Resa med annans barn - intyg?
Resesnack
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Resa med annans barn - intyg?

    Hej!
    På torsdag bär det av mot Kreta och Sunwing Makrigialos, för tredje gången, vilka nördar vi är som åker till samma ställe om och om igen... :-)

    En liten fundering har vi, vi har dotterns kompis med oss denna gång. Inte behöver vi väl ett intyg från föräldrarna för att få "föra henne utomlands"?

    Tacksam om någon vet..
  2. 1
    Resa med annans barn - intyg? Hej!
    På torsdag bär det av mot Kreta och Sunwing Makrigialos, för tredje gången, vilka nördar vi är som åker till samma ställe om och om igen... :-)

    En liten fundering har vi, vi har dotterns kompis med oss denna gång. Inte behöver vi väl ett intyg från föräldrarna för att få "föra henne utomlands"?

    Tacksam om någon vet..
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Vet inte om det ar ett maste men skulle nog inte chansa att aka utan.
  4. 2
    Vet inte om det ar ett maste men skulle nog inte chansa att aka utan.
  5. Medlem sedan
    Apr 2007
    #3
    Min son var till Cypern med sin gudmor förra sommaren utan intyg.(Fritidsresor)De har aldrig slagit mig att det kunde behövas men vem vet?Nästa vecka åker de till Franklrike.Kanske man ska kolla upp det på något sätt?
  6. 3
    Min son var till Cypern med sin gudmor förra sommaren utan intyg.(Fritidsresor)De har aldrig slagit mig att det kunde behövas men vem vet?Nästa vecka åker de till Franklrike.Kanske man ska kolla upp det på något sätt?
  7. Medlem sedan
    Jul 2000
    #4
    Har inget svar på din fråga - men jag blir glad att läsa om att ni besöker Kreta för tredje gången... Måste betyda att ni trivs bra

    Vi har varit på Sandy Bay tre år i rad, men i år testar vi Makrigialos i år och jag hoppas vi inte ska bli besvikna...
  8. 4
    Har inget svar på din fråga - men jag blir glad att läsa om att ni besöker Kreta för tredje gången... Måste betyda att ni trivs bra

    Vi har varit på Sandy Bay tre år i rad, men i år testar vi Makrigialos i år och jag hoppas vi inte ska bli besvikna...
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Egentligen tror jag ni måste det faktiskt... Ring Fritidsresor och hör medd em om de vet.


    En nyfiken fråga, vad är så bra med Makrigialos?
  10. 5
    Egentligen tror jag ni måste det faktiskt... Ring Fritidsresor och hör medd em om de vet.


    En nyfiken fråga, vad är så bra med Makrigialos?
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6
    Det e kanske säkrast att kolla, MEN i i ett barns pass står det ju inte något om vem som e förälder och/eller vårdnadshavare och det e ju inte alltid man har samma efternamn som sitt barn. Jag har aldrig hört talas om att en mamma eller pappa som reser med ett barn med annat efternamn har avkrävts personbevis för att visa föräldraskapet ...
  12. 6
    Det e kanske säkrast att kolla, MEN i i ett barns pass står det ju inte något om vem som e förälder och/eller vårdnadshavare och det e ju inte alltid man har samma efternamn som sitt barn. Jag har aldrig hört talas om att en mamma eller pappa som reser med ett barn med annat efternamn har avkrävts personbevis för att visa föräldraskapet ...
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7
    Nej, precis så tänkte jag. Det finns ju så många olika familjekonstellationer idag med olika efternamn i familjen...jag har mejlat Ving men inte fått något svar än...
  14. 7
    Nej, precis så tänkte jag. Det finns ju så många olika familjekonstellationer idag med olika efternamn i familjen...jag har mejlat Ving men inte fått något svar än...
  15. Medlem sedan
    Nov 2001
    #8
    Nej, jag tror inte ni blir besvikna. Trevlig resa! :-)
  16. 8
    Nej, jag tror inte ni blir besvikna. Trevlig resa! :-)
  17. Medlem sedan
    Sep 1998
    #9

    Förmodligen

    är det ju ingen som frågar. När mina söner har rest ensam, har jag skrivit ett intyg á la "xx, född xxx, reser ensam (från/till )med sina föräldrars vetskap och samtycke. Vid frågor vv kontakta ...", tror jag har även lagt till kopia på mitt id(pass). Ditt barn åker ju egentligen inte ensam, men kanske föräldrarna kan sriva någonting i stil "Mitt barn XX reser till Kreta under tillsyn av *ditt namn* med sina föräldrars vetskap och samtycke, vid frågor kontakta ...På engelska, förstås - vill du ha kopia på mitt gamla mall, kan du ju skicka ett meddelande. Förmodligen är det ju ingen som frågar, men man kanske känner sig lugnare.
  18. 9
    Förmodligen är det ju ingen som frågar. När mina söner har rest ensam, har jag skrivit ett intyg á la "xx, född xxx, reser ensam (från/till )med sina föräldrars vetskap och samtycke. Vid frågor vv kontakta ...", tror jag har även lagt till kopia på mitt id(pass). Ditt barn åker ju egentligen inte ensam, men kanske föräldrarna kan sriva någonting i stil "Mitt barn XX reser till Kreta under tillsyn av *ditt namn* med sina föräldrars vetskap och samtycke, vid frågor kontakta ...På engelska, förstås - vill du ha kopia på mitt gamla mall, kan du ju skicka ett meddelande. Förmodligen är det ju ingen som frågar, men man kanske känner sig lugnare.
  19. Medlem sedan
    Feb 2005
    #10
    Nej, det ska inte behövas. Bara passet är med så ska det gå bra

    Trevlig resa!
  20. 10
    Nej, det ska inte behövas. Bara passet är med så ska det gå bra

    Trevlig resa!
  21. Medlem sedan
    Apr 2000
    #11

    ta med för säkerhets skull

    Det kostar inte många minuter att skriva ihop någon slags intyg. Nu vet jag inte hur gammal flickan ifråga är men generellt bör de kolla alla minderåriga att de får färdas över gränserna för föräldrarna. Det har ju hänt en hel del de senaste åren som gjort att de kollar extra vid gränserna.
  22. 11
    ta med för säkerhets skull Det kostar inte många minuter att skriva ihop någon slags intyg. Nu vet jag inte hur gammal flickan ifråga är men generellt bör de kolla alla minderåriga att de får färdas över gränserna för föräldrarna. Det har ju hänt en hel del de senaste åren som gjort att de kollar extra vid gränserna.
  23. FiaLisa76
    #12
    Ta med ett intyg... Vi reser m Fritidsresor till cypern på måndag & ringde idag för att dubbelkolla eftersom sonen inte har samma efternamn som oss andra. När vi bokade resan frågade jag om detta men då sa de att det inte behövdes ngt intyg. Nu när vi ringde så skulle man visst ha intyg från sonens pappa!! Så det blir till att snabbt fixa detta nu, han bor inte i samma stad så vi får åka en bit. Tur att vi dubbelkollade i alla fall!! Det var tydligen nya regler...
  24. 12
    Ta med ett intyg... Vi reser m Fritidsresor till cypern på måndag & ringde idag för att dubbelkolla eftersom sonen inte har samma efternamn som oss andra. När vi bokade resan frågade jag om detta men då sa de att det inte behövdes ngt intyg. Nu när vi ringde så skulle man visst ha intyg från sonens pappa!! Så det blir till att snabbt fixa detta nu, han bor inte i samma stad så vi får åka en bit. Tur att vi dubbelkollade i alla fall!! Det var tydligen nya regler...

Liknande trådar

  1. VABa med annans barn?
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 11:19
  2. nån annans barn
    By kanl in forum Etik & moral
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 18:18
  3. Annans barn.
    By Magnus, Gabriel in forum Ensamförälder
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 11:50
  4. Vab för annans barn
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 11:21
  5. Intyg vid resa utan förälder?
    By Carro m 4 in forum Resesnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 16:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar