överblivet ris?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    överblivet ris?

    Vad gör jag för skojigt med det?
  2. 1
    överblivet ris? Vad gör jag för skojigt med det?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    jag är helnojjig med det och slänger alltid gammalt ris. Det kan bildas nåt slags toxiner i gammalt kallt ris som man blir duktigt sjuk av. Nej, jag kokar nytt.
  4. 2
    jag är helnojjig med det och slänger alltid gammalt ris. Det kan bildas nåt slags toxiner i gammalt kallt ris som man blir duktigt sjuk av. Nej, jag kokar nytt.
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3

    Rispytt

    Jag gör rispytt på överblivet ris. Vad jag har i blir vad jag känner för. Har jag inga rester eller liknande, så fyller jag på enbart med frysta grönsaker i det smörstekta riset. Gott med ketchup till.
  6. 3
    Rispytt Jag gör rispytt på överblivet ris. Vad jag har i blir vad jag känner för. Har jag inga rester eller liknande, så fyller jag på enbart med frysta grönsaker i det smörstekta riset. Gott med ketchup till.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Nasi Goreng? Den äkta, indonesiska varianten, alltså. Eller så kan man ha ris blandat med t. ex. lammfärs som fyllning i diverse grönsaker (paprika, zucchini, aubergine etc.), det blir gott.
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  8. 4
    Nasi Goreng? Den äkta, indonesiska varianten, alltså. Eller så kan man ha ris blandat med t. ex. lammfärs som fyllning i diverse grönsaker (paprika, zucchini, aubergine etc.), det blir gott.
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5

    En sorts fiskgratäng

    Jag gör en fiskgratäng där riset är färdigkokt, kom jag på...

    Riset läggs i en glasform, och på det någon sorts spättafliéer. Blanda matlagningsgrädde med chilisås och slå över, eventuellt lite salt och peppar. In i ugnen på 175 grader tills det blir klart, ca 30-45 minuter.

    Gott för alla åldrar.
  10. 5
    En sorts fiskgratäng Jag gör en fiskgratäng där riset är färdigkokt, kom jag på...

    Riset läggs i en glasform, och på det någon sorts spättafliéer. Blanda matlagningsgrädde med chilisås och slå över, eventuellt lite salt och peppar. In i ugnen på 175 grader tills det blir klart, ca 30-45 minuter.

    Gott för alla åldrar.
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6

    Gott....

    det edär lätt.

    Kom i håg att jag på Ropppongi på Hantverkargatan (bodde ett tag i huset bredvid) ofta smet in då jag arbetat sent och fick med mig deras fiskgryta/-soppa som hade en stor portion ris i botten och sedan en grönaktig fiskröra ovanpå


    Såååå gott..... Flyttade därifrån och har sedan dessgrämt mig för de kommer inte längre i håg denna soppa på det stället
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  12. 6
    Gott.... det edär lätt.

    Kom i håg att jag på Ropppongi på Hantverkargatan (bodde ett tag i huset bredvid) ofta smet in då jag arbetat sent och fick med mig deras fiskgryta/-soppa som hade en stor portion ris i botten och sedan en grönaktig fiskröra ovanpå


    Såååå gott..... Flyttade därifrån och har sedan dessgrämt mig för de kommer inte längre i håg denna soppa på det stället
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    Ja jättegott!

    Man äter det med sked, rena barnmaten.

    En gång blev det utan chilisås och bara grädde med lite dill, så riset blev nästan gräddstuvat.
  14. 7
    Ja jättegott! Man äter det med sked, rena barnmaten.

    En gång blev det utan chilisås och bara grädde med lite dill, så riset blev nästan gräddstuvat.
  15. AnonymEm
    #8
    Gammeldags risplättar.. Gör en pannkakssmet med lite socker i. Rör ner riset och stek små plättar. Servera med sylt!
  16. 8
    Gammeldags risplättar.. Gör en pannkakssmet med lite socker i. Rör ner riset och stek små plättar. Servera med sylt!
  17. Medlem sedan
    Nov 2004
    #9

    Gott det med.....

    gjorde ngt en gång för många år sedan (tack för at Du påminde mig, hade glömt bort den) med senap i, så det var nästan som stuvat ris men med senapssmak, låter kanske skumt men ack så gott
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  18. 9
    Gott det med..... gjorde ngt en gång för många år sedan (tack för at Du påminde mig, hade glömt bort den) med senap i, så det var nästan som stuvat ris men med senapssmak, låter kanske skumt men ack så gott
  19. Medlem sedan
    May 2003
    #10

    Senap lät ju gott

    Det har jag missat att pröva på. Kanske hitta på något till i morgon? Har massor av ris som behöver fixas till (har rensat hos svärmor) och en gratäng sköter ju sig själv, och så passar det allas olika mattider i morgon.

    Kanske strimla lite lövbiff som fräses på först, och så ovanpå riset? Och så en senapssås med lite svartpeppar i? Hehe, får nog logga ut och knoppa innan jag börjar fundera på nattmacka.
  20. 10
    Senap lät ju gott Det har jag missat att pröva på. Kanske hitta på något till i morgon? Har massor av ris som behöver fixas till (har rensat hos svärmor) och en gratäng sköter ju sig själv, och så passar det allas olika mattider i morgon.

    Kanske strimla lite lövbiff som fräses på först, och så ovanpå riset? Och så en senapssås med lite svartpeppar i? Hehe, får nog logga ut och knoppa innan jag börjar fundera på nattmacka.
  21. Medlem sedan
    Oct 2002
    #11
    Frys in! det har jag börjat med, när det blir över. Blir överraskande bra när man tinar/värmer (i micron).

    Kokar typ jasminris i riskokare, men borde ju funka med annat ris med.

    Jättebra att ha till sonen som älskar ris, om vi äter t ex bulgur som han inte gillar (tror han, han har nog inte vågat smaka).
  22. 11
    Frys in! det har jag börjat med, när det blir över. Blir överraskande bra när man tinar/värmer (i micron).

    Kokar typ jasminris i riskokare, men borde ju funka med annat ris med.

    Jättebra att ha till sonen som älskar ris, om vi äter t ex bulgur som han inte gillar (tror han, han har nog inte vågat smaka).
  23. Medlem sedan
    Dec 2006
    #12
    Det gör jag med! Fryser in i portioner i plastpåsar. Perfekt att värma i mikron till matlådan. Blir som nykokt.
  24. 12
    Det gör jag med! Fryser in i portioner i plastpåsar. Perfekt att värma i mikron till matlådan. Blir som nykokt.
  25. Medlem sedan
    Oct 2002
    #13
    Precis! Så gör jag med. I portioner i plastpåse, bara att ta fram så många man önskar.

    Bra när man har annan mat i frysen, att frysa riset separat, för det suger så mycket sås om det ligger i samma låda, så då blir det lätt torrt.
  26. 13
    Precis! Så gör jag med. I portioner i plastpåse, bara att ta fram så många man önskar.

    Bra när man har annan mat i frysen, att frysa riset separat, för det suger så mycket sås om det ligger i samma låda, så då blir det lätt torrt.
  27. Medlem sedan
    Sep 2001
    #14
    Skojigt och skojigt...jag brukar ha det för att tjocka till soppor med, om jag gör en kyckling- fisk- eller grönsakssoppa.
  28. 14
    Skojigt och skojigt...jag brukar ha det för att tjocka till soppor med, om jag gör en kyckling- fisk- eller grönsakssoppa.
  29. Medlem sedan
    Jan 2005
    #15
    Visst kan man bli sjuk men riktigt hur stor den chansev är vet jag inte. jagspar kokt ris ofta och min svärmor också, hon lämnar det t.om framme och vi har aldrig blivit sjuka av det....
  30. 15
    Visst kan man bli sjuk men riktigt hur stor den chansev är vet jag inte. jagspar kokt ris ofta och min svärmor också, hon lämnar det t.om framme och vi har aldrig blivit sjuka av det....
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16
    Min filippinska svägerska spar också ofta och mycket. De blir aldrig sjuka.
  32. 16
    Min filippinska svägerska spar också ofta och mycket. De blir aldrig sjuka.
  33. Medlem sedan
    Sep 2002
    #17
    Smart! Tack för tipset!


    Om jag nu får in en burk till i frysen... där är hyfsat fullt
  34. 17
    Smart! Tack för tipset!


    Om jag nu får in en burk till i frysen... där är hyfsat fullt

Liknande trådar

  1. överblivet ris?
    By lillta in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 22:17
  2. Vad gör jag med överblivet
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 20:13
  3. Överblivet ris
    By ankamask in forum Mat & dryck
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 22:28
  4. gratäng med överblivet ris?
    By fin_ in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 16:26
  5. överblivet ris?
    By M in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 20:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar