3 åringar filosoferar..
_0401 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    3 åringar filosoferar..

    Min dotter är seg på att sluta med blöjor. Vi försöker och försöker men det blir ideliga kissolyckor och emellanåt ber hon om att få blöja istället. Känns inte som någon vits att försöka tvinga när hon absolut inte vill utan det får gå i det tempot som passar henne.

    hon har en bästis som är ett par månader äldre och blöjavvänjningen där går väl som vår. Lång, seg och med många återfall.

    Igår lekte de små väninnorna. Victoria behövde gå på pottan och då hängde kompisen med. Dörren till toa var öppen så vi mammor kunde höra diskussionen därinne som pågår då Victoria satt sig till rätta på pottan.

    Victoria: Kiss å bajs!
    Kompisen: Kiss å bajs å prutt!
    V: Näe Kiss å bajs.
    K: Kiss å bajs.
    V: Först bajs sen kiss.
    K: Kiss å bajs.
    V: Näe först bajs sen kiss i pottan
    K: Först bajs å kiss i pottan. Tokigt!!
    V: Tokigt!
    K: Tokigt!
    V: Men mammor tycker det är bra!

    Vad jag garvade. Om det är så de upplever det hela så tror jag det att det tar att vänja av med blöjorna
    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  2. 1
    3 åringar filosoferar.. Min dotter är seg på att sluta med blöjor. Vi försöker och försöker men det blir ideliga kissolyckor och emellanåt ber hon om att få blöja istället. Känns inte som någon vits att försöka tvinga när hon absolut inte vill utan det får gå i det tempot som passar henne.

    hon har en bästis som är ett par månader äldre och blöjavvänjningen där går väl som vår. Lång, seg och med många återfall.

    Igår lekte de små väninnorna. Victoria behövde gå på pottan och då hängde kompisen med. Dörren till toa var öppen så vi mammor kunde höra diskussionen därinne som pågår då Victoria satt sig till rätta på pottan.

    Victoria: Kiss å bajs!
    Kompisen: Kiss å bajs å prutt!
    V: Näe Kiss å bajs.
    K: Kiss å bajs.
    V: Först bajs sen kiss.
    K: Kiss å bajs.
    V: Näe först bajs sen kiss i pottan
    K: Först bajs å kiss i pottan. Tokigt!!
    V: Tokigt!
    K: Tokigt!
    V: Men mammor tycker det är bra!

    Vad jag garvade. Om det är så de upplever det hela så tror jag det att det tar att vänja av med blöjorna
  3. Medlem sedan
    Aug 1999
    #2
    Ha, ha! Tokigt!

    E filosoferar mycket om relationer just nu. Hon måste lämna sin dagmamma och börja på dagis - och oroar sig nog lite för det tror jag. Hon går hela tiden runt och tala om vem i familjen hon älskar just nu Eller _INTE_ älskar!!! "Ja ässkar inte pappa om jag inte får g(l)ass NU!" ackompagnerat med stampande med lilla foten och ögonbrynen i ett prydligt "v".

    Vad gäller potteriet så funkar det riktigt bra här - så länge man inte inbillar sig att hon ska göra ifrån sig någon annanstans än hemma. Offentliga toaletter luktar illa! Går inte att använda! Hon har tom lovat att hon kan hålla sig till dagen efter när vi varit på resa *s*. Diken (där det inte blåser kallt på rumpan) brukar lyckligtvis duga...
  4. 2
    Ha, ha! Tokigt!

    E filosoferar mycket om relationer just nu. Hon måste lämna sin dagmamma och börja på dagis - och oroar sig nog lite för det tror jag. Hon går hela tiden runt och tala om vem i familjen hon älskar just nu Eller _INTE_ älskar!!! "Ja ässkar inte pappa om jag inte får g(l)ass NU!" ackompagnerat med stampande med lilla foten och ögonbrynen i ett prydligt "v".

    Vad gäller potteriet så funkar det riktigt bra här - så länge man inte inbillar sig att hon ska göra ifrån sig någon annanstans än hemma. Offentliga toaletter luktar illa! Går inte att använda! Hon har tom lovat att hon kan hålla sig till dagen efter när vi varit på resa *s*. Diken (där det inte blåser kallt på rumpan) brukar lyckligtvis duga...
  5. Medlem sedan
    Sep 2006
    #3
    Hehe..attans vad kissnödig hon skulle varit. 3-åringar är vansinnigt roliga!!
    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  6. 3
    Hehe..attans vad kissnödig hon skulle varit. 3-åringar är vansinnigt roliga!!
  7. Medlem sedan
    Aug 1999
    #4
    Jo. De där långa resonemangen hon har med dockorna just nu är rätt dråpliga, också. Man här rätt mycket ekon av vad man själv säger - och inser att det kanske kan tolkas lite annorlunda ibland *fniss*

    Andra "bra" saker är att ha för små fingrar för att kunna byta kanal på tv:n, för små fötter för att kunna gå - och inte minst för liten rumpa för att kunna sitta still
  8. 4
    Jo. De där långa resonemangen hon har med dockorna just nu är rätt dråpliga, också. Man här rätt mycket ekon av vad man själv säger - och inser att det kanske kan tolkas lite annorlunda ibland *fniss*

    Andra "bra" saker är att ha för små fingrar för att kunna byta kanal på tv:n, för små fötter för att kunna gå - och inte minst för liten rumpa för att kunna sitta still
  9. Medlem sedan
    Sep 2006
    #5
    Ja, precis. Här är det Teletubbiesarna i nalleform som får vara "barnen". Flera gånger har hennes "resonerande" med dem givit mig riktiga tankeställare. Vad är det vi säger, vad är det vi prioriterar.

    Du får tacka dottern för den mycket logiska förklaringen på sitta still problemet. Jag har ju det motsatta besväret, för stor rumpa för att röra på mig.*s*
    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  10. 5
    Ja, precis. Här är det Teletubbiesarna i nalleform som får vara "barnen". Flera gånger har hennes "resonerande" med dem givit mig riktiga tankeställare. Vad är det vi säger, vad är det vi prioriterar.

    Du får tacka dottern för den mycket logiska förklaringen på sitta still problemet. Jag har ju det motsatta besväret, för stor rumpa för att röra på mig.*s*
  11. Medlem sedan
    Aug 1999
    #6
    *skratt* Den ska jag komma ihåg... För stor rumpa finns det en här också
  12. 6
    *skratt* Den ska jag komma ihåg... För stor rumpa finns det en här också
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7
    Alva älskar offentliga toaletter! Hon behöver alltid gå på toa om vi är på stan eller ute och reser. Det första hon kollar är hur spolknappen ser ut och fungerar: "Titta mamma, häj äj en sån häj silvjig knapp som man tjyckej på..." eller "Oj, häj ska man inte tjycka utan dja istället"

    När hon behöver bajsa kommer hon alltid springande "Oj, det kommej en stoooj bajskov" och sedan brukar hon kommentera efteråt om den var lång, hård eller mjuk. Vi skrattade gott på semestern när hon en dag skrek från toan att "bajskovven ä inte håd å inte mjuk. De ä en sköön bajskovv"
  14. 7
    Alva älskar offentliga toaletter! Hon behöver alltid gå på toa om vi är på stan eller ute och reser. Det första hon kollar är hur spolknappen ser ut och fungerar: "Titta mamma, häj äj en sån häj silvjig knapp som man tjyckej på..." eller "Oj, häj ska man inte tjycka utan dja istället"

    När hon behöver bajsa kommer hon alltid springande "Oj, det kommej en stoooj bajskov" och sedan brukar hon kommentera efteråt om den var lång, hård eller mjuk. Vi skrattade gott på semestern när hon en dag skrek från toan att "bajskovven ä inte håd å inte mjuk. De ä en sköön bajskovv"
  15. Medlem sedan
    Aug 1999
    #8
    Ha ha! Härligt med spontana barn
  16. 8
    Ha ha! Härligt med spontana barn

Liknande trådar

  1. Jag filosoferar
    By lisamea in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-08, 18:28
  2. Sitter här och filosoferar..
    By Lillmorran in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 19:45
  3. 3 åringar filosoferar..
    By Gabrielle in forum Föräldraskap
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 11:09
  4. Filippa filosoferar...
    By Anna m Flipp&Vendela in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 21:13
  5. Filosoferar
    By Notte m tjejer in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 19:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar