Hur många timmar/vecka?
Förskoleklass (6-års.)
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Hur många timmar/vecka?

    Mitt äldsta barn ska börja förskoleklass nästa höst, och nu har vi fått hem alla papper inför valet av skola etc. Men det som förvänar mig är att det bara kommer att vara 15 timmar/vecka! Jag som trodde att det skulle vara varje dag, som skolan är, om än inte så långa dagar. Hur är det hos er? Jag blev faktiskt mycket besviken och känner att det blir inte mycket till skola på de futtiga timmarna - och mitt barn som längtar så och fullkomligen bubblar av iver att lära sig. Ska man leta efter en privatskola istället kanske även om det innebär pendling till annan ort?
  2. 1
    Hur många timmar/vecka? Mitt äldsta barn ska börja förskoleklass nästa höst, och nu har vi fått hem alla papper inför valet av skola etc. Men det som förvänar mig är att det bara kommer att vara 15 timmar/vecka! Jag som trodde att det skulle vara varje dag, som skolan är, om än inte så långa dagar. Hur är det hos er? Jag blev faktiskt mycket besviken och känner att det blir inte mycket till skola på de futtiga timmarna - och mitt barn som längtar så och fullkomligen bubblar av iver att lära sig. Ska man leta efter en privatskola istället kanske även om det innebär pendling till annan ort?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    15 timmar förskoleklass brukar innebära att de har 3 lektioner per dag (8-11) och sedan fritids. Det brukar vara fullt tillräckligt.
  4. 2
    15 timmar förskoleklass brukar innebära att de har 3 lektioner per dag (8-11) och sedan fritids. Det brukar vara fullt tillräckligt.
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Olika tider... mån 8,00-11,30 tis, ons, fre 8,00-12,30 torsd 8,00-14,14, så runt 21 timmar/vecka går min kille ... och dottern som gick i fsk klassen för 4 år sedan hade då samma tider...

    Hos oss äter föskoleklass barnen mat...
  6. 3
    Olika tider... mån 8,00-11,30 tis, ons, fre 8,00-12,30 torsd 8,00-14,14, så runt 21 timmar/vecka går min kille ... och dottern som gick i fsk klassen för 4 år sedan hade då samma tider...

    Hos oss äter föskoleklass barnen mat...
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4
    Det ser lite olika ut på olika skolor men det minsta skolan måste erbjua är 15 timmar/vecka för barnen i förskoleklass och många kommuner väljer just minimumtiden.

    Jag tror inte att tiden i sig spelar så stor roll utan mer vad barnen får göra den tid de är där. Om du tycker att pedagogiken och personalen i sig verkar bra för ditt barn så tycker jag att du ska välja den skolan. när förskoleklassen är slut för dagen går de flesta barnen säkert till fritids och där är det också verksamhet som passar 6-åringar.

    Det här är barnets allra första skolår och det är viktigt när man tänker sig ett skolval att man väljer för alla de år som barnet ska gå i skolan vilket brukar vara 6-9 år ungefär. Så är det bara själva första årets antal timmar du är missnöjd med hade jag absolut inte bytt skola.
  8. 4
    Det ser lite olika ut på olika skolor men det minsta skolan måste erbjua är 15 timmar/vecka för barnen i förskoleklass och många kommuner väljer just minimumtiden.

    Jag tror inte att tiden i sig spelar så stor roll utan mer vad barnen får göra den tid de är där. Om du tycker att pedagogiken och personalen i sig verkar bra för ditt barn så tycker jag att du ska välja den skolan. när förskoleklassen är slut för dagen går de flesta barnen säkert till fritids och där är det också verksamhet som passar 6-åringar.

    Det här är barnets allra första skolår och det är viktigt när man tänker sig ett skolval att man väljer för alla de år som barnet ska gå i skolan vilket brukar vara 6-9 år ungefär. Så är det bara själva första årets antal timmar du är missnöjd med hade jag absolut inte bytt skola.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Här går barnen 8.15-13.30, fredag till 13.00. Efter är det fritids. Bra tider, även om barnen i början tyckte att skoldagen var lite för lång.
  10. 5
    Här går barnen 8.15-13.30, fredag till 13.00. Efter är det fritids. Bra tider, även om barnen i början tyckte att skoldagen var lite för lång.
  11. Medlem sedan
    Dec 2000
    #6
    Har sådana papper redan skickats ut? Vi har inte hört något än :S När brukar man få sådana papper? Kanske är ni ovanligt tidiga
  12. 6
    Har sådana papper redan skickats ut? Vi har inte hört något än :S När brukar man få sådana papper? Kanske är ni ovanligt tidiga
  13. Medlem sedan
    May 2001
    #7
    Det är varje dag, men kort. Hos oss är det 8.30-12.00, eller om det är 11.30. Har faktiskt inte riktigt koll, eftersom han går på fritids också. När min äldsta gick på sexårs var jag hemma. Det blev ett himla springande. Tyckte knappt man kommit hem förrän det var dags att gå och håmta De där timmarna är förövrigt rätt lagom. Det här första året, före den egentliga skolan går mycket åt till att komma in i skollivet. Att sitta still vid rätt tillfälle, lyssna, räcka upp handen. De har svårare för det än man tror. Sen gör de ju inte det i så långa stunder. Vet att många opponerar sig mot detta och tycker att"vaddå, det behöver de väl inte lära sig och mitt barn vill lära sig läsa" (tex). De har ju en del övningar, men de går inte direkt ut på just att få läskunniga barn, utan mer att lära sig hur man lär sig, eller hur jag ska förklara det. Låter så flummigt när jag förklarar, men hos oss har det i alla fall varit väldigt bra och nyttigt med 6-års innan ettan. Och mitt i allt det där har de även fått in bokstäverna och siffrorna, även om det inte varit det stora målet i verksamheten.
  14. 7
    Det är varje dag, men kort. Hos oss är det 8.30-12.00, eller om det är 11.30. Har faktiskt inte riktigt koll, eftersom han går på fritids också. När min äldsta gick på sexårs var jag hemma. Det blev ett himla springande. Tyckte knappt man kommit hem förrän det var dags att gå och håmta De där timmarna är förövrigt rätt lagom. Det här första året, före den egentliga skolan går mycket åt till att komma in i skollivet. Att sitta still vid rätt tillfälle, lyssna, räcka upp handen. De har svårare för det än man tror. Sen gör de ju inte det i så långa stunder. Vet att många opponerar sig mot detta och tycker att"vaddå, det behöver de väl inte lära sig och mitt barn vill lära sig läsa" (tex). De har ju en del övningar, men de går inte direkt ut på just att få läskunniga barn, utan mer att lära sig hur man lär sig, eller hur jag ska förklara det. Låter så flummigt när jag förklarar, men hos oss har det i alla fall varit väldigt bra och nyttigt med 6-års innan ettan. Och mitt i allt det där har de även fått in bokstäverna och siffrorna, även om det inte varit det stora målet i verksamheten.
  15. Anna m 2 busungar
    #8
    Hos oss är det mån 9.00-13.40 och de andra dagarna 8.20-13.40.
  16. 8
    Hos oss är det mån 9.00-13.40 och de andra dagarna 8.20-13.40.
  17. Medlem sedan
    Feb 2003
    #9
    Här går barnen 8.10-13.20.
  18. 9
    Här går barnen 8.10-13.20.
  19. Medlem sedan
    Sep 2002
    #10
    Hos oss går barnen i förskoleklassen på skolan mellan 08:10 och 14:00, därefter tar fritids vid. Räcker väldigt bra, kan jag säga. Mycket av tiden går dock åt till att leka så att de som behöver blir av med springet i benen, enligt pedagogerna.
  20. 10
    Hos oss går barnen i förskoleklassen på skolan mellan 08:10 och 14:00, därefter tar fritids vid. Räcker väldigt bra, kan jag säga. Mycket av tiden går dock åt till att leka så att de som behöver blir av med springet i benen, enligt pedagogerna.
  21. Medlem sedan
    Nov 2001
    #11
    8-13 må-tors kör dom här. Det blir 20 timmar/ vecka. Inte så stor skillnad till ettan som har 8-13 må-fred. Bara 5 timmars skillnad.
    Då ingår lunch och två raster i den tiden.
  22. 11
    8-13 må-tors kör dom här. Det blir 20 timmar/ vecka. Inte så stor skillnad till ettan som har 8-13 må-fred. Bara 5 timmars skillnad.
    Då ingår lunch och två raster i den tiden.
  23. Medlem sedan
    Jan 2001
    #12
    8.15-13.15, sedan blir det fritids. I och för sig är inte skillnaden så stor mellan fritids och förskoleklassen eftersom de här är en 0-1:a med sammanlagt 19 barn, och det är bara dessa 19 barn på fritids också. Dessutom är 2/3 fröknar med på fritids, så jag är inte så säker på att vår son ens förstått att det blir fritids kl 13.15.
  24. 12
    8.15-13.15, sedan blir det fritids. I och för sig är inte skillnaden så stor mellan fritids och förskoleklassen eftersom de här är en 0-1:a med sammanlagt 19 barn, och det är bara dessa 19 barn på fritids också. Dessutom är 2/3 fröknar med på fritids, så jag är inte så säker på att vår son ens förstått att det blir fritids kl 13.15.
  25. Medlem sedan
    Jan 2001
    #13
    Hur gör man på fredagarna, är barnen på skolan då, men inte i förskoleklassen utan på fritids?
  26. 13
    Hur gör man på fredagarna, är barnen på skolan då, men inte i förskoleklassen utan på fritids?
  27. m-dmed2
    #14

    Här är det

    Måndag-torsdag 8.20-12,20.
    Fredagar 8.20-12.00
    Efter det är det fritids som gäller. Det är öppet till kl 18.00.
  28. 14
    Här är det Måndag-torsdag 8.20-12,20.
    Fredagar 8.20-12.00
    Efter det är det fritids som gäller. Det är öppet till kl 18.00.
  29. Medlem sedan
    Dec 2003
    #15
    Här är det mellan 8.10 och 13.30, ganska lugnt efter lunch enligt dottern. Förskoleklass är inte skola i den bmärkelsen att de lär sig på heltid... Min tjeja har tur och har två lärare som delar gruppen, en som är mer strikt och läraraktig, och en som håller på med bild och musik och så mer, perfekt mix. min tjeja hade "turen" att få följa med mig till skolan en dag med min klass så hon tyckte det var lite mycket sitta still o vara tyst i skolan, och ville ha lite mer leka = förskoleklass.
  30. 15
    Här är det mellan 8.10 och 13.30, ganska lugnt efter lunch enligt dottern. Förskoleklass är inte skola i den bmärkelsen att de lär sig på heltid... Min tjeja har tur och har två lärare som delar gruppen, en som är mer strikt och läraraktig, och en som håller på med bild och musik och så mer, perfekt mix. min tjeja hade "turen" att få följa med mig till skolan en dag med min klass så hon tyckte det var lite mycket sitta still o vara tyst i skolan, och ville ha lite mer leka = förskoleklass.
  31. Medlem sedan
    Oct 2000
    #16

    olika även inom kommunen

    på sonens skola går de 8-12.30 alla dagar men på andra skolor i kommunen har de andra tider...

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  32. 16
    olika även inom kommunen på sonens skola går de 8-12.30 alla dagar men på andra skolor i kommunen har de andra tider...
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17

    Vi har F-2 klasser

    de har alltså samma tider, dvs 8-13.
    Innerjoin: A-92, I-94, L-97 och T-01
    (Tjej, kille, kille, tjej)


    http://www.tradera.com/category/cate...736&listtype=0
  34. 17
    Vi har F-2 klasser de har alltså samma tider, dvs 8-13.
  35. Medlem sedan
    Jun 2003
    #18
    Här är det 20 timmar i veckan, 8.20 -12.20 måndag till fredag.
    Jag tycker att det är bra att det är varje dag.
  36. 18
    Här är det 20 timmar i veckan, 8.20 -12.20 måndag till fredag.
    Jag tycker att det är bra att det är varje dag.
  37. Medlem sedan
    Jun 2003
    #19
    Det var långa dagar..
  38. 19
    Det var långa dagar..
  39. Medlem sedan
    Oct 2007
    #20
    Här är det samma tider som på lågstadiet. 5 timmar och 45 minuter förskoleklass per dag. Så det blir nästan 30 timmar per vecka.
  40. 20
    Här är det samma tider som på lågstadiet. 5 timmar och 45 minuter förskoleklass per dag. Så det blir nästan 30 timmar per vecka.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hur många timmar/vecka?
    By Anonym in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 10:54
  2. Hur många timmar per vecka
    By Circe in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 09:31
  3. Hur många timmar/vecka är 65%
    By 73anette in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 18:08
  4. Dagis 15t timmar/vecka
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 09:36
  5. 1 vecka och 3 dagar och ngr timmar
    By Kuben1 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 16:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar