Om att vara anonym...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Om att vara anonym...

    Detta har väl egentligen inget alls att göra med Aff och behovet av att vara anonym här. Jag tänker mer på nätet i stort. Att man inte bör lämna ut information om sig själv. Namn och adress, t ex. Det varnas man ju för. Själv talar jag visserligen om vad jag heter (typ i alla fall ) men ni får inte veta exakt var jag bor. För vem som helst kan ju läsa här.

    Men så ser man bilderna på nyfödda barn i tidningen. Det är inte ovanligt att man har bild på hela familjen, namn på alla, ålder på äldre syskon och fullständig adress utskriven. Varför är det ingen som är orolig då?

    Självklart finns det en skillnad. Här sitter vi och småpratar om ditten och datten. Men är det någon som tänkt tanken att man inte vill lämna ut sina barn med namn, adress och bild i tidningen?
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  2. 1
    Om att vara anonym... Detta har väl egentligen inget alls att göra med Aff och behovet av att vara anonym här. Jag tänker mer på nätet i stort. Att man inte bör lämna ut information om sig själv. Namn och adress, t ex. Det varnas man ju för. Själv talar jag visserligen om vad jag heter (typ i alla fall ) men ni får inte veta exakt var jag bor. För vem som helst kan ju läsa här.

    Men så ser man bilderna på nyfödda barn i tidningen. Det är inte ovanligt att man har bild på hela familjen, namn på alla, ålder på äldre syskon och fullständig adress utskriven. Varför är det ingen som är orolig då?

    Självklart finns det en skillnad. Här sitter vi och småpratar om ditten och datten. Men är det någon som tänkt tanken att man inte vill lämna ut sina barn med namn, adress och bild i tidningen?
  3. Medlem sedan
    Mar 2004
    #2
    Men nu fattar jag inte, vad skulle vara så farligt med det? Skulle det vara hemligt att man fått barn? Det är ju offentlige uppgifter som du kan få fram hos skatteverket, på alla som bor i Sverige. Det är väl bara de som har skyddad identitet av nogn anledning som det skulle kunna vara någon risk för, men de skickar nog inte in bilder till lokaltidningen.
  4. 2
    Men nu fattar jag inte, vad skulle vara så farligt med det? Skulle det vara hemligt att man fått barn? Det är ju offentlige uppgifter som du kan få fram hos skatteverket, på alla som bor i Sverige. Det är väl bara de som har skyddad identitet av nogn anledning som det skulle kunna vara någon risk för, men de skickar nog inte in bilder till lokaltidningen.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Problemet ligger i att nätet sparas allt till dödagar och det är ganska lätt att söka sig fram till mycket information.

    Vi har ju sedan länge offentlighetsprincip i Sverige där vi alla kan hämta uppgifter om vem som helst (taxerad inkomst, taxerad förmögenhet, betyg från skolan, bygglovsansökningar, domar i domstolar etc etc). Men det kräver trots allt lite arbete för att man ska sammaställa en bild av en människa när det ligger på papper rent fysiskt på olika ställen...

    ...på nätet är det så mycket lättare att sitta en kväll och få en ganska klar bild över en människa.
  6. 3
    Problemet ligger i att nätet sparas allt till dödagar och det är ganska lätt att söka sig fram till mycket information.

    Vi har ju sedan länge offentlighetsprincip i Sverige där vi alla kan hämta uppgifter om vem som helst (taxerad inkomst, taxerad förmögenhet, betyg från skolan, bygglovsansökningar, domar i domstolar etc etc). Men det kräver trots allt lite arbete för att man ska sammaställa en bild av en människa när det ligger på papper rent fysiskt på olika ställen...

    ...på nätet är det så mycket lättare att sitta en kväll och få en ganska klar bild över en människa.
  7. magnolia
    #4
    Nej, men man talar ju om att det är farligt att lämna ut sitt namn på nätet och sätta ut bild på sina barn. Då heter det att man exponerar barnen och att bilderna kan hamna i orätta händer. Detsamma borde gälla all typ av exponering - skolkataloger, telefonkataloger, tidningsnotiser osv.
  8. 4
    Nej, men man talar ju om att det är farligt att lämna ut sitt namn på nätet och sätta ut bild på sina barn. Då heter det att man exponerar barnen och att bilderna kan hamna i orätta händer. Detsamma borde gälla all typ av exponering - skolkataloger, telefonkataloger, tidningsnotiser osv.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    Nej, det gör de nog inte.

    Jag tycker bara att resonemanget haltar lite. Fast jag vet inte. Inte är det hemligt att man fått barn inte. Men när det är så vanligt att sätta ut bild med all nödvändig information i ett medium som lämnas till en väldig massa människor som befinner sig i närheten, samtidigt som det i ett annat varnas för att ens använda sitt eget namn... Ja, jag bara undrar
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  10. 5
    Nej, det gör de nog inte. Jag tycker bara att resonemanget haltar lite. Fast jag vet inte. Inte är det hemligt att man fått barn inte. Men när det är så vanligt att sätta ut bild med all nödvändig information i ett medium som lämnas till en väldig massa människor som befinner sig i närheten, samtidigt som det i ett annat varnas för att ens använda sitt eget namn... Ja, jag bara undrar
  11. magnolia
    #6
    Frågan är ju vad som är så farligt med det? För den som blir kartlagd, alltså? Jag ser mest faran för den part som sitter en kväll och SKAFFAR sig en bild av en annan människa...
  12. 6
    Frågan är ju vad som är så farligt med det? För den som blir kartlagd, alltså? Jag ser mest faran för den part som sitter en kväll och SKAFFAR sig en bild av en annan människa...
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Är det?

    En tidning kan också sparas till döddagar, om man nu tänker på det. Och information kan "försvinna" från nätet precis som från andra platser. Den som söker skall finna. Visst, men det kräver ändå en viss sorts människa till det, tror jag. Både om det gäller att kuta runt till myndigheter och att ägna en dag åt att knacka på ett tangentbord.

    Så jag är inte inte säker på att jag hänger med på skillnaden.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  14. 7
    Är det? En tidning kan också sparas till döddagar, om man nu tänker på det. Och information kan "försvinna" från nätet precis som från andra platser. Den som söker skall finna. Visst, men det kräver ändå en viss sorts människa till det, tror jag. Både om det gäller att kuta runt till myndigheter och att ägna en dag åt att knacka på ett tangentbord.

    Så jag är inte inte säker på att jag hänger med på skillnaden.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    *s*

    Precis. Och den som har filer på datorn med information om andra människor kan lika gärna ha en klippbok med foton och pappersinformation.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  16. 8
    *s* Precis. Och den som har filer på datorn med information om andra människor kan lika gärna ha en klippbok med foton och pappersinformation.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    Det är det jag menar.

    Det är farligt att lämna ut information på nätet för man vet inte vem som läser den. Men jag har i ärlighetns namn ingen aning om vilka knäppon som läser tidningen heller.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  18. 9
    Det är det jag menar. Det är farligt att lämna ut information på nätet för man vet inte vem som läser den. Men jag har i ärlighetns namn ingen aning om vilka knäppon som läser tidningen heller.
  19. Medlem sedan
    Mar 2004
    #10
    Och jag tycker det är lite moralpanik. Tänk om någon ser mej, eller min dotter på bild! Jaha... och? Kan medela att vi finns , både i tidningar och på nätet, bägge två:-)

    men här väljer jag att vara anonym ändå. Vill inte att min dotter ska behöva stå till svars för mina åsikter som jag skruvat till lite för hårt i en diskussion. Vilket egentligen är synd, hur ska folk våga bli politiker, om man inte vågar leka med argumenten, av räddsla av att det kan användas illvilligt både mot en själv och mot sina barn?
  20. 10
    Och jag tycker det är lite moralpanik. Tänk om någon ser mej, eller min dotter på bild! Jaha... och? Kan medela att vi finns , både i tidningar och på nätet, bägge två:-)

    men här väljer jag att vara anonym ändå. Vill inte att min dotter ska behöva stå till svars för mina åsikter som jag skruvat till lite för hårt i en diskussion. Vilket egentligen är synd, hur ska folk våga bli politiker, om man inte vågar leka med argumenten, av räddsla av att det kan användas illvilligt både mot en själv och mot sina barn?
  21. magnolia
    #11
    Absolut. Har du sett filmen One Hour Photo? Då kan man ju inte lämna film till framkallning heller - snacka om att lämna ut privatlivet!
    Nej, jag tror att man mår allra bäst av att vara lite lagom paranoid. Har man någorlunda rent mjöl i påsen så har man inte mycket att frukta.
  22. 11
    Absolut. Har du sett filmen One Hour Photo? Då kan man ju inte lämna film till framkallning heller - snacka om att lämna ut privatlivet!
    Nej, jag tror att man mår allra bäst av att vara lite lagom paranoid. Har man någorlunda rent mjöl i påsen så har man inte mycket att frukta.
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12

    ... och där gick det fort...

    Ibland undrar jag om det inte mest är vår rädsla för det nya...
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  24. 12
    ... och där gick det fort... Ibland undrar jag om det inte mest är vår rädsla för det nya...
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #13
    Det krävs lite mer för att ta reda på information om man måste ringa skattemyndigheten eller folkbokföringen och kolla, jämför med om du kan knappa på din dator. Dessutom så kan du med datorns hjälp få reda på mer info på kort tid än om du måste ringa.
  26. 13
    Det krävs lite mer för att ta reda på information om man måste ringa skattemyndigheten eller folkbokföringen och kolla, jämför med om du kan knappa på din dator. Dessutom så kan du med datorns hjälp få reda på mer info på kort tid än om du måste ringa.
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14

    Ja, lite synd är det

    För nog blir man ibland lite skruvad i diskussionerna här inne *s*
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  28. 14
    Ja, lite synd är det För nog blir man ibland lite skruvad i diskussionerna här inne *s*
  29. magnolia
    #15
    Ja, varför ska man skämmas för sina åsikter? Jag är ju också rätt anonym här, även om man säkert med lite pusselläggning kan avgöra vem jag är ändå. Jag är absolut inte rädd för att någon ska se mig eller barnen på bild - jag har en helt öppen blogg där bilder på barnen ligger. Det här handlar inte om mig utan om den diskussion som är ständigt aktuell om hur mycket man ska lämna ut på internet.
  30. 15
    Ja, varför ska man skämmas för sina åsikter? Jag är ju också rätt anonym här, även om man säkert med lite pusselläggning kan avgöra vem jag är ändå. Jag är absolut inte rädd för att någon ska se mig eller barnen på bild - jag har en helt öppen blogg där bilder på barnen ligger. Det här handlar inte om mig utan om den diskussion som är ständigt aktuell om hur mycket man ska lämna ut på internet.
  31. Medlem sedan
    Jun 2007
    #16
    Nja.... jag tycker faktiskt att det är ganska stor skillnad på att lägga upp sin profil och komma med en massa åsikter och detaljer om sitt liv mot att sätta ut en födelseannons! och nej jag har inte haft adressen i våra födelseannonser heller
  32. 16
    Nja.... jag tycker faktiskt att det är ganska stor skillnad på att lägga upp sin profil och komma med en massa åsikter och detaljer om sitt liv mot att sätta ut en födelseannons! och nej jag har inte haft adressen i våra födelseannonser heller
  33. Medlem sedan
    Mar 2004
    #17
    På nätet lägger folk ut lite knepiga uppgifter ibland. Tex så använder man en massa lösenord, som man ju inte publiserar i tidningen, direkt.

    Och har du kollat på chatter en helgkväll? Rätt porrigt, på sina håll. Och då är det kanske inte så helt lämpligt att lägga ut personuppgifter som gör dej sökbar, tänk om någon tar dej på orden och kommer på besök?

    så det farliga är ju inte att uppgifter ligger på nätet, utan att omdömet om Vad man lägger ut ibland brister. Och då är det bättre att säga till om att inte lägga ut så mycket alls.
  34. 17
    På nätet lägger folk ut lite knepiga uppgifter ibland. Tex så använder man en massa lösenord, som man ju inte publiserar i tidningen, direkt.

    Och har du kollat på chatter en helgkväll? Rätt porrigt, på sina håll. Och då är det kanske inte så helt lämpligt att lägga ut personuppgifter som gör dej sökbar, tänk om någon tar dej på orden och kommer på besök?

    så det farliga är ju inte att uppgifter ligger på nätet, utan att omdömet om Vad man lägger ut ibland brister. Och då är det bättre att säga till om att inte lägga ut så mycket alls.
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18

    Nej

    Att stalka mej vore att göra det onödigt trist för sig Men jag väljer ändå att vara hyfsat anonym.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  36. 18
    Nej Att stalka mej vore att göra det onödigt trist för sig Men jag väljer ändå att vara hyfsat anonym.
  37. Medlem sedan
    May 2005
    #19

    Eller också...

    Omdömet om vad man säger och till vem över huvud taget. Bjud inte em folk om du inte är beredd att ta emot dem.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  38. 19
    Eller också... Omdömet om vad man säger och till vem över huvud taget. Bjud inte em folk om du inte är beredd att ta emot dem.
  39. magnolia
    #20
    Men EXAKT! "Tar dej på orden". Varför kan vi inte uttrycka åsikter som tål dagsljus och granskning? Det är ju en sådan feghet! När folk ser oss är vi politiskt korrekta och när vi tror att vi är anonyma så visas den verkliga personens alla dolda sidor. Patetiskt är ordet. Jag tror att vi behöver mer ryggrad istället för att dölja oss bakom fiktiva identiteter som vi innerligt hoppas ingen knäcker.
  40. 20
    Men EXAKT! "Tar dej på orden". Varför kan vi inte uttrycka åsikter som tål dagsljus och granskning? Det är ju en sådan feghet! När folk ser oss är vi politiskt korrekta och när vi tror att vi är anonyma så visas den verkliga personens alla dolda sidor. Patetiskt är ordet. Jag tror att vi behöver mer ryggrad istället för att dölja oss bakom fiktiva identiteter som vi innerligt hoppas ingen knäcker.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Jag vill vara anonym
    By Tillfällig in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-28, 07:05
  2. Här kan man ju vara anonym
    By AnonymFniss in forum Medelålders 45+
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 19:06
  3. Om att vara anonym
    By petronela in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 13:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar