vad göra med surkål?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Mar 2000
    #1

    vad göra med surkål?

    hej!
    för några månader sedan (typ nån gång i vintras...eller var det höstas...*harkel*) så köpte jag en burk surkål. har fortfarande inte rört den!

    vad kan man ha det till? har aldrig ätit det, men tror att jag skulle tycka om det...
    nån som kan tipsa?

    kramkram maja
  2. 1
    vad göra med surkål? hej!
    för några månader sedan (typ nån gång i vintras...eller var det höstas...*harkel*) så köpte jag en burk surkål. har fortfarande inte rört den!

    vad kan man ha det till? har aldrig ätit det, men tror att jag skulle tycka om det...
    nån som kan tipsa?

    kramkram maja
  3. Medlem sedan
    Feb 2004
    #2
    Är ju lite speciell smak på det, men det finns mycket gott:

    * Äta som den är som tillbehör till maten
    * På grillad stark korv med bröd tillsammans med ajvar och tzatziki
    * Fyllning till matiga mackor (blanda surkål, rökt strimlad/tärnad skinka, medelhavsyoghurt samt dijonnäs, salt och peppar), fyll baguetter, tunnbröd eller wraps.
    * I en gräddig gryta: fräs gullök, vitlök och fläskfilé. Häll i surkål och grädde av valfri fetthalt. Salta och peppra). Servera med äggnudlar eller spätzle.
  4. 2
    Är ju lite speciell smak på det, men det finns mycket gott:

    * Äta som den är som tillbehör till maten
    * På grillad stark korv med bröd tillsammans med ajvar och tzatziki
    * Fyllning till matiga mackor (blanda surkål, rökt strimlad/tärnad skinka, medelhavsyoghurt samt dijonnäs, salt och peppar), fyll baguetter, tunnbröd eller wraps.
    * I en gräddig gryta: fräs gullök, vitlök och fläskfilé. Häll i surkål och grädde av valfri fetthalt. Salta och peppra). Servera med äggnudlar eller spätzle.
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3

    Gryta.....

    blev i mars i år bjuden på en gryta med tysk korv och surkål som bas. Var sjuk så jag blev ompysslad då. Komer tyvärr inte i håg exakt vad det var med i denna och kan tyvärr inte heller fråga exakt vad det var med i denna. Har emellertid för mig att det var ett recept från Metro av alla ställen
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  6. 3
    Gryta..... blev i mars i år bjuden på en gryta med tysk korv och surkål som bas. Var sjuk så jag blev ompysslad då. Komer tyvärr inte i håg exakt vad det var med i denna och kan tyvärr inte heller fråga exakt vad det var med i denna. Har emellertid för mig att det var ett recept från Metro av alla ställen
  7. Medlem sedan
    Mar 2000
    #4
    m, jag får helt klart ta å engagera mig i burken nån av de närmsta dagarna... tack för tipsen!
  8. 4
    m, jag får helt klart ta å engagera mig i burken nån av de närmsta dagarna... tack för tipsen!
  9. Medlem sedan
    Mar 2000
    #5
    då får jag leta lite då
  10. 5
    då får jag leta lite då
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6

    Bigos kanske?

    Det finns en polsk gryta som heter bigos som nog är någon variant på det du beskriver.
  12. 6
    Bigos kanske? Det finns en polsk gryta som heter bigos som nog är någon variant på det du beskriver.

Liknande trådar

  1. göra nu eller göra sen ??
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 10:53
  2. Att göra eller inte göra
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 11:30
  3. Hållbarhet surkål
    By cat m Vilgot o Molly in forum Mat & dryck
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 11:37
  4. 8-åringar - göra o icke göra -
    By Inem2 in forum Mammasnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 22:19
  5. vad får man göra å inte göra?
    By madicken in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 16:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar