräldrar till Kreta och en av döttrarna till Spanien med svärföräldrarna. Förra året var det strul när sonen skulle med de till Spanien då han reste utan vårdnadshavare.

    Vad kan skriva för slags intyg/fullmakt som gäller? Måste man hämta nåt från tex polisen? Hur formulerar man ett intyg och måste det vara på engelska?
    Carro m 4 barn
  2. 1
    Intyg vid resa utan förälder? Min son ska med mina föräldrar till Kreta och en av döttrarna till Spanien med svärföräldrarna. Förra året var det strul när sonen skulle med de till Spanien då han reste utan vårdnadshavare.

    Vad kan skriva för slags intyg/fullmakt som gäller? Måste man hämta nåt från tex polisen? Hur formulerar man ett intyg och måste det vara på engelska?
  3. G:s mamma
    #2

    Intressant fråga

    Hur bevisar man överhuvudtaget att barnen man åker med är ens egna. Det framgår ju inte av pass eller dyl. Mina söner har inte samma efternamn som jag och är inte skrivna på samma adress (skrivna hos pappan). Jag borde också kunna råka ut för strul då. På vilket sätt strulade det till sig för er förra året? Vem var det som kollade/undrade om han fick åka med annan än vårdnadshavaren?

    Jag kan nog fixa det med hjälp av ett personbevis där vårdnadshavarna framgår men som sagt intressant fråga.
  4. 2
    Intressant fråga Hur bevisar man överhuvudtaget att barnen man åker med är ens egna. Det framgår ju inte av pass eller dyl. Mina söner har inte samma efternamn som jag och är inte skrivna på samma adress (skrivna hos pappan). Jag borde också kunna råka ut för strul då. På vilket sätt strulade det till sig för er förra året? Vem var det som kollade/undrade om han fick åka med annan än vårdnadshavaren?

    Jag kan nog fixa det med hjälp av ett personbevis där vårdnadshavarna framgår men som sagt intressant fråga.
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    När jag reste till Sverige med min son så skrev min man (som inte var med på resan) ett intyg om att det var ok för mig att lämna USA med vår son. Han hade med kontaktinformation till honom så att de kunde ringa om det var några problem. Jag behövde aldrig visa upp något papper, men det är bra att ha ett.

    Skriv intyget på engelska eller på språket som gäller i det land som ni ska till.
  6. 3
    När jag reste till Sverige med min son så skrev min man (som inte var med på resan) ett intyg om att det var ok för mig att lämna USA med vår son. Han hade med kontaktinformation till honom så att de kunde ringa om det var några problem. Jag behövde aldrig visa upp något papper, men det är bra att ha ett.

    Skriv intyget på engelska eller på språket som gäller i det land som ni ska till.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Exempel på hur ett sådant intyg kan se ut. Detta är för resa till Mexiko, men det ser ungefär likadant ut för andra länder.

    http://www.irving.net/spanish/immigr...vel_Mexico.pdf
  8. 4
    Exempel på hur ett sådant intyg kan se ut. Detta är för resa till Mexiko, men det ser ungefär likadant ut för andra länder.

    http://www.irving.net/spanish/immigr...vel_Mexico.pdf
  9. Medlem sedan
    Sep 2000
    #5
    Finns papper att hämta hos researrangörerna (eller skriva ut från deras hemsidor). När min son åkte själv med sin kompisar var han "bara" sjutton och då skrev jag under ett sånt intyg.
  10. 5
    Finns papper att hämta hos researrangörerna (eller skriva ut från deras hemsidor). När min son åkte själv med sin kompisar var han "bara" sjutton och då skrev jag under ett sånt intyg.
  11. Medlem sedan
    Sep 1998
    #6
    Det var på Skavsta de ifrågasatte om sonen verkligen skulle få åka med farmor o farfar, men då de egentligen hade bokat kussresa och arrangören inte sagt nåt om detta innan så löste de det ändå till slut.
  12. 6
    Det var på Skavsta de ifrågasatte om sonen verkligen skulle få åka med farmor o farfar, men då de egentligen hade bokat kussresa och arrangören inte sagt nåt om detta innan så löste de det ändå till slut.
  13. Medlem sedan
    Sep 1998
    #7
    Tack!
  14. 7
    Tack!
  15. Medlem sedan
    Sep 1998
    #8
    Tack för tipset!
  16. 8
    Tack för tipset!

Liknande trådar

  1. den här då, en förälder på resa
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 23:34
  2. Resa utan barn
    By ulle75 in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 19:35
  3. Bestulen på resa(även på resa med/utan b
    By Jelena m.LoM in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 07:29
  4. Resa utan bebis
    By cat m Vilgot o Molly in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 20:09
  5. Resa med annans barn - intyg?
    By milda_matilda in forum Resesnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 18:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar