byta efternamn?
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    byta efternamn?

    jag oich min make gifte oss den sista september förra året men har fortfarande inte enats om efternamnet...vi funderar på att hitta på ett eget. N*ågon som har ett hum om vad det kan kosta?
    " Våld är den yttersta handlingen av ett begränsat sinne "
  2. 1
    byta efternamn? jag oich min make gifte oss den sista september förra året men har fortfarande inte enats om efternamnet...vi funderar på att hitta på ett eget. N*ågon som har ett hum om vad det kan kosta?
  3. Medlem sedan
    Jul 2007
    #2
    eftersom min pappas namn var ovanligt vi tog hans namn och la sson pa slutet. man kan ta sson pa slutet aven om du ar en dotter till din pappa. foretiden du var tvungen att tar dotter bara typ andersdotter.
    och det kostede oss inget har jag for mig
  4. 2
    eftersom min pappas namn var ovanligt vi tog hans namn och la sson pa slutet. man kan ta sson pa slutet aven om du ar en dotter till din pappa. foretiden du var tvungen att tar dotter bara typ andersdotter.
    och det kostede oss inget har jag for mig
  5. Medlem sedan
    Mar 2006
    #3
    På patent-och registeringsverkets hemsida www.prv.se hittar du all möjlig info om namnbyte. Ska du hitta på ett eget söker du tillstånd att ta det namnet genom just dem. 1500 kronor tror jag det går på. Obs, kan vara en långdragen process om ni inte få igenom namnet på en gång. Kolla först med dem så att det inte finns någon annan men det efternamnet, att efternamnet är sökbart med andra ord. Kolla också att det inte finns något företag med det namnet. Kolla även så att det inte finns något varumärke med det namnet. Var du ska vända dig för att kolla upp företag och varumärken kan säkert prv hjälpa dig med. Vissa slags efternamnsbyten görs genom skatteverket. Kolla deras hemsida för mer info. T.ex om du ska anta ett gammalt släktnamn. Finns många regler för vilka släktnamn du har rätt att ta eller inte. En liten djungel, men mycket finns att läsa om på respektive hemsida. Lycka till!
  6. 3
    På patent-och registeringsverkets hemsida www.prv.se hittar du all möjlig info om namnbyte. Ska du hitta på ett eget söker du tillstånd att ta det namnet genom just dem. 1500 kronor tror jag det går på. Obs, kan vara en långdragen process om ni inte få igenom namnet på en gång. Kolla först med dem så att det inte finns någon annan men det efternamnet, att efternamnet är sökbart med andra ord. Kolla också att det inte finns något företag med det namnet. Kolla även så att det inte finns något varumärke med det namnet. Var du ska vända dig för att kolla upp företag och varumärken kan säkert prv hjälpa dig med. Vissa slags efternamnsbyten görs genom skatteverket. Kolla deras hemsida för mer info. T.ex om du ska anta ett gammalt släktnamn. Finns många regler för vilka släktnamn du har rätt att ta eller inte. En liten djungel, men mycket finns att läsa om på respektive hemsida. Lycka till!

Liknande trådar

  1. Byta efternamn?
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 21:30
  2. Byta efternamn?
    By abc123 in forum Singelmingel
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-13, 18:17
  3. Att byta efternamn...
    By -Nike- in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 09:34
  4. Byta efternamn?
    By Melodie in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 18:33
  5. Byta efternamn...
    By Fru? in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 22:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar