Hur gör man?(Potträning)
_0412 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2004
    #1

    Hur gör man?(Potträning)

    Vide kissar ner sig hela tiden nu... Ska man envisas med att låta honom gå utan blöja, eller ska vi återgå till blöjan o hoppas det går bättre om nån månad? Vi har kört utan blöja ett tag nu och i början gick det jättebra, men nu går det inte alls. Jag frågar om han är kissnödig, det är han inte, försöker man sätta honom på pottan så blir ahn hysterisk, två min senare har han kissat ner sig. VAD GÖRA?
  2. 1
    Hur gör man?(Potträning) Vide kissar ner sig hela tiden nu... Ska man envisas med att låta honom gå utan blöja, eller ska vi återgå till blöjan o hoppas det går bättre om nån månad? Vi har kört utan blöja ett tag nu och i början gick det jättebra, men nu går det inte alls. Jag frågar om han är kissnödig, det är han inte, försöker man sätta honom på pottan så blir ahn hysterisk, två min senare har han kissat ner sig. VAD GÖRA?
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Jag hade kört blöja igen, det kommer när han är redo och det är bäst att ta det i hans takt.

    Luna har blöja när hon vill och är utan när hon vill (hemma iaf). Vi försöker locka henne att vara utan, men hon får bestämma, än så länge.

    Lycka till!

    Ska vi ses nån kväll?

    Kram
  4. 2
    Jag hade kört blöja igen, det kommer när han är redo och det är bäst att ta det i hans takt.

    Luna har blöja när hon vill och är utan när hon vill (hemma iaf). Vi försöker locka henne att vara utan, men hon får bestämma, än så länge.

    Lycka till!

    Ska vi ses nån kväll?

    Kram
  5. Medlem sedan
    Feb 2004
    #3

    jaa jag vet inte

    riktigt hur jag ska göra, det funkar ganska bra ändå...:S Men vi kör blöja ute iaf, får se hur det blir... Ja jag vill gärna ses nån kväll, kanske nästa vecka? Denna veckan jobbar jag varje dag utom torsdag, då har jag en kompis från Gbg på besök, men kanske måndagnästa vecka? Eller nästa helg?

    KRAM
  6. 3
    jaa jag vet inte riktigt hur jag ska göra, det funkar ganska bra ändå...:S Men vi kör blöja ute iaf, får se hur det blir... Ja jag vill gärna ses nån kväll, kanske nästa vecka? Denna veckan jobbar jag varje dag utom torsdag, då har jag en kompis från Gbg på besök, men kanske måndagnästa vecka? Eller nästa helg?

    KRAM
  7. Medlem sedan
    Dec 2000
    #4

    Belöning?

    Vet andra som haft samma problem och löst det med någon sorts belöning. Sätt upp något papper på kylskåpet tex och sätt dit fina klistermärken när det kommer kiss på rätt ställe. Man kan tex ha en bild på ett akvarium och sätta dit fiskar. Har funderat på att göra något sådant till barnen om det behövs.

    Ett tips som kanske fungerar lite bättre när de blivit lite äldra och kan förstå att det kommer en belöning efter lite längre tid.

    Josefin 4½ får stämpla varje dag i kalendern i hallen med ett stämpelset jag köpt på akademibokhandeln (en liten stämpeldyna och 8 små stämplar som förvaras hööögt upp! OBS! Annars blir det stämplat lite överallt *jag vet*) om hon sovit hela natten i sin säng. Då är det spännande och går bra, men om vi inte gör något så hamnar hon i vår säng och det blir lite trångt och varmt. Om hon har många stämplar en hel månad så ska det bli en liten överraskning. Jag tänkte att det skulle bli att hon och jag får en egen dag i centrum och äter tillsammans och en liten leksak. Kan nog vara bra för båda barnen att göra så ibland
    ****************************
    MiaMaria
  8. 4
    Belöning? Vet andra som haft samma problem och löst det med någon sorts belöning. Sätt upp något papper på kylskåpet tex och sätt dit fina klistermärken när det kommer kiss på rätt ställe. Man kan tex ha en bild på ett akvarium och sätta dit fiskar. Har funderat på att göra något sådant till barnen om det behövs.

    Ett tips som kanske fungerar lite bättre när de blivit lite äldra och kan förstå att det kommer en belöning efter lite längre tid.

    Josefin 4½ får stämpla varje dag i kalendern i hallen med ett stämpelset jag köpt på akademibokhandeln (en liten stämpeldyna och 8 små stämplar som förvaras hööögt upp! OBS! Annars blir det stämplat lite överallt *jag vet*) om hon sovit hela natten i sin säng. Då är det spännande och går bra, men om vi inte gör något så hamnar hon i vår säng och det blir lite trångt och varmt. Om hon har många stämplar en hel månad så ska det bli en liten överraskning. Jag tänkte att det skulle bli att hon och jag får en egen dag i centrum och äter tillsammans och en liten leksak. Kan nog vara bra för båda barnen att göra så ibland
  9. Medlem sedan
    May 1999
    #5
    Tjena tjejer! LÄNGESEN sist!!!

    Stella tillhör oxå blöjfri-testargänget. Men här försöker jag göra som min kompis gör med sin tös, nämligen hålla koll på tiden och sedan se till att hon sätter sig på pottan vare sig hon vill eller ej. Det handlar alltså inte om att FRÅGA om hon är kissnödig, utan säga: "Nu går vi på pottan och ser om det blir BINGOOO" (vårt egen uppmuntring så att säga...Hon blir rätt nöjd när det kommer i pottan).

    Om hon är tjurig och inte vill gå på pottan, så säger vi att "Då får du ta på dig blöjan då" och oftast vill hon ju inte ha den, så då följer hon med. Oftast tycker hon att vi ska följa med på toan vi oxå, så det låter Bingo både högt och lågt hehe.

    Så lite uppmuntran blandat med allvar, alltså att hänger de inte med så blir det blöjan igen, ja det brukar för det mesta funka. Men självklart tvingar vi inte henne heller, hon kan gå med blöja ena dan och sedan sköta sig galant m pottan med både ettan o tvåan nästa dag...

    Som Tanya säger: det måste gå efter barnens takt. När de är mogna så funkar det.

    Kram på er!!!
  10. 5
    Tjena tjejer! LÄNGESEN sist!!!

    Stella tillhör oxå blöjfri-testargänget. Men här försöker jag göra som min kompis gör med sin tös, nämligen hålla koll på tiden och sedan se till att hon sätter sig på pottan vare sig hon vill eller ej. Det handlar alltså inte om att FRÅGA om hon är kissnödig, utan säga: "Nu går vi på pottan och ser om det blir BINGOOO" (vårt egen uppmuntring så att säga...Hon blir rätt nöjd när det kommer i pottan).

    Om hon är tjurig och inte vill gå på pottan, så säger vi att "Då får du ta på dig blöjan då" och oftast vill hon ju inte ha den, så då följer hon med. Oftast tycker hon att vi ska följa med på toan vi oxå, så det låter Bingo både högt och lågt hehe.

    Så lite uppmuntran blandat med allvar, alltså att hänger de inte med så blir det blöjan igen, ja det brukar för det mesta funka. Men självklart tvingar vi inte henne heller, hon kan gå med blöja ena dan och sedan sköta sig galant m pottan med både ettan o tvåan nästa dag...

    Som Tanya säger: det måste gå efter barnens takt. När de är mogna så funkar det.

    Kram på er!!!

Liknande trådar

  1. Det där med potträning
    By helen_riyo in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 19:14
  2. Potträning
    By wina in forum _0707 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 19:42
  3. Potträning?
    By miffot in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 13:43
  4. Potträning?
    By Landsbyggsmamman in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 19:02
  5. Potträning på fsk.
    By jellabella in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 10:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar