Några frågor till den som kan!
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Helt knäckt
    #1

    Några frågor till den som kan!

    Hej!

    Har idag varit på ett besök hos kronofogden. Jag har en del skulder från förr som vi skulle diskutera. Detta känns fruktansvärt jobbigt och jag satt där och stortjöt, jättepinsamt =(
    Hon skall göra en beräkning på hur mycket jag anses kunna betala varje månad. Känner mig helt knäckt, jag har knappt så att det går ihop idag, är sjukpensionerad sen 5år tillbaka med låg pension, har två barn 8 och 12år som bor varannan vecka och är båda sjuka.
    Lever i ett samboförhållande (ej barnens pappa). Vi har inte gemensam ekonomi då han bara vägrar pga tidigare erfarenheter med sin fd fru. Han har två pojkar 12 och 14 som kommer varannan helg. De bor i Danmark och föräldrarna delar på resekostnaderna och min kille betalar underhåll till dem.

    Jag undrar lite vad kronofogdens norm ligger på?
    Räknar de ihop oss trots att vi har separat eknomi och delar på hushållets kostnader?
  2. 1
    Några frågor till den som kan! Hej!

    Har idag varit på ett besök hos kronofogden. Jag har en del skulder från förr som vi skulle diskutera. Detta känns fruktansvärt jobbigt och jag satt där och stortjöt, jättepinsamt =(
    Hon skall göra en beräkning på hur mycket jag anses kunna betala varje månad. Känner mig helt knäckt, jag har knappt så att det går ihop idag, är sjukpensionerad sen 5år tillbaka med låg pension, har två barn 8 och 12år som bor varannan vecka och är båda sjuka.
    Lever i ett samboförhållande (ej barnens pappa). Vi har inte gemensam ekonomi då han bara vägrar pga tidigare erfarenheter med sin fd fru. Han har två pojkar 12 och 14 som kommer varannan helg. De bor i Danmark och föräldrarna delar på resekostnaderna och min kille betalar underhåll till dem.

    Jag undrar lite vad kronofogdens norm ligger på?
    Räknar de ihop oss trots att vi har separat eknomi och delar på hushållets kostnader?
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2
    Jo såvitt jag vet så samräknar KF er men det är på din inkomst man gör utmätningen. Dvs. man räknar in vad ni ska ha tillsammans o låter tillsammans behålla såpass mycket att ni uppnåt existensminimum.

    Här kan du räkna ut hur stort förbehållsbelopp ni ska ha: https://www1.skatteverket.se/wf/wf/login.do
  4. 2
    Jo såvitt jag vet så samräknar KF er men det är på din inkomst man gör utmätningen. Dvs. man räknar in vad ni ska ha tillsammans o låter tillsammans behålla såpass mycket att ni uppnåt existensminimum.

    Här kan du räkna ut hur stort förbehållsbelopp ni ska ha: https://www1.skatteverket.se/wf/wf/login.do
  5. KyrkRåttan
    #3
    Men då kan det ju bli så att hela hennes lön går till utmätning.
    Om sambon tjänar 50 000 och "helt knäckt" bara 10 000, kanske KFM tycker att de kan utmäta 10 000 kr när de samräknar deras inkomster.

    Sambon får nog hjälpa till att betala iallafall ...
  6. 3
    Men då kan det ju bli så att hela hennes lön går till utmätning.
    Om sambon tjänar 50 000 och "helt knäckt" bara 10 000, kanske KFM tycker att de kan utmäta 10 000 kr när de samräknar deras inkomster.

    Sambon får nog hjälpa till att betala iallafall ...
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Sammanboende har försörjningsplikt gentemot varandra, alltså blir antagligen din sambo involverad i detta trots att ni har skild ekonomi. Tjänar han bra kan de alltså dra in mycket från din lön och förvänta sig att han försörjer dig.
    Hoppas det löser sig ändå!
  8. 4
    Sammanboende har försörjningsplikt gentemot varandra, alltså blir antagligen din sambo involverad i detta trots att ni har skild ekonomi. Tjänar han bra kan de alltså dra in mycket från din lön och förvänta sig att han försörjer dig.
    Hoppas det löser sig ändå!

Liknande trådar

  1. Hej ,har några frågor till er..
    By Anno Nym in forum Autismspektrum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 02:11
  2. Några frågor till er som är...
    By saga77 in forum Utsatta barn & familjehem
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 23:39
  3. Några frågor till
    By Giraffen77 in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 08:34
  4. några frågor till v 5-7
    By pinja in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 13:48
  5. Några frågor till er...
    By Fru Film in forum Hem & fritid
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 09:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar