Snoka i mobilen?
Kärlek & relationer
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Snoka i mobilen?

    Har funderat lite kring detta ämne.....mobilen och e-post är ofta ett medel för att ha en diskret kontakt med en annan person.
    Man vill ju inte ha ett förhållande där man inte litar på varandra...men varför kan man inte vara helt öppen vad det gäller mobil och e-post?...man vill ha lite privacy? vadå privacy? om vadå?
    Jag kom för längesen på min fru med att gå igenom min telefon och funderade lite kring det...varför gjorde hon det?...jo hon kände osäkerhet såklart. Nu har jag inte gett henne någon anledning till det men jag kunde förstå hennes situation då hon flyttat över halva jordklotet och ville vara så nära 100% säker man kan vara.
    Jag funderade över om jag hade något att dölja för henne?...nää jag hade inte det,så jag pratade med henne och sa att hon utan att skämmas hade fri tillgång till min telefon eller min mail...jag menar,vad skulle man vilja dölja för sin partner?

    Att säga att personen inte får tillgång till mobil/e-mail sprider ju bara osäkerhet...och finns det ingen anledning att dölja något,varför skulle man då inte kunna släppa kontrollen över det?

    Jag smusslar inte med telefonen...den ligger alltid framme,jag smusslar inte med e-mailen...datorn står alltid på.

    i.o.m att jag gav henne fri tillgång till allt så har hon aldrig känt något behov av att kolla mig och hennes osäkerhet har försvunnit....att hålla hårt på att man ska ha "privacy" sprider bara osäkerhet...jag har inget att dölja för min partner.

    lite rörigt inlägg kanske,men bara lite funderingar eftersom ämnet varit uppe........
    Nobody dies a virgin....life fucks everyone
  2. 1
    Snoka i mobilen? Har funderat lite kring detta ämne.....mobilen och e-post är ofta ett medel för att ha en diskret kontakt med en annan person.
    Man vill ju inte ha ett förhållande där man inte litar på varandra...men varför kan man inte vara helt öppen vad det gäller mobil och e-post?...man vill ha lite privacy? vadå privacy? om vadå?
    Jag kom för längesen på min fru med att gå igenom min telefon och funderade lite kring det...varför gjorde hon det?...jo hon kände osäkerhet såklart. Nu har jag inte gett henne någon anledning till det men jag kunde förstå hennes situation då hon flyttat över halva jordklotet och ville vara så nära 100% säker man kan vara.
    Jag funderade över om jag hade något att dölja för henne?...nää jag hade inte det,så jag pratade med henne och sa att hon utan att skämmas hade fri tillgång till min telefon eller min mail...jag menar,vad skulle man vilja dölja för sin partner?

    Att säga att personen inte får tillgång till mobil/e-mail sprider ju bara osäkerhet...och finns det ingen anledning att dölja något,varför skulle man då inte kunna släppa kontrollen över det?

    Jag smusslar inte med telefonen...den ligger alltid framme,jag smusslar inte med e-mailen...datorn står alltid på.

    i.o.m att jag gav henne fri tillgång till allt så har hon aldrig känt något behov av att kolla mig och hennes osäkerhet har försvunnit....att hålla hårt på att man ska ha "privacy" sprider bara osäkerhet...jag har inget att dölja för min partner.

    lite rörigt inlägg kanske,men bara lite funderingar eftersom ämnet varit uppe........
  3. Medlem sedan
    Jan 1998
    #2

    Ja jag tycker...

    ...att i en öppen och sund relation har man inga hemligheter för varandra. På den tiden jag var gift hade jag och exet våra mailboxar igång samtidigt (på samam dator) så att vi såg varandras inkommande mail. Inte för att snoka; det vara bara mest praktiskt så. Ingen av oss hade någon tanke på att vara hemlig med sina mail. Detsamma gällde mobilen; det var inte fråga om att vara hemlig med meddelanden och samtal. De manliga vänner jag umgicks med berättade jag glatt om för exet (på samam sätt som jag berättade om det kvinnliga vänenrna - och han också), han fick läsa mailen till dem så mycket han ville (fast det var han inte intresserad av - eftersom han litade på mig) och ibland träffade exet dem, på fester och utflykter.
  4. 2
    Ja jag tycker... ...att i en öppen och sund relation har man inga hemligheter för varandra. På den tiden jag var gift hade jag och exet våra mailboxar igång samtidigt (på samam dator) så att vi såg varandras inkommande mail. Inte för att snoka; det vara bara mest praktiskt så. Ingen av oss hade någon tanke på att vara hemlig med sina mail. Detsamma gällde mobilen; det var inte fråga om att vara hemlig med meddelanden och samtal. De manliga vänner jag umgicks med berättade jag glatt om för exet (på samam sätt som jag berättade om det kvinnliga vänenrna - och han också), han fick läsa mailen till dem så mycket han ville (fast det var han inte intresserad av - eftersom han litade på mig) och ibland träffade exet dem, på fester och utflykter.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3

    förstår vad du menar..

    men även som sambo eller särbo eller som gift tycker jag att man har rätt till ett privatliv..hur sjutton skulle man annars kunna planera något kul som man vill överraska sin partner med? .. säg att du vill överraska din fru med något speciellt på hennes födelsedag..alla kontakter sköts genom mobilen..så de ringer från hotellet o vill bekräfta beställningen av rum, champange, jordgubbarna o den romantiska åkturen i släden..eftersom ni har full tillgång till varandras email o mobiler så är det frugan som svarar i din mobil o får reda på hela hemligheten..

    kul eller hur?..
    ******************************
    Inte helt galen...bara lite udda..


    When all was done and said, more was said than done.
  6. 3
    förstår vad du menar.. men även som sambo eller särbo eller som gift tycker jag att man har rätt till ett privatliv..hur sjutton skulle man annars kunna planera något kul som man vill överraska sin partner med? .. säg att du vill överraska din fru med något speciellt på hennes födelsedag..alla kontakter sköts genom mobilen..så de ringer från hotellet o vill bekräfta beställningen av rum, champange, jordgubbarna o den romantiska åkturen i släden..eftersom ni har full tillgång till varandras email o mobiler så är det frugan som svarar i din mobil o får reda på hela hemligheten..

    kul eller hur?..
  7. Medlem sedan
    Jan 1998
    #4

    Och hur...

    ...tror du man planerade överraskningar innan det fanns mobil? Just det; ringde på den "vanliga" telefonen på någon tid man trodde/hoppades att överraskningsopbjektet inte var hemma/svarade...

    Nä, att ha "hemliga" mail och telefoner är för mig bara svepskäl för att kunna slira iväg på oegentligheter.
  8. 4
    Och hur... ...tror du man planerade överraskningar innan det fanns mobil? Just det; ringde på den "vanliga" telefonen på någon tid man trodde/hoppades att överraskningsopbjektet inte var hemma/svarade...

    Nä, att ha "hemliga" mail och telefoner är för mig bara svepskäl för att kunna slira iväg på oegentligheter.
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5
    Nja...finessen blir ju nu att jag kan ta emot sms och e-mail utan att min fru snokar eftersom hon vet att hon får de
  10. 5
    Nja...finessen blir ju nu att jag kan ta emot sms och e-mail utan att min fru snokar eftersom hon vet att hon får de
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    #6

    men hur kommer man ens..

    på tanken att snoka i någon annans mobil eller smygläsa någon annans email?..jag tror att antingen snokar man eller så snokar man inte..de som snokar behöver inte ens en känsla av att något är fel utan det snokas ändå..de läser sina barns dagböcker..de läser grannens post ifall den kommer fel ..de kollar sina partners mobiler o email o fickor o plånböcker o.s.v..även om de aldrig hittar något..även om det är ok med att snoka..det spelar liksom ingen roll..
    ******************************
    Inte helt galen...bara lite udda..


    When all was done and said, more was said than done.
  12. 6
    men hur kommer man ens.. på tanken att snoka i någon annans mobil eller smygläsa någon annans email?..jag tror att antingen snokar man eller så snokar man inte..de som snokar behöver inte ens en känsla av att något är fel utan det snokas ändå..de läser sina barns dagböcker..de läser grannens post ifall den kommer fel ..de kollar sina partners mobiler o email o fickor o plånböcker o.s.v..även om de aldrig hittar något..även om det är ok med att snoka..det spelar liksom ingen roll..
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    #7

    behöver ju inte vara hemlig..

    för annars så behöver man ju inte 2 emails..egna mobiler..egna plånböcker mm..jag förstår faktiskt inte varför det skall ses som att något pågår bara för att man inte vill att någon annan skall läsa ens emails..att man inte vill att någon annan skall kolla ens plånbok mm..det verkar precis som om det har blivit helt ok med att snoka o inte ha något privatliv alls..att allt ska vara helt öppet annars så är man otrogen..som om misstänksamhet är det enda som får råda..man är fortfarande en egen individ även om man är gift eller sambo eller särbo..man har fortfarande rätt till något privat som ingen annan har med att göra..skriver man tex dagbok så har man rätt att ha den för sig själv o inte ska den väl bli läst bara för att man bor ihop med någon..
    ******************************
    Inte helt galen...bara lite udda..


    When all was done and said, more was said than done.
  14. 7
    behöver ju inte vara hemlig.. för annars så behöver man ju inte 2 emails..egna mobiler..egna plånböcker mm..jag förstår faktiskt inte varför det skall ses som att något pågår bara för att man inte vill att någon annan skall läsa ens emails..att man inte vill att någon annan skall kolla ens plånbok mm..det verkar precis som om det har blivit helt ok med att snoka o inte ha något privatliv alls..att allt ska vara helt öppet annars så är man otrogen..som om misstänksamhet är det enda som får råda..man är fortfarande en egen individ även om man är gift eller sambo eller särbo..man har fortfarande rätt till något privat som ingen annan har med att göra..skriver man tex dagbok så har man rätt att ha den för sig själv o inte ska den väl bli läst bara för att man bor ihop med någon..
  15. Anonym
    #8
    Första gången jag håller med dig Ellen! Man måste få ha något privat också.
  16. 8
    Första gången jag håller med dig Ellen! Man måste få ha något privat också.
  17. Medlem sedan
    Jun 2003
    #9
    Jag tror en klar majoritet av dom som väljer att snoka i sin partners mobil har en god anledning till det.
  18. 9
    Jag tror en klar majoritet av dom som väljer att snoka i sin partners mobil har en god anledning till det.
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    #10

    det tror inte jag..

    jag tror snokare snokar oavsett om det finns misstankar eller inte o de kommer fortsätta snoka tills de hittar något som kan bekräfta deras rätt att snoka även om det tar dom hela livet..
    ******************************
    Inte helt galen...bara lite udda..


    When all was done and said, more was said than done.
  20. 10
    det tror inte jag.. jag tror snokare snokar oavsett om det finns misstankar eller inte o de kommer fortsätta snoka tills de hittar något som kan bekräfta deras rätt att snoka även om det tar dom hela livet..
  21. Medlem sedan
    Dec 2003
    #11
    Har du inga egna vänner? Mina vänner skulle definitivt inte vilja att min man per automatik läste eller kunde läsa de sms och mejl som vännerna skickar till mig, det kan ju handla om väldigt privata saker. Jag vill inte heller att mina vänners eventuella partners har tillgång till de förtroenden som jag lämnar till min vän, det skulle kännas väldigt obehagligt.

    För mig är det självklart och VIKTIGT att fortsätta vara en egen person, med ett eget liv, både inre och yttre, fastän jag lever i en relation. Om min man bläddrade i mina dagböcker, eller kollade min mejl skulle jag känna mig kränkt och bli ledsen. Känner han sig osäker på någon av de relationer jag har till vänner så hoppas jag han tar upp det och att jag då kan lugna honom på olika sätt, tex genom att låta honom träffa min vän vid något tillfälle.

    I min relation är det nog iofs snarare jag än maken som har ett stråk av svartsjuka i mig, men jag skulle aldrig få för mig att kontrollera makens mejl eller mobil, jag PRATAR med honom om jag känner mig osäker på något sätt.
  22. 11
    Har du inga egna vänner? Mina vänner skulle definitivt inte vilja att min man per automatik läste eller kunde läsa de sms och mejl som vännerna skickar till mig, det kan ju handla om väldigt privata saker. Jag vill inte heller att mina vänners eventuella partners har tillgång till de förtroenden som jag lämnar till min vän, det skulle kännas väldigt obehagligt.

    För mig är det självklart och VIKTIGT att fortsätta vara en egen person, med ett eget liv, både inre och yttre, fastän jag lever i en relation. Om min man bläddrade i mina dagböcker, eller kollade min mejl skulle jag känna mig kränkt och bli ledsen. Känner han sig osäker på någon av de relationer jag har till vänner så hoppas jag han tar upp det och att jag då kan lugna honom på olika sätt, tex genom att låta honom träffa min vän vid något tillfälle.

    I min relation är det nog iofs snarare jag än maken som har ett stråk av svartsjuka i mig, men jag skulle aldrig få för mig att kontrollera makens mejl eller mobil, jag PRATAR med honom om jag känner mig osäker på något sätt.
  23. Medlem sedan
    Feb 2004
    #12

    Håller med dig!

    Finns inget att dölja behöver inget vara hemligt heller. Hos oss ligger också mobiler framme och mailen står öppen. Fattar inte heller varför man behöver något "privat" i form av en mobil eller mail. Satsa på lite intressen och egentid i stället!
    Erid, stolt mamma till en Prinsessa 6 år och en Mini-Spindelman 5 år.
  24. 12
    Håller med dig! Finns inget att dölja behöver inget vara hemligt heller. Hos oss ligger också mobiler framme och mailen står öppen. Fattar inte heller varför man behöver något "privat" i form av en mobil eller mail. Satsa på lite intressen och egentid i stället!
  25. Medlem sedan
    Feb 2004
    #13

    Tillägg...

    Vi snokar heller aldrig så om det kommer något känsligt från någon vän är det inga problem. Vi ser vilka mail som kommit tex men öppnar aldrig varandras mail om den andra inte ber om det. Likadant med sms.
    Erid, stolt mamma till en Prinsessa 6 år och en Mini-Spindelman 5 år.
  26. 13
    Tillägg... Vi snokar heller aldrig så om det kommer något känsligt från någon vän är det inga problem. Vi ser vilka mail som kommit tex men öppnar aldrig varandras mail om den andra inte ber om det. Likadant med sms.
  27. Medlem sedan
    Jan 2006
    #14
    håller med. Det är ett beteende som finns även om det inte finns grunder till det.
  28. 14
    håller med. Det är ett beteende som finns även om det inte finns grunder till det.
  29. Medlem sedan
    Feb 2007
    #15

    PRATA

    jaaa jag och min man har en gemensam mailbox fast vi har var sin mobil fast dom är inte så privat att vi inte kan svara i den andras lur. Trivs med det och skulle aldrig få för mig att snoka, för om jag är orolig för något så är enda nyckeln i vårt förhållande att PRATA med varandra.. Tror faktiskt att många har svårt för att just prata med varandra i ett förhållande och då blir det misstag svartsjuka osv....
    91, 4 till 86,6 på 7 dagar målvikt för mig 68 kg
    Kika gärna in på min hemsida:
    http://medlem.spray.se/miaaxner/
    eller läs min viktblogg
    http://blogg.aftonbladet.se/16595/
  30. 15
    PRATA jaaa jag och min man har en gemensam mailbox fast vi har var sin mobil fast dom är inte så privat att vi inte kan svara i den andras lur. Trivs med det och skulle aldrig få för mig att snoka, för om jag är orolig för något så är enda nyckeln i vårt förhållande att PRATA med varandra.. Tror faktiskt att många har svårt för att just prata med varandra i ett förhållande och då blir det misstag svartsjuka osv....
  31. Medlem sedan
    Nov 2003
    #16
    Jag kan förstå vad du menar till viss del o hålla med om det MEN jag har absolut saker som är privata.. det är mess mellan mej o vänner t.ex. som är just mess mellan mej o vänner.. sånt som jag får berättat i förtroende.. det har inte min partner nån självklar rätt till att få ta del av.. så därför är mitt privata mitt.. personen ifråga får helt enkelt lita på mej..
  32. 16
    Jag kan förstå vad du menar till viss del o hålla med om det MEN jag har absolut saker som är privata.. det är mess mellan mej o vänner t.ex. som är just mess mellan mej o vänner.. sånt som jag får berättat i förtroende.. det har inte min partner nån självklar rätt till att få ta del av.. så därför är mitt privata mitt.. personen ifråga får helt enkelt lita på mej..
  33. Vikk
    #17
    Amen. Jag håller med dig till 100%!
  34. 17
    Amen. Jag håller med dig till 100%!
  35. anonym kvinna
    #18
    Jag tycker det är självklart att man inte snokar! Jag har mejl, mess, brev, viktiga handlingar etc, som jag inte vill att någon snokar i av säkerhetsskäl. Vissa telefonsamtal får ingen tjuvlyssna på heller, eller samtal med vänner. Det är en fråga om förtroende.

    Jag tycker det är bristande respekt att snoka. Man får gott vänta tills man får ta del av en sak. Behärska sig.
  36. 18
    Jag tycker det är självklart att man inte snokar! Jag har mejl, mess, brev, viktiga handlingar etc, som jag inte vill att någon snokar i av säkerhetsskäl. Vissa telefonsamtal får ingen tjuvlyssna på heller, eller samtal med vänner. Det är en fråga om förtroende.

    Jag tycker det är bristande respekt att snoka. Man får gott vänta tills man får ta del av en sak. Behärska sig.
  37. Anonyma
    #19
    Jag tror som du. Jag har faktiskt gjort det en gång, och jag fick veta det min intuition sagt mig, vilket ledde till att jag fick gå och testa mig för könssjukdomar. Är glad att jag gjorde det eftersom jag utan det hade levt i lögner. Men efter det, inget mer snokande. Det var så "traumatiskt" att tanken på att göra så igen gör mig smått illamående. Nästan som att "jag vill hellre inget veta, om det finns ngt att veta"
  38. 19
    Jag tror som du. Jag har faktiskt gjort det en gång, och jag fick veta det min intuition sagt mig, vilket ledde till att jag fick gå och testa mig för könssjukdomar. Är glad att jag gjorde det eftersom jag utan det hade levt i lögner. Men efter det, inget mer snokande. Det var så "traumatiskt" att tanken på att göra så igen gör mig smått illamående. Nästan som att "jag vill hellre inget veta, om det finns ngt att veta"
  39. Medlem sedan
    Sep 2007
    #20
    Nej, den där generaliseringen köper jag inte.
    Den går inte hem & stämmer inte....

    Det finns tusen och en olika varianter i det där området.
    Allt ifrån misshandlare som haft föräldrar som varit otrogna & ja, kommer inte på det längsta strået åt andra hållet just nu...
  40. 20
    Nej, den där generaliseringen köper jag inte.
    Den går inte hem & stämmer inte....

    Det finns tusen och en olika varianter i det där området.
    Allt ifrån misshandlare som haft föräldrar som varit otrogna & ja, kommer inte på det längsta strået åt andra hållet just nu...

Liknande trådar

  1. Om att snoka...
    By flaxis in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 16:41
  2. Snoka hos partnern då?
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 14:57
  3. Nånsin ok att snoka?
    By anonymt namn in forum Tonåringar
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 16:49
  4. Att snoka
    By osäker idag in forum Pappasnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 08:50
  5. om att snoka
    By filur72 in forum Föräldraskap
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 19:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar