Sobril?
Känsliga snack
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Sobril?

    Läste längre ner att det är narkotikaklassat och att man absolut inte får köra bil på den. Stämmer det? Trodde triangeln på den funkade som på alla andra mediciner, att man själv får avgöra...

    Jag kör ju titt som tätt på 10 mg. men det kanske jag borde låta bli med då? Inga långa sträckor, men ändå...
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  2. 1
    Sobril? Läste längre ner att det är narkotikaklassat och att man absolut inte får köra bil på den. Stämmer det? Trodde triangeln på den funkade som på alla andra mediciner, att man själv får avgöra...

    Jag kör ju titt som tätt på 10 mg. men det kanske jag borde låta bli med då? Inga långa sträckor, men ändå...
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Eftersom mitt inlägg

    var det som orsakade osäkerheten så svarar jag enligt mig. Eftersom det är ångestdämpande/lugnande påverkar det centralanervsystemet på just det sättet. Jag reagerade rätt kraftfullt i går, men det var inte mot att köra bil trots med utan det var på det sättet inlägget gjordes. Det var ett inlägg som direkt kritiserade mig för att jag hade tagit Lergigan och reagerat med att bli mer avtrubbad än vanligt och där jag skrev att jag åkte bil, dock ej körde. I det läget jag befann mig skulle jag aldrig sätta mig bakom ratten, jag kör när jag inte påverkas av tabl. på detta sätt.
    Du känner dig själv bäst och jag tror inte att du som behöver dessa mediciner vid behov skulle köra bil om du kände dig påverkad av med.

    Hoppas du inte blev för skrämd.... Vi är bättre bilförare utan ångest, det kan jag lova dig.
    Kram
  4. 2
    Eftersom mitt inlägg var det som orsakade osäkerheten så svarar jag enligt mig. Eftersom det är ångestdämpande/lugnande påverkar det centralanervsystemet på just det sättet. Jag reagerade rätt kraftfullt i går, men det var inte mot att köra bil trots med utan det var på det sättet inlägget gjordes. Det var ett inlägg som direkt kritiserade mig för att jag hade tagit Lergigan och reagerat med att bli mer avtrubbad än vanligt och där jag skrev att jag åkte bil, dock ej körde. I det läget jag befann mig skulle jag aldrig sätta mig bakom ratten, jag kör när jag inte påverkas av tabl. på detta sätt.
    Du känner dig själv bäst och jag tror inte att du som behöver dessa mediciner vid behov skulle köra bil om du kände dig påverkad av med.

    Hoppas du inte blev för skrämd.... Vi är bättre bilförare utan ångest, det kan jag lova dig.
    Kram
  5. Svärtan
    #3
    Nej, så sa jag inte. Det är narkotikaklassat så det behövs särskild receptblankett men jag skrev inte att man absolut inte får köra bil på den, där är jag osäker.
    Däremot är det så att den syns på blodprov vilket de kan ta om du är med i en bilolycka och de tror att du är påverkad. Det gör säkert inte t.ex. Atarax för det är ingen benzo utan en som var tänkt som allergimedicin men gav för stor dåsighet så den funkar inget bra som det (värre än Tavegyl).

    Sträckans längd spelar ingen roll utan hur du påverkas (din reaktionsförmåga) av medicinen.
    Jag skulle inte köra bil på Sobril trots att jag inte känner av den, ifall jag vållar något så kan körkortet ryka. Än värre om någon skulle skadas, det kan jag inte leva med.

    Jag tycker det är svårt att känna om man reagerar sämre? Det är inte som att vara berusad!
  6. 3
    Nej, så sa jag inte. Det är narkotikaklassat så det behövs särskild receptblankett men jag skrev inte att man absolut inte får köra bil på den, där är jag osäker.
    Däremot är det så att den syns på blodprov vilket de kan ta om du är med i en bilolycka och de tror att du är påverkad. Det gör säkert inte t.ex. Atarax för det är ingen benzo utan en som var tänkt som allergimedicin men gav för stor dåsighet så den funkar inget bra som det (värre än Tavegyl).

    Sträckans längd spelar ingen roll utan hur du påverkas (din reaktionsförmåga) av medicinen.
    Jag skulle inte köra bil på Sobril trots att jag inte känner av den, ifall jag vållar något så kan körkortet ryka. Än värre om någon skulle skadas, det kan jag inte leva med.

    Jag tycker det är svårt att känna om man reagerar sämre? Det är inte som att vara berusad!
  7. Medlem sedan
    Jul 2000
    #4
    Men nu är du lite uta och cyklar tycker jag. Det är ett narkotikaklasat preparat till såvida att det inte får tas ut oftar än maxanatal per månad och du behöver legitimera dig för att få ut dem. Detta för att det är ett preparat med efterfrågan, tex på plattan. OM du kör bil på en tablett och det skulle ske en olycka där vems fel det var måst utredas via blodprov KAN man åka dit på att man körde trots Sobril.

    Summa av kardemumma så är det ett eftertraktat preparat för narkomaner men samtidigt ett nödvändigt preparat för oss med ångest.
  8. 4
    Men nu är du lite uta och cyklar tycker jag. Det är ett narkotikaklasat preparat till såvida att det inte får tas ut oftar än maxanatal per månad och du behöver legitimera dig för att få ut dem. Detta för att det är ett preparat med efterfrågan, tex på plattan. OM du kör bil på en tablett och det skulle ske en olycka där vems fel det var måst utredas via blodprov KAN man åka dit på att man körde trots Sobril.

    Summa av kardemumma så är det ett eftertraktat preparat för narkomaner men samtidigt ett nödvändigt preparat för oss med ångest.
  9. Medlem sedan
    Jul 2000
    #5
    Stavar som en kratta... missar vokalerna i slutet på ord märker jag. *skäms*
  10. 5
    Stavar som en kratta... missar vokalerna i slutet på ord märker jag. *skäms*
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Men bara för att ett ämne är narkotikaklassat betyder inte det att alla som äter det blir "höga". Det blir man om man äter ett preparat utan att behöva det. Vad jag vet så är det inte olagligt att köra på dessa preparat utan man får själv avgöra. Däremot är det olagligt att köra om man tagit ett sådant här preparat i syfte att berusa sig.
  12. 6
    Men bara för att ett ämne är narkotikaklassat betyder inte det att alla som äter det blir "höga". Det blir man om man äter ett preparat utan att behöva det. Vad jag vet så är det inte olagligt att köra på dessa preparat utan man får själv avgöra. Däremot är det olagligt att köra om man tagit ett sådant här preparat i syfte att berusa sig.
  13. Medlem sedan
    Jul 2000
    #7
    Så sant, men om du orsakar en olycka och det blir blodprov så åker du dit för vårdslöshet.... Då blir det ord mot provsvar, fast jag tror ärlligt inte att en sobril, lergigan eller annat lugnande ger så mycket utslag ens i ett blodprov.
  14. 7
    Så sant, men om du orsakar en olycka och det blir blodprov så åker du dit för vårdslöshet.... Då blir det ord mot provsvar, fast jag tror ärlligt inte att en sobril, lergigan eller annat lugnande ger så mycket utslag ens i ett blodprov.
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8
    Då kan man möjligen misstänkas för vårdslöshet i trafik och det blir upp till rätten att avgöra om det i detta läge var vårdslöst att köra bil. Det behöver de inte alls anse om man fått preparatet utskrivet.
  16. 8
    Då kan man möjligen misstänkas för vårdslöshet i trafik och det blir upp till rätten att avgöra om det i detta läge var vårdslöst att köra bil. Det behöver de inte alls anse om man fått preparatet utskrivet.
  17. Medlem sedan
    Jul 2000
    #9
    Nu tycker jag att du vrider på allt jag skriver bara för att få en debatt.
  18. 9
    Nu tycker jag att du vrider på allt jag skriver bara för att få en debatt.
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    Nej, jag försöker inte bara vrida men få det hela rätt. Jag tycker det är viktigt att inte vara sjukare än man är. Att inte våga köra för att man äter medicin även om man känner att man klarar det hade i alla fall fått mig att känna mig sjukare än vad jag är.
  20. 10
    Nej, jag försöker inte bara vrida men få det hela rätt. Jag tycker det är viktigt att inte vara sjukare än man är. Att inte våga köra för att man äter medicin även om man känner att man klarar det hade i alla fall fått mig att känna mig sjukare än vad jag är.
  21. Medlem sedan
    Jul 2000
    #11
    Men du, kan du sluta lägga inlägg på mina. I ditt inlägg till mig finns inget relevant innehåll. Din verklighet här och min verkar inte riktigt matcha varandras.
  22. 11
    Men du, kan du sluta lägga inlägg på mina. I ditt inlägg till mig finns inget relevant innehåll. Din verklighet här och min verkar inte riktigt matcha varandras.
  23. Medlem sedan
    Aug 2000
    #12
    Ok, jag menar inte alls att vara provokativ och ber om ursäkt om det uppfattades så.
  24. 12
    Ok, jag menar inte alls att vara provokativ och ber om ursäkt om det uppfattades så.
  25. Medlem sedan
    Jul 2000
    #13
    Ursäkten är godtagen
  26. 13
    Ursäkten är godtagen

Liknande trådar

  1. Sobril?
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 15:36
  2. Hur blir man av Sobril?
    By Linda & Filippa+Måns in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 16:57
  3. sobril
    By anonymt namn in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 18:00
  4. sobril?
    By -jenna- in forum Känsliga snack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-29, 12:46
  5. Sobril
    By Mamzing in forum Känsliga snack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 14:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar