P-pillerfråga
Kropp & hälsa
  1. anonymt namn
    #1

    P-pillerfråga

    Alltså, i beskrivningen står det att så fort man tagit första pillret så har man fullgott skydd mot graviditet. Men om man dock skulle missa ett piller så ska man använda t ex kondom i en vecka. Hur går det ihop?? Om man missat ett piller och sedan tar ett dagen efter, är man inte skyddad då? Men om man aldrig ätit p-piller och tar första tabletten så är man skyddad?

    Oftast tar man kanske första tabletten dagen man får mens men eftersom jag fick barn för 8 månader sedan så har jag inte fått tillbaka mensen.

    Någon som kan förklara för mig?
  2. 1
    P-pillerfråga Alltså, i beskrivningen står det att så fort man tagit första pillret så har man fullgott skydd mot graviditet. Men om man dock skulle missa ett piller så ska man använda t ex kondom i en vecka. Hur går det ihop?? Om man missat ett piller och sedan tar ett dagen efter, är man inte skyddad då? Men om man aldrig ätit p-piller och tar första tabletten så är man skyddad?

    Oftast tar man kanske första tabletten dagen man får mens men eftersom jag fick barn för 8 månader sedan så har jag inte fått tillbaka mensen.

    Någon som kan förklara för mig?
  3. Medlem sedan
    Jan 2006
    #2
    Det är nog ingen risk att man hinner få ägglossning under den dag då man missar att ta ett piller...jag har glömt flera gånger och det har aldrig varit någon fara (har iofs undvikit att ha samlag några dagar efter att jag upptäckt att jag glömt). Effekten av pillren hänger kvar i flera dagar, det märks ju när man gör en veckas uppehåll för att ha mens. Det tar ju minst ett par dagar efter att man tagit kartans sista tablett innan man får mens.

    Jag tror att de skriver att man ska använda kondom i en vecka bara för att man ska vara på den säkra sidan. Vissa har ju lättare än andra för att bli gravida, så det är ju bra att skydda sig extra om man har glömt.
  4. 2
    Det är nog ingen risk att man hinner få ägglossning under den dag då man missar att ta ett piller...jag har glömt flera gånger och det har aldrig varit någon fara (har iofs undvikit att ha samlag några dagar efter att jag upptäckt att jag glömt). Effekten av pillren hänger kvar i flera dagar, det märks ju när man gör en veckas uppehåll för att ha mens. Det tar ju minst ett par dagar efter att man tagit kartans sista tablett innan man får mens.

    Jag tror att de skriver att man ska använda kondom i en vecka bara för att man ska vara på den säkra sidan. Vissa har ju lättare än andra för att bli gravida, så det är ju bra att skydda sig extra om man har glömt.

Liknande trådar

  1. p-pillerfråga
    By alfva in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2023-01-10, 08:44
  2. Pillerfråga
    By Cherinne in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 08:41
  3. p-pillerfråga
    By anonymt namn in forum Mammasnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 09:32
  4. p-pillerfråga
    By undrande om piller in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 11:03
  5. P-pillerfråga
    By LiMa m V och J in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 10:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar