Hur mycket pratar era barn?
_05/06 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    May 1998
    #1

    Hur mycket pratar era barn?

    Hej alla, pratar era vinterbarn mycket? Sjunger de sånger och så? Här pratas det konstant och mycket och det skulle vara kul att se om vi har fler pratkvarnar/sångare ¨härinne.

    Dottern född i slutet på feb 06) säger meningar som:
    Stina sitter där, Mamma läser boken, pappa sitter där och leker med Stina

    Sen sjunger hon hela Blinka lilla med hela texten och kan alla sånger på Mamma Mu - skivan (inkl nästan all text oxå). Andra sånger på repertoaren är Bäbä vita lamm, imse vimse, klappa händerna så fort du kan, pepparkaksgubbarna,
  2. 1
    Hur mycket pratar era barn? Hej alla, pratar era vinterbarn mycket? Sjunger de sånger och så? Här pratas det konstant och mycket och det skulle vara kul att se om vi har fler pratkvarnar/sångare ¨härinne.

    Dottern född i slutet på feb 06) säger meningar som:
    Stina sitter där, Mamma läser boken, pappa sitter där och leker med Stina

    Sen sjunger hon hela Blinka lilla med hela texten och kan alla sånger på Mamma Mu - skivan (inkl nästan all text oxå). Andra sånger på repertoaren är Bäbä vita lamm, imse vimse, klappa händerna så fort du kan, pepparkaksgubbarna,
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Verkligen inte sååå mycket. Min son som är född i november -05 säger enstaka ord, men gestikulerar mycket så man ändå förstår. Nu har han visserligen två språk att hålla reda på, så även ord på engelska börjar så smått komma, det är vi glada för. Han kommer nog vara ganska sen med att tala rent, som de flesta tvåspråkiga barn...
  4. 2
    Verkligen inte sååå mycket. Min son som är född i november -05 säger enstaka ord, men gestikulerar mycket så man ändå förstår. Nu har han visserligen två språk att hålla reda på, så även ord på engelska börjar så smått komma, det är vi glada för. Han kommer nog vara ganska sen med att tala rent, som de flesta tvåspråkiga barn...
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    babbeli-babbela

    här är en till prat kvarn... hon började tidigt också. Precis som ditt barn sjunger och pratar redan meningar och ber om saker, berättar om dagen på dagis... det bubblar ut mer och mer varje dag.

    Kul!

    Jackie kör stenhårt på: björnen sover och blinka lilla stjärna ;-)

    Slukar böcker och sång skivor.. det är bara uppmuntra barnet att läsa mer och sjunga! Super kul!
    ♥Par i prinsessor♥
  6. 3
    babbeli-babbela här är en till prat kvarn... hon började tidigt också. Precis som ditt barn sjunger och pratar redan meningar och ber om saker, berättar om dagen på dagis... det bubblar ut mer och mer varje dag.

    Kul!

    Jackie kör stenhårt på: björnen sover och blinka lilla stjärna ;-)

    Slukar böcker och sång skivor.. det är bara uppmuntra barnet att läsa mer och sjunga! Super kul!
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Så olika det är. Alex (nu sex år) var också tidig. Men Tim... han har precis kommit på varför man ens ska behöva prata. Nu först tycker han det är någon vits. Förut sa han ett ord och sen aldrig mer. Nu pratar han hela tiden, även om det är väldigt mycket som inte vi andra förstår än. Men för varje vecka blir det mer och mer förståeliga saker. Så snart är han väl ikapp.
  8. 4
    Så olika det är. Alex (nu sex år) var också tidig. Men Tim... han har precis kommit på varför man ens ska behöva prata. Nu först tycker han det är någon vits. Förut sa han ett ord och sen aldrig mer. Nu pratar han hela tiden, även om det är väldigt mycket som inte vi andra förstår än. Men för varje vecka blir det mer och mer förståeliga saker. Så snart är han väl ikapp.
  9. Medlem sedan
    Jul 2004
    #5
    Mer och mer. Nya ord var och varannan dag. Men inte alls meningar, ibland två ord ihopsatta. Men kul är det!
  10. 5
    Mer och mer. Nya ord var och varannan dag. Men inte alls meningar, ibland två ord ihopsatta. Men kul är det!
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6

    Jag förstår ibland

    Gustav säger enstaka ord. Jag förstår honom ibland. Det man hör tydligast är mamma, mer och min. Sen har han egna ord för saker - bi är bil, nutt - snutte. Han har uppfattat att hunden säger vov - därav är ordet vov=hund. Han säger pi om bajs och saker som smakar illa.Han sjunger inte, men dansar gärna.
    Anna m. Ida -02 o Gustav -06
  12. 6
    Jag förstår ibland Gustav säger enstaka ord. Jag förstår honom ibland. Det man hör tydligast är mamma, mer och min. Sen har han egna ord för saker - bi är bil, nutt - snutte. Han har uppfattat att hunden säger vov - därav är ordet vov=hund. Han säger pi om bajs och saker som smakar illa.Han sjunger inte, men dansar gärna.
  13. Medlem sedan
    Aug 2001
    #7

    Massor!

    Jag tycker det i alla fall men det är svårt att jämföra när man bara har ett barn!
    Men det ploppar ut nya ord hela tiden, ibland är det frustrerande för både honom som inte riktigt får till det och för oss som inte förstår
    Sjunger gör han inte så mycket på eget initiativ men tillsammans sjunger vi ibland, mest imse vimse för den gillar han.

    Senaste veckorna har det börjat dyka upp både två-och treordsmeningar. Skithäftigt!!
    Veronica, mamma till världens goaste Edvin!
  14. 7
    Massor! Jag tycker det i alla fall men det är svårt att jämföra när man bara har ett barn!
    Men det ploppar ut nya ord hela tiden, ibland är det frustrerande för både honom som inte riktigt får till det och för oss som inte förstår
    Sjunger gör han inte så mycket på eget initiativ men tillsammans sjunger vi ibland, mest imse vimse för den gillar han.

    Senaste veckorna har det börjat dyka upp både två-och treordsmeningar. Skithäftigt!!
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8

    Sofie svarar!

    Alva är född i jan -06 och vi tycker hon är väldigt tidig med talet och språkförståelse. Hon pratar mest fyra- till sexordsmeningar, kan sjunga en del sånger och kan också ramsa en del. Och hon kan ibland räkna till fem, blir inte rätt alla ggr förstås.

    Och hon förstår verkligen nästan allt vi säger, även ganska abstrakta saker. Så Alva verkar vara ungefär på samma nivå som din dotter. Men det är ganska tidigt tror jag. För en del kommer ju inte talet igång för fullt förrän nån gång runt tre år.
    Sofie med Lukas mars -03 och Alva jan -06
  16. 8
    Sofie svarar! Alva är född i jan -06 och vi tycker hon är väldigt tidig med talet och språkförståelse. Hon pratar mest fyra- till sexordsmeningar, kan sjunga en del sånger och kan också ramsa en del. Och hon kan ibland räkna till fem, blir inte rätt alla ggr förstås.

    Och hon förstår verkligen nästan allt vi säger, även ganska abstrakta saker. Så Alva verkar vara ungefär på samma nivå som din dotter. Men det är ganska tidigt tror jag. För en del kommer ju inte talet igång för fullt förrän nån gång runt tre år.
  17. Medlem sedan
    Sep 2000
    #9
    Mycket! Och sjunger hela sånger med rätt text och allt plus att hon kan räkna både till tio och tjugo med lite hjälp.
  18. 9
    Mycket! Och sjunger hela sånger med rätt text och allt plus att hon kan räkna både till tio och tjugo med lite hjälp.
  19. Medlem sedan
    Dec 1998
    #10

    August pratar mycket och ofta

    En bubbelgubbe av stora mått. Även han pratar 3-4 ords meningar utan problem och sjunger både Blinka lilla stjärna och Bäbä vita lamm mfl sånger.

    Han pratar inte lika tydligt som storasyster gjorde när hon var liten men han har ett väldigt ordförråd.
  20. 10
    August pratar mycket och ofta En bubbelgubbe av stora mått. Även han pratar 3-4 ords meningar utan problem och sjunger både Blinka lilla stjärna och Bäbä vita lamm mfl sånger.

    Han pratar inte lika tydligt som storasyster gjorde när hon var liten men han har ett väldigt ordförråd.

Liknande trådar

  1. Hur mycket pratar era barn?
    By Anki33 in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 08:41
  2. Pratar era barn mycket?
    By Caen in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 14:13
  3. Hur mycket pratar ni med era barn?
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 17:57
  4. Hur mycket pratar era barn?
    By .charlotte. in forum _0407 Julibarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 14:57
  5. Hur mycket pratar era feb. barn?
    By singoalla in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 16:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar