Vit fläck på CT-skalle?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    Vit fläck på CT-skalle?

    Syns inflammationer som vita fläckar på CT-skalle? Vad kan en inflammation av nerven som styr ögat heta? Vad ska jag leta på för att få mer information? Är det någon här som varit med om att det inte varit en tumör när man hittat vita fläckar i hjärnan?
    Missunna aldrig en människa dess lycka, du vet ingenting om dess sorger.....

    http://gammelbyn.blogspot.com/
    http://porr-ullet.blogspot.com/

    Vill du läsa min mer personliga blogg? PM:a mig då för lösen och åtkomst, den innehåller så pass privata saker om livet att den vill jag veta vem som läser. Men fråga på, det är alltid kul med någon som vill läsa det man skriver!
  2. 1
    Vit fläck på CT-skalle? Syns inflammationer som vita fläckar på CT-skalle? Vad kan en inflammation av nerven som styr ögat heta? Vad ska jag leta på för att få mer information? Är det någon här som varit med om att det inte varit en tumör när man hittat vita fläckar i hjärnan?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    Det kallas opticusneurit. Vanligaste orsaken är MS.

    MS kan synas just som vita fläckar på en CT-skalle.
  4. 2
    Det kallas opticusneurit. Vanligaste orsaken är MS.

    MS kan synas just som vita fläckar på en CT-skalle.
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Detta betyder givetvis inte att vita fläckar på CT-skalle är synonymt med MS, men just opticusneurit är ganska starkt förknippat med MS.
  6. 3
    Detta betyder givetvis inte att vita fläckar på CT-skalle är synonymt med MS, men just opticusneurit är ganska starkt förknippat med MS.
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    Okej, jag hade inte en tanke på ms, jag har annat i tankarna. *ler snett* Är du sjukvårdsutbildad?
  8. 4
    Okej, jag hade inte en tanke på ms, jag har annat i tankarna. *ler snett* Är du sjukvårdsutbildad?
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    Messar. imt
  10. 5
    Messar. imt
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    tänkte på det

    min pappa har vita fläckar och MS
  12. 6
    tänkte på det min pappa har vita fläckar och MS
  13. mandelblomma
    #7
    MS brukar synas just så.
  14. 7
    MS brukar synas just så.
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8
    MÅnga vita fläckar? Hur syns cancer? Hur syns inflammation? Är det skillnad på hur det ser ut på MRT o CT?
  16. 8
    MÅnga vita fläckar? Hur syns cancer? Hur syns inflammation? Är det skillnad på hur det ser ut på MRT o CT?
  17. Medlem sedan
    Nov 2004
    #9
    Svarat. :-) imt
  18. 9
    Svarat. :-) imt
  19. Medlem sedan
    Sep 2002
    #10
    Tumör och MS-plack ser inte likadant ut på MR. Det är inte svårt att skilja bilderna åt.
  20. 10
    Tumör och MS-plack ser inte likadant ut på MR. Det är inte svårt att skilja bilderna åt.
  21. magnolia
    #11
    Det är inte alls sant. Min pappa hade MS (tror man) och på MR så visade det sig tydligt, påstod neurologerna. EN av neurologerna sade dock att hon var tveksam och ville göra en biopsi (vilket hon efter mycket bråkande till slut fick igenom). Då visade det sig att det var en tumör som spridit sig i hela hjärnan (pappa var då totalt förlamad). Det var alltså ingen liten tumör de tolkat som MS-plack.
    Jag hoppas jag inte skräms med detta inlägg, men jag vill påpeka att det inte alls är så att en MR kan ställa en diagnos.
  22. 11
    Det är inte alls sant. Min pappa hade MS (tror man) och på MR så visade det sig tydligt, påstod neurologerna. EN av neurologerna sade dock att hon var tveksam och ville göra en biopsi (vilket hon efter mycket bråkande till slut fick igenom). Då visade det sig att det var en tumör som spridit sig i hela hjärnan (pappa var då totalt förlamad). Det var alltså ingen liten tumör de tolkat som MS-plack.
    Jag hoppas jag inte skräms med detta inlägg, men jag vill påpeka att det inte alls är så att en MR kan ställa en diagnos.
  23. Medlem sedan
    Aug 2002
    #12

    åhh det vet jag inte

    jag är inte alls sjukvårdskunnig på något sätt. Vet bara att dom sa att pappa hade "vita fläckar" i hjärnan när han gjorde en scanning av skallen.
  24. 12
    åhh det vet jag inte jag är inte alls sjukvårdskunnig på något sätt. Vet bara att dom sa att pappa hade "vita fläckar" i hjärnan när han gjorde en scanning av skallen.

Liknande trådar

  1. Sned skalle
    By Grekyogin in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 08:43
  2. Död skalle keps???
    By Ladymed4 in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 16:30
  3. CT skalle - nervös... :-(
    By jennifer in forum Ordet är fritt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 18:29
  4. 2 frågor i min skalle
    By Gnagarn in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 19:56
  5. Fransk skalle?
    By Christopher in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 01:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar