Klasskassa
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Klasskassa

    Ni som har skolbarn, hur mycket betalar ni till klasskassan? Här ska man betala 300 kr per termin, och min första tanke var att det känns som en ganska rejäl summa. Kanske är det så det ser ut på de flesta ställen, eller så beror det på att vår skola ligger i en relativt välbärgad stadsdel, men jag tänker att 600 kr per år och barn inte är en helt enkel summa att avvara för alla föräldrar. Vad tycker ni är ett rimligt belopp att samla in till en klasskassa som ska användas till blommor, en klassresa om sisådär 5 år och andra aktiviteter som kan komma att anordnas?
  2. 1
    Klasskassa Ni som har skolbarn, hur mycket betalar ni till klasskassan? Här ska man betala 300 kr per termin, och min första tanke var att det känns som en ganska rejäl summa. Kanske är det så det ser ut på de flesta ställen, eller så beror det på att vår skola ligger i en relativt välbärgad stadsdel, men jag tänker att 600 kr per år och barn inte är en helt enkel summa att avvara för alla föräldrar. Vad tycker ni är ett rimligt belopp att samla in till en klasskassa som ska användas till blommor, en klassresa om sisådär 5 år och andra aktiviteter som kan komma att anordnas?
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2
    Vi samlar in pengar till present vid jul och sommar och pengarna som blir över går till barnens klasskassa.
  4. 2
    Vi samlar in pengar till present vid jul och sommar och pengarna som blir över går till barnens klasskassa.
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    OJ! vad mycket! en klasskassa skall alltid vara frivillig! vi samlar 50 kr per termin men istället så lägger vi ca 20-30 kr vid skolavslut. och dessutom så har barnen fått sålt korvar o lökar för att få in till klassresa men den försäljningen var en engångsgrej!
  6. 3
    OJ! vad mycket! en klasskassa skall alltid vara frivillig! vi samlar 50 kr per termin men istället så lägger vi ca 20-30 kr vid skolavslut. och dessutom så har barnen fått sålt korvar o lökar för att få in till klassresa men den försäljningen var en engångsgrej!
  7. Medlem sedan
    Feb 1999
    #4
    I ena barnets klass brukar det vara 100 kr/termin.
    I andra barnets klass tror jag det brukar vara 300 kr.
    Jag tycker också 300 kr är mycket, men den kvinna som föreslog den summan på ett föräldramöte är ensamstående och studerande, så det skulle ha känts snålt att invända när jag förmodligen har mycket bättre ekonomi...
  8. 4
    I ena barnets klass brukar det vara 100 kr/termin.
    I andra barnets klass tror jag det brukar vara 300 kr.
    Jag tycker också 300 kr är mycket, men den kvinna som föreslog den summan på ett föräldramöte är ensamstående och studerande, så det skulle ha känts snålt att invända när jag förmodligen har mycket bättre ekonomi...
  9. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5
    Enligt skolverket ska skolan vara avgiftsfri. I vår kommun får man inte samla in några pengar, däremot kan man sälja kaffe och kaffebröd när det är träffar på skolan. På skolverket.se finns det ett PM om avgifter, sök på avgiftsfri så kan du länka dig vidare via mer om avgifter.
    300 kr/termin tycker jag låter väldigt mycket.
  10. 5
    Enligt skolverket ska skolan vara avgiftsfri. I vår kommun får man inte samla in några pengar, däremot kan man sälja kaffe och kaffebröd när det är träffar på skolan. På skolverket.se finns det ett PM om avgifter, sök på avgiftsfri så kan du länka dig vidare via mer om avgifter.
    300 kr/termin tycker jag låter väldigt mycket.
  11. mezz
    #6
    Vi får heller inte samla pengar i klasskassa. Inget barn ska bli utanför för att någon inte har råd med detta. Barnen får heller inte åka iväg på något under skoltid och ska det ske så ska det vara som ett studiebesök. Detta enligt skollagen sa läraren på föräldramötet.
    300 till blommor per termin låter för mycket.
  12. 6
    Vi får heller inte samla pengar i klasskassa. Inget barn ska bli utanför för att någon inte har råd med detta. Barnen får heller inte åka iväg på något under skoltid och ska det ske så ska det vara som ett studiebesök. Detta enligt skollagen sa läraren på föräldramötet.
    300 till blommor per termin låter för mycket.
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    så får man inte göra

    man får inte betala in till någon klasskassa längre. I vårt mellanbarns klass så samlar man in 300 kr efter varje sommar för de som vill åka med på klassresa och barnen ska då tjäna in de pengarna under sommarlovet genom att klippa gräs, sitta barnvakt mm. Sen ska resten tjänas in genom att samla burkar, sälja fikabröd vid olika tillställningar, sälja julblommor osv.

    Vad jag vet finns det en lag som säger att man inte får samla in pengar i skolan.
  14. 7
    så får man inte göra man får inte betala in till någon klasskassa längre. I vårt mellanbarns klass så samlar man in 300 kr efter varje sommar för de som vill åka med på klassresa och barnen ska då tjäna in de pengarna under sommarlovet genom att klippa gräs, sitta barnvakt mm. Sen ska resten tjänas in genom att samla burkar, sälja fikabröd vid olika tillställningar, sälja julblommor osv.

    Vad jag vet finns det en lag som säger att man inte får samla in pengar i skolan.
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8

    men det är ju oxå trist

    att man inte ska få åka på ngt tillsammans som klass.

    Kanske kan föräldrarna ändå lägga eller att man hjälps åt om det finns ngn som ej kan,självklart anonymt,ingen annan ska veta vem det är tycker jag.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  16. 8
    men det är ju oxå trist att man inte ska få åka på ngt tillsammans som klass.

    Kanske kan föräldrarna ändå lägga eller att man hjälps åt om det finns ngn som ej kan,självklart anonymt,ingen annan ska veta vem det är tycker jag.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Rimligt belopp till klasskassa: noll kronor eftersom skolan ska vara avgiftsfri. Därmed får inte heller obligatoriska pengar samlas in. Däremot är det fritt fram att t ex ha café eller basarer eller loppis t ex och på så sätt få in pengar, där ingen heller pekas ut om den inte bidrar med något.
  18. 9
    Rimligt belopp till klasskassa: noll kronor eftersom skolan ska vara avgiftsfri. Därmed får inte heller obligatoriska pengar samlas in. Däremot är det fritt fram att t ex ha café eller basarer eller loppis t ex och på så sätt få in pengar, där ingen heller pekas ut om den inte bidrar med något.
  19. Medlem sedan
    Nov 2004
    #10
    100 kr i månaden, alla månader på året betalar vi.
  20. 10
    100 kr i månaden, alla månader på året betalar vi.
  21. Medlem sedan
    Aug 2007
    #11
    Man får fortfarande samla in pengar till klasskassa, men en ev. klassresa för pengarna ska då ske utanför skoltid. Pengar som används på skoltid får samlas in om det är "en ringa summa", som de uttrycker det. Tror att här i vår kommun är den ringa summan tänkt att vara max 50kr. per termin. Vet inte om det gäller bara här eller över hela landet. 600 kr/läsår är ju väldigt mycket tycker jag, tänk om man dessutom har flera barn...blir en väldig massa pengar. Fast det är ju inte så lätt att vara den som ställer sig upp på ett föräldramöte och tycka inför de andra att det är alldeles för mycket..
  22. 11
    Man får fortfarande samla in pengar till klasskassa, men en ev. klassresa för pengarna ska då ske utanför skoltid. Pengar som används på skoltid får samlas in om det är "en ringa summa", som de uttrycker det. Tror att här i vår kommun är den ringa summan tänkt att vara max 50kr. per termin. Vet inte om det gäller bara här eller över hela landet. 600 kr/läsår är ju väldigt mycket tycker jag, tänk om man dessutom har flera barn...blir en väldig massa pengar. Fast det är ju inte så lätt att vara den som ställer sig upp på ett föräldramöte och tycka inför de andra att det är alldeles för mycket..
  23. Medlem sedan
    May 2000
    #12
    Jag tycker att både 600:- och 1200:- (som Ullet skrev) är alldeles för mycket!

    I sonens klass samlar vi 100:-/år, som går till busspengar, teater, klassfest osv. En förälder håller i pengarna.

    På jobbet (är lärare) serverar klassföräldrarna fika på föräldramöten, och då betalar man 10-50:-, ungefär. I en tidigare klass brukade de också ha lotterier på julfesten, och då få ihop en hyfsad slant. Även här är det en förälder som håller i klasskassan.
  24. 12
    Jag tycker att både 600:- och 1200:- (som Ullet skrev) är alldeles för mycket!

    I sonens klass samlar vi 100:-/år, som går till busspengar, teater, klassfest osv. En förälder håller i pengarna.

    På jobbet (är lärare) serverar klassföräldrarna fika på föräldramöten, och då betalar man 10-50:-, ungefär. I en tidigare klass brukade de också ha lotterier på julfesten, och då få ihop en hyfsad slant. Även här är det en förälder som håller i klasskassan.
  25. Medlem sedan
    Jun 2012
    #13
    Varför hålla på med periodiska insamlingar när det finns andra smartare sätt, som dessutom gör att barnen får ikläda sig försäljarrollen - något de kan få nytta av resten av livet. I min näst äldsta dotters klass fick alla barn bidra genom att sälja kokböcker från www.kok-bok.se (gav riktigt mycket pengar!) underkläder från NewBody (var lite segare men inbringade lite grand) + att de sålde korv (gav också mycket pengar till klasskassan).

    Vi slapp i alla fall pynta in pengar direkt till klasskassan...
  26. 13
    Varför hålla på med periodiska insamlingar när det finns andra smartare sätt, som dessutom gör att barnen får ikläda sig försäljarrollen - något de kan få nytta av resten av livet. I min näst äldsta dotters klass fick alla barn bidra genom att sälja kokböcker från www.kok-bok.se (gav riktigt mycket pengar!) underkläder från NewBody (var lite segare men inbringade lite grand) + att de sålde korv (gav också mycket pengar till klasskassan).

    Vi slapp i alla fall pynta in pengar direkt till klasskassan...

Liknande trådar

  1. Klasskassa?
    By fru_bill in forum _95 Alla barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 15:22
  2. klasskassa
    By Persikan in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:02
  3. Fröskingring av klasskassa
    By Magnus in forum Skolbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 09:45
  4. Förskingring av klasskassa
    By Magnus in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 14:13
  5. Klasskassa
    By Mathea in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 14:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar