Annons:
Känsliga snack
  1. Medlem sedan
    apr 2005
    #1

    Seroxatdoser

    Hej,
    Jag äter (och har ätit i ca 7 år) seroxat/paroxetin 20 mg. Det är den optimala dosen för mig (tror jag). Äter jag 10 mg (½ tablett) så är oron tillbaka, och ibland (mer förr) kan jag känna lite maniska tendenser med 20 mg vilket jag tror skulle bli värre med högre dos. Ni andra som äter eller har ätit seroxat/paroxetin, vilka doser ligger ni på? Har ni testat att minska och när var det värst? Dvs var det svårast att gå från 1 till ½ och sen att sluta helt var lättare, eller var allt bara skit?

    Nyfiken i en strut
    You make a choice, commit to it and live with the consequences
  2. 1
    Seroxatdoser Hej,
    Jag äter (och har ätit i ca 7 år) seroxat/paroxetin 20 mg. Det är den optimala dosen för mig (tror jag). Äter jag 10 mg (½ tablett) så är oron tillbaka, och ibland (mer förr) kan jag känna lite maniska tendenser med 20 mg vilket jag tror skulle bli värre med högre dos. Ni andra som äter eller har ätit seroxat/paroxetin, vilka doser ligger ni på? Har ni testat att minska och när var det värst? Dvs var det svårast att gå från 1 till ½ och sen att sluta helt var lättare, eller var allt bara skit?

    Nyfiken i en strut
  3. Medicinfri?
    #2

    Jag har ätit Seroxat

    eller Paroxetin i flera år. Hade 40 mg som mest och även 20 en period innan och en period efter det.

    Intressant det där du skriver om "maniska tendenser" för jag har sett det hos mig med men mer sett det som en del av min personlighet/mitt beteende. Har inte kopplat ihop det med medicinen. Men nu när jag slutat med medicinen så...kanske...är det mindre sånt, kanske inte, svårt att säga. Skulle kunna vara så. Fast jag har mer trott att jag har lite "ADHD-light" eller nåt. Hjärna på högvarv. Helt klart en intressant tanke iallafall.

    Hur som helst så när det gäller nedtrappning så tror jag att jag märkte det mest när jag kom ner på ½ tablett om dagen och sen när jag slutade helt. Att börja nedtrappningen var inte så jobbigt, utan det blev värre sen ju mindre dosen var, ångesten ökade. Utsättningssymtom (som lite svagt illamående och konstig känsla när jag vred på huvudet t ex) kom nog när jag slutat helt faktiskt.

    Funderar du på att sluta?
  4. 2
    Jag har ätit Seroxat eller Paroxetin i flera år. Hade 40 mg som mest och även 20 en period innan och en period efter det.

    Intressant det där du skriver om "maniska tendenser" för jag har sett det hos mig med men mer sett det som en del av min personlighet/mitt beteende. Har inte kopplat ihop det med medicinen. Men nu när jag slutat med medicinen så...kanske...är det mindre sånt, kanske inte, svårt att säga. Skulle kunna vara så. Fast jag har mer trott att jag har lite "ADHD-light" eller nåt. Hjärna på högvarv. Helt klart en intressant tanke iallafall.

    Hur som helst så när det gäller nedtrappning så tror jag att jag märkte det mest när jag kom ner på ½ tablett om dagen och sen när jag slutade helt. Att börja nedtrappningen var inte så jobbigt, utan det blev värre sen ju mindre dosen var, ångesten ökade. Utsättningssymtom (som lite svagt illamående och konstig känsla när jag vred på huvudet t ex) kom nog när jag slutat helt faktiskt.

    Funderar du på att sluta?
  5. Medlem sedan
    feb 2006
    #3
    Läkaren jag träffade förra veckan sade att seroxatet hade dragits in just pgav att det var svårt att sluta med det...kan det stämma ?
  6. 3
    Läkaren jag träffade förra veckan sade att seroxatet hade dragits in just pgav att det var svårt att sluta med det...kan det stämma ?
  7. Medicinfri?
    #4

    Vet inte

    men det är nåt med halveringstiden, att man inte får sluta tvärt med Seroxat t ex. Kan det ha med halveringstiden att göra kanske, att det är svårt att sluta? Har aldrig riktigt fattat hur det funkar det där med halveringstid.

    Hur som helst så har jag slutat med Seroxat/Paroxetin för ca ett halvår sen, men jag hade väl iofs inte de allra svåraste problemen kanske (tvång, men inte så att jag varit sjukskriven t ex), även om det var tufft, och jag kan inte säga att jag är helt symtomfri nu heller, men jag kämpar på. Det har blivit lite av en sport att klara av det då det inte är så stora problem att det känns helt omöjligt.
  8. 4
    Vet inte men det är nåt med halveringstiden, att man inte får sluta tvärt med Seroxat t ex. Kan det ha med halveringstiden att göra kanske, att det är svårt att sluta? Har aldrig riktigt fattat hur det funkar det där med halveringstid.

    Hur som helst så har jag slutat med Seroxat/Paroxetin för ca ett halvår sen, men jag hade väl iofs inte de allra svåraste problemen kanske (tvång, men inte så att jag varit sjukskriven t ex), även om det var tufft, och jag kan inte säga att jag är helt symtomfri nu heller, men jag kämpar på. Det har blivit lite av en sport att klara av det då det inte är så stora problem att det känns helt omöjligt.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar
annons

Faktabank

Artiklar och nyttig information

Annons:
Annons: