Samiska namn
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Samiska namn

    Vill gärna ha tips på fler samiska namn. Älskar namnet Nilas så det kanske kan finnas fler som jag gillar just därifrån :-) Kan ni några?
  2. 1
    Samiska namn Vill gärna ha tips på fler samiska namn. Älskar namnet Nilas så det kanske kan finnas fler som jag gillar just därifrån :-) Kan ni några?
  3. Medlem sedan
    Dec 2006
    #2
    Googlade lite och hittade några namn!
    Flicknamn: Elle, Máret,Innga,Biret, Aili och Ànne.
    Pojknamn: Àslat, Ànde, Biera och Mihkkel.

    Pojknamnen var väl inte alls så fina... Men, Aili var sött tycker jag!
  4. 2
    Googlade lite och hittade några namn!
    Flicknamn: Elle, Máret,Innga,Biret, Aili och Ànne.
    Pojknamn: Àslat, Ànde, Biera och Mihkkel.

    Pojknamnen var väl inte alls så fina... Men, Aili var sött tycker jag!
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    här kollade jag:
    http://www.nordicnames.de/Sami_names.html

    gillade dessa:

    Dávvet
    Iskko
    Mihkkil
    Nilke
    Rásmmos
  6. 3
    här kollade jag:
    http://www.nordicnames.de/Sami_names.html

    gillade dessa:

    Dávvet
    Iskko
    Mihkkil
    Nilke
    Rásmmos
  7. Medlem sedan
    May 1998
    #4
    Enok?!
  8. 4
    Enok?!
  9. Eir & barnen
    #5
    Långt svar! Klart jag hört en del, vi som bor häruppe. Själv känns det lite tabu att ta alltför samiska namn, folk skulle undra varför, eller ja det skulle kännas fel. Även fast vi har lite same i oss så är det liksom en sak för sig det där med samiska namn. Endast mina reflektioner! (Min mormors mor var renägande same) Men jag ville faktiskt använda Nilas. Och mannen gav nästan med sig. (Jag är lite modigare än honom!) Nå nu blev det inte så för mannen tyckte då till slut att kunde vi lika gärna ta Markku då, som är finskt :-) Om man ändå ska ta något liksom...jag har en tjurig make. (Fin också såklart)
    Jag känner en hel del samer som heter Anders och Mikael, Nils och Per. faktiskt...ofta har man ett släktnamn som första pojken får som förled. Ex. Per-Olof får en son och han får heta Per-Ragnar och han får sedan sin första son som får heta Per-Mikael.
    Dom har oftare dubbelnamn än övriga svenskar. Jag vet ingen statistik men jag har mött en del flickor som heter Ella först. Ella-Karin och Ella-Marja eller om det var Elle-Marja. Man ser i lokalblaskan också när småbarn fyller år och har samekolt och så dubbelnamn...jag känner ju inte dom, men är intresserad av namn.
    Jag känner till två samekillar som heter Juvva och Pavva. Fast dom flesta heter väl som andra barn. men det finns också speciella namn. jag vill själv gärna veta mer!
  10. 5
    Långt svar! Klart jag hört en del, vi som bor häruppe. Själv känns det lite tabu att ta alltför samiska namn, folk skulle undra varför, eller ja det skulle kännas fel. Även fast vi har lite same i oss så är det liksom en sak för sig det där med samiska namn. Endast mina reflektioner! (Min mormors mor var renägande same) Men jag ville faktiskt använda Nilas. Och mannen gav nästan med sig. (Jag är lite modigare än honom!) Nå nu blev det inte så för mannen tyckte då till slut att kunde vi lika gärna ta Markku då, som är finskt :-) Om man ändå ska ta något liksom...jag har en tjurig make. (Fin också såklart)
    Jag känner en hel del samer som heter Anders och Mikael, Nils och Per. faktiskt...ofta har man ett släktnamn som första pojken får som förled. Ex. Per-Olof får en son och han får heta Per-Ragnar och han får sedan sin första son som får heta Per-Mikael.
    Dom har oftare dubbelnamn än övriga svenskar. Jag vet ingen statistik men jag har mött en del flickor som heter Ella först. Ella-Karin och Ella-Marja eller om det var Elle-Marja. Man ser i lokalblaskan också när småbarn fyller år och har samekolt och så dubbelnamn...jag känner ju inte dom, men är intresserad av namn.
    Jag känner till två samekillar som heter Juvva och Pavva. Fast dom flesta heter väl som andra barn. men det finns också speciella namn. jag vill själv gärna veta mer!
  11. Medlem sedan
    Apr 2007
    #6
    Tycker också att typiskt samiska namn ofta är dubbelnamn, tex:
    Anna-Theresia
    Inger-Marja
    Ella-Marit
    Ann-Inger
    Màret-Sofia

    Anders-Erling
    Per-Johan
    Nils-Johan

    ...och detta är bara sånna som jag faktiskt "känner"

    Gillar inte dubbelnamn nåt vidare själv. Nilas gillar jag dock...
  12. 6
    Tycker också att typiskt samiska namn ofta är dubbelnamn, tex:
    Anna-Theresia
    Inger-Marja
    Ella-Marit
    Ann-Inger
    Màret-Sofia

    Anders-Erling
    Per-Johan
    Nils-Johan

    ...och detta är bara sånna som jag faktiskt "känner"

    Gillar inte dubbelnamn nåt vidare själv. Nilas gillar jag dock...
  13. Eir & barnen
    #7
    Jo precis. Nils är ofta med i dubbelnamn på samepojkar har jag också sett Oftare också lite ovanligare dubbelnamn eller vad ska man säga, inte dom vanligaste kombinationerna. Vet en Inger-Anna och känner till en Lars-Nila. Inte bara Nilas som används utan även Nila har jag sett. Lite fler som jag sett oftare hos samiska befolkningen är Nikolaus is t. för Niklas och Nadja och Lajla. Nadja & Lajla är ju underbara flicknamn. Skulle vara skoj om det fanns ngn bok om samiska förnamn historiskt och nu! men som sagt, på samiska skolan har jag sett det funnits både Anton. Andreas, Lisa, Sara med många fler "vanliga namn"!
  14. 7
    Jo precis. Nils är ofta med i dubbelnamn på samepojkar har jag också sett Oftare också lite ovanligare dubbelnamn eller vad ska man säga, inte dom vanligaste kombinationerna. Vet en Inger-Anna och känner till en Lars-Nila. Inte bara Nilas som används utan även Nila har jag sett. Lite fler som jag sett oftare hos samiska befolkningen är Nikolaus is t. för Niklas och Nadja och Lajla. Nadja & Lajla är ju underbara flicknamn. Skulle vara skoj om det fanns ngn bok om samiska förnamn historiskt och nu! men som sagt, på samiska skolan har jag sett det funnits både Anton. Andreas, Lisa, Sara med många fler "vanliga namn"!
  15. Medlem sedan
    Apr 2007
    #8
    Ja just det! Känner både till en Nila och en Nikolaus!
  16. 8
    Ja just det! Känner både till en Nila och en Nikolaus!
  17. Eir & barnen
    #9
    Det gulligaste namnet på en samepojke jag sett är Paulus. Vet inte om det nu är typiskt samiskt men det är den ene lille Paulus jag mött i alla fall.
    En reflektion till jag gör, är att jag inte har sett en enda samepojke som heter Kevin, Liam eller William. men dom finns kanske dom också!
    Kul att spåna lite, vi bor kanske grannar?
  18. 9
    Det gulligaste namnet på en samepojke jag sett är Paulus. Vet inte om det nu är typiskt samiskt men det är den ene lille Paulus jag mött i alla fall.
    En reflektion till jag gör, är att jag inte har sett en enda samepojke som heter Kevin, Liam eller William. men dom finns kanske dom också!
    Kul att spåna lite, vi bor kanske grannar?
  19. Medlem sedan
    Apr 2017
    #10
    pojknamn Johan-Isak
    är det samiskt namn
    har hört från familj
  20. 10
    pojknamn Johan-Isak
    är det samiskt namn
    har hört från familj
  21. Medlem sedan
    Jul 2017
    #11
    Jag gillar Enok

    http://takis.se/
  22. 11
    Jag gillar Enok

    http://takis.se/

Liknande trådar

  1. någon som talar samiska?
    By Desperado in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-27, 09:53
  2. coolt ju med samiska!!!!!
    By 0rcid in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 21:14
  3. Samiska traditioner
    By Sportbil in forum Politik
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 13:10
  4. Ngn som kan samiska
    By D©lphin in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 09:57
  5. Samiska namn?
    By Zilba in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 11:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar