Tips på plockmat?
_0608 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Tips på plockmat?

    Anton vägrar äta nått utom bröstmjölk men jag märker att får han bitar av nått direkt i munnen utan att de ligger på sked går det bättre.

    Tips på plockmat man kan ge?

    Korv är väl för salt va? Potatis och brockoli (stavning?) kommer jag på.
    Mallemus med L-03 och A-06
  2. 1
    Tips på plockmat? Anton vägrar äta nått utom bröstmjölk men jag märker att får han bitar av nått direkt i munnen utan att de ligger på sked går det bättre.

    Tips på plockmat man kan ge?

    Korv är väl för salt va? Potatis och brockoli (stavning?) kommer jag på.
  3. Medlem sedan
    Nov 2005
    #2

    Edvin älskar att plocka!

    All sorts pasta är kul! Han brukar också försöka med riset, men det är lite svårare och blir grymt klibbigt! Broccoli, gurka och majs gillar han också. Och frukt förstås, gärna äppelstavar. Häromdan fick han bambuskott och crabsticks-bitar. Avocado höll jag på att glömma, storfavorit i hela familjen! Vi brukar försöka mata Edvin först och sen får han plocka med bitar av det som vi andra äter.

    Kramar
    ~~Linda med Vilma feb -03 och Edvin aug -06~~
  4. 2
    Edvin älskar att plocka! All sorts pasta är kul! Han brukar också försöka med riset, men det är lite svårare och blir grymt klibbigt! Broccoli, gurka och majs gillar han också. Och frukt förstås, gärna äppelstavar. Häromdan fick han bambuskott och crabsticks-bitar. Avocado höll jag på att glömma, storfavorit i hela familjen! Vi brukar försöka mata Edvin först och sen får han plocka med bitar av det som vi andra äter.

    Kramar
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Hej! Matteo äter bara plockmat och det som står på hans meny är:
    smörgåsbitar (mjölkfritt margarin eller bredbar leverpastej)
    makaroner
    potatis
    ris
    avocado
    leverpastej
    frikadeller (blandar köttfärs och havregrädde och kokar små frikadeller)
    kycklingfrikadeller (som ovan men på kycklingfärs)
    mjukkokt päron och äpple
    majs
    ärtor
    kokade katrinplommonbitar
    mjukkokt morot
    banan
    lätt tilltryckta borlottibönor (de är mjuka)
    linser
    blodpudding
    gurka

    Så småningom kan man ju utöka med natutrella fiskbullar, kalvsylta, mozzarella, korv som du säger och massa annat. Men nu är korv för salt men främst innehåller den nitrit som man bör undvika.
  6. 3
    Hej! Matteo äter bara plockmat och det som står på hans meny är:
    smörgåsbitar (mjölkfritt margarin eller bredbar leverpastej)
    makaroner
    potatis
    ris
    avocado
    leverpastej
    frikadeller (blandar köttfärs och havregrädde och kokar små frikadeller)
    kycklingfrikadeller (som ovan men på kycklingfärs)
    mjukkokt päron och äpple
    majs
    ärtor
    kokade katrinplommonbitar
    mjukkokt morot
    banan
    lätt tilltryckta borlottibönor (de är mjuka)
    linser
    blodpudding
    gurka

    Så småningom kan man ju utöka med natutrella fiskbullar, kalvsylta, mozzarella, korv som du säger och massa annat. Men nu är korv för salt men främst innehåller den nitrit som man bör undvika.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    Jag har ju samma problem med matvägran men nu kan det ha vänt, peppar peppar...
    Jag satte henne bredvid sina storebröder och instruerade dem i förväg om att oja sig över hur gott det är med mat långa mmmm nam nam och stora leende och riktigt glufsa i sig maten. Ge henne mat som jag stoppade in i munnen. Det blev kokta morotsbitar. Till efterätt blev et apelsin obs utan skal för jag är så rädd att hon ska sätta i halsen. Men idag fick hon lax och spagetti som de andra men jag kryddade hennes mat mer - ingefära, stark paprika och oregano. Hon åt!!!! Bara några skedar men ändå. Jag vill gärna ge samma mat som vi andra äter så att hon liksom är med i gemenskapen.
  8. 4
    Jag har ju samma problem med matvägran men nu kan det ha vänt, peppar peppar...
    Jag satte henne bredvid sina storebröder och instruerade dem i förväg om att oja sig över hur gott det är med mat långa mmmm nam nam och stora leende och riktigt glufsa i sig maten. Ge henne mat som jag stoppade in i munnen. Det blev kokta morotsbitar. Till efterätt blev et apelsin obs utan skal för jag är så rädd att hon ska sätta i halsen. Men idag fick hon lax och spagetti som de andra men jag kryddade hennes mat mer - ingefära, stark paprika och oregano. Hon åt!!!! Bara några skedar men ändå. Jag vill gärna ge samma mat som vi andra äter så att hon liksom är med i gemenskapen.
  9. Medlem sedan
    Jul 2005
    #5
    Kalvsylta äts här. Korv rekomenderade BVC till mig dock en köttig sådan vet inte riktigt hur en sådan är direkt men hennes bror 2 år brukar vara duktig på att förse henne.
    Men äpple??? Sätts det inte i halsen. har iallafall fått lite tips på hur jag ska göra nu med självplcok måste bara ut o shoppa. Men just nu är det en nyvaken dam inne i sängen som vill upp och ha mat, idag bjuds det på flygande Jacob.
  10. 5
    Kalvsylta äts här. Korv rekomenderade BVC till mig dock en köttig sådan vet inte riktigt hur en sådan är direkt men hennes bror 2 år brukar vara duktig på att förse henne.
    Men äpple??? Sätts det inte i halsen. har iallafall fått lite tips på hur jag ska göra nu med självplcok måste bara ut o shoppa. Men just nu är det en nyvaken dam inne i sängen som vill upp och ha mat, idag bjuds det på flygande Jacob.
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6
    många bra tips där. jag bad mannen handla torkad frukt och han kom hem med torkade aprikoser som jag kokte och sedan mixade med mixerstaven. Hur gott som helst! Hon gillde det verkligen. Tyvärr upptäckte jag att det var konserveringsmedel på de stackars torkade aprikoserna. Jag får kolla om det finns annan sort när _jag_ handlar. Men att koka torkad frukt var verkligen ett bra tips! OBS ska prova linser imorgon! Kom gärna med andra bra tips, härligt Tessie!
  12. 6
    många bra tips där. jag bad mannen handla torkad frukt och han kom hem med torkade aprikoser som jag kokte och sedan mixade med mixerstaven. Hur gott som helst! Hon gillde det verkligen. Tyvärr upptäckte jag att det var konserveringsmedel på de stackars torkade aprikoserna. Jag får kolla om det finns annan sort när _jag_ handlar. Men att koka torkad frukt var verkligen ett bra tips! OBS ska prova linser imorgon! Kom gärna med andra bra tips, härligt Tessie!

Liknande trådar

  1. Tips på plockmat
    By sandra & co in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 16:20
  2. Tips på plockmat
    By Danwin in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 21:17
  3. Tips på plockmat?
    By issy in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 14:18
  4. Tips på plockmat/kex?
    By mavan in forum _0705 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 07:18
  5. Plockmat / tips?
    By Destiny in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 18:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar