Extrakoll på BVC idag!
_0702 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2006
    #1

    Extrakoll på BVC idag!

    Har varit lite orolig för viktuppgången på Jonathan eftersom han nu inte ammar längre, förutom på natten.Visste inte om han fick tillräckligt i sig på dagen av gröt, frukt mat och ersättning.Men det fanns ingen anledning till oro!Killen har gått upp 230 på tio dagar.Så nu väger han 7730!!!
    Däremot tyckte BVC-tanten att jag skulle minska på grötmålen i storlek så han äter fem mål om dagen istället för fyra större.Så vi får väl försöka.

    Det hon tyckte var mest konstigt var att han fortfarnade ville äta på natten...Men jag tror att han har vänt lite på dygnet för han vill väldigt gärna äta på eftermiddagen, kvällen och natten, istället för att äta mer på förmiddagen tar han igen det han förlorat , på natten.Så förhoppningsvis kanske vi snart slipper nattmålet om vi får ordning på dagen!

    Känns lite vemodigt att inte få amma så mycket längre...Han vägrar att ta tutten på dagen.Men, men så är det.
    Kram på er!
  2. 1
    Extrakoll på BVC idag! Har varit lite orolig för viktuppgången på Jonathan eftersom han nu inte ammar längre, förutom på natten.Visste inte om han fick tillräckligt i sig på dagen av gröt, frukt mat och ersättning.Men det fanns ingen anledning till oro!Killen har gått upp 230 på tio dagar.Så nu väger han 7730!!!
    Däremot tyckte BVC-tanten att jag skulle minska på grötmålen i storlek så han äter fem mål om dagen istället för fyra större.Så vi får väl försöka.

    Det hon tyckte var mest konstigt var att han fortfarnade ville äta på natten...Men jag tror att han har vänt lite på dygnet för han vill väldigt gärna äta på eftermiddagen, kvällen och natten, istället för att äta mer på förmiddagen tar han igen det han förlorat , på natten.Så förhoppningsvis kanske vi snart slipper nattmålet om vi får ordning på dagen!

    Känns lite vemodigt att inte få amma så mycket längre...Han vägrar att ta tutten på dagen.Men, men så är det.
    Kram på er!
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2

    Vad skönt

    att han har ökat som han ska i alla fall så du slipper den oron. Att sluta amma kan vara vemodigt särskilt om det nu kom fortare än du kanske tänkt dig. Här är en liten tjej som gärna äter på natten med.

    Kram Lima
  4. 2
    Vad skönt att han har ökat som han ska i alla fall så du slipper den oron. Att sluta amma kan vara vemodigt särskilt om det nu kom fortare än du kanske tänkt dig. Här är en liten tjej som gärna äter på natten med.

    Kram Lima
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Jag är inte det minsta förvånad över att han äter på natten... Mer förvånad över att BVC-sköterskor har en så stor hang-up om det och att DE blir förvånade. Jag känner väldigt få mammor till barn som fortfarande ammas som INTE ammar på natten. På det hela taget känner jag faktiskt få som har gett ersättning/välling som inte gett mat på natten heller. Den stora skillnaden då är ju att man måste upp och mecka med flaska istället för att enkelt amma... Med Astrid är det så att hon inte verkar ha ro att äta MYCKET förrän sent på kvällen och på sennatten/morgonen. På dagen händer så mycket kul som hon är intresserad av istället.
  6. 3
    Jag är inte det minsta förvånad över att han äter på natten... Mer förvånad över att BVC-sköterskor har en så stor hang-up om det och att DE blir förvånade. Jag känner väldigt få mammor till barn som fortfarande ammas som INTE ammar på natten. På det hela taget känner jag faktiskt få som har gett ersättning/välling som inte gett mat på natten heller. Den stora skillnaden då är ju att man måste upp och mecka med flaska istället för att enkelt amma... Med Astrid är det så att hon inte verkar ha ro att äta MYCKET förrän sent på kvällen och på sennatten/morgonen. På dagen händer så mycket kul som hon är intresserad av istället.
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4

    Håller med dig

    Det är ju inte alls särskilt ovanligt. Läste dock i min äldsta dotters babybok (hennes nya favoritbok) att vid fem månader sov hon från 22-23 till 7.30-8.00. Hjälp vad jag hade det bra på den tiden. Efter tio veckor åt hon inte mer på natten även om hon senare började vakna, men då somnade hon om när vi la henne mellan oss.

    Mellansyster började sova hela nätter från två månader upp till sex månader då hon började vakna igen och hon ammade på natten upp tills elva månader *gäsp*.

    Denna gång har vi inte upplevt några hela nätter av sömn än och jag gissar att det dröjer, men nu somnar jag oftast ganska fort så fort jag lagt till henne och när hon vaknar och småsnuttar igen "slänger" jag över henne på andra sidan och så sover vi vidare.

    //Lima
  8. 4
    Håller med dig Det är ju inte alls särskilt ovanligt. Läste dock i min äldsta dotters babybok (hennes nya favoritbok) att vid fem månader sov hon från 22-23 till 7.30-8.00. Hjälp vad jag hade det bra på den tiden. Efter tio veckor åt hon inte mer på natten även om hon senare började vakna, men då somnade hon om när vi la henne mellan oss.

    Mellansyster började sova hela nätter från två månader upp till sex månader då hon började vakna igen och hon ammade på natten upp tills elva månader *gäsp*.

    Denna gång har vi inte upplevt några hela nätter av sömn än och jag gissar att det dröjer, men nu somnar jag oftast ganska fort så fort jag lagt till henne och när hon vaknar och småsnuttar igen "slänger" jag över henne på andra sidan och så sover vi vidare.

    //Lima
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5
    Tycker också att det låter märkligt. Sofia äter flera gånger på nätterna och det har mina större barn också gjort. Jag tror kanske inte att hon behöver det men det har blivit en vana och bebisar sover ju lätt ibland och vaknar till lite och är de då vana att äta något så vill de ha det. Vet barn som är ett par år gamla som fortfarande ska ha en flaska på natten.... Så vill jag inte ha det så när tiden är mogen kommer vi att köra en cold turkey med Sofia och lära henne att sova hela natten utan att vakna och äta men än så länge fungerar det bra för oss.
  10. 5
    Tycker också att det låter märkligt. Sofia äter flera gånger på nätterna och det har mina större barn också gjort. Jag tror kanske inte att hon behöver det men det har blivit en vana och bebisar sover ju lätt ibland och vaknar till lite och är de då vana att äta något så vill de ha det. Vet barn som är ett par år gamla som fortfarande ska ha en flaska på natten.... Så vill jag inte ha det så när tiden är mogen kommer vi att köra en cold turkey med Sofia och lära henne att sova hela natten utan att vakna och äta men än så länge fungerar det bra för oss.
  11. Medlem sedan
    Jul 2006
    #6
    Hur har ni tänkt att göra då...Är bara nyfiken och behöver lite tips!
  12. 6
    Hur har ni tänkt att göra då...Är bara nyfiken och behöver lite tips!
  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7
    vi har gjort så att vi lagt barnet mätt och trött i sin egen säng och sedan legat bredvid på madrass så att barnet inte känt sig övergivet men vi har inte tagit upp det när det varit ledset. Det har gått snabbt med båda barnen att lära dem sova hela natten även om det förstås är ganska tufft. Efter 2-3 nätter har de sovit genom natten. Det gäller bara att bestämma sig....Med första barnet var jag inte redo (less nog på att amma hela nätterna) förrän han var 11 månader och då fick pappan ta nätterna och skriket eftersom jag inte fixade att höra mitt barn snyfta lite ens.... Med tvåan gjorde vi det vid dryga 6 månader och då delade pappan och jag på det. Jag tror att det blir samma sak med Sofia. Har för mig att vi bestämde oss för att inte ge mat (amma eller välling) förrän vid 6 på morgonen. Det är ofattbart hur fort de faktiskt lär sig att sova hela natten själva.
  14. 7
    vi har gjort så att vi lagt barnet mätt och trött i sin egen säng och sedan legat bredvid på madrass så att barnet inte känt sig övergivet men vi har inte tagit upp det när det varit ledset. Det har gått snabbt med båda barnen att lära dem sova hela natten även om det förstås är ganska tufft. Efter 2-3 nätter har de sovit genom natten. Det gäller bara att bestämma sig....Med första barnet var jag inte redo (less nog på att amma hela nätterna) förrän han var 11 månader och då fick pappan ta nätterna och skriket eftersom jag inte fixade att höra mitt barn snyfta lite ens.... Med tvåan gjorde vi det vid dryga 6 månader och då delade pappan och jag på det. Jag tror att det blir samma sak med Sofia. Har för mig att vi bestämde oss för att inte ge mat (amma eller välling) förrän vid 6 på morgonen. Det är ofattbart hur fort de faktiskt lär sig att sova hela natten själva.
  15. Medlem sedan
    Jul 2006
    #8
    Men sover de i egen säng annars?Protesterade de inte när ni väl la de i egen säng efter att ni legat bredvid dem?
  16. 8
    Men sover de i egen säng annars?Protesterade de inte när ni väl la de i egen säng efter att ni legat bredvid dem?
  17. Medlem sedan
    Jan 2002
    #9
    Näe det gjorde de inte men de låg alltså i spjälsäng och inte bredvid oss i vår säng. Enligt 5 minuters metoden ska man ju gå ut ur rummet men jag fixade inte det utan ville att de skulle känna att vi fanns där även om vi inte tog upp dem när de skrek.
  18. 9
    Näe det gjorde de inte men de låg alltså i spjälsäng och inte bredvid oss i vår säng. Enligt 5 minuters metoden ska man ju gå ut ur rummet men jag fixade inte det utan ville att de skulle känna att vi fanns där även om vi inte tog upp dem när de skrek.
  19. Medlem sedan
    Jul 2006
    #10
    Okej, då fattar jag.Bra med lite tips, för jag laddar för att börja snart!
    Kram
  20. 10
    Okej, då fattar jag.Bra med lite tips, för jag laddar för att börja snart!
    Kram
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    När Carl väl gick slutade amma vid 13 månaders ålder så slutade han tvärt med nattmålen. Han drack välling vid 22-tiden och sov sedan till 8-9 på morgonen...
  22. 11
    När Carl väl gick slutade amma vid 13 månaders ålder så slutade han tvärt med nattmålen. Han drack välling vid 22-tiden och sov sedan till 8-9 på morgonen...

Liknande trådar

  1. Extrakoll hos läkarn idag
    By Sintra in forum _1106 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 19:58
  2. varit på extrakoll nu..
    By M:s mamma in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 14:49
  3. Extrakoll.se
    By nannelina in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 08:00
  4. Magen på extrakoll idag
    By Tiger_Lux in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 14:23
  5. Var på extrakoll i dag.
    By Artoz in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 18:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar