Gå i skola i annan kommun
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Gå i skola i annan kommun

    En liten fråga bara, jag och min man är inte överens.

    Alltså vi bor i en kommun och där går barnen i skola. Om vi nu får för oss att flytta (cirka 2 mil) och kommer tillhöra en annan kommun, får barnen då fortsätta i samma skola eller dom MÅSTE byta?
    Att skolskjuts inte är att räkna med det förstår vi, men får dom överhuvudtaget gå kvar?
    **Stolt mamma**

    Tvillingpojkar -01, flicka -04, pojke -05 och tvillingflickor -09
    + 3 bonusar
  2. 1
    Gå i skola i annan kommun En liten fråga bara, jag och min man är inte överens.

    Alltså vi bor i en kommun och där går barnen i skola. Om vi nu får för oss att flytta (cirka 2 mil) och kommer tillhöra en annan kommun, får barnen då fortsätta i samma skola eller dom MÅSTE byta?
    Att skolskjuts inte är att räkna med det förstår vi, men får dom överhuvudtaget gå kvar?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Ja, det får dom. Vi har i dag rätt att välja vilken skola våra barn ska gå på, men som du säjer så är ni inte berättigade skolskjuts..
  4. 2
    Ja, det får dom. Vi har i dag rätt att välja vilken skola våra barn ska gå på, men som du säjer så är ni inte berättigade skolskjuts..
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3
    Om ni flyttar så är det er nya kommun som ska betala barnen skolgång. En del kommuner sätter sej på tvären, och vill inte betala om man går i en annan kommuns skola. Men i princip får man visst gå i en skola i en annan kommun. Och en del kommuner betalar även busskort för elever som går i en annan kommun.
  6. 3
    Om ni flyttar så är det er nya kommun som ska betala barnen skolgång. En del kommuner sätter sej på tvären, och vill inte betala om man går i en annan kommuns skola. Men i princip får man visst gå i en skola i en annan kommun. Och en del kommuner betalar även busskort för elever som går i en annan kommun.
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    Okej

    då tackar jag för svaren. Då har väl min man rätt i den frågan :0) Jag var helt tvärsäker på att man var tvungen att gå i den kommun man faktiskt bor i.
    **Stolt mamma**

    Tvillingpojkar -01, flicka -04, pojke -05 och tvillingflickor -09
    + 3 bonusar
  8. 4
    Okej då tackar jag för svaren. Då har väl min man rätt i den frågan :0) Jag var helt tvärsäker på att man var tvungen att gå i den kommun man faktiskt bor i.
  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5
    i Stockholm är det många barn från kranskommunerna som, av olika anledninga, väljer att gå i skola inne i Stockholm. För det mesta är allt OK, men barn som kommer från Huddinge har ofta en massa tjaffs, om en det ena, en det andra. Så kommunerna har lite olika inställning. tror att det var i samband med friskolereformen som man fick rätt att söka den skola man ville ha, inte bara gå där det var närmast.
  10. 5
    i Stockholm är det många barn från kranskommunerna som, av olika anledninga, väljer att gå i skola inne i Stockholm. För det mesta är allt OK, men barn som kommer från Huddinge har ofta en massa tjaffs, om en det ena, en det andra. Så kommunerna har lite olika inställning. tror att det var i samband med friskolereformen som man fick rätt att söka den skola man ville ha, inte bara gå där det var närmast.
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6

    jaha

    okej, ja jag kan förstå att kommunerna har något att säga till om också. Men ändå skönt att man själv kan påverka en hel del när det gäller det.
    **Stolt mamma**

    Tvillingpojkar -01, flicka -04, pojke -05 och tvillingflickor -09
    + 3 bonusar
  12. 6
    jaha okej, ja jag kan förstå att kommunerna har något att säga till om också. Men ändå skönt att man själv kan påverka en hel del när det gäller det.
  13. Medlem sedan
    Feb 1999
    #7
    Här hade dom inte fått det. Detta då vår kommun har låg skolpeng. Att betala den andra kommunen deras skolpeng. Som dom ju givet kräver gör man inte. Finns ingen ekonomisk möjlighet till det.
  14. 7
    Här hade dom inte fått det. Detta då vår kommun har låg skolpeng. Att betala den andra kommunen deras skolpeng. Som dom ju givet kräver gör man inte. Finns ingen ekonomisk möjlighet till det.
  15. Medlem sedan
    Aug 1999
    #8
    Det beror på om kommunerna har något avtal. Det kostar inget att fråga.
  16. 8
    Det beror på om kommunerna har något avtal. Det kostar inget att fråga.
  17. bambuu
    #9

    De får gå kvar

    men betala egen resa
  18. 9
    De får gå kvar men betala egen resa
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Beror på om kommunerna kommer överens, helt sjuka kan de där reglerna vara , läste om en familj som bodde 20 m från en annan kommun men barnen fick inte gå där utan åka 1,5 mil till skolan i den kommun deras hus stod.
  20. 10
    Beror på om kommunerna kommer överens, helt sjuka kan de där reglerna vara , läste om en familj som bodde 20 m från en annan kommun men barnen fick inte gå där utan åka 1,5 mil till skolan i den kommun deras hus stod.

Liknande trådar

  1. Jäkla skit stad, skola, kommun, allt
    By Kakafoni in forum Autismspektrum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 23:18
  2. Dagis/skola i annan kommun
    By mejan in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 08:50
  3. HJÄLP! Skadeståndsbegäran skola/kommun
    By MiaNyfiken in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 16:57
  4. Skola i annan kommun
    By Katta+3 in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 22:08
  5. Byta till skola i annan kommun
    By 2barnsmor in forum Skolbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 08:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar