Dubbelt medborgarskap
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Jul 2006
    #1

    Dubbelt medborgarskap

    Vi håller på att ansöka om dubbelt medborgarskap för vår son. Pappan är från Frankrike. Alla möjliga blanketter ska skickas in, och bland annat vill de ha ett "utdrag ur födelseboken" för mig. Det ska inte vara ett personbevis utan något annat. Någon som vet vad som avses? Är det rent av så att jag måste skaffa fram min mammas journal från BB eller liknande? Tacksam för svar och tips!
  2. 1
    Dubbelt medborgarskap Vi håller på att ansöka om dubbelt medborgarskap för vår son. Pappan är från Frankrike. Alla möjliga blanketter ska skickas in, och bland annat vill de ha ett "utdrag ur födelseboken" för mig. Det ska inte vara ett personbevis utan något annat. Någon som vet vad som avses? Är det rent av så att jag måste skaffa fram min mammas journal från BB eller liknande? Tacksam för svar och tips!
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2
    Födelsebevis?
    Är det inte bara ett gammeldags födelsebevis? Vissa länder ger bara ut ett sådant, eller så måste man hämta det på ett visst ställe i staden man föddes. I Sverige är nästan samma som ett personbevis - du säger till tjänstemannen att det är ett födelsebevis du behöver (på franska - jag tror att de har dem så att man kan få ut dem på de större språken, engelska i allafall). Antagligen måste du skaffa en apostilj på pappret också - då finns två alternativ. Det ena är att vända sig till UD, där vet de hur de ska göra - det andra är om du bor i en större stad (jag vet tex att det finns i Sundsvall) så kan man vända sig till vissa notarius publicus, som också kan utfärda apostille.
  4. 2
    Födelsebevis?
    Är det inte bara ett gammeldags födelsebevis? Vissa länder ger bara ut ett sådant, eller så måste man hämta det på ett visst ställe i staden man föddes. I Sverige är nästan samma som ett personbevis - du säger till tjänstemannen att det är ett födelsebevis du behöver (på franska - jag tror att de har dem så att man kan få ut dem på de större språken, engelska i allafall). Antagligen måste du skaffa en apostilj på pappret också - då finns två alternativ. Det ena är att vända sig till UD, där vet de hur de ska göra - det andra är om du bor i en större stad (jag vet tex att det finns i Sundsvall) så kan man vända sig till vissa notarius publicus, som också kan utfärda apostille.
  5. Medlem sedan
    Apr 2007
    #3
    Hej,
    är oxå från Frankrike men vi behövde inte att ansöka för nåt specialt, bara att gå till franska ambassad och registrera barnen. Den utdrag... tyfvärr kommer jag inte ihåg vad det var precis, bara att mtt ex var jätte uprörd mot franska ambasad :-) Det kan vara som du säger, ska försöka att kolla!
  6. 3
    Hej,
    är oxå från Frankrike men vi behövde inte att ansöka för nåt specialt, bara att gå till franska ambassad och registrera barnen. Den utdrag... tyfvärr kommer jag inte ihåg vad det var precis, bara att mtt ex var jätte uprörd mot franska ambasad :-) Det kan vara som du säger, ska försöka att kolla!
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Kan det motsvara det brittiska "birth certificate" som utfärdas av ngn myndighet vid barnets födelse? De på franska ambasseden borde väl veta? Lycka till!
  8. 4
    Kan det motsvara det brittiska "birth certificate" som utfärdas av ngn myndighet vid barnets födelse? De på franska ambasseden borde väl veta? Lycka till!
  9. Medlem sedan
    Jul 2004
    #5
    Jag behövde ett "birth certificate" för mitt green card men använde ett personbevis översatt till Engelska. Man kan beställa såna online men om man ringer istället så stämplar de kopian (och det trodde mannen på Skattemyndigheten skulle vara bättre i mitt - greencards - fall). Om sen de utländska myndigheterna inte förstår så är det bara att säga att tyvärr det finns inte - för det faktiskt så. Det funkar .
  10. 5
    Jag behövde ett "birth certificate" för mitt green card men använde ett personbevis översatt till Engelska. Man kan beställa såna online men om man ringer istället så stämplar de kopian (och det trodde mannen på Skattemyndigheten skulle vara bättre i mitt - greencards - fall). Om sen de utländska myndigheterna inte förstår så är det bara att säga att tyvärr det finns inte - för det faktiskt så. Det funkar .
  11. Medlem sedan
    Jul 2006
    #6
    Tack för alla tips! Jag ska ringa fr. ambassaden i veckan och fråga lite mer, hoppas att de själva vet vad de vill ha
  12. 6
    Tack för alla tips! Jag ska ringa fr. ambassaden i veckan och fråga lite mer, hoppas att de själva vet vad de vill ha
  13. Medlem sedan
    Jul 2006
    #7
    Nu har jag fått klarhet! Utdrag ur födelseboken beställs via lands/stadsarkiven. Det är redan på väg. Så vet vi det!
  14. 7
    Nu har jag fått klarhet! Utdrag ur födelseboken beställs via lands/stadsarkiven. Det är redan på väg. Så vet vi det!
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8

    Vad märkligt.....

    att olika länder har olika krav,

    då jag och mina bröder skulle få våra medborgarskap så räckte det med att vi infann oss på ambassaden. fast det tog TID att få det klart....
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  16. 8
    Vad märkligt..... att olika länder har olika krav,

    då jag och mina bröder skulle få våra medborgarskap så räckte det med att vi infann oss på ambassaden. fast det tog TID att få det klart....
  17. lingongrova
    #9
    ar det inte en "acte de naissance" da? min man ar fransman och vi hade inte sa mycket problem med att fa dubbelt medborgarskap till Elsa. de accepterade ett uttdrag ur folkbokforingen.
  18. 9
    ar det inte en "acte de naissance" da? min man ar fransman och vi hade inte sa mycket problem med att fa dubbelt medborgarskap till Elsa. de accepterade ett uttdrag ur folkbokforingen.

Liknande trådar

  1. Eu-valet och dubbelt medborgarskap
    By Es mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 20:24
  2. Dubbelt medborgarskap?
    By Fru M in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 17:51
  3. Mer om dubbelt medborgarskap
    By Kikou in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 23:18
  4. Dubbelt medborgarskap
    By Nettikan in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 20:28
  5. dubbelt medborgarskap och pass
    By Sofie in forum Föräldraskap
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 22:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar