Hur är det med färger?
_0406 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2000
    #1

    Hur är det med färger?

    När vi var på treårskontrollen sa sköterskan att Alex var väldigt tidig med färgerna. Han kan nog dom flesta färger. Hon bara tittade på mig när han sa att kritorna var bruna, lila osv. Hur är det med era barn? Kan dom alla färger?

    Höger och vänster har Fredrik lärt honom och det hade hon aldrig sett en treåring kunna förut. Nu tror jag iofs att hon överdriver lite Hon trodde det var en lyckträff när jag sa att lekrummet låg till vänster och han gick till vänster Kan era barn höger och vänster?

    För övrigt var han 95,5 cm och vägde 14,2 kg så hon tyckte inte jag behövde vara orolig för mat fick han i sig iaf (han har varit inne i en period då han egentligen bara äter köttfärsrätter).
    Alex 040628 och Alicia 091031

    Besök vår hemsida!
    http://www.kangas-nilsson.se
  2. 1
    Hur är det med färger? När vi var på treårskontrollen sa sköterskan att Alex var väldigt tidig med färgerna. Han kan nog dom flesta färger. Hon bara tittade på mig när han sa att kritorna var bruna, lila osv. Hur är det med era barn? Kan dom alla färger?

    Höger och vänster har Fredrik lärt honom och det hade hon aldrig sett en treåring kunna förut. Nu tror jag iofs att hon överdriver lite Hon trodde det var en lyckträff när jag sa att lekrummet låg till vänster och han gick till vänster Kan era barn höger och vänster?

    För övrigt var han 95,5 cm och vägde 14,2 kg så hon tyckte inte jag behövde vara orolig för mat fick han i sig iaf (han har varit inne i en period då han egentligen bara äter köttfärsrätter).
  3. Medlem sedan
    May 2006
    #2
    Elias kan alla färger men vänster o höger är det värre med, nog mest tur om han får det rätt...
  4. 2
    Elias kan alla färger men vänster o höger är det värre med, nog mest tur om han får det rätt...
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3

    Jodå

    Cornelia kan alla färger, det har nog suttit ett tag
    (men sånt snappar de snabbt upp, när de sitter och ritar, bygger pärlplattor etc etc... så att de kan "kräva in" den färg de vill använda )

    Höger-vänster har jag ingen aning om, det är inget vi kollat/frågat om. Storebrorsorna på 4½ brukar dock prata om höger-vänster, så jag misstänker de kör lite träning i sånt på dagis
    Den som aldrig gjort något fel har förmodligen aldrig gjort något alls...


  6. 3
    Jodå Cornelia kan alla färger, det har nog suttit ett tag
    (men sånt snappar de snabbt upp, när de sitter och ritar, bygger pärlplattor etc etc... så att de kan "kräva in" den färg de vill använda )

    Höger-vänster har jag ingen aning om, det är inget vi kollat/frågat om. Storebrorsorna på 4½ brukar dock prata om höger-vänster, så jag misstänker de kör lite träning i sånt på dagis
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4
    Japp, färgerna kan hon alla.. tom ljus grön, mörk grön etc.. har nog kunnat sedan 2,5 års ålder.. likadant m höger o vänster.. o hela alfabetet sedan 2.5 år o räkna till 40.. och ca 25 engelska ord.
    3 år och redan liten plugghäst, inte direkt mammas anlag
    Kram Mia m Simona
  8. 4
    Japp, färgerna kan hon alla.. tom ljus grön, mörk grön etc.. har nog kunnat sedan 2,5 års ålder.. likadant m höger o vänster.. o hela alfabetet sedan 2.5 år o räkna till 40.. och ca 25 engelska ord.
    3 år och redan liten plugghäst, inte direkt mammas anlag
    Kram Mia m Simona
  9. Medlem sedan
    Dec 2001
    #5
    Jodå Emilia är en fena på färger fast hon har lite svårt att uttala orange rätt alla gånger. Hennes närmaste fröken på förskolan är ifrån FIlipinerna så Emilia har lite söta uttal för sig ibland (säger bla villa så att låter mer som willa, lite amerikansk uttal sådär. Det kan vara lite svårt att hålla sig för skratt ibland när hon kör igång med Pippi sången )
    Höger o vänster kan hon också skilja på, mycket pga att hennes storasyster har hjälpt henne med det.
    Det där med maten verkar mer eller mindre jämnaut sig när de har blivit så här pass stora. Jag tycker att Emilia är väldigt petig i maten just nu men hon är ändå 104cm lång o väger 18,2 kg. Hon följer sina kurvor exakt så tydligen får hon i sig nått i alla fall
  10. 5
    Jodå Emilia är en fena på färger fast hon har lite svårt att uttala orange rätt alla gånger. Hennes närmaste fröken på förskolan är ifrån FIlipinerna så Emilia har lite söta uttal för sig ibland (säger bla villa så att låter mer som willa, lite amerikansk uttal sådär. Det kan vara lite svårt att hålla sig för skratt ibland när hon kör igång med Pippi sången )
    Höger o vänster kan hon också skilja på, mycket pga att hennes storasyster har hjälpt henne med det.
    Det där med maten verkar mer eller mindre jämnaut sig när de har blivit så här pass stora. Jag tycker att Emilia är väldigt petig i maten just nu men hon är ändå 104cm lång o väger 18,2 kg. Hon följer sina kurvor exakt så tydligen får hon i sig nått i alla fall
  11. Medlem sedan
    Jun 2000
    #6
    Hehe okej Min syrra trodde att Alex också bara chansade så hon testade honom och han klarade hennes test *s*
  12. 6
    Hehe okej Min syrra trodde att Alex också bara chansade så hon testade honom och han klarade hennes test *s*
  13. Medlem sedan
    Jun 2000
    #7

    Pärlplattor!

    Tack för ett bra tips, jag har alltid tyckt han är för liten för pärlplattor men det kanske är dags att börja prova? Då kan jag få lite kul också *s* Det kanske är därför han lärt sig alla färgerna, för att kunna kräva vad han ska ha på sig för färger (han är mycket modemedveten, fast på en treårings vis då *s*)
    Alex 040628 och Alicia 091031

    Besök vår hemsida!
    http://www.kangas-nilsson.se
  14. 7
    Pärlplattor! Tack för ett bra tips, jag har alltid tyckt han är för liten för pärlplattor men det kanske är dags att börja prova? Då kan jag få lite kul också *s* Det kanske är därför han lärt sig alla färgerna, för att kunna kräva vad han ska ha på sig för färger (han är mycket modemedveten, fast på en treårings vis då *s*)
  15. Medlem sedan
    Jun 2000
    #8

    Oj, vilken tjej!

    Alex kan inte ens räkna till tre utan att kasta om siffrorna, det är lite skillnad *s* Engelska brukar han ge sig på men han förstår inte vad orden betyder, han hör dom på TV och säger dom bara Vilken duktig tjej ni har
    Alex 040628 och Alicia 091031

    Besök vår hemsida!
    http://www.kangas-nilsson.se
  16. 8
    Oj, vilken tjej! Alex kan inte ens räkna till tre utan att kasta om siffrorna, det är lite skillnad *s* Engelska brukar han ge sig på men han förstår inte vad orden betyder, han hör dom på TV och säger dom bara Vilken duktig tjej ni har
  17. Medlem sedan
    Jun 2000
    #9

    Hihi vad gulligt!

    Hihi jag kan tänka mig hur söt hon måste låta när hon sjunger pippisången *skrattar* Det var skönt att få honom vägd och mätt och att se att han verkligen växer som han ska eftersom jag tyckt att han petat i maten. Nu verkar det ha lossnat helt med maten, igår satt han och åt kalops med god aptit något han inte gjort på ett år. Så sen vi var på bvc sist har han vågat smaka mer och mer och äter fler sorters mat, skönt
    Alex 040628 och Alicia 091031

    Besök vår hemsida!
    http://www.kangas-nilsson.se
  18. 9
    Hihi vad gulligt! Hihi jag kan tänka mig hur söt hon måste låta när hon sjunger pippisången *skrattar* Det var skönt att få honom vägd och mätt och att se att han verkligen växer som han ska eftersom jag tyckt att han petat i maten. Nu verkar det ha lossnat helt med maten, igår satt han och åt kalops med god aptit något han inte gjort på ett år. Så sen vi var på bvc sist har han vågat smaka mer och mer och äter fler sorters mat, skönt
  19. Medlem sedan
    Sep 2001
    #10

    Höger och vänster...

    kan jag knappt själv.... Måste faktiskt tänka efter varje gång. Och Valle kan det nog inte heller, har inte tänkt på det. Färgerna klarar han.
    Det är ju jätteduktigt av Alex att kunna höger och vänster. Får nog sätta sambon till att träna Valle, för annars är risken att han blir förvirrad, haha.
    /Malin
  20. 10
    Höger och vänster... kan jag knappt själv.... Måste faktiskt tänka efter varje gång. Och Valle kan det nog inte heller, har inte tänkt på det. Färgerna klarar han.
    Det är ju jätteduktigt av Alex att kunna höger och vänster. Får nog sätta sambon till att träna Valle, för annars är risken att han blir förvirrad, haha.
    /Malin
  21. Medlem sedan
    Oct 2001
    #11

    Nej, färgerna sitter inte

    hon kan några stycken men inte alla. Höger och vänster kan hon inte, håller på och lär 5-åringen de så Alex är nog tidig
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  22. 11
    Nej, färgerna sitter inte hon kan några stycken men inte alla. Höger och vänster kan hon inte, håller på och lär 5-åringen de så Alex är nog tidig
  23. Medlem sedan
    Sep 2002
    #12
    Färgerna har Josh koll på och säger dom både på Svenska och Finska.
    Höger och vänster är det värre med, jag är urusel på det själv med..
    Räknar till 10 utan problem, känner igen bokstäverna i sitt och syskonens namn så pass att han ser skillnad på Joshua och Jacob tex.
    På listan superviktigt vetande så har han stenkoll på vilka motorcyklar som är HD och vilka är bilar är BMW
  24. 12
    Färgerna har Josh koll på och säger dom både på Svenska och Finska.
    Höger och vänster är det värre med, jag är urusel på det själv med..
    Räknar till 10 utan problem, känner igen bokstäverna i sitt och syskonens namn så pass att han ser skillnad på Joshua och Jacob tex.
    På listan superviktigt vetande så har han stenkoll på vilka motorcyklar som är HD och vilka är bilar är BMW
  25. Medlem sedan
    May 2006
    #13

    Njäee,,

    Färgerna är nog lite huller om buller. Allt är rosa för honom. Vänster o höger talar han om men har inget koll. Däremot är han bra på att räkna till 20 utan problem. Bokstäverna är intressanta men kan dom inte än. :-)
    Om du möter lyckans gris, håll den fast på alla vis. Håll den fast i svansen. Tappa inte chansen! :-)
  26. 13
    Njäee,, Färgerna är nog lite huller om buller. Allt är rosa för honom. Vänster o höger talar han om men har inget koll. Däremot är han bra på att räkna till 20 utan problem. Bokstäverna är intressanta men kan dom inte än. :-)
  27. Medlem sedan
    May 2006
    #14

    Ja,,

    ,,BMW är ju den "coola" bilen enligt mina ungar! :-)
    Om du möter lyckans gris, håll den fast på alla vis. Håll den fast i svansen. Tappa inte chansen! :-)
  28. 14
    Ja,, ,,BMW är ju den "coola" bilen enligt mina ungar! :-)
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    Filip kan färgerna ganska bra, men absolut inte perfekt. Höger och vänster tror jag han kunde förut, men nu har han glömt bort det. Alfabetet däremot kan han fortfarande. Räkna till 10 kan han ibland när han inte slirar efter 7. Annars är hans specialitet bilmärken som han kan hur många som helst. Till och med jag har fått lära mig :-) Jag tycker Alex var duktig även om BVC-tanten kanske överdrev lite ;-)

    Filip är aningen kortare och väger aningen mindre än Alex, Filip var 94 cm och vägde 13,5 vid kontrollen.
  30. 15
    Filip kan färgerna ganska bra, men absolut inte perfekt. Höger och vänster tror jag han kunde förut, men nu har han glömt bort det. Alfabetet däremot kan han fortfarande. Räkna till 10 kan han ibland när han inte slirar efter 7. Annars är hans specialitet bilmärken som han kan hur många som helst. Till och med jag har fått lära mig :-) Jag tycker Alex var duktig även om BVC-tanten kanske överdrev lite ;-)

    Filip är aningen kortare och väger aningen mindre än Alex, Filip var 94 cm och vägde 13,5 vid kontrollen.
  31. Medlem sedan
    Jun 2000
    #16

    Hehe

    Jag har ett ärr i höger hand som hjälpte mig att lära mig höger och vänster. Många ggr har jag tittat på det ärret och konstaterat att det är höger *s*
    Alex 040628 och Alicia 091031

    Besök vår hemsida!
    http://www.kangas-nilsson.se
  32. 16
    Hehe Jag har ett ärr i höger hand som hjälpte mig att lära mig höger och vänster. Många ggr har jag tittat på det ärret och konstaterat att det är höger *s*
  33. Medlem sedan
    Jun 2000
    #17

    Det värsta

    med att han kan färgerna är ju att han ska envisas matcha alla sina kläder jämt, sådär lagom fint med alla regnbågens färger på en gång helst *s* Så står han och säger vilka färger han ska ha på tröjan och så och känner sig jättenöjd när han är påklädd *s*
    Alex 040628 och Alicia 091031

    Besök vår hemsida!
    http://www.kangas-nilsson.se
  34. 17
    Det värsta med att han kan färgerna är ju att han ska envisas matcha alla sina kläder jämt, sådär lagom fint med alla regnbågens färger på en gång helst *s* Så står han och säger vilka färger han ska ha på tröjan och så och känner sig jättenöjd när han är påklädd *s*
  35. Medlem sedan
    Jun 2000
    #18

    Alex har FULL koll

    på Volvo och BMW nu. Numera är det mest BMW som gäller, förut var han tokig i Volvo men den har blivit brädad av den coooola BMW *skrattar* HD måste jag lära honom för dom är ju coola, tyvärr har vi inte så många häromkring vad jag sett så det kan ju bli lite knepigt *s*
    Alex 040628 och Alicia 091031

    Besök vår hemsida!
    http://www.kangas-nilsson.se
  36. 18
    Alex har FULL koll på Volvo och BMW nu. Numera är det mest BMW som gäller, förut var han tokig i Volvo men den har blivit brädad av den coooola BMW *skrattar* HD måste jag lära honom för dom är ju coola, tyvärr har vi inte så många häromkring vad jag sett så det kan ju bli lite knepigt *s*
  37. Medlem sedan
    Jun 2000
    #19

    Alex brukar skriva Alex

    Han har ens åndär tavla med magnetbokstäver och han brukar alltid skriva Alex. Det brukar ofta stå nfgskry typ, men det ser ju alla att det är Alex *skrattar* Så bokstäverna är coola men han kan inga ännu *s*
    Alex 040628 och Alicia 091031

    Besök vår hemsida!
    http://www.kangas-nilsson.se
  38. 19
    Alex brukar skriva Alex Han har ens åndär tavla med magnetbokstäver och han brukar alltid skriva Alex. Det brukar ofta stå nfgskry typ, men det ser ju alla att det är Alex *skrattar* Så bokstäverna är coola men han kan inga ännu *s*
  39. Medlem sedan
    Jun 2000
    #20

    Han älskar siffror men

    han vägrar att lära sig att räkna. Frågar man honom om han kan räkna till 5 blir svaret ofta: 1, 2, 4, 3, 9 så mamma nu har jag räknat till 5 *skrattar* Alex kan bara tre bilmärken som han är stensäker på, men han älskar att gå och titta på bilarna som står parkerade utmed trottoaren och så ska mamma säga vad alla bilar är Tydligen väldigt spännande
    Alex 040628 och Alicia 091031

    Besök vår hemsida!
    http://www.kangas-nilsson.se
  40. 20
    Han älskar siffror men han vägrar att lära sig att räkna. Frågar man honom om han kan räkna till 5 blir svaret ofta: 1, 2, 4, 3, 9 så mamma nu har jag räknat till 5 *skrattar* Alex kan bara tre bilmärken som han är stensäker på, men han älskar att gå och titta på bilarna som står parkerade utmed trottoaren och så ska mamma säga vad alla bilar är Tydligen väldigt spännande
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Tv:ns färger
    By lev livet in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 15:32
  2. färger
    By 2005mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 09:24
  3. Nya färger!
    By Karamella in forum Vikt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 12:34
  4. Vad är det för färger på
    By -Sunflower- in forum Småbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 10:08
  5. Mio färger
    By sussie72 in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 13:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar