Flera fosterbarn i samma fam??
Utsatta barn & familjehem
  1. anonymt namn
    #1

    Flera fosterbarn i samma fam??

    Jag undrar hur man orkar ta emot flera fosterbarn samtidigt.
    Tänker då främst på familjer som tar emot flera tonårsbarn samtidigt.
    Tonåringar/ungdomar med mycket trist i bagaget.
    Dels förstår jag inte hur man inom socialtjänsten kan tillåta det.Å andra sidan
    förstår jag inte hur man själv tror att man kommer att orka.
    Tycker man läser så ofta om just fosterbarn som far illa.När det sen börjar grävas i fallen ser man ofta att det är familjer som har flera placeringar samtidigt.

    Eller är det så att man ser det som en lättförtjänt inkomstkälla.För det
    kan det ju faktiskt bli,om man är oseriös & struntar i omvårdnadsbiten.
  2. 1
    Flera fosterbarn i samma fam?? Jag undrar hur man orkar ta emot flera fosterbarn samtidigt.
    Tänker då främst på familjer som tar emot flera tonårsbarn samtidigt.
    Tonåringar/ungdomar med mycket trist i bagaget.
    Dels förstår jag inte hur man inom socialtjänsten kan tillåta det.Å andra sidan
    förstår jag inte hur man själv tror att man kommer att orka.
    Tycker man läser så ofta om just fosterbarn som far illa.När det sen börjar grävas i fallen ser man ofta att det är familjer som har flera placeringar samtidigt.

    Eller är det så att man ser det som en lättförtjänt inkomstkälla.För det
    kan det ju faktiskt bli,om man är oseriös & struntar i omvårdnadsbiten.
  3. inte F mamma
    #2
    Det skulle vara intressant att läsa statistik på hur många barn som faktiskt far illa i fosterfamiljer. Vet du om det finns sån statistik? På vilket sätt de farit illa osv.
    Om det finns någon undersökning som frågat barnen om deras upplevelse i familjehemmet och hur de hade det?

    Jag vill inte tro att det finns oseriösa familjehem som bara vill tjäna pengar, fast å andra sidan varför skulle det inte finnas när världen ser ut som den gör?
  4. 2
    Det skulle vara intressant att läsa statistik på hur många barn som faktiskt far illa i fosterfamiljer. Vet du om det finns sån statistik? På vilket sätt de farit illa osv.
    Om det finns någon undersökning som frågat barnen om deras upplevelse i familjehemmet och hur de hade det?

    Jag vill inte tro att det finns oseriösa familjehem som bara vill tjäna pengar, fast å andra sidan varför skulle det inte finnas när världen ser ut som den gör?
  5. belladonnalinda
    #3
    det man vet är att nätverksplaceringar (placering hos mormor morbror faster kusin farföräldrar äldre bror osv) ger bättre "resultat" (dvs barnen blir inte socialt utslagna, kriminella osv som vuxna) jämfört med placering i ett familjehem utanför nätverket.

    I övrigt har jag inte kommentarer i frågan
  6. 3
    det man vet är att nätverksplaceringar (placering hos mormor morbror faster kusin farföräldrar äldre bror osv) ger bättre "resultat" (dvs barnen blir inte socialt utslagna, kriminella osv som vuxna) jämfört med placering i ett familjehem utanför nätverket.

    I övrigt har jag inte kommentarer i frågan
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    Ja vi skulle inte orka.

    Min Familj har min brorsdotter familjehemsplacerad hos oss. Tidigare hade vi hennes Bror. Vi skulle absolut inte orka eller hinna med fler barn. Man har ju även sina egna barn. och vill kunna ge alla tid. Kanske familjehem som har vuxna Barn själva, som tar på sig flera placeringar.
  8. 4
    Ja vi skulle inte orka. Min Familj har min brorsdotter familjehemsplacerad hos oss. Tidigare hade vi hennes Bror. Vi skulle absolut inte orka eller hinna med fler barn. Man har ju även sina egna barn. och vill kunna ge alla tid. Kanske familjehem som har vuxna Barn själva, som tar på sig flera placeringar.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    Vi har tre f-barn i familjen. Nu är "bara" en tonåring, men vi har tre bio-barn också och två av dem är tonåringar så det kanske är detsamma?!
    Det vi har gjort är att låta barnet landa i familjen och hitta trygghet o vardag...sen kan man KANSKE fundera på ytteligare en placering. För oss fungerar det bra.
  10. 5
    Vi har tre f-barn i familjen. Nu är "bara" en tonåring, men vi har tre bio-barn också och två av dem är tonåringar så det kanske är detsamma?!
    Det vi har gjort är att låta barnet landa i familjen och hitta trygghet o vardag...sen kan man KANSKE fundera på ytteligare en placering. För oss fungerar det bra.
  11. Medlem sedan
    Dec 2001
    #6
    Vi har också 3 placerade barn!(Hej MammaH)!
    Vi hade tänkt oss ett barn....men syskon kom....och det kändes viktigt att dom får leva tillsammans.
    Nu är våra inte tonåringar ännu,men har istället "svårigheter".Visst är det tufft,men man växer ju in i sin situation och för våran del är det ju frågan om att kunna få rätt stöd för barnen.
    För vår del har det inget med ekonomi att göra.....vi har då ingen timpenning att jubla över!!!Vi ansåg att vi skulle kunna ge ett barn till ett bra hem(typ "lycklig barndom) och nu råkade det bli tre....

    Men jag håller med om att det finns familjer som tror att man kan "sko sig på fosterbarn"....och vissa lyckas nog också......förhoppningsvis är dom få!
    Nu har jag mest bara träffat familjer som verkligen bryr sig i varje barn och som slår knut på sig själv för att ge varje barn det det behöver,Och jag hoppas verkligen att den sortens familjer bara växer till antal för det finns massor av barn/tonåringar som behöver ett riktigt herm!!!!
  12. 6
    Vi har också 3 placerade barn!(Hej MammaH)!
    Vi hade tänkt oss ett barn....men syskon kom....och det kändes viktigt att dom får leva tillsammans.
    Nu är våra inte tonåringar ännu,men har istället "svårigheter".Visst är det tufft,men man växer ju in i sin situation och för våran del är det ju frågan om att kunna få rätt stöd för barnen.
    För vår del har det inget med ekonomi att göra.....vi har då ingen timpenning att jubla över!!!Vi ansåg att vi skulle kunna ge ett barn till ett bra hem(typ "lycklig barndom) och nu råkade det bli tre....

    Men jag håller med om att det finns familjer som tror att man kan "sko sig på fosterbarn"....och vissa lyckas nog också......förhoppningsvis är dom få!
    Nu har jag mest bara träffat familjer som verkligen bryr sig i varje barn och som slår knut på sig själv för att ge varje barn det det behöver,Och jag hoppas verkligen att den sortens familjer bara växer till antal för det finns massor av barn/tonåringar som behöver ett riktigt herm!!!!
  13. Medlem sedan
    Dec 2001
    #7
    Glömde ju.....Vi har ett hemmavarande barn i samma ålder som våra placerade.....och tre vuxna utflugna barn!!!
  14. 7
    Glömde ju.....Vi har ett hemmavarande barn i samma ålder som våra placerade.....och tre vuxna utflugna barn!!!
  15. Medlem sedan
    Nov 1998
    #8

    Flera barn i vår familj!!!

    Hej!
    Vi har en placering hos oss sedan 2004, h*n kommer nog att bo oss till h*n blir myndig. Nu funderar vi på att ta emot ett barn till i våran familj. Jag känner spontant att de som vill och har orken ska ta emot familjhemsbarn. Det ger en så otroligt mycket att se dessa barns små eller stora framsteg.
  16. 8
    Flera barn i vår familj!!! Hej!
    Vi har en placering hos oss sedan 2004, h*n kommer nog att bo oss till h*n blir myndig. Nu funderar vi på att ta emot ett barn till i våran familj. Jag känner spontant att de som vill och har orken ska ta emot familjhemsbarn. Det ger en så otroligt mycket att se dessa barns små eller stora framsteg.
  17. Tolmia
    #9

    Olika förutsättningar

    Jag känner familjehem som har flera barn placerade i samma familj och som klarar detta helt fantastiskt bra.
    Jag vet att i de familjer jag känner som valt att leva så har barnen det mycket bra trots alla sina "syskon".

    Vi har "bara" två barn placerade hos oss och våra egna har blivit vuxna och är utflyttade.
    Vi kommer inte att ta emot några fler barn i vår familj för de vi har behöver oss fullt ut.
    Så kan det också se ut och jag tror att det där känner man ganska bra själv som familjehem.
    Hur mycket ork och resurser man har för att hjälpa barn som behöver extraföräldrar och hur många barn man kan ta emot.
  18. 9
    Olika förutsättningar Jag känner familjehem som har flera barn placerade i samma familj och som klarar detta helt fantastiskt bra.
    Jag vet att i de familjer jag känner som valt att leva så har barnen det mycket bra trots alla sina "syskon".

    Vi har "bara" två barn placerade hos oss och våra egna har blivit vuxna och är utflyttade.
    Vi kommer inte att ta emot några fler barn i vår familj för de vi har behöver oss fullt ut.
    Så kan det också se ut och jag tror att det där känner man ganska bra själv som familjehem.
    Hur mycket ork och resurser man har för att hjälpa barn som behöver extraföräldrar och hur många barn man kan ta emot.
  19. Anonym
    #10
    Jag har varit fosterhemsplacerad som ung i en familj där pappan uttryckligen sa att de skulle ta fler barn för att han skulle slippa jobba. Det var hemskt att höra, speciellt som de hade en kille hos sig samtidigt som jag som var lite yngre och i stort behov av trygghet och kärlek och det han fick var arbetsuppgifter och någon sorts hemvävd fostran ni form av elaka tilmälen och skrik. En liten fyraåring kom precis innan jag flyttade och jag har undrat mycket över hur det gick för dem med sina bakgrunder hängande i trasor...
  20. 10
    Jag har varit fosterhemsplacerad som ung i en familj där pappan uttryckligen sa att de skulle ta fler barn för att han skulle slippa jobba. Det var hemskt att höra, speciellt som de hade en kille hos sig samtidigt som jag som var lite yngre och i stort behov av trygghet och kärlek och det han fick var arbetsuppgifter och någon sorts hemvävd fostran ni form av elaka tilmälen och skrik. En liten fyraåring kom precis innan jag flyttade och jag har undrat mycket över hur det gick för dem med sina bakgrunder hängande i trasor...

Liknande trådar

  1. skicka samma sms till flera
    By Mika in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 22:25
  2. NI med flera barn av samma kön
    By Marcusmamma in forum Småbarn
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 13:44
  3. Ang flera barn ac samma kön!
    By På besök in forum Många barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 10:02
  4. Flera barn i samma rum
    By familjsen in forum Bebissnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 10:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar