Ang. matmissbruk
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2005
    #1

    Ang. matmissbruk

    för det är nog det som jag gör Varför gör jag det? När jag väl bestämt mig att sluta med det onyttiga, det enda jag tänker är vad god godiset, chokladen, pralinen, munkar och allt sånt ÄR. Hur gör man för att sluta tänka så??????
  2. 1
    Ang. matmissbruk för det är nog det som jag gör Varför gör jag det? När jag väl bestämt mig att sluta med det onyttiga, det enda jag tänker är vad god godiset, chokladen, pralinen, munkar och allt sånt ÄR. Hur gör man för att sluta tänka så??????
  3. Medlem sedan
    Mar 2005
    #2
    Sockerberoende tror jag att jag är..
  4. 2
    Sockerberoende tror jag att jag är..
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Man läser

    Sanna Ehdins bok "Den självläkande människan" (http://www.adlibris.se/product.aspx?...116&checked=1).

    Den fick iaf MIG att minska drastiskt på sockret (och då har jag ändå inte varit någon storkonsument av socker). Jag blir i dag nästan äcklad av godis och annat sött.
  6. 3
    Man läser Sanna Ehdins bok "Den självläkande människan" (http://www.adlibris.se/product.aspx?...116&checked=1).

    Den fick iaf MIG att minska drastiskt på sockret (och då har jag ändå inte varit någon storkonsument av socker). Jag blir i dag nästan äcklad av godis och annat sött.
  7. KAJO
    #4

    Beror på hur dina

    matvanor sett ut och vilken grad av beroendeproblematik det rör sig om. En del kan man komma till rätta med på egen hand, annat behöver man definitivt hjälp med. Tyvärr är det inte alltid så lätt att få.
  8. 4
    Beror på hur dina matvanor sett ut och vilken grad av beroendeproblematik det rör sig om. En del kan man komma till rätta med på egen hand, annat behöver man definitivt hjälp med. Tyvärr är det inte alltid så lätt att få.
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5

    ge kroppen mer näring

    då är inte suget liga högt längre.
    Mina ögon är ett hav i vilket mina drömmar är reflekterade
  10. 5
    ge kroppen mer näring då är inte suget liga högt längre.
  11. Medlem sedan
    Mar 2000
    #6
    Alltid jobbigast de första 2-3 veckorna skulle jag vilja säga. När du får de där värsta sugen, så ta en frukt eller grönsak istället och försök att bita ihop tänderna extra hårt.
  12. 6
    Alltid jobbigast de första 2-3 veckorna skulle jag vilja säga. När du får de där värsta sugen, så ta en frukt eller grönsak istället och försök att bita ihop tänderna extra hårt.
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    #7

    Min chef..

    har frågat mig många gånger hur jag kan äta godis dagligen. För mig är det inga problem men när hon sa till mig att jag skulle få blodsockerfall och abstinens om jag slutade så tänkte jag att nu ska jag hålla uppe med godiset under några dagar. Vi kom överens om 3 och jag klarade av det! Kan ju även tillägga att jag inte fick ngn abstinens heller..*s*

    Det jag vill komma till är att jag funderade också på godis och när någon säger att man ska ta en frukt istället så hjälper det inte mot chokladsuget. Jag ser mig inte som en sockermissbrukare för jag kan hålla uppe med ätandet.

    Idag, efter detta lilla test med mig själv så har jag ärligt talat lugnat ner mig med godisätandet. Jag äter inte varje dag men jag äter trots det flera gånger i veckan. (tidigare var det 7...) Mitt mål är INTE att sluta med godisätandet men om man skär ner på det så har man kommit en bit på vägen tycker jag.

    Under de tre dagar då jag inte åt någon godis så åt jag mer regelbundet och mer "rätt" med sallad till maten osv. Mitt sötbehov märkte jag av någon enstaka gång och eftersom jag gett mig på den att jag skulle fixa detta så blev det frukt istället. Nu vräkte jag inte i mig frukt utan det blev någon enstaka per dag.

    Självklart blir det så att tankeverksamheten riktar sig mot det "förbjudna". Jag tror inte att om man ätit godis/sött 7 dagar i veckan och slutar helt, att man klarar av det under en längre period. Jag tror mer på nedskärning och det är kanske i d banorna du ska tänka istället.
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  14. 7
    Min chef.. har frågat mig många gånger hur jag kan äta godis dagligen. För mig är det inga problem men när hon sa till mig att jag skulle få blodsockerfall och abstinens om jag slutade så tänkte jag att nu ska jag hålla uppe med godiset under några dagar. Vi kom överens om 3 och jag klarade av det! Kan ju även tillägga att jag inte fick ngn abstinens heller..*s*

    Det jag vill komma till är att jag funderade också på godis och när någon säger att man ska ta en frukt istället så hjälper det inte mot chokladsuget. Jag ser mig inte som en sockermissbrukare för jag kan hålla uppe med ätandet.

    Idag, efter detta lilla test med mig själv så har jag ärligt talat lugnat ner mig med godisätandet. Jag äter inte varje dag men jag äter trots det flera gånger i veckan. (tidigare var det 7...) Mitt mål är INTE att sluta med godisätandet men om man skär ner på det så har man kommit en bit på vägen tycker jag.

    Under de tre dagar då jag inte åt någon godis så åt jag mer regelbundet och mer "rätt" med sallad till maten osv. Mitt sötbehov märkte jag av någon enstaka gång och eftersom jag gett mig på den att jag skulle fixa detta så blev det frukt istället. Nu vräkte jag inte i mig frukt utan det blev någon enstaka per dag.

    Självklart blir det så att tankeverksamheten riktar sig mot det "förbjudna". Jag tror inte att om man ätit godis/sött 7 dagar i veckan och slutar helt, att man klarar av det under en längre period. Jag tror mer på nedskärning och det är kanske i d banorna du ska tänka istället.
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    #8

    Jag är precis likadan!

    Usch, det är så hemskt. Jag har varit "duktig" ett tag, men sedan faller jag tillbaka igen. Jag blir så jävla besviken på mig själv efteråt. Varför ska det vara så svårt?
  16. 8
    Jag är precis likadan! Usch, det är så hemskt. Jag har varit "duktig" ett tag, men sedan faller jag tillbaka igen. Jag blir så jävla besviken på mig själv efteråt. Varför ska det vara så svårt?

Liknande trådar

  1. Vägning,matmissbruk,träning... .
    By Linzo in forum Vikt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 14:05
  2. Matmissbruk = socialt handikapp.
    By S-JJ in forum Vikt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 11:34
  3. Matmissbruk?
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 20:42
  4. självhjälp till matmissbruk ?
    By Dalkullan med 2 barn in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 13:57
  5. matmissbruk
    By Petra-4barn in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 07:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar