Juvertumör hos hund?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Apr 2002
    #1

    Juvertumör hos hund?

    Vad är det för symptom på juvertumör hos hund? Är det enbart knöl/knölar? Hur känns knölen? (hård/mjuk/lös i skinnet osv?)

    Någon som vet vad det kan kosta att operera bort juvertumör? Går det på försäkringen?
    In order to recognize the taste of joy
    One must suffer
  2. 1
    Juvertumör hos hund? Vad är det för symptom på juvertumör hos hund? Är det enbart knöl/knölar? Hur känns knölen? (hård/mjuk/lös i skinnet osv?)

    Någon som vet vad det kan kosta att operera bort juvertumör? Går det på försäkringen?
  3. Medlem sedan
    Feb 2004
    #2

    Juvertumörer

    kan kännas och se lite olika ut. En del är små, hårda och släta sitter oftast inte fast i underliggande vävnad. en del blir förstås större om man inte upptäcker dem i tid.
    En del blir knöliga och mer diffusa i sin avgränsning osv.

    Vilka tumörer som är elakartade och vilka som är godartade kan man bara uttala sig efter att man tagit bort knölen och skickat den för analys.

    Hundar drabbas av båda sorter och även av blandtumörer, vilket gör att det inte är någon idé att ta ut enstaka celler för analys utan ska det vara någon idé ska hela knölen analyseras.

    Andra symtom ger tumörerna först sedan de spridit sig - första stället de brukar metastasera till är lungorna vilket skulle kunna ge symtom på andningen.
    De flesta större djursjukhus har som rutin att alltid lungröntga hundar som ska operera bort juvertumörer för att leta efter metastaser.

    Hur mycket det kostar beror på hur man gör - har man en enstaka tumör som inte är så stor kan man ta bort bara den knölen och skicka för analys, visar det sig vara något elakartat opererar man oftast hunden igen och tar då bort hela den juverraden.

    Har man flera knölar på en sida tar man oftast hela juverraden på en gång, detta kostar förstås mer eftersom man helst vill han kvar hunden ngt dygn efteråt för smärtlindring.

    Det kan sannolikt skilja i kostnad från 3-4000 upp till 20-25000 beroende på hur stort ingrepp du behöver göra och på vilken klinik.

    Försäkringsbolagen brukar ersätta detta.

    Min åsikt är att det oftast är lika bra att ta bort knölarna så fort som möjligt eftersom det då blir ett mindre ingrepp. Även godartade tumörer kan skapa problem då de växer till och blir stora.

    Långt och krångligt Fråga mer om det är något oklart!
    Anja m. Mira och Ruben
  4. 2
    Juvertumörer kan kännas och se lite olika ut. En del är små, hårda och släta sitter oftast inte fast i underliggande vävnad. en del blir förstås större om man inte upptäcker dem i tid.
    En del blir knöliga och mer diffusa i sin avgränsning osv.

    Vilka tumörer som är elakartade och vilka som är godartade kan man bara uttala sig efter att man tagit bort knölen och skickat den för analys.

    Hundar drabbas av båda sorter och även av blandtumörer, vilket gör att det inte är någon idé att ta ut enstaka celler för analys utan ska det vara någon idé ska hela knölen analyseras.

    Andra symtom ger tumörerna först sedan de spridit sig - första stället de brukar metastasera till är lungorna vilket skulle kunna ge symtom på andningen.
    De flesta större djursjukhus har som rutin att alltid lungröntga hundar som ska operera bort juvertumörer för att leta efter metastaser.

    Hur mycket det kostar beror på hur man gör - har man en enstaka tumör som inte är så stor kan man ta bort bara den knölen och skicka för analys, visar det sig vara något elakartat opererar man oftast hunden igen och tar då bort hela den juverraden.

    Har man flera knölar på en sida tar man oftast hela juverraden på en gång, detta kostar förstås mer eftersom man helst vill han kvar hunden ngt dygn efteråt för smärtlindring.

    Det kan sannolikt skilja i kostnad från 3-4000 upp till 20-25000 beroende på hur stort ingrepp du behöver göra och på vilken klinik.

    Försäkringsbolagen brukar ersätta detta.

    Min åsikt är att det oftast är lika bra att ta bort knölarna så fort som möjligt eftersom det då blir ett mindre ingrepp. Även godartade tumörer kan skapa problem då de växer till och blir stora.

    Långt och krångligt Fråga mer om det är något oklart!
  5. Medlem sedan
    Apr 2002
    #3
    Tusen tack för ditt svar! Jag hittade nämligen en pytteliten kul-liknande knöl på min hund igår. Den är väldigt liten (ca 3 mm), helt rund, slät, stenhård och sitter precis ovanför, nästan nere i bröstvårtan i mitten liksom, på den andra bröstvårtan nerifrån. Den är nästan lika bred som själv bröstvårtan. Min hund är en chihuahua så det är ju väldigt litet. Hon har vid de tre senaste löpen haft det lite besvärligt och blivit skendräktig. Hon har inte ont av knölen.
    Kan det vara juvertumör? Kan det vara något annat...kanske en mjölkkörtel, fettknöl eller något? Är väldigt orolig, hon har aldrig varit sjuk på sina 7 år.

    Bifogar en supersnygg illustration, hoppas du förstår den
  6. 3
    Tusen tack för ditt svar! Jag hittade nämligen en pytteliten kul-liknande knöl på min hund igår. Den är väldigt liten (ca 3 mm), helt rund, slät, stenhård och sitter precis ovanför, nästan nere i bröstvårtan i mitten liksom, på den andra bröstvårtan nerifrån. Den är nästan lika bred som själv bröstvårtan. Min hund är en chihuahua så det är ju väldigt litet. Hon har vid de tre senaste löpen haft det lite besvärligt och blivit skendräktig. Hon har inte ont av knölen.
    Kan det vara juvertumör? Kan det vara något annat...kanske en mjölkkörtel, fettknöl eller något? Är väldigt orolig, hon har aldrig varit sjuk på sina 7 år.

    Bifogar en supersnygg illustration, hoppas du förstår den
  7. Medlem sedan
    Feb 2004
    #4

    Sannolikt är det en liten

    juvertumör. Skulle ev. kunna vara en cysta, men jag skulle nog gissa på tumör.
    Kolla upp det hos vet. så får du säkert besked.
    Jag tycker att det är mycket enklare att ta bort dem tidigt så att man kan ta dem solitärt.
    Anja m. Mira och Ruben
  8. 4
    Sannolikt är det en liten juvertumör. Skulle ev. kunna vara en cysta, men jag skulle nog gissa på tumör.
    Kolla upp det hos vet. så får du säkert besked.
    Jag tycker att det är mycket enklare att ta bort dem tidigt så att man kan ta dem solitärt.
  9. Medlem sedan
    Apr 2002
    #5
    Okej, fy vad trist Ska ringa "min" veterinär i morgon. Tack igen för svaren.
  10. 5
    Okej, fy vad trist Ska ringa "min" veterinär i morgon. Tack igen för svaren.

Liknande trådar

  1. Juvertumör?
    By Valerina in forum Hem & fritid
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-12-12, 15:50
  2. Hund som hund eller...?
    By Milla36 in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 20:36
  3. Ni som har hund/har haft hund..
    By Nike1234 in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 19:59
  4. Juvertumör - Operation
    By TacoBelle in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 20:03
  5. Hund eller inte hund
    By Mamsen_67 in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 08:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar