Långa skoldagar!
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Långa skoldagar!

    Sonen har börjat i en 6-9 -skola. De är 26 elever i klassen i år och har fyra rätt långa skoldagar. De slutar då kl 15- 15.15. och börjar 8.20 . En dag i veckan har de dock sovmorgon och slutar halv 3. Men som sagt.. 4 längre dagar.

    Sonen upplever att det är jättejobbigt. Jag har ett stort jobb m att motivera honom att överhuvudtaget gå till skolan. Men nu är det extra svårt då han vet att det blir långa dagar. Han säger att det känns som om han är i skolan " till klockan 6" varenda dag.

    Han har varit hemma ett par dagar redan, dels har han varit förkyld, dels så vill han som vanligt inte vara i skolan. Det blir säkert tröttsamt med den stora klassen och alla nya intryck..

    Ni som har barn i mindre skolor eller sk Aspergerklasser- hur långa skoldagar har era barn?
  2. 1
    Långa skoldagar! Sonen har börjat i en 6-9 -skola. De är 26 elever i klassen i år och har fyra rätt långa skoldagar. De slutar då kl 15- 15.15. och börjar 8.20 . En dag i veckan har de dock sovmorgon och slutar halv 3. Men som sagt.. 4 längre dagar.

    Sonen upplever att det är jättejobbigt. Jag har ett stort jobb m att motivera honom att överhuvudtaget gå till skolan. Men nu är det extra svårt då han vet att det blir långa dagar. Han säger att det känns som om han är i skolan " till klockan 6" varenda dag.

    Han har varit hemma ett par dagar redan, dels har han varit förkyld, dels så vill han som vanligt inte vara i skolan. Det blir säkert tröttsamt med den stora klassen och alla nya intryck..

    Ni som har barn i mindre skolor eller sk Aspergerklasser- hur långa skoldagar har era barn?
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2
    I vår skola är det jätteknäppt egentligen.
    6 årsverksamheten och upp till och med trean går mellan 08.00 och 13.00.
    4-6 går 08.00-14.00
    Sedan måste de åka till större samhälle och då får de åka hemifrån 07.30 börjar skolan 08.10 och går då oftast till 15.30-16.00 någonting.

    Blir väldigt drastisk förändring i skoldagarnas längd för barnen tycker jag.
  4. 2
    I vår skola är det jätteknäppt egentligen.
    6 årsverksamheten och upp till och med trean går mellan 08.00 och 13.00.
    4-6 går 08.00-14.00
    Sedan måste de åka till större samhälle och då får de åka hemifrån 07.30 börjar skolan 08.10 och går då oftast till 15.30-16.00 någonting.

    Blir väldigt drastisk förändring i skoldagarnas längd för barnen tycker jag.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3
    Ja, det blir ju en enorm skillnad då era barn börjar i årskurs 7- det förstår jag .
    Vi har väldigt nära till skolan som ligger i samma kvarter. ( därmed blir det också lättare att " smita" hem, vilket den äldre sonen gjorde ofta då han gick där)
    Jag tycker det är aningens länge att gå till kl 15 när man går i 6:an..men å andra sidan hade jag nog inte tänkt på det om det gällt något av våra andra barn som inte har några problem.
  6. 3
    Ja, det blir ju en enorm skillnad då era barn börjar i årskurs 7- det förstår jag .
    Vi har väldigt nära till skolan som ligger i samma kvarter. ( därmed blir det också lättare att " smita" hem, vilket den äldre sonen gjorde ofta då han gick där)
    Jag tycker det är aningens länge att gå till kl 15 när man går i 6:an..men å andra sidan hade jag nog inte tänkt på det om det gällt något av våra andra barn som inte har några problem.
  7. Medlem sedan
    Jul 2007
    #4
    Korta men effektiva skoldagar

    Min dotter som går i 4:an börjar 8.30 och slutar 14.20 4 dagar, 1 dag slutar hon 13.30. Vi har dock valt att korta dotterns skoldagar för att hon skall orka, dvs hon går till 13.00 4 dagar och till 13.30 1 dag/vecka. Jag ser stora vinster med kortare skoldagarna, det finns lite kraft kvar till eftermiddagarna men viktigast av allt är att hon orkar med skoldagen och slipper misslyckas pga av trötthet.

    Jag känner till en del föräldrar som tvingas hålla sina barn hemma med jämna mellanrum för att de ska orka sina långa skoldagar.
  8. 4
    Korta men effektiva skoldagar

    Min dotter som går i 4:an börjar 8.30 och slutar 14.20 4 dagar, 1 dag slutar hon 13.30. Vi har dock valt att korta dotterns skoldagar för att hon skall orka, dvs hon går till 13.00 4 dagar och till 13.30 1 dag/vecka. Jag ser stora vinster med kortare skoldagarna, det finns lite kraft kvar till eftermiddagarna men viktigast av allt är att hon orkar med skoldagen och slipper misslyckas pga av trötthet.

    Jag känner till en del föräldrar som tvingas hålla sina barn hemma med jämna mellanrum för att de ska orka sina långa skoldagar.
  9. Medlem sedan
    Jul 2007
    #5
    Till 7-barnsmamma

    Min dotter har HFA och ja, hon slutar tidigare än sina klasskamrater. I början sa jag att vi kunde "ta igen" de kortare skoldagarna hemma men i realiteten har vi aldrig behövt göra det. Ett enkelt sätt att korta skoldagarna utan att de teoretiska kunskaperna får stå tillbaka kan ju vara att under en kortare eller längre period välja bort slöjd, musik, bild och/eller idrott.
  10. 5
    Till 7-barnsmamma

    Min dotter har HFA och ja, hon slutar tidigare än sina klasskamrater. I början sa jag att vi kunde "ta igen" de kortare skoldagarna hemma men i realiteten har vi aldrig behövt göra det. Ett enkelt sätt att korta skoldagarna utan att de teoretiska kunskaperna får stå tillbaka kan ju vara att under en kortare eller längre period välja bort slöjd, musik, bild och/eller idrott.
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6
    Ok. tack för svar!
  12. 6
    Ok. tack för svar!
  13. Medlem sedan
    Nov 2000
    #7

    Min 12-åring...

    ..går ju i liten klass. De går 8-14 varje dag utom fredagar då de slutar 13. Dagarna är inte heller "komprimerade" med lektioner, utan varvade med andra aktiviteter, och skulle det inte vara så skulle sonen inte stå ut!
  14. 7
    Min 12-åring... ..går ju i liten klass. De går 8-14 varje dag utom fredagar då de slutar 13. Dagarna är inte heller "komprimerade" med lektioner, utan varvade med andra aktiviteter, och skulle det inte vara så skulle sonen inte stå ut!
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8
    Låter jättebra!
  16. 8
    Låter jättebra!

Liknande trådar

  1. Skoldagar per termin???
    By lena m 3 barn in forum Skolbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 10:44
  2. 18 skoldagar kvar
    By Sist in forum _96 Alla barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-28, 07:37
  3. Långa dagis-skoldagar
    By anonymt namn in forum Föräldraskap
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 15:45
  4. Hur långa skoldagar har ni?
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 18:04
  5. Dr Seuss och 100 skoldagar!
    By evaoregon in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-02, 20:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar