Installera i Linux?
Hem & fritid
  1. °Jools°
    #1

    Installera i Linux?

    Tyvärr har jag fått oturen att bekanta mig med Linux, vilket är en oangenäm upplevelse om man som jag tidigare använt windows och inte är så bevandrad i dataspråk.

    Min fråga är; hur installerar jag ett program i Linux? Jag kommer bara halvvägs och antar att det handlar om en helt annan sorts procedur än den man vanligtvis använder sig av?

    Någon som har lust att förklara på begriplig "svenska"?
  2. 1
    Installera i Linux? Tyvärr har jag fått oturen att bekanta mig med Linux, vilket är en oangenäm upplevelse om man som jag tidigare använt windows och inte är så bevandrad i dataspråk.

    Min fråga är; hur installerar jag ett program i Linux? Jag kommer bara halvvägs och antar att det handlar om en helt annan sorts procedur än den man vanligtvis använder sig av?

    Någon som har lust att förklara på begriplig "svenska"?
  3. Medlem sedan
    Apr 2000
    #2
    Beror på vad det är för program. Är det kompatibelt med Linux?
  4. 2
    Beror på vad det är för program. Är det kompatibelt med Linux?
  5. Medlem sedan
    Jul 2006
    #3
    Ofta kan du använda nått som kallas installation manager/ apt manager eller något sånt. I Kubuntu klickar man på install programs eller nåt sånt (har tyvärr inte nån av linuxburkarna igång). Du får då upp en lista på program som du kan välja mellan. Klicka i vad du vill installera och så installeras det :-) Alla program finns självklart inte med där men många gör det.
  6. 3
    Ofta kan du använda nått som kallas installation manager/ apt manager eller något sånt. I Kubuntu klickar man på install programs eller nåt sånt (har tyvärr inte nån av linuxburkarna igång). Du får då upp en lista på program som du kan välja mellan. Klicka i vad du vill installera och så installeras det :-) Alla program finns självklart inte med där men många gör det.
  7. °Jools°
    #4
    Aha, är det där skon klämmer alltså?

    Som att äga en citroén och försöka beställa reservdelar från volvo? Citroén är förvisso en bra bil med skön komfort men svår att meka med eftersom det är knepig[are] att hitta en leverantör som säljer manickerna.

    Det är bland annat picasa jag vill ha in i burken -så då får jag alltså leta upp ett picasa som är anpassat för just det här operativsystemet. Right?
  8. 4
    Aha, är det där skon klämmer alltså?

    Som att äga en citroén och försöka beställa reservdelar från volvo? Citroén är förvisso en bra bil med skön komfort men svår att meka med eftersom det är knepig[are] att hitta en leverantör som säljer manickerna.

    Det är bland annat picasa jag vill ha in i burken -så då får jag alltså leta upp ett picasa som är anpassat för just det här operativsystemet. Right?
  9. °Jools°
    #5
    Kubuntu eller ubuntu har jag inte hört talas om och jag hittar inget sådant i datorn heller.

    Jag ÄR en dummies.

    Men om jag mot förmodan nångång hittar vad jag söker så ska jag använda mig av dina instruktioner, mange tack!
  10. 5
    Kubuntu eller ubuntu har jag inte hört talas om och jag hittar inget sådant i datorn heller.

    Jag ÄR en dummies.

    Men om jag mot förmodan nångång hittar vad jag söker så ska jag använda mig av dina instruktioner, mange tack!
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Först och främst, vilken distribution av Linux använder du? Beroende på vilken du kör går det till på olika sätt.

    Någon universal enkel beskrivning finns troligen inte.

    Lite hjälp finns på nätet:
    http://www.linux.org/
    http://www.linuxjournal.com/
  12. 6
    Först och främst, vilken distribution av Linux använder du? Beroende på vilken du kör går det till på olika sätt.

    Någon universal enkel beskrivning finns troligen inte.

    Lite hjälp finns på nätet:
    http://www.linux.org/
    http://www.linuxjournal.com/
  13. Medlem sedan
    Jul 2006
    #7
    Ubuntu är just bland de populäraste linux-distributionerna. Det är dessutom en av de mest lätthanterliga även om man inte älskar att sitta och knacka kod själv. :-) Kubuntu är som Ubuntu men med ett annat gränssnitt.
  14. 7
    Ubuntu är just bland de populäraste linux-distributionerna. Det är dessutom en av de mest lätthanterliga även om man inte älskar att sitta och knacka kod själv. :-) Kubuntu är som Ubuntu men med ett annat gränssnitt.
  15. °Jools°
    #8

    Oh my...

    Varför kan inte saker och ting vara enkelt konstruerat? Och varför stoppade nån in detta fullkomligt vansinnigt fruktansvärt hemska system i just min burk!? Vad har jag gjort för att förtjäna detta?

    Allt jag ville var att fortsätta lattja med min nya leksak kameran och pula med dem ifred -utan att behöva förstå mig på en massa saker jag inte vill lära mig. *tjurig som en femåring*

    Med all respekt -tusen tack för att du ansträngde dig och tog dig tid att leta fram infon- men bara vid första åsynen av länkarna du bifogat kunde jag bara se en grå smutsig irriterande gröt på skärmen.

    Jag tror att det är dags för överlagt mord på Linux och återuppliva den trofaste farbror W. Som i Windows 2000. Vad gör jag då W strejkar redan i felsäkert läge?

    Bitte?
  16. 8
    Oh my... Varför kan inte saker och ting vara enkelt konstruerat? Och varför stoppade nån in detta fullkomligt vansinnigt fruktansvärt hemska system i just min burk!? Vad har jag gjort för att förtjäna detta?

    Allt jag ville var att fortsätta lattja med min nya leksak kameran och pula med dem ifred -utan att behöva förstå mig på en massa saker jag inte vill lära mig. *tjurig som en femåring*

    Med all respekt -tusen tack för att du ansträngde dig och tog dig tid att leta fram infon- men bara vid första åsynen av länkarna du bifogat kunde jag bara se en grå smutsig irriterande gröt på skärmen.

    Jag tror att det är dags för överlagt mord på Linux och återuppliva den trofaste farbror W. Som i Windows 2000. Vad gör jag då W strejkar redan i felsäkert läge?

    Bitte?
  17. °Jools°
    #9

    HTML klarar jag behjälpligt

    Men det är ju en "allmän" kod (finns säkert nån smart dataterm som jag är ovetandes om) -här snackar vi andra grejer -eller hur?

    Se mitt svar nedan till Fredde H. Jag tyrer icke mer.
  18. 9
    HTML klarar jag behjälpligt Men det är ju en "allmän" kod (finns säkert nån smart dataterm som jag är ovetandes om) -här snackar vi andra grejer -eller hur?

    Se mitt svar nedan till Fredde H. Jag tyrer icke mer.

Liknande trådar

  1. Linux hjälp
    By mezz in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-10-17, 23:39
  2. Linux: sfär i Compiz - hur?
    By klirker in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 21:22
  3. Linux was killed.
    By °Jools° in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 23:24
  4. Linux för nybörjare?
    By Bengt in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 22:59
  5. krashad linux
    By ayeree in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 22:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar