Hur många timmar ska ni jobba?
_05/06 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Hur många timmar ska ni jobba?

    Jag antar att de flesta håller på med inskolning nu eller snart ska göra det.

    Jag är lite nyfiken på hur mycket ni ska jobba och vad anledningen är till att ni ska jobba det antal timmar som ni ska (t ex vid heltid behov av större inkomst, inte möjlighet att gå ner pga jobbets art, att ni inte trivs med att vara hemma och tvärtom vid deltid t ex att ni trivs hemma, att ni känner att ni inte behöver de extra pengarna just nu och därför prioriterar mer tid hemma mm mm).

    Hoppas det finns några tappra kvar här som vill svara!
    Sofie med Lukas mars -03 och Alva jan -06
  2. 1
    Hur många timmar ska ni jobba? Jag antar att de flesta håller på med inskolning nu eller snart ska göra det.

    Jag är lite nyfiken på hur mycket ni ska jobba och vad anledningen är till att ni ska jobba det antal timmar som ni ska (t ex vid heltid behov av större inkomst, inte möjlighet att gå ner pga jobbets art, att ni inte trivs med att vara hemma och tvärtom vid deltid t ex att ni trivs hemma, att ni känner att ni inte behöver de extra pengarna just nu och därför prioriterar mer tid hemma mm mm).

    Hoppas det finns några tappra kvar här som vill svara!
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2

    Så här gör vi

    Jag har jobbar heltid sedan årsskiftet och maken har varit f-ledig. Han håller nu på att skola in Sigge (20 mån). Maken ska sedan jobba 80% och jag fortsatt 100% till årsskiftet. På det sättet får vi lite kortare dagar på dagis, och framförallt lugnare morgnar! Efter årsskiftet kommer jag jobba 70% och maken 80% eller 100%, har inte bestämt än. Skälet att vi inte vill jobba heltid båda är helt enkelt att få ett lite lugnare tempo i vardagen, mer marginaler och mindre stress.
  4. 2
    Så här gör vi Jag har jobbar heltid sedan årsskiftet och maken har varit f-ledig. Han håller nu på att skola in Sigge (20 mån). Maken ska sedan jobba 80% och jag fortsatt 100% till årsskiftet. På det sättet får vi lite kortare dagar på dagis, och framförallt lugnare morgnar! Efter årsskiftet kommer jag jobba 70% och maken 80% eller 100%, har inte bestämt än. Skälet att vi inte vill jobba heltid båda är helt enkelt att få ett lite lugnare tempo i vardagen, mer marginaler och mindre stress.
  5. Medlem sedan
    May 1998
    #3
    Hade jag inte varit höggravid och sjukskriven hade jag jobbat 40 timmar/vecka. Den arbetstiden hade jag förlagt så att jag skulle ha kunnat hämta min lilltjej på dagis runt 15 tiden (lämna runt 09) och sedan resten av arbetstiden hemifrån när lillan sover på kvällen. (Jag och maken skulle ha delat på hämtning och lämning).

    Jag vill arbeta 40 tim/v för att det är kul och jag vill ha en karriär.

    Jag vill oxå ha tid för mina barn.

    Enkelt va! ;o)
  6. 3
    Hade jag inte varit höggravid och sjukskriven hade jag jobbat 40 timmar/vecka. Den arbetstiden hade jag förlagt så att jag skulle ha kunnat hämta min lilltjej på dagis runt 15 tiden (lämna runt 09) och sedan resten av arbetstiden hemifrån när lillan sover på kvällen. (Jag och maken skulle ha delat på hämtning och lämning).

    Jag vill arbeta 40 tim/v för att det är kul och jag vill ha en karriär.

    Jag vill oxå ha tid för mina barn.

    Enkelt va! ;o)
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    Jag jobbar sextimmarsdag. Det är lagom tycker jag och jag vill inte att barnen ska vara på dagis längre än 8-15. Det är länge det med. Jag har 3/4 vårdbidrag för min autistiska som så jag har en liten inkomst där också.
  8. 4
    Jag jobbar sextimmarsdag. Det är lagom tycker jag och jag vill inte att barnen ska vara på dagis längre än 8-15. Det är länge det med. Jag har 3/4 vårdbidrag för min autistiska som så jag har en liten inkomst där också.
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Jag jobbar heltid nu...

    Maken är hemma med Benjamin så nu är det min tur att jobba helt enkelt.
    Planen är att de får vara hemma på heltid i två månader eller så och sen går jag ner lite i tid igen, nån dag ledigt eller så, men maken tar större delen av föräldraledigheten åtminstone fram till jul, eventuellt även under vårterminen.

    Inskolning blir det alltså inte förrän tidigast i januari, vi har helt enket inte behov av barnomsorg ännu.
    FrkJenny AKA Jenny med Benjamin 27/1 2006
  10. 5
    Jag jobbar heltid nu... Maken är hemma med Benjamin så nu är det min tur att jobba helt enkelt.
    Planen är att de får vara hemma på heltid i två månader eller så och sen går jag ner lite i tid igen, nån dag ledigt eller så, men maken tar större delen av föräldraledigheten åtminstone fram till jul, eventuellt även under vårterminen.

    Inskolning blir det alltså inte förrän tidigast i januari, vi har helt enket inte behov av barnomsorg ännu.
  11. Medlem sedan
    Aug 2001
    #6

    Jobbar inte alls!

    Däremot så pluggar jag på heltid. En stor del är dock lagd som "egenstudier" så jag har rätt mycket ledig tid från skolan.. ledigt med ansvar kan man väl säga då eftersom det är meningen att jag ska lägga den tiden på plugg. Fast hittills har det inte riktigt behövts utan jag har kunnat ha mycket tid med Edvin istället. Får väl se hur det kommer att påverkas längre fram.

    Edvins pappa har gått tillbaka till heltid nu i veckan. Men han jobbar också väldigt oregelbundet och är ledig rätt mycket. Vi har pusslat och trixat lite och fått till det så att Edvin går på dagis mellan 8.30 och 14 nästan varje dag. Det är två dagar per månad då han får gå till klockan 16 och ett par dagar då jag måste lämna honom 07.30. Varannan fredag är vi helt lediga alla tre.

    Hade jag gått tillbaks till jobb efter mammaledigheten så hade jag bytt jobb och sökt en tjänst med flextid. Då hade jag kunnat jobba heltid men kanske valt att åka in tidigt på morgonen (de dagar pappan är ledig och kan ta lämningen på dagis) alternativt jobbat hemifrån om kvällen. Kalla mig ego men jag värderar mitt yrkesliv högt och det betyder mycket för mig att få uppskattning och liksom ha ett "värde" utöver att vara mamma och fixa saker hemma. Hade det inte funkat så hade jag så klart varit beredd att gå ner i tid för det viktigaste är ändå att Edvin får umgås med sina föräldrar också.
    Veronica, mamma till världens goaste Edvin!
  12. 6
    Jobbar inte alls! Däremot så pluggar jag på heltid. En stor del är dock lagd som "egenstudier" så jag har rätt mycket ledig tid från skolan.. ledigt med ansvar kan man väl säga då eftersom det är meningen att jag ska lägga den tiden på plugg. Fast hittills har det inte riktigt behövts utan jag har kunnat ha mycket tid med Edvin istället. Får väl se hur det kommer att påverkas längre fram.

    Edvins pappa har gått tillbaka till heltid nu i veckan. Men han jobbar också väldigt oregelbundet och är ledig rätt mycket. Vi har pusslat och trixat lite och fått till det så att Edvin går på dagis mellan 8.30 och 14 nästan varje dag. Det är två dagar per månad då han får gå till klockan 16 och ett par dagar då jag måste lämna honom 07.30. Varannan fredag är vi helt lediga alla tre.

    Hade jag gått tillbaks till jobb efter mammaledigheten så hade jag bytt jobb och sökt en tjänst med flextid. Då hade jag kunnat jobba heltid men kanske valt att åka in tidigt på morgonen (de dagar pappan är ledig och kan ta lämningen på dagis) alternativt jobbat hemifrån om kvällen. Kalla mig ego men jag värderar mitt yrkesliv högt och det betyder mycket för mig att få uppskattning och liksom ha ett "värde" utöver att vara mamma och fixa saker hemma. Hade det inte funkat så hade jag så klart varit beredd att gå ner i tid för det viktigaste är ändå att Edvin får umgås med sina föräldrar också.
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7

    Svarar själv!

    Själv ska jag fr.o.m okt jobba ca 60-65%. Jobbar nu bara 40% då min vikarie fortfarande är kvar och jag kan ta lite mjukstart med dagis.

    Anledningen till att jag ska jobba relativt få timmar är att jag i stort sett får ta hela arbetstidsminskningen själv pga mannens jobb. Han ska hämta en dag i veckan annars blir det min uppgift...

    Sen är det åtminstone så att där vi bor är det väldigt stora barngrupper. Nu är de 16 st (och de blir nog ett par till så småningom) och merparten av dem är nyinskolade 1-1,5-åringar. Det betyder att det är en grupp med stora behov och jag tror det blir svårt för dem att hinna med att “se” alla barn så mycket som jag vill.

    Egentligen skulle jag också skulle vilja jobba mer och inte ge upp min “karriär”. Fast jag resonerar som så att redan om ett par-tre år så är barnen ju betydligt större och självständigare och då känns det OK att jobba fler timmar.

    Tack för era svar förresten!
    Sofie med Lukas mars -03 och Alva jan -06
  14. 7
    Svarar själv! Själv ska jag fr.o.m okt jobba ca 60-65%. Jobbar nu bara 40% då min vikarie fortfarande är kvar och jag kan ta lite mjukstart med dagis.

    Anledningen till att jag ska jobba relativt få timmar är att jag i stort sett får ta hela arbetstidsminskningen själv pga mannens jobb. Han ska hämta en dag i veckan annars blir det min uppgift...

    Sen är det åtminstone så att där vi bor är det väldigt stora barngrupper. Nu är de 16 st (och de blir nog ett par till så småningom) och merparten av dem är nyinskolade 1-1,5-åringar. Det betyder att det är en grupp med stora behov och jag tror det blir svårt för dem att hinna med att “se” alla barn så mycket som jag vill.

    Egentligen skulle jag också skulle vilja jobba mer och inte ge upp min “karriär”. Fast jag resonerar som så att redan om ett par-tre år så är barnen ju betydligt större och självständigare och då känns det OK att jobba fler timmar.

    Tack för era svar förresten!
  15. _Diana_
    #8
    Gillar din stil! Har jag förresten sagt GRATTIS till nr3? Är ju aldrig här inne nuförtiden. Hoppas allt kommer gå bra!
    KRAM/Diana
  16. 8
    Gillar din stil! Har jag förresten sagt GRATTIS till nr3? Är ju aldrig här inne nuförtiden. Hoppas allt kommer gå bra!
    KRAM/Diana
  17. _Diana_
    #9
    Både jag och min man jobbar 100% eftersom vi gillar våra jobb och för att vi har skaffat oss en livsstil som vi vill ha kvar. Desutom gillar Didrik att vara på dagis. Han är där 7-16, pappa lämnar jag hämtar. Jag har inga problem alls med att låta honom vara på dagis 9 timmar om dagen. Alla barnen äter frukost tillsammans på vårt dagis så våra morgnar är väldigt lugna. Funkar jättebra för oss.

    /Diana
  18. 9
    Både jag och min man jobbar 100% eftersom vi gillar våra jobb och för att vi har skaffat oss en livsstil som vi vill ha kvar. Desutom gillar Didrik att vara på dagis. Han är där 7-16, pappa lämnar jag hämtar. Jag har inga problem alls med att låta honom vara på dagis 9 timmar om dagen. Alla barnen äter frukost tillsammans på vårt dagis så våra morgnar är väldigt lugna. Funkar jättebra för oss.

    /Diana
  19. Medlem sedan
    Jun 2005
    #10

    jag är skriven på

    37h i veckan.. Jobbar må-tors+sön ena veckan samt må-fre andra veckan. Måndagar är alltid 10-19 och söndagar 11-17 och tis-ons-fre är 9-16.30.


    Har tim lön så min lön har inte ramlat in ännu tyvärr. Hoppas på en lite slant iaf...
    ♥Par i prinsessor♥
  20. 10
    jag är skriven på 37h i veckan.. Jobbar må-tors+sön ena veckan samt må-fre andra veckan. Måndagar är alltid 10-19 och söndagar 11-17 och tis-ons-fre är 9-16.30.


    Har tim lön så min lön har inte ramlat in ännu tyvärr. Hoppas på en lite slant iaf...
  21. Medlem sedan
    May 1998
    #11
    HEEEEEEEJ! Kul att se dej "här i krokarna"! Nu jobbar jag igen och hinner inte sitta här och "uggla" så mycket ;o)

    Hur mår Didrik? Fler på G?

    KRAM!
  22. 11
    HEEEEEEEJ! Kul att se dej "här i krokarna"! Nu jobbar jag igen och hinner inte sitta här och "uggla" så mycket ;o)

    Hur mår Didrik? Fler på G?

    KRAM!
  23. _Diana_
    #12
    Hej! Det är samma här, tiden finns inte (och intresset har väl också svalnat lite) att sitta och surfa på AFF längre. Kikar in lite då och då bara.
    Nejdu, inget syskon på g ännu. Vi tänkte vänta tills i vår och försöka få en tidig 09:a

    Hade aldrig trott att ni skulle skaffa en trea så snart! Men det är himla kul! Hoppas allt går bra med jobbet och huset. Såg fotona från uteplatsen och det blev så himla fint!

    KRAM
  24. 12
    Hej! Det är samma här, tiden finns inte (och intresset har väl också svalnat lite) att sitta och surfa på AFF längre. Kikar in lite då och då bara.
    Nejdu, inget syskon på g ännu. Vi tänkte vänta tills i vår och försöka få en tidig 09:a

    Hade aldrig trott att ni skulle skaffa en trea så snart! Men det är himla kul! Hoppas allt går bra med jobbet och huset. Såg fotona från uteplatsen och det blev så himla fint!

    KRAM
  25. Medlem sedan
    Nov 2001
    #13
    Jag jobbar 90% vilket innebär att jag hämtar på dagis 2 dagar i veckan och då går jag 14:30 från jobbet. Övriga dagar 8-17.

    Vi har valt att göra så eftersom vi inte vill att Victor ska vara på dagis längre än till tre, och dessutom slipper Joanna vara sent på fritis!

    Två dagar iveckan hämtar min man och en dag i veckan tar min syster barnen.

    Pengarna har jag inte alls tänkt på utan det som har styrt har varit att barnen ska slippa ha sena dagar.
  26. 13
    Jag jobbar 90% vilket innebär att jag hämtar på dagis 2 dagar i veckan och då går jag 14:30 från jobbet. Övriga dagar 8-17.

    Vi har valt att göra så eftersom vi inte vill att Victor ska vara på dagis längre än till tre, och dessutom slipper Joanna vara sent på fritis!

    Två dagar iveckan hämtar min man och en dag i veckan tar min syster barnen.

    Pengarna har jag inte alls tänkt på utan det som har styrt har varit att barnen ska slippa ha sena dagar.
  27. Medlem sedan
    Apr 2002
    #14
    Jag jobbar heltid sedan två veckor, men slutar kl 16. Barnen går ca 07.40-16.20, men älskar dagis och ingen av dem vill gå hem när jag hämtar. Maken har ca 1,5 timmes restid enkel väg så han kommer bara att hämta de dagar han jobbar hemma vilket blir någon dag i veckan och då jobbar jag lite längre beroende på hur mycket vi har att göra på jobbet.

    Jag vill jobba heltid eftersom jag aldrig haft möjlighet att göra det förut och behöver plussa på min SGI, pension m.m. Skulle barnen inte trivas på dagis får vi tänka om, men just nu känns det jättebra.
  28. 14
    Jag jobbar heltid sedan två veckor, men slutar kl 16. Barnen går ca 07.40-16.20, men älskar dagis och ingen av dem vill gå hem när jag hämtar. Maken har ca 1,5 timmes restid enkel väg så han kommer bara att hämta de dagar han jobbar hemma vilket blir någon dag i veckan och då jobbar jag lite längre beroende på hur mycket vi har att göra på jobbet.

    Jag vill jobba heltid eftersom jag aldrig haft möjlighet att göra det förut och behöver plussa på min SGI, pension m.m. Skulle barnen inte trivas på dagis får vi tänka om, men just nu känns det jättebra.
  29. Medlem sedan
    May 2000
    #15

    Jobbar heltid....

    sedan 1 september vilket innebär att jag arbetar 7 dygnspass/ månad.
    Arbetar då mellan 9.30 ena dagen till 10 dagen därpå....dvs 24,5 timme i sträck...fördelen med de tiderna är att vi är ledig rätt mycket :-)
    Anna-Mia m Hannah 010124 & Astrid 060323
  30. 15
    Jobbar heltid.... sedan 1 september vilket innebär att jag arbetar 7 dygnspass/ månad.
    Arbetar då mellan 9.30 ena dagen till 10 dagen därpå....dvs 24,5 timme i sträck...fördelen med de tiderna är att vi är ledig rätt mycket :-)
  31. Medlem sedan
    May 2000
    #16

    oj, var visst i fel snack! :-)

    *
    Anna-Mia m Hannah 010124 & Astrid 060323
  32. 16
    oj, var visst i fel snack! :-) *
  33. Medlem sedan
    Nov 2004
    #17
    Har jobbat heltid sen i januari och kommer att fortsätta med det. Jag är lärare och har arbetsplatsförlagd tid på 35 timmar och 10,5 timmar att arbeta när jag vill på dygnet /vecka.
    Om jag går ner i tid kommer jag ändå ha samma ansvar för eleverna och samma arbetsuppgifter att klara av på färre timmar.
  34. 17
    Har jobbat heltid sen i januari och kommer att fortsätta med det. Jag är lärare och har arbetsplatsförlagd tid på 35 timmar och 10,5 timmar att arbeta när jag vill på dygnet /vecka.
    Om jag går ner i tid kommer jag ändå ha samma ansvar för eleverna och samma arbetsuppgifter att klara av på färre timmar.

Liknande trådar

  1. Ska jobba om 3 timmar..
    By fiia in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 12:11
  2. Hur många timmar tänker ni jobba
    By Johannaaa in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 19:30
  3. Gå på/jobba på timmar?
    By pudding* in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 11:36
  4. Jobba timmar
    By Emmylou in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 12:13
  5. jobba 35 timmar
    By hmmm.... in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 16:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar