Skabb på hund. Massa frågor
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Aug 2005
    #1

    Skabb på hund. Massa frågor

    Hur vet man att hunden har skabb? hur mycket kliar dom sig? Hur lång tid tar det innan symtomen kommer? Hur länge smittar tex ett träd där en skabbräv kliat sig? Ungefär hur mycket kan en behandling kosta? Kan man behandla för säkerhets skull, eller måste man in till vet. och ta prover? Läste att en hund måste haft symtom 2-3 veckor innan det kan synas på ett blodbrov. Är skabb farligt på något sätt? Om inte behandling sätts tidigt, finns risk för bestående men? Kan det vara dödligt?

    Det har sprungit omkring en skabbräv för ett par veckor sedan, kan ju finnas kvar än fast ingen sett det, svårt att veta. Och hunden måste ju såklart ut och gå, så risken för smitta finns ju, Tycker att hunden kliar sig mer än vanligt, men är inte säker, kanske är det bara för att jag har extra koll på henne så jag lägger märke till varenda klining. Hon kliar sig inte oavbrutet i alla fall. Kan gå nån timme mellan.
  2. 1
    Skabb på hund. Massa frågor Hur vet man att hunden har skabb? hur mycket kliar dom sig? Hur lång tid tar det innan symtomen kommer? Hur länge smittar tex ett träd där en skabbräv kliat sig? Ungefär hur mycket kan en behandling kosta? Kan man behandla för säkerhets skull, eller måste man in till vet. och ta prover? Läste att en hund måste haft symtom 2-3 veckor innan det kan synas på ett blodbrov. Är skabb farligt på något sätt? Om inte behandling sätts tidigt, finns risk för bestående men? Kan det vara dödligt?

    Det har sprungit omkring en skabbräv för ett par veckor sedan, kan ju finnas kvar än fast ingen sett det, svårt att veta. Och hunden måste ju såklart ut och gå, så risken för smitta finns ju, Tycker att hunden kliar sig mer än vanligt, men är inte säker, kanske är det bara för att jag har extra koll på henne så jag lägger märke till varenda klining. Hon kliar sig inte oavbrutet i alla fall. Kan gå nån timme mellan.
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2

    Svar på dina frågor

    Hur vet man att hunden har skabb?
    ~Säkert vet man först efter att man tagit ett skrapprov eller blodprov hos veterinären. Man kan misstänka det om hunden har stark klåda och såriga och krustiga områden på öronlapparna, armbågarna, hasspetsarna mm.

    hur mycket kliar dom sig?
    ~Det varierar, men som regel har de mycket intensiv klåda.

    Hur lång tid tar det innan symtomen kommer?
    ~Eftersom man ytterst sällan vet när hunden blev smittad är det svårt att svara på den frågan. Inte mer än en till ett par veckor skulle jag säga.

    Hur länge smittar tex ett träd där en skabbräv kliat sig?
    ~Kort tid! Skabb trivs dåligt utanför sitt värddjur. Max 1-2 dygn, max! De överlever kanske lite längre i typ gryt där det är en lite varmare och fuktigare miljö. Smittan är dock som regel via direktkontakt hund - hund/räv.

    Ungefär hur mycket kan en behandling kosta?
    ~Tja, inte så mycket. Ett vanligt veterinärbesök + skrap/blodprov + medicin. Kanske mellan 500-900 kr beroende på var i landet du bor.

    Kan man behandla för säkerhets skull, eller måste man in till vet. och ta prover?
    ~Du måste till veterinär för att få medicin, så att behandla på eget bevåg går inte. Att ehandla den som man inte vet har eller stark misstänker har rävskabb låter ju onödigt.

    Läste att en hund måste haft symtom 2-3 veckor innan det kan synas på ett blodbrov.
    ~Ja, det stämmer. Men på skrapprov kan de ses direkt.

    Är skabb farligt på något sätt?
    ~Rävar kan ju gå ner sig totalt och klia ihjäl sig. Hundar brukar läka av utan men om de får behandling.

    Om inte behandling sätts tidigt, finns risk för bestående men?
    ~Nej, behandlar man när man ser symptomen brukar det läka ut utan men.

    Kan det vara dödligt?
    ~Om man skulle strunta totalt i det kan smittan bli så kraftig så hunden kliar ihjäl sig (slutar äta, få blodförgiftning pga utbredda hudsår mm), på samma sätt som rävar.

    Det förvånar mig att du inte frågade om männsikor kan bli smittade. Det kan de inte egentligen, men skabbdjuren kan ge enstaka bett.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  4. 2
    Svar på dina frågor Hur vet man att hunden har skabb?
    ~Säkert vet man först efter att man tagit ett skrapprov eller blodprov hos veterinären. Man kan misstänka det om hunden har stark klåda och såriga och krustiga områden på öronlapparna, armbågarna, hasspetsarna mm.

    hur mycket kliar dom sig?
    ~Det varierar, men som regel har de mycket intensiv klåda.

    Hur lång tid tar det innan symtomen kommer?
    ~Eftersom man ytterst sällan vet när hunden blev smittad är det svårt att svara på den frågan. Inte mer än en till ett par veckor skulle jag säga.

    Hur länge smittar tex ett träd där en skabbräv kliat sig?
    ~Kort tid! Skabb trivs dåligt utanför sitt värddjur. Max 1-2 dygn, max! De överlever kanske lite längre i typ gryt där det är en lite varmare och fuktigare miljö. Smittan är dock som regel via direktkontakt hund - hund/räv.

    Ungefär hur mycket kan en behandling kosta?
    ~Tja, inte så mycket. Ett vanligt veterinärbesök + skrap/blodprov + medicin. Kanske mellan 500-900 kr beroende på var i landet du bor.

    Kan man behandla för säkerhets skull, eller måste man in till vet. och ta prover?
    ~Du måste till veterinär för att få medicin, så att behandla på eget bevåg går inte. Att ehandla den som man inte vet har eller stark misstänker har rävskabb låter ju onödigt.

    Läste att en hund måste haft symtom 2-3 veckor innan det kan synas på ett blodbrov.
    ~Ja, det stämmer. Men på skrapprov kan de ses direkt.

    Är skabb farligt på något sätt?
    ~Rävar kan ju gå ner sig totalt och klia ihjäl sig. Hundar brukar läka av utan men om de får behandling.

    Om inte behandling sätts tidigt, finns risk för bestående men?
    ~Nej, behandlar man när man ser symptomen brukar det läka ut utan men.

    Kan det vara dödligt?
    ~Om man skulle strunta totalt i det kan smittan bli så kraftig så hunden kliar ihjäl sig (slutar äta, få blodförgiftning pga utbredda hudsår mm), på samma sätt som rävar.

    Det förvånar mig att du inte frågade om männsikor kan bli smittade. Det kan de inte egentligen, men skabbdjuren kan ge enstaka bett.
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3
    Oj, tack för att du orkade svara på alla mina frågor. Har letat info på nätet och bland det lilla jag hittat så står det att skabbdjuren inte överlever på människan, så det behövde jag inte fråga om.

    Vet du något om behandling av olika raser? På nån sida stor det att vissa raser, bland annat Collie är allergiska mot medicinen. Vi har en blandis, Border collie och lapphund. Men Border och vanlig Collie kanske inte har samma problem?

    Vi avvaktar lite och ser vad som händer. Tycker fortfarande att hon kliar sig lite mer än vanligt, men inte jättemycket och hon har inga sår. Klåda kan ju ha många orsaker.
  6. 3
    Oj, tack för att du orkade svara på alla mina frågor. Har letat info på nätet och bland det lilla jag hittat så står det att skabbdjuren inte överlever på människan, så det behövde jag inte fråga om.

    Vet du något om behandling av olika raser? På nån sida stor det att vissa raser, bland annat Collie är allergiska mot medicinen. Vi har en blandis, Border collie och lapphund. Men Border och vanlig Collie kanske inte har samma problem?

    Vi avvaktar lite och ser vad som händer. Tycker fortfarande att hon kliar sig lite mer än vanligt, men inte jättemycket och hon har inga sår. Klåda kan ju ha många orsaker.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4

    Det var förr

    Förr använde man en medicin som collie och collieliknande raser och bladraser inte tål. Men numer används den inte längre. Den medicin som används idag mot rävskabb är ofarlig.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  8. 4
    Det var förr Förr använde man en medicin som collie och collieliknande raser och bladraser inte tål. Men numer används den inte längre. Den medicin som används idag mot rävskabb är ofarlig.
  9. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5

    En av mina

    hundar har haft skabb. Han hade det nog ganska länge, först kliade han lite då och då men ändå lite för mycket för att det skulle vara helt normalt. Och i samma veva var vi till vet för vacc. och hon tittade då på hud/päls. Såg inte att ngt var fel, tyckte att han var "torr" i huden bara, det är han iofs. också.
    Vi avvaktade, men sen kliade han mer och mer och tillslut "hela tiden" såklart ringde jag vet igen. Och då sa hon att det skulle kunna vara rävskabb, skrev ut ett medel (pipett att droppa i nacken, minns ej vad det hette). Två dagar senare hade han slutat klia.
    Så jag antar att det var rävskabb. Skönt att han blev av med klådan ialla fall!
  10. 5
    En av mina hundar har haft skabb. Han hade det nog ganska länge, först kliade han lite då och då men ändå lite för mycket för att det skulle vara helt normalt. Och i samma veva var vi till vet för vacc. och hon tittade då på hud/päls. Såg inte att ngt var fel, tyckte att han var "torr" i huden bara, det är han iofs. också.
    Vi avvaktade, men sen kliade han mer och mer och tillslut "hela tiden" såklart ringde jag vet igen. Och då sa hon att det skulle kunna vara rävskabb, skrev ut ett medel (pipett att droppa i nacken, minns ej vad det hette). Två dagar senare hade han slutat klia.
    Så jag antar att det var rävskabb. Skönt att han blev av med klådan ialla fall!

Liknande trådar

  1. en massa frågor
    By Julborg in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 11:16
  2. massa frågor
    By frågvis in forum Utsatta barn & familjehem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 21:22
  3. Ny här med en massa frågor!
    By Myran68 in forum Autismspektrum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 19:55
  4. Ny här *massa frågor*
    By Marija m S-02 & I-05 in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 17:37
  5. Massa frågor
    By Väldigt intresserad in forum Utsatta barn & familjehem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 12:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar