Hur många timmar går era barn?
Förskoleklass (6-års.)
  1. Medlem sedan
    Oct 2006
    #1

    Hur många timmar går era barn?

    Jag har läst här nedan att barnen går väldigt olika timmar i förskoleklass, finns det inget beslut på hur många timmar det ska vara? Här hos oss går både förskoleklass och ettan 4:a timmar och då har de även hunnit äta mat. Det känns ju som om särskilt när de har börjat riktiga skolan dvs 1:an så är det viktigt att få lika många timmar på alla skolor så för att barnen har samma förutsättningar att lära sig det de ska. Förstår ni hur jag menar de bör ju vara bestämt i skollagen?!
  2. 1
    Hur många timmar går era barn? Jag har läst här nedan att barnen går väldigt olika timmar i förskoleklass, finns det inget beslut på hur många timmar det ska vara? Här hos oss går både förskoleklass och ettan 4:a timmar och då har de även hunnit äta mat. Det känns ju som om särskilt när de har börjat riktiga skolan dvs 1:an så är det viktigt att få lika många timmar på alla skolor så för att barnen har samma förutsättningar att lära sig det de ska. Förstår ni hur jag menar de bör ju vara bestämt i skollagen?!
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Det finns ett visst antal dagar per år som skolbarn, dvs from åk 1, ska gå i skolan. Hur många timmar dagarna ska innehålla finns det inga beslut om. Det finns dock timplaner för hur många timmar i varje ämne de ska ha fått efter fyullgjorda 9 årskurser, man får dock fördela dem som man vill mellan årskurserna. Dessa timplaner är dessutom på väg bort eftersom de går stick i stäv med läroplanens kunskapskrav. Förskoleklassen faller under allmän förskola och ska alltså vara minst 15 timmar i veckan.
  4. 2
    Det finns ett visst antal dagar per år som skolbarn, dvs from åk 1, ska gå i skolan. Hur många timmar dagarna ska innehålla finns det inga beslut om. Det finns dock timplaner för hur många timmar i varje ämne de ska ha fått efter fyullgjorda 9 årskurser, man får dock fördela dem som man vill mellan årskurserna. Dessa timplaner är dessutom på väg bort eftersom de går stick i stäv med läroplanens kunskapskrav. Förskoleklassen faller under allmän förskola och ska alltså vara minst 15 timmar i veckan.
  5. Medlem sedan
    Jun 2000
    #3

    6 tim 20 minuter

    Ja, det är alltså vistelsetiden de är i skolan. Där ingår vanliga raster och lunchraster, så vad summan egentligen blir vet jag faktiskt inte. Alla på hela skolan - från förskoleklass till femteklass har samma start och stopp-tid s k samlad skoldag.
  6. 3
    6 tim 20 minuter Ja, det är alltså vistelsetiden de är i skolan. Där ingår vanliga raster och lunchraster, så vad summan egentligen blir vet jag faktiskt inte. Alla på hela skolan - från förskoleklass till femteklass har samma start och stopp-tid s k samlad skoldag.
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    5 tim 20 minuter går min tjej, mellan 8.10 och 13.30, rast o allt inräknat. Är inte reglerat någonstans att man går vissa timmar i vissa årskurser, däremot så är det reglerat hur många timmar man ska ha i de olika ämnena. OM man inte går på en timplanlös skola vill säga. Och det är läraren som bestämmer vad som tas upp i de olika årskurserna, eller skolans lokala plan, inget som är rikstäckande, eller ens över hela kommunen.
  8. 4
    5 tim 20 minuter går min tjej, mellan 8.10 och 13.30, rast o allt inräknat. Är inte reglerat någonstans att man går vissa timmar i vissa årskurser, däremot så är det reglerat hur många timmar man ska ha i de olika ämnena. OM man inte går på en timplanlös skola vill säga. Och det är läraren som bestämmer vad som tas upp i de olika årskurserna, eller skolans lokala plan, inget som är rikstäckande, eller ens över hela kommunen.
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5
    Här går de mellan 8.20 till 12.20, alltså 20 timmar i veckan.
    Lagom länge tycker jag.
  10. 5
    Här går de mellan 8.20 till 12.20, alltså 20 timmar i veckan.
    Lagom länge tycker jag.
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6
    Här går både 6-åringarna och 1rna kl 8.15-13.15, dvs 25 timmar/vecka. Det finns reglerat hur många lärarledda lektioner elever ska ha i olika ämnen från år 1. Vad gäller förkskoleklass tror jag att den måste omfatta drygt 500 timmar/år.
  12. 6
    Här går både 6-åringarna och 1rna kl 8.15-13.15, dvs 25 timmar/vecka. Det finns reglerat hur många lärarledda lektioner elever ska ha i olika ämnen från år 1. Vad gäller förkskoleklass tror jag att den måste omfatta drygt 500 timmar/år.
  13. Medlem sedan
    Dec 2002
    #7
    15 h/vecka går 6 åringarna hos oss. 8-11 varje dag. Fast dom barnen som går på fritids sitter med 1rna tills dom slutar vid 13...
  14. 7
    15 h/vecka går 6 åringarna hos oss. 8-11 varje dag. Fast dom barnen som går på fritids sitter med 1rna tills dom slutar vid 13...
  15. Medlem sedan
    Oct 2000
    #8

    vilken knasig lösning...

    tycker ju att alla i förskoleklass skulle få samma tider på skolan!

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  16. 8
    vilken knasig lösning... tycker ju att alla i förskoleklass skulle få samma tider på skolan!
  17. Medlem sedan
    Oct 2000
    #9

    både nollor och ettor

    går 8-12.30, dvs 22,5 h/v

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  18. 9
    både nollor och ettor går 8-12.30, dvs 22,5 h/v
  19. Medlem sedan
    Jun 2006
    #10
    8.20-13.30 varje dag. Blir alltså dryga 25 timmar per vecka.

    Annelie
  20. 10
    8.20-13.30 varje dag. Blir alltså dryga 25 timmar per vecka.

    Annelie
  21. Jessica m S & M
    #11

    Där ser man...

    Jag trodde att det var samma tider inom hela kommunen. Sebastian går mellan 8:10 och 12:10 varje dag, det blir 20 timmar/vecka.
  22. 11
    Där ser man... Jag trodde att det var samma tider inom hela kommunen. Sebastian går mellan 8:10 och 12:10 varje dag, det blir 20 timmar/vecka.
  23. Medlem sedan
    Oct 2000
    #12

    är nog olika i olika skolor

    tydligen!!!

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  24. 12
    är nog olika i olika skolor tydligen!!!
  25. Medlem sedan
    Nov 2001
    #13
    5 timmar- 4 dagar/ v går de. De börjar 8 och går till 13. Då hinner de äta lunch och ha flera raster.
  26. 13
    5 timmar- 4 dagar/ v går de. De börjar 8 och går till 13. Då hinner de äta lunch och ha flera raster.
  27. Medlem sedan
    May 2001
    #14

    Fem timmar

    Förskoleklassen går 8.15-13.20 varje dag utom måndagar då de börjar 8.40. Hela lågstadiet har samma tider medan mellanstadiet slutar en timme senare.

    /Åsa med Robbie
    Robbie nov -01 och Alice nov -09

    @->->- To walk on water you must leave the boat
  28. 14
    Fem timmar Förskoleklassen går 8.15-13.20 varje dag utom måndagar då de börjar 8.40. Hela lågstadiet har samma tider medan mellanstadiet slutar en timme senare.

    /Åsa med Robbie
  29. Medlem sedan
    May 2007
    #15
    Fyra timmar, då äter de lunch sista halvtimmen/timmen så den går bort!
  30. 15
    Fyra timmar, då äter de lunch sista halvtimmen/timmen så den går bort!

Liknande trådar

  1. Hur många timmar är era barn på dagis?
    By Misell in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 13:00
  2. hur många timmar får barn till
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 14:13
  3. Hur många timmar sover era barn?
    By -LillaMy- in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 16:26
  4. Hur många timmar går era barn..
    By Mama in forum Småbarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 17:27
  5. Hur många timmar är era barn på dagis?
    By Nadia5 med Nikan in forum _0407 Julibarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 20:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar