Hårfärg på vit möbel..
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Hårfärg på vit möbel..

    Min dotter på 19 ringer o är deppad. Hon jobbar utomlands o har råkat ha mörk hårfärg på den vita badrumsinredningen i den lgh hon o hennes storasyster m sambo hyr..
    Nu säger storasyrran o sambon till henne att det är bara för henne att ersätta möbeln helt o hållet. Men den kan ju kosta flera tusen.

    Gubben är snickare men är inte hemma , jag ska prata m honom då han kommer hem... kan man ta bort hårfärg m tex lacknafta eller är det kört??

    Det är en hyreslgh de hyr tillfälligt.. medan de jobbar i närheten.

    Har ni några tips??
  2. 1
    Hårfärg på vit möbel.. Min dotter på 19 ringer o är deppad. Hon jobbar utomlands o har råkat ha mörk hårfärg på den vita badrumsinredningen i den lgh hon o hennes storasyster m sambo hyr..
    Nu säger storasyrran o sambon till henne att det är bara för henne att ersätta möbeln helt o hållet. Men den kan ju kosta flera tusen.

    Gubben är snickare men är inte hemma , jag ska prata m honom då han kommer hem... kan man ta bort hårfärg m tex lacknafta eller är det kört??

    Det är en hyreslgh de hyr tillfälligt.. medan de jobbar i närheten.

    Har ni några tips??
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Är det i trä? Varför inte slipa, spackla över och måla om hela möblen?
  4. 2
    Är det i trä? Varför inte slipa, spackla över och måla om hela möblen?
  5. Medlem sedan
    Mar 2006
    #3
    beror ju helt på vad det är för yta på möbeln. Om det är en lackad yta så borde det gå att ta bort med kemiskt ren bensin - är det en porösare yta så har nog färgen trängt in och satt sig mer permanent.

    Aceton tar bort lack och färg, så det ska man akta sig för att använda. Bensin däremot kan funka. T-röd är också bra att rengöra saker med.
  6. 3
    beror ju helt på vad det är för yta på möbeln. Om det är en lackad yta så borde det gå att ta bort med kemiskt ren bensin - är det en porösare yta så har nog färgen trängt in och satt sig mer permanent.

    Aceton tar bort lack och färg, så det ska man akta sig för att använda. Bensin däremot kan funka. T-röd är också bra att rengöra saker med.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4

    Exakt på vad är det

    hon spillt?Antingen läser jag knasigt eller också beskrev du dåligt...
    På tvättställ/badkar funkar det med aceton-har provat själv nämligen.På golvet kan det funka med aceton,beror på material.Är det på vitt trä är det nog värre.Kan hon prova på en fläck som inte syns först?
    När!?
  8. 4
    Exakt på vad är det hon spillt?Antingen läser jag knasigt eller också beskrev du dåligt...
    På tvättställ/badkar funkar det med aceton-har provat själv nämligen.På golvet kan det funka med aceton,beror på material.Är det på vitt trä är det nog värre.Kan hon prova på en fläck som inte syns först?
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    Det är på vitt lackat trä.
  10. 5
    Det är på vitt lackat trä.
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6
    Tack för tipsen, ska be henne maila över en bild så jag får se hur illa det ser ut..
  12. 6
    Tack för tipsen, ska be henne maila över en bild så jag får se hur illa det ser ut..

Liknande trådar

  1. Hall möbel
    By Ekedal in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 10:04
  2. Vi har hittat en möbel!!!
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 19:12
  3. vad har ni för tv-möbel?
    By Anna-78 in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 14:40
  4. DVD-möbel?
    By Vimse. in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 14:28
  5. Tv-möbel
    By mimi64 in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 10:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar