Hur känns en värk?
_0710 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2004
    #1

    Hur känns en värk?

    Alltså att den gör ont fattar jag men var känns det? Kan ni försöka beskriva det för mig!?
    Dum fråga kanske, men jag som förstföderska undrar...
    Molvärk har jag ju koll på med tanke på att det känns som mensvärk, så den smärtan känner jag igen.
  2. 1
    Hur känns en värk? Alltså att den gör ont fattar jag men var känns det? Kan ni försöka beskriva det för mig!?
    Dum fråga kanske, men jag som förstföderska undrar...
    Molvärk har jag ju koll på med tanke på att det känns som mensvärk, så den smärtan känner jag igen.
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Tycker det är svårt att förklara, men försöker. Känns som sagt som mensvärk*10, en smärta som om man spände åt en stortbälte runt magen där man sakta drar åt mer och mer för att sedan lätta på.
  4. 2
    Tycker det är svårt att förklara, men försöker. Känns som sagt som mensvärk*10, en smärta som om man spände åt en stortbälte runt magen där man sakta drar åt mer och mer för att sedan lätta på.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    För mig börjar det som molande värk i nedre ryggen och sedan drar livmodern ihop sig och det molar även i nedre delen av magen. Efter ca 1 min så slappnar magen av och värken släpper.
  6. 3
    För mig börjar det som molande värk i nedre ryggen och sedan drar livmodern ihop sig och det molar även i nedre delen av magen. Efter ca 1 min så slappnar magen av och värken släpper.
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4
    För mig är det ungefär såhär:
    Mensvärk är en varm molande smärta medans en riktig värk mer är en isande hård smärta. Jag fick bara ont fram i magen och ner mot ljumskarna och det är som ett hårt bälte som spänner åt, isar och trycker för att efter en stund helt släppa..
    Mega flummig förklaring, men det är såå svårt att beskriva en smärta
  8. 4
    För mig är det ungefär såhär:
    Mensvärk är en varm molande smärta medans en riktig värk mer är en isande hård smärta. Jag fick bara ont fram i magen och ner mot ljumskarna och det är som ett hårt bälte som spänner åt, isar och trycker för att efter en stund helt släppa..
    Mega flummig förklaring, men det är såå svårt att beskriva en smärta
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    För mig så var det bara första gången det kändes som mensvärk.

    Andra och tredje gången så gjorde det bara jävulsk ont.
  10. 5
    För mig så var det bara första gången det kändes som mensvärk.

    Andra och tredje gången så gjorde det bara jävulsk ont.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Har aldrig upplevt mensvärk.
    Värken börjar som ett extremt tryck på framsidan av magen precis ovanför blygbenet och troskanten som strålar ut i ljumskarna.
    När det börjar bli "allvar" kommer även morlande värk i fogen bak som går ner i knävecket via ischiasnerven.
  12. 6
    Har aldrig upplevt mensvärk.
    Värken börjar som ett extremt tryck på framsidan av magen precis ovanför blygbenet och troskanten som strålar ut i ljumskarna.
    När det börjar bli "allvar" kommer även morlande värk i fogen bak som går ner i knävecket via ischiasnerven.
  13. Medlem sedan
    Jul 2007
    #7
    Är också förstföderska men har 5 veckor kvar till beräknad nedkomst. Har haft sammandragningar nu i 7 veckor, legat inne på BB i 5 dagar i början på oktober för obs och medicinering. Varit sjukskriven sen dess. Har trots medicinering sammandragningar/förvärkar så fort jag gör något men även spontant då jag är i vila. Magen blir helt brädhård, precis som en basketboll och det gör inte direkt ont men det är väldigt obehagligt och spänner nedåt så att jag känner mig kissnödig trots att jag inte är det. Men man vänjer sig. Är spänd på om det blir värre nu för idag ska jag sluta med medicinering för nu klarar bebisen sig bra om han föds i förtid.
  14. 7
    Är också förstföderska men har 5 veckor kvar till beräknad nedkomst. Har haft sammandragningar nu i 7 veckor, legat inne på BB i 5 dagar i början på oktober för obs och medicinering. Varit sjukskriven sen dess. Har trots medicinering sammandragningar/förvärkar så fort jag gör något men även spontant då jag är i vila. Magen blir helt brädhård, precis som en basketboll och det gör inte direkt ont men det är väldigt obehagligt och spänner nedåt så att jag känner mig kissnödig trots att jag inte är det. Men man vänjer sig. Är spänd på om det blir värre nu för idag ska jag sluta med medicinering för nu klarar bebisen sig bra om han föds i förtid.
  15. Medlem sedan
    May 1998
    #8
    Mina riktiga värkar kommer så fort och starkt så jag hamnar i panik! Minns inte ett dyft av "hur" de känndes bara att det gör så förbannat ont så jag vill dö. Mina förvärkar (veckor innan) känns som menssmärtor. Just att mitt värkarbete "stormar på" i sån rasande fart gör att jag får så förbaskat ont att det inte finns på kartan - jag hinner inte alls förbereda mej och andning är bara att glömma...
  16. 8
    Mina riktiga värkar kommer så fort och starkt så jag hamnar i panik! Minns inte ett dyft av "hur" de känndes bara att det gör så förbannat ont så jag vill dö. Mina förvärkar (veckor innan) känns som menssmärtor. Just att mitt värkarbete "stormar på" i sån rasande fart gör att jag får så förbaskat ont att det inte finns på kartan - jag hinner inte alls förbereda mej och andning är bara att glömma...
  17. Medlem sedan
    Jun 2004
    #9
    Tack för alla era svar. Och som nån skrev; smärta är inte lätt att beskriva. Får väl se hur mina värkar kommer att kännas. Har 11 dagar kvar till bf så de får gärna sätta igång nu när som helst!!!
  18. 9
    Tack för alla era svar. Och som nån skrev; smärta är inte lätt att beskriva. Får väl se hur mina värkar kommer att kännas. Har 11 dagar kvar till bf så de får gärna sätta igång nu när som helst!!!
  19. Medlem sedan
    May 1998
    #10
    Jag har gått 2 veckor över tiden med mina två. Så du kan ha en månad kvar att vänta ;o)
  20. 10
    Jag har gått 2 veckor över tiden med mina två. Så du kan ha en månad kvar att vänta ;o)
  21. Medlem sedan
    Jun 2004
    #11
    Tack för påminnelsen
  22. 11
    Tack för påminnelsen
  23. Lotta P
    #12

    Jag tycker den var bra!

    Håller med om att mensvärk är molande varm, medan en födslovärk är kall. En födslovärk är som åskknallar, de kommer kraftigt och skärande, ibland kan jag tycka att det känns som att bäckenet tvingas isär. En mensvärk däremot är som ett lågmält åskmuller en fuktig dag. Kryper man ner i sängen med en kopp varm choklad kan det till och med vara ganska mysigt.
  24. 12
    Jag tycker den var bra! Håller med om att mensvärk är molande varm, medan en födslovärk är kall. En födslovärk är som åskknallar, de kommer kraftigt och skärande, ibland kan jag tycka att det känns som att bäckenet tvingas isär. En mensvärk däremot är som ett lågmält åskmuller en fuktig dag. Kryper man ner i sängen med en kopp varm choklad kan det till och med vara ganska mysigt.

Liknande trådar

  1. Hur kænns en værk?!
    By yoyo_d in forum _1009 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 15:49
  2. Värk-tyg
    By Satureja in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 15:51
  3. Hur känns en RIKTIG värk?
    By _Diana_ in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 11:27
  4. Kan någon berätta hur en värk känns
    By Anonym in forum Förlossning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 20:21
  5. Det känns!! Sparkarna känns utanpå!
    By Anna - änglamamma in forum _0605 Majbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-24, 10:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar