Askungen
_0402 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    Askungen

    Är det någon som vet vad Askungen heter "på riktigt"? Alva är ju fast besluten om att lillasyster ska heta Törnrosa. Maken och jag sa att vi kan ju kalla henne för det, men även Törnrosa har ju ett riktigt namn (Aurora) så bebisen måste också få ett riktigt namn. Då säger min envisa unge, "då kan hon heta Askungen". Hm, jag har nog aldrig hört vad Askungen verkligen heter så jag kunde ju inte säga mer än att det ju också var ett sagonamn. Men Alva ger sig inte, att hon ska vara så förbenat envis.

    Nu kommer det ju ändå sluta med att maken och jag bestämmer namn, men det hade varit skönt om vi kunde få med Alva på att det ska vara ett "riktigt" namn, det blir liksom lite lugnare så. Ja, ja, vi har ju 4,5 månader på oss
  2. 1
    Askungen Är det någon som vet vad Askungen heter "på riktigt"? Alva är ju fast besluten om att lillasyster ska heta Törnrosa. Maken och jag sa att vi kan ju kalla henne för det, men även Törnrosa har ju ett riktigt namn (Aurora) så bebisen måste också få ett riktigt namn. Då säger min envisa unge, "då kan hon heta Askungen". Hm, jag har nog aldrig hört vad Askungen verkligen heter så jag kunde ju inte säga mer än att det ju också var ett sagonamn. Men Alva ger sig inte, att hon ska vara så förbenat envis.

    Nu kommer det ju ändå sluta med att maken och jag bestämmer namn, men det hade varit skönt om vi kunde få med Alva på att det ska vara ett "riktigt" namn, det blir liksom lite lugnare så. Ja, ja, vi har ju 4,5 månader på oss
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Jag ska fråga experten när jag kommer hem, har hon ett "vanligt" namn så vet Hanna! Bla så har hon lärt mig att svanprinsessan heter Odette. Viktigt vetande...

    Cinderella heter hon väl på engelska, något för er kanske ;-)
  4. 2
    Jag ska fråga experten när jag kommer hem, har hon ett "vanligt" namn så vet Hanna! Bla så har hon lärt mig att svanprinsessan heter Odette. Viktigt vetande...

    Cinderella heter hon väl på engelska, något för er kanske ;-)
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3
    Ja, Cinderella håller vi väldigt hemligt för Alva Jag har för mig att de enbart säger flickan i början av filmen och att hon sedan fick namnet Askungen av sin styvmor och styvsystrar. Men någonstans kanske hennes riktiga namn dyker upp.
  6. 3
    Ja, Cinderella håller vi väldigt hemligt för Alva Jag har för mig att de enbart säger flickan i början av filmen och att hon sedan fick namnet Askungen av sin styvmor och styvsystrar. Men någonstans kanske hennes riktiga namn dyker upp.
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4
    Men du ni kan ju faktiskt få till ett riktigt tjusigt namn:
    Aurora Cinderella Klara (eller nåt)... Fniss, jag avundas er inte när ni ska övertyga Alva om att den stackars tjejen ska hitta något så ofantligt trist som Klara eller Anna eller Elin, nu när det finns så mycket snygga namn.

    Ja, Askungen måste ju ha ett riktigt namn, det står ju i sagan att hon började kallas det när hon alltid fick sova framför spisen och fick aska på sig. Ni får väl läsa den sekvensen om och om igen tills hon förstår att hon KALLADES Askungen. Men jag tror aldrig att hennes riktiga namn nämns (jag har ändå läst Askungen i ganska så många verisioner (har ju en sexårig dotter)).
  8. 4
    Men du ni kan ju faktiskt få till ett riktigt tjusigt namn:
    Aurora Cinderella Klara (eller nåt)... Fniss, jag avundas er inte när ni ska övertyga Alva om att den stackars tjejen ska hitta något så ofantligt trist som Klara eller Anna eller Elin, nu när det finns så mycket snygga namn.

    Ja, Askungen måste ju ha ett riktigt namn, det står ju i sagan att hon började kallas det när hon alltid fick sova framför spisen och fick aska på sig. Ni får väl läsa den sekvensen om och om igen tills hon förstår att hon KALLADES Askungen. Men jag tror aldrig att hennes riktiga namn nämns (jag har ändå läst Askungen i ganska så många verisioner (har ju en sexårig dotter)).
  9. Medlem sedan
    Sep 2005
    #5
    Jag googlade och fick upp några svar där det stod skrivet att vad man kan hitta så har inte Askungen nåt "riktigt" namn. Så ingen hjälp här, tyvärr
  10. 5
    Jag googlade och fick upp några svar där det stod skrivet att vad man kan hitta så har inte Askungen nåt "riktigt" namn. Så ingen hjälp här, tyvärr
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Förstår det :-)
    Hanna var tvärsäker, hon heter inget annat än Ask-ungen.
  12. 6
    Förstår det :-)
    Hanna var tvärsäker, hon heter inget annat än Ask-ungen.
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7

    Hej

    Hej! Såg ditt inlägg nu, flera år försent men jag har hittat svar på vad askungen egentligen heter och tänkte dela med mig av det.
    Jag sökte nämligen efter samma fråga på google och hittade följande stycke;

    "I en scen i den här filmen säger nämligen titelrollen att hon heter Askungen. I prologen till originalfilmen framgick dock att hon egentligen inte hette Askungen, utan kallades för det av styvmodern och styvsystrarna som ett öknamn, och vad hon egentligen hette fick vi aldrig veta. Det här skiljer sig från den amerikanska originalversionen av den första filmen, där hon verkligen hette Cinderella. Visserligen är det ett egendomligt begrepp att göra så betydelsefulla ändringar i en svensk översättning mot originalversionen, men när så är fallet, så är det bara att försöka ta hänsyn till det. Det verkar dock Mats Wänblad ha missat. Jag tycker dock inte att man kan klandra honom alltför hårt för detta, då man trots allt bör ha sett den svenska dubbningen av originalfilmen relativt nyligen för att tänka på detta."

    Hoppas du blir glad för svaret, trots att det är flera år försent.
  14. 7
    Hej Hej! Såg ditt inlägg nu, flera år försent men jag har hittat svar på vad askungen egentligen heter och tänkte dela med mig av det.
    Jag sökte nämligen efter samma fråga på google och hittade följande stycke;

    "I en scen i den här filmen säger nämligen titelrollen att hon heter Askungen. I prologen till originalfilmen framgick dock att hon egentligen inte hette Askungen, utan kallades för det av styvmodern och styvsystrarna som ett öknamn, och vad hon egentligen hette fick vi aldrig veta. Det här skiljer sig från den amerikanska originalversionen av den första filmen, där hon verkligen hette Cinderella. Visserligen är det ett egendomligt begrepp att göra så betydelsefulla ändringar i en svensk översättning mot originalversionen, men när så är fallet, så är det bara att försöka ta hänsyn till det. Det verkar dock Mats Wänblad ha missat. Jag tycker dock inte att man kan klandra honom alltför hårt för detta, då man trots allt bör ha sett den svenska dubbningen av originalfilmen relativt nyligen för att tänka på detta."

    Hoppas du blir glad för svaret, trots att det är flera år försent.

Liknande trådar

  1. Vad säger Askungen...
    By Jenny_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 20:09
  2. Askungen på bal (inte så mycket politik)
    By -Helena- in forum Politik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 08:50
  3. För Askungen-frälsta småtjejer
    By Linda & Filippa+Måns in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 21:17
  4. Askungen - De förtrollade slotten
    By JessicaF in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 09:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar